وضعیت خودروسازان یک سال پس‌از «کمپین»

 

حال و هوای خودروسازان یک سال پس‌از «کمپین»

 
در روزهایی که نمایشگاهداران خودرو پایتخت از رکود سنگین در بازار می‌گویند، خودروسازان روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارند و از همین رو قادر به قبول تعهد جدید به‌خصوص در حوزه فروش اعتباری نیستند.آن طور که خبر می‌رسد، خودروسازان به دلیل افزایش تعهدات خود ناشی از پیش‌فروش‌های قبلی، فعلا پیش‌فروش‌های اعتباری و چکی را متوقف کرده‌اند تا جوابگوی مشتریانی باشند که در گذشته برای خرید ثبت‌نام کرده‌اند.
 
بنابر اطلاعات به‌دست آمده از سازمان‌های فروش خودروسازان، هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. در همین راستا، خودروسازان تیراژ خود را نیز طی 8 ماه امسال (به‌خصوص در ابان ماه)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داده‌اند تا بتوانند جوابگوی مشتریان باشند. همین چند روز پیش که آمار تولید خودروهای سواری کشور اعلام شد، به وضوح مشخص بود تیراژ خودروسازان روی ریل صعود قرار گرفته و آنها بر خلاف نیمه اول سال گذشته، دیگر با کمبود مشتری و انبار شدن محصولات شان مواجه نیستند. افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری در بازه زمانی موردنظر، یک رکورد برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته یا به زمان پیک تحویل خودروهای ثبت‌نامی رسیده‌اند. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که سال گذشته تا قبل از اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی، خودروسازان درگیر پدیده ای دردسرساز به نام «کمپین خرید خودرو صفر داخلی ممنوع»، بودند و فروش شان اوضاع و احوال خوبی نداشت.
 
شرایط به شکلی بود که نگرانی‌های زیادی در مورد سرنوشت صنعت خودرو ایران به‌وجود آمد و حتی برخی کارشناسان بیم آن را داشتند که دومین صنعت بزرگ کشور زمین بخورد و دیگر بلند نشود. این در شرایطی بود که تصمیم دولت مبنی‌بر ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی به مشتریان خودرو، ناگهان ورق را به نفع خودروسازان داخلی برگرداند و سبب خروج آنها از رکودی سنگین شد. طبق این طرح، تسهیلاتی 25 میلیون تومانی با بازه بازپرداخت یک تا چهار ساله، در اختیار مشتریان قرار گرفت و آنها توانستند با مبلغ ودیعه ای نسبتا اندک، صاحب خودرو شوند. هرچند در ابتدا قرار بود 120 هزار خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار گیرد، با این حال تقاضا به حدی بالا رفت که خودروسازان حدود 10 هزار دستگاه دیگر را نیز به این میزان اضافه کردند تا یکی از برهه‌های تاریخی برای آنها در حوزه فروش، رقم بخورد. در حال حاضر که حدود یک سال از آن ماجرا می‌گذرد، دیگر نه خبری از کمپین است نه عکسی از انبارهای مملو از خودرو در کشور منتشر می‌شود، گویی شرکت‌های خودروساز داخلی دیگر با مشکل حادی در فروش روبه‌رو نبوده و اتفاقا توان ایجاد تعهدات جدید را نیز ندارند. اگر نگاهی به سایت‌های فروش خودروسازان بزرگ کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم آنها فعلا فروش اعتباری و چکی را متوقف کرده و برخی از خودروسازان حتی مدت زمان فروش فوری محصولات شان را نیز افزایش داده‌اند.
 
 
 
نقش فروش اعتباری در بهبود فروش خودروسازان
 
اما توقف فروش اعتباری و چکی خودروسازان یکی از نشانه‌های بهبود فروش خودروسازان به‌شمار می‌رود؛ زیرا اگر آنها همچنان با مشکل و محدودیت در فروش روبه‌رو بودند، باید کماکان به فروش اعتباری خود ادامه می‌دادند، زیرا این نوع «فروش»، در دوران رکود خوب جواب می‌دهد. فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت دار (مثلا دو ساله) تسویه کنند. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور معتقد است که فروش اعتباری توانسته نقش مهمی را در جذب مشتریان ایفا کند.
 
وی با بیان اینکه فروش اعتباری یا همان قسطی، انگیزه خرید خودرو صفر را در بازار بالا می‌برد، می‌گوید: وقتی خودروسازان از ابزار فروش اعتباری استفاده می‌کنند، بسیاری از مشتریان به جای آنکه خودرو دست دوم خریداری کنند، به سراغ محصول صفر کیلومتر می‌روند، چون اولا در ابتدا پول کمتری برای خرید می‌پردازند و ثانیا دیگر نگران عیب و ایرادهای احتمالی نهفته در دست دوم‌ها نیستند. کریمی سنجری ادامه می‌دهد: مساله دیگر اینجاست که مشتریان خودرو صفر کیلومتر را در مدت زمان نسبتا کوتاهی (گاهی30 روزه) تحویل می‌گیرند، اما پول آن را (البته با سودی که به آن تعلق می‌گیرد)، در عرض چند ماه و گاه حتی دو ساله تسویه می‌کنند و این انگیزه مناسبی برای آنها است. وی اما با تاکید بر اینکه ابزار پرداخت سود مشارکت و انصراف به مشتریان، یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی بوده، می‌گوید: در حال حاضر که سود بانکی کاهش یافته، خودروسازان با استفاده از این اتفاق، سود مشارکت و انصراف بالاتری (نسبت به آنچه سیستم بانکی ارائه می‌دهد) به مشتریان پیشنهاد می‌دهند و این موضوع برای خیلی‌ها جذاب بوده و به آنها انگیزه خرید خودروهای داخلی را می‌دهد. این کارشناس همچنین با اشاره به اینکه رشد قابل توجه تولید خودروسازان در 8 ماه امسال می‌تواند نشانه بهبود اوضاع فروش آنها باشد، تاکید می‌کند: ازآنجاکه خودروسازان کشور صادرات قابل‌توجهی نداشته و این روزها دیگر خبری از انبار شدن محصولاتشان به گوش نمی‌رسد؛ بنابراین می‌توان پذیرفت که افزایش تیراژ در پی بالا رفتن فروش داخلی اتفاق افتاده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , کمپین نخریدن خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , کرمان موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

اریا بهمن
2

اگه ایرانیها مردمانی دوراندیش و نمک شناسی بودند،لگد به بخت خود و نسل های بعدی در سال 57 نمیزدند!!
20:19  1395/09/17
گزارش
پاسخ دادن
امید
3

ایرانیها گرانفروش ببینن بیشتر از سر و کول هم واسه سبقت گرفتن در خرید بالا میرن!
19:33  1395/09/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

یکی از آرزوهایی که به زودی اتفاق نمی افتد این هست که مثل تمام مردم دنیا به این بلوغ فکری برسیم که سزای گران فروش نخریدن هست. چون هیچ امیدی به مسئولین نیست و ما مردم هم که.......
19:03  1395/09/17
گزارش
پاسخ دادن
امید
2

مردم ایران و این کارها خخخخخخخخخخ
مردم ایران گران فروش ببینن بیشتر از سر و کول هم واسه سبقت گرفتن در خرید بالا میرن!
19:29  1395/09/17

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : با خیال راحت تا ۶ ماه دیگه پیگیری نکن 😂
محمد : سلام واریزی اولم. دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی. هست تاریخ تحویل زده بود آبان ماه
تارا اتومات v4 lx : تاریخ واریزی شما یک هفته بعد بوده انشالله که تا شش روز دیگر به شما هم تحویل خواهد شد. در این سری جدید ثبت نام خرداد ماه، شاید بدلیل افزایش شدید قیمت v4 به یک میلیارد صد میلیون تومان تحویل زودتر انجام میشود
شاهین : سلام من هم ۸ ماه تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست واقعا خیلی اذیت شدیم کاشکی بفکر مشکلات ما هم بودن
حسین : سلام امروز زنگ زدم گفت داره 12 فاکتور میشه!!!! حرفی از 13 نزد من خودم واریزی 13 ام پذیرش 14
حسینی : سلام ۱۲اذر تکمیل وجه ۱۳ اذر پذیرش سخا ۱۸ هیچ خبری نیست
شاهین : سلام منم آذر ۱۴۰۳ تکمیل وجه کردم هیچ کسی جواب گو نیست از مشکلات مردم که خبر ندارن بفکر هم نیستن
مهدی : واریز اولیه مهر 402 تحویل هفته آخر اسفند 403 تکمیل وجه 19اسفند در انتظار فاکتور
عباسی : من که ماشینم رو صفر فروختم چون دوسش نداشتم و دنا پلاس اتومات رو گرفتم خیلی هم راضیم تا ابد ماشین های سایپا ب درد نخورن
تاراV4تحویل30روزه : دوست عزیز که23تیر واریز کردی ودیروز تحویل گرفتی. من30تیراتومات سفید واریز کردم و همون روز هم مدارک و سخا تحویل نمایندگی دادم تا الان فاکتور نشدم.بنظر شما طبیعی هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا تیر 6 دنده : یعنی برات تبدیل قالباق به رینگ اومده
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : به گمانم درست باشه آخه از خوشحالی حتی نتونسته کلمات رو درست ادا کنه ، زبونش بند اومده : من فورش فوالعاده 7 بهمن فاکتور شدم 😂😂😂
بهمن : حرص نخور خود پوفییوز سایپا اینقدر دقیق گفته که ما اینجا اعلان میکنیم تویی که عرضه فش دادن به سایپا نداری زر هم خودت میزنی با مردم اینجا چکار داری
معین : تبدیل به تک سوز واریزی 4 تیر سخا 7 تیر هنوز فاکتور نشده، احتمالا همون بعد 11 تیر فاکتور بشی ، منم 15 تیر تبدیل زدم
کوییک جی ایکس مرداد : کسی نمیدونه کی پیامک میفرستن ..اینجور تحویل ماشین خم هی دیرتر میشه
کوییک جی ایکس مرداد : دوستان ک تکمیل وجه کردید چقدر دادین
دنا پیش فروش تحویل مهرماه : سلام داداش یعنی الان خودشون تغییر رو زدن از فولادی به الومینیوم؟ با این تغییر479باید بپردازیم؟
ایمان : الان کوییک ار اس رو تا چندم فاکتور شد
ایمان : خدا از دهنت بشنوه من 24تکمیل وج کردم سخا رو هم26بردم ما مشهد هستیم هنوز که هیچ خبری نیست خدا کنه فاکتور بشه چقدر اشتباه کردم
ساینا اس اسفند : من واریزی 9 اسفند بودم، دیروز ساعت 14 فاکتور کردن، امروز هم پلاک شد