حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 
در حالی در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی بر داخلی‌سازی خودروهای جدید تاکید شده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولیدی به حدود ۵۰ درصد برسد.
 
به گزارش ایسنا، ‌داخلی‌سازی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی از سیاست‌های کلان و اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است.
 
در دور جدید همکاری‌های خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ جهانی در فضای پسا برجام نیز داخلی‌سازی یکی از شروط اصلی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با خودروسازان خارجی بوده است.
 
در این زمینه این وزارتخانه خودروسازان داخلی را ملزم کرده که تولید خودروهای جدید مشارکتی با خودروسازان خارجی را با حداقل ۴۰ درصد داخلی‌سازی آغاز کرده و به تدریج به حدود ۷۰ درصد برسانند.
 
این الزام در حالی است که به موازات این موضوع برخی کارشناسان نیز اگرچه داخلی‌سازی را امری مثبت برای فضای کسب و کار کشور می‌دانند اما هشدار می‌دهند این کار نباید به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای تولیدی منجر شود.
 
‌در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود. حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این رابطه می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
در این شرایط در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولید داخل به ۵۰ درصد برسد.
 
ویرایش دوم این سند در سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و برای تصویب ابلاغ شده است. باید دید که در سال‌های آینده اهداف مدنظر برای داخلی‌سازی خودروها تا چه حد محقق شده و آیا داخلی‌سازی با حفظ کیفیت و حقوق مصرف‌کنندگان صورت خواهد گرفت یا آنکه حقوق مصرف‌کنندگان فدای داخلی‌سازی می‌شود.
 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته ناموفق بوده و کاهش کیفیت خودروهای داخلی‌سازی شده را به دنبال داشته است؛ اتفاقی که با هر توجیهی دوباره نباید تکرار شود.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , فروش خودرو , خرید خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۰ : مامنتظر پیام تبدیل هستیم شما حرص نخور دست ما باشه میگیم اول به تو بدن
شاهین G : برادر کار سایپا حساب کتاب نداره چند وقت پیش یکی از دوستان مردادی فاکتور شد
سهند بهمن : سلام دوستان بعداز کلی انتظار 10 آبان فاکتور شد 11 آبان پلاک شد 13 چراغ تحویل روشن شد احتمالا فردا برسه نمایندگی جهت اطلاع دوستان یاعلی
شاهین جی ال : من 25خردادم هنوز فاکتور نشدم شما از مهر و شهریور منتظر فاکتور ین شاید هم از آخر به اول قراره فاکتور کنه سایپا
آرمین : سلام تارا دستی خاکستری متالیک تحویل 25ابان امروز فاکتور شد
شاهین پلاس : دو روز بعد بایستی پلاک میشدی سخا یا سامانه املاک و اسکان شما ایراد داره ، برای برسی به نمایندگی مراجعه کن،
شاهین جی ال : سلام من 25خردادم هنوز فاکتور نشدم شما دیروز تبدیل زدی منتظر فاکتوری من پنج ماه تکمیل وج کردم شماهم پنج تا شش ماه طول می کشه فاکتور شدنتون
پریسا 65 : سلام دوستان . بنده دی ماه 291 تومن واریز کردم ، شاهین جی بودم و تحویل هفته چهارم مهرماه که تا الان پیامک دوم واریز وجه نیومده برام اما یه پیامک اومد که افزایش قیمت به من تعلق نمیگیره . کسی میدونه واریز وجه دومم کی هست و چقدر باید واریز کنم ؟ لطفا راهنماییم کنید تشکر
شاهین gl 4 تیر : سلام خبری از فاکتور تکمیل وجه تیر ماه نشد؟ خسته شدیم بابا بقران
T8 : سلام من الان 60روز از موعد تحویل گذشته تو وضعیت صدور پلاک مونده هنوز کو تا تحویل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق : خیلی بالا گفتی. با این همه تاخیر نهایت بین 10 تا 15
رینگ مشکی تحویل مهر : سلام مشکی رینگ تحویل مهر کسی فاکتور شده؟؟میدونید کی قراره فاکتور بشیم؟؟
30 آبان : بله برقی
سجاد : بنده انجام دادم لطفا همگی انجام بدید
سجاد : سلام دوستان همگی 136 بازرسی شکایت ثبت کنید بنده هم انجام دادم طبقه گفته دوستمون شما هم اگه میخواهید زودتر به نتیجه ای برسید انجام بدید عکس قراردادتون برای مستندات بفرستید و توضیح هم بدید تعداد بالا شکایت بشه رسیدگی میشه
مهدی : بعد از پلاک چند روز این پیام اومد برات
هادی : تمام غر زدن و ناله هایی که اینجا همه عزیزان میکنن من هم تو شکایت نوشتم البته که همش به حق هست خودمم همین جا کم ناله نکردم
مجید : من ک دوگانه 28 اسفند 403 تکمیل وجه کردم تا عید 405 باید واستم ک تحویل بدن ؟
Rayan : بچه ها تکمیل وجه برا کوئیک اس بعد از 31 ام تیر ماه چه تاریخیه از 1 ام تا 3 ام هم کسی هست؟؟
زامیاد تک : نه مشکلی نیست برو به سلامت