حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 
در حالی در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی بر داخلی‌سازی خودروهای جدید تاکید شده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولیدی به حدود ۵۰ درصد برسد.
 
به گزارش ایسنا، ‌داخلی‌سازی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی از سیاست‌های کلان و اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است.
 
در دور جدید همکاری‌های خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ جهانی در فضای پسا برجام نیز داخلی‌سازی یکی از شروط اصلی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با خودروسازان خارجی بوده است.
 
در این زمینه این وزارتخانه خودروسازان داخلی را ملزم کرده که تولید خودروهای جدید مشارکتی با خودروسازان خارجی را با حداقل ۴۰ درصد داخلی‌سازی آغاز کرده و به تدریج به حدود ۷۰ درصد برسانند.
 
این الزام در حالی است که به موازات این موضوع برخی کارشناسان نیز اگرچه داخلی‌سازی را امری مثبت برای فضای کسب و کار کشور می‌دانند اما هشدار می‌دهند این کار نباید به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای تولیدی منجر شود.
 
‌در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود. حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این رابطه می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
در این شرایط در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولید داخل به ۵۰ درصد برسد.
 
ویرایش دوم این سند در سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و برای تصویب ابلاغ شده است. باید دید که در سال‌های آینده اهداف مدنظر برای داخلی‌سازی خودروها تا چه حد محقق شده و آیا داخلی‌سازی با حفظ کیفیت و حقوق مصرف‌کنندگان صورت خواهد گرفت یا آنکه حقوق مصرف‌کنندگان فدای داخلی‌سازی می‌شود.
 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته ناموفق بوده و کاهش کیفیت خودروهای داخلی‌سازی شده را به دنبال داشته است؛ اتفاقی که با هر توجیهی دوباره نباید تکرار شود.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , فروش خودرو , خرید خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین خرداد : سلام شاهین خرداد تبدیل زدین یا منتظر شاهین G هستین؟
سعید : خدا لعنتتون کنه اینا از بی عرضگی قوه قضائیه هست که نمیتونه به داد مردم برسه یکسال پیش طلا فروختم سهند ثبت نام کردم اگه الان طلاهام بود دیگه پول نمیخواست روش بذارم میفروختم ی ماشین سهند صفر از بازار میخریدم آه و ناله و نفرین قشر ضعیف و بدبخت بدرقه راه مدیر عامل خودروساز سایپا
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام به نظر شما اساتید افزایش احتمالی قیمت سایپا شامل ما هایی که موعد تحویل و ارسال دعوت نامه اسفند ۱۴۰۳بوده و یک سری افزایش قیمت هم خوردیم و هنوز ارسال نشده برای مرتبه دوم افزایش قیمت شاملمون میشه؟؟؟
A5 شهریورماه سفید : لطفا اگه برای کسی رنگ سفید شاسی شده اعلام نماید ممنون
حمزه شاهین جی : من که زنگ زدم کارشناس میگه هنوز خبری نیست هنوز 9/11فاکتور شود هفت ماه نوبت هستیم 14اذر هستم فاکتور نشوده
تارا v4 : ماشین من از ۱۴ ام اردیبهشت تو همین مرحله مونده تحویل ۳۱ خرداد
Sr3 : من زنگ زدم نمایندگی میگه چون یکشنبه پیش فروش گذاشتن شمارو دیگه تحویل میدن
سپیده : والا ما ۱۸ شهریور بودیم خبری نیست رنگ سفید بوده هرچی شاسی هسن مال مشگی
سپیده : والا ما ۱۸ شهریور بودیم خبری نیست رنگ سفید بوده هرچی شاسی هسن مال مشگی
اکبر 2 : بزنید تو دیوار ببینید چقدررررر شاهین 1404 هست اینا مال ما بوده ولی سر از بازار درآورده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفندیار : نه بابا. درسته مملکت بهم وره، ولی نه دیگه اینقدر
بابک : من زنگ زدم ایران خودرو گفتن فوق العاده مبلغی نمیده و افزایش برای پیش فروش هاست
پیمان : وزارت صمت گرانی خودرو را رد و غیرقانونی اعلام کرد...
پیمان X33 اتومات : سلام. ثبت نام 33 کراس اتومات 5 اسفند دو مرحله ای، تاریخ تحویل سیستمی 31 تیر، تاریخ شاسی 12 اسفند، پرداخت دیون 30 اردیبهشت امروز 21 خرداد فاکتور شد.
پراید وانت : سلام بر دوستان و هموطنان ومشتریان پراید وانت کسی هنوز فاکتور نشده از واریزی های 5خرداد
مروت : پیامک میادمیری بانک
مروت : دوهفته ای
اطلس 17 مهر : سلام تماس با سایپا برای تاخیر از برج 9 تا 31 اردیبهشت 58 تومان گفت که شهریور پیامک برای دریافت می آید حالا چرا شهریور می خواهند بدند و زودتر نه ؟؟؟؟
ساینا دوگانه : سلام ممنون مجید جان،یه سوال دیگه الان پیامک تبدیل آمده بود به تک سوز 175 میخواست میشه تبدیل بزنم الان افزایش قیمت نمیخوره ،به نظر شما تبدیل بزنم یه نه
خسارت دیده از سایپا : سلام من 7 ماه در انتظار تحویل ماشینم کجا باید شکایت کنم