حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 
در حالی در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی بر داخلی‌سازی خودروهای جدید تاکید شده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولیدی به حدود ۵۰ درصد برسد.
 
به گزارش ایسنا، ‌داخلی‌سازی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی از سیاست‌های کلان و اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است.
 
در دور جدید همکاری‌های خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ جهانی در فضای پسا برجام نیز داخلی‌سازی یکی از شروط اصلی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با خودروسازان خارجی بوده است.
 
در این زمینه این وزارتخانه خودروسازان داخلی را ملزم کرده که تولید خودروهای جدید مشارکتی با خودروسازان خارجی را با حداقل ۴۰ درصد داخلی‌سازی آغاز کرده و به تدریج به حدود ۷۰ درصد برسانند.
 
این الزام در حالی است که به موازات این موضوع برخی کارشناسان نیز اگرچه داخلی‌سازی را امری مثبت برای فضای کسب و کار کشور می‌دانند اما هشدار می‌دهند این کار نباید به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای تولیدی منجر شود.
 
‌در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود. حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این رابطه می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
در این شرایط در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولید داخل به ۵۰ درصد برسد.
 
ویرایش دوم این سند در سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و برای تصویب ابلاغ شده است. باید دید که در سال‌های آینده اهداف مدنظر برای داخلی‌سازی خودروها تا چه حد محقق شده و آیا داخلی‌سازی با حفظ کیفیت و حقوق مصرف‌کنندگان صورت خواهد گرفت یا آنکه حقوق مصرف‌کنندگان فدای داخلی‌سازی می‌شود.
 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته ناموفق بوده و کاهش کیفیت خودروهای داخلی‌سازی شده را به دنبال داشته است؛ اتفاقی که با هر توجیهی دوباره نباید تکرار شود.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , فروش خودرو , خرید خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
شاهین بلاتکلیف شدید : سلام من پرسیدم گفت مهلت مردودی ها تا ۱۹ آبان هست.بعد اون به شهریاری ها ارسال میشه.البته در روایتی دیگر شنیدم یه قسمت از مرداد هنوز مونده واول اونو خواهند فرستاد
حامد : روغن سیستم را تخلیه و باروغن دکسران 3 جایگزین کنید
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
Hx5 : من آخر تیر 90 روز کاری گرفتم پرسیدم از نمایندگی از روز ثبت چک در سیستم که یک هفته طول کشیده 90 روز کاری بشمارید میاد نیمه آذر پنجشنبه ها و روزهایی که برق نبود را هم حساب کنید میشه تاریخ فاکتور نه تحویل تازه تو قرار داد گفته. حالا کی تحویل بدن ... نمایندگی گفت دو هفته که قطعا بیشتره اما به نظرم چون مدل 404 هستیم نه تاخیر در فاکتور بهمن ماه هستش و آخر سال تحویل میشه یعنی نیمه اسفند خیلی سخت نگیرید
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : سلام پرداخت اولیه چ تاریخی بوده ودرچندمین دوره ثبتنام کردین یعنی هفتمین یاششمین چ تاریخی انتخاب نمایندگی کردین
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارمین : سلام چطوری من ک 3شهربور نکمیل کردم فاکتور نشدم شما یک ماه بعد من تکمیل کردی فاکتور فاکتورشدی؟؟؟؟
عظمی : من تو چه بی کسیم وقتی تکیمون به باد
کوییک آر اس : یک خدا شناسی بیاد بگه کوییک آر اس فاکتور شده
علی : مشکل گشادی مسئول پلاک کار دولتیه براشون مهم نیست حقوق سر برج مییاد همشونم یا پارتی دارن یا سهمیه استخدام شدند بفکر من و شما هستند
علی : چرا نیسان فاکتور شده پلاک نمی کنند ؟ مشکلش الان چیه کسی اطلاع داره راهنمایی کند یعنی پلاک باید از تولید نیسان بیشتر زمان ببره 🤔 دادگاه هم که رای داده پلاک کن مهربون تو که آخر مجبوری بدی بده بره لعنت برای خودت نخر
207تحویل 30مهر : سلام شما در طرح اسکان و املاک ثبت نام کردید؟ چون میگم تا ثبت نام نکنید بیمه خودرو به نام شما ثبت نمیشه در نتیجه فعلا خودروتون هم فاکتور نمیشه.......
پیش بهمن تکمیلی 3مهر : سلام دوستان فاکتورشدم . تکمیلی 3مهر . پیش فروش بهمن طرح دهه تا آخر این برج همه تعهدات پارسال فقط تکسوز فاکتور میشن امسالی ها هم از برج بعد شروع و تا آخر دی ماه فاکتور میشن وتمام تعهدات امسال تا آخر بهمن تا هفته اول اسفند ماشین دستشونه واز بعداز تعطیلات عید 5فروردین ببعد دوگانه ها فاکتور و تا آخر خرداد تحویل فقط موردی که هست دارن سریع تولید میکنن و کیفبت خودروها قابل قبول نیستن درها نامیزون . کیفیت رنگ پایین دوپوششه نیست . موتورها ازدم پیچ تا پیچش داخلی و روغن کم کن. برقی هم درجه 5 چینی . ولی بازم شکر راه میره فعلا
بنیامین : داداشا عزیزا بگم خدمتون که ما همگی باهم به خرد کلی برسیم و بریم تبدیل بزنیم زورکی اونوقت دوگانه ها باد میکنه رودسشون یه هشتک نه به دوکانه هم بزنیم مجبور میشن همه را رنگ زرد بزنن تاکسی کنن . ازطرفی چون رنگشده تاکسی داران هم زبده و خبره میفهمن رنگیه نمیخرن باز باد میکنه رودسشون میزارن مزایده ازطرفی چون مزایده خرها بزخرن وزبده مجبور میشن نصف کمتر بدن و ازطرفی چون جای پارک ندارن مثه اونسال سیب زمینی ها میان میزارن سر چهارراه رایگان فکر خوبیه در دراز مدت نه؟ هرکی موافقه بزنه رو بعلاوه
بنیامین : هرجا را بزنن سایپا را نمیزنن چون بخاطر تولید انواع خوردرو چند ده کشور اعتراض میکنن سایپا و اسرانخودرو از دارایی های یونسکو ارزشمندتر هستن برای جهان سوم بعلت واردات قطعات از زیمباوه کرفته تا شاخ آفریقا و پهنه های تبت دور و کشورهای حاشیه خلیجه عن
پزشکان : موافقم العماع من الضرره العظیم و ما کل غنیمته بگا تا همه سرمایه شما بفنا نرفته تبدیل بزنید بنزین قراره واردات عظیم بشه تازه گاز هم برای موترهای m200 یورو5 فوق العاده مستهلکه