آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا

 

آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا

 
کشورهای عضو اتحادیه اروپا اگر چه از لحاظ سیاسی و اقتصادی سیاست های واحدی را اتخاذ می کنند اما برای مدیریت بهتر محدوده جغرافیایی خود در برخی قوانین تفاوت هایی را با همدیگر دارند.
 
قوانین راهنمایی و رانندگی و میزان جرایم مربوطه یکی از این موارد است که در بین اعضای اتحادیه مشترک نبوده و بعضا تخلف های یکسان دارای میزان جریمه متفاوتی هستند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
این تفاوت گهگاه به مکانیسم تعیین مبلغ جریمه مربوط می شود. در حالیکه بعضی از کشورها میزان جریمه های ثابتی را برای همه تخلف ها تعیین کرده اند، برخی دیگر از روشی به نام Day Fine استفاده می کنند که در آن برای تعدادی از تخلفات مبلغ جریمه بر اساس درصدی از میزان درآمد روزانه فرد خاطی محاسبه می شود.
 
این روش در کشورهایی مثل فنلاند، آلمان، سوئد و دانمارک رایج بوده و به نظر می رسد عادلانه تر باشد؛ زیرا اقشار مختلف جامعه در صورت تخلف متناسب با درآمد خود جریمه پرداخت می کنند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
برای مثال در کشور فنلاند چنانچه دوربین های نصب شده سرعت 20 کیلومتر بیشتر از حد مجاز را ثبت کنند، رانندگان خاطی همگی به مقدار ثابتی جریمه می شوند.
 
اگر سرعت ثبت شده 21 کیلومتر بالاتر از حد تعیین شده باشد، جریمه بر اساس قانون Day Fine صادر می شود که در این صورت ممکن است مبلغ آن چند برابر شود.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
کشورهایی که جریمه های نسبتا کمی اعمال می کنند
 
آلمان، یونان، لوگزامبورگ و اتریش کشورهایی هستند که جریمه های نسبتا کمی برای تجاوز از سرعت مجاز تعیین کرده اند. در صورت داشتن 20 کیلومتر سرعت غیر مجاز راننده باید رقمی در حدود 50 یورو یا کمتر پرداخت کند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
ترکیه، بلغارستان، رومانی، لهستان، کرواسی و استونی نیز برای این تخلف تقریبا به همین اندازه جریمه تصویب کرده اند.
 
کشورهایی که جریمه های متوسطی اعمال می کنند
 
این دسته از آن جهت متوسط نامیده می شود که جریمه تعیین شده تقریبا برابر با میانگین کشورهای اروپایی است. بلژیک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و انگلستان کشورهایی هستند که در صورت تخطی از سرعت مجاز به اندازه 20 کیلومتر در ساعت، رانندگان را بین تقریبا 100 الی 150 یورو جریمه می کنند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
در هلند مبلغ جریمه بر اساس مکان تخلف (داخل شهر، حومه و اتوبان) متغیر است و رانندگان متخلف بین 120 الی 150 یورو جریمه می شوند. بلژیک در مقایسه با هم گروه های خود جرایم سنگین تری تعیین کرده و برای سرعت غیر مجاز در هر مکانی حدود 150 یورو در نظر گرفته است.
 
کشورهایی که جریمه های سنگینی اعمال می کنند
 
دانمارک یکی از کشورهایی است که در صورت تجاوز از سرعت در مسیرهای شهری، رانندگان را 400 یورو جریمه می کند که تقریبا برابر با قیمت یک گوشی هوشمند رده بالاست! در صورت تخلف در جاده های حومه و اتوبان ها این مبلغ به ترتیب به 325 و 200 یورو کاهش می یابد.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
کشور پرتغال نیز وضعیت مشابهی دارد. چنانچه رانندگان در مسیرهای شهری بیش از 20 کیلومتر سرعت غیر مجاز داشته باشند، مامور پلیس با یک برگه 300 یورویی آنها را جریمه خواهد کرد. اگر این اتفاق در مسیرهای بین شهری و اتوبان ها رخ دهد، مبلغ جریمه به 200 یورو کاهش پیدا خواهد کرد.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
سوئیس دیگر کشوری است که متخلفان سرعت را به شدت تنبیه می کند. اگر راننده ای در مسیرهای شهری با سرعتی بیش از حد تعیین شده تردد کرد، باید منتظر برگه جریمه 330 یورویی باشد. این رقم در مسیرهای حومه و اتوبان ها به ترتیب 200 و 150 یورو تعیین شده است.
 
اگر به دنبال بیشترین جریمه برای 20 کیلومتر سرعت اضافی بگردیم باید سری به نروژ بزنیم؛ جایی که رانندگان متخلف در داخل شهر باید 500 یورو برای پرداخت برگه جریمه از حساب خود برداشت کنند. در صورت تخلف در جاده های حومه و اتوبان ها هم، پلیس این کشور موظف است برگه ای 430 یورویی برای راننده متخلف صادر کند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
شاید دانستن این نکته نیز جالب باشد که تجاوز بیش از حد از سرعت تعیین شده در کشورهایی مثل نروژ، اسپانیا و موناکو حتی می تواند منجر به دستگیری و حبس رانندگان ماجراجو شود.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
چنانچه نیم نگاهی به میزان جرایم رانندگی در داخل کشور داشته باشیم، خواهیم دید که بیشترین مبلغ جریمه برای سرعت غیرمجاز تا 200 هزار تومان تعیین شده است. اگر میانگین درآمد ماهانه هر ایرانی را حدودا یک میلیون تومان در نظر بگیریم، این میزان جریمه معادل یک پنجم حقوق ایرانی ها می شود.
 
اگر این محاسبات را درباره سنگین ترین مبالغ جریمه که در نروژ صادر می شوند، انجام دهیم خواهیم دید که مبلغ 500 یورو تقریبا معادل یک دوازدهم درآمد ماهانه مردم نروژ خواهد بود.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
در نگاه نخست ممکن است مقایسه میزان جریمه در ایران و نروژ (برای تجاوز از سرعت مجاز) به این نتیجه منجر شود که جرایم رانندگی در ایران ناعادلانه تنظیم شده اند؛ اما فراموش نکنیم که جاده های بعضا غیر استاندارد کشور هر روز میزبان تعداد زیادی از رانندگان به ظاهر شاغل در رقابت های فرمول یک است! با این تفاوت که خودروهای آنها به جای جدیدترین تجهیزات ایمنی، از ابتدایی ترین امکانات قرن بیستم برخوردار هستند. با این شرایط شاید پلیس هم چاره ای جز تنبیه شدید خاطیان نداشته باشد.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , آیین نامه رانندگی , جرایم رانندگی , بازار خودرو , قوانین رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

کاربر: m&z
3

سختگیری و جریمه خوبه به شرطی که منصفانه باشه، یعنی همونجوری که مردم رو جریمه میکنید خودروسازها رو هم جریمه کنید. اونایی که آشغال دست مردم میدن هم جریمه کنید
14:14  1395/10/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

بخش انتهایی درباره نسبت جریمه به درآمد ماهیانه از این جهت جالب است که حضرات مدعی خدمتگزارمان، فقط از زیادی مبلغ جریمه در بلاد فرنگ می گویند ولی اون بخش درآمد مردم، خود را به کوچه علی چپ می زنند!
22:21  1395/09/10
گزارش
پاسخ دادن
محمد رضا
3

سلام اونی که میگه با سخت گیری موافقم حتما خودش ماشین نداره ضمناً عاملی که باعث کاهش سرعت و تصادف در سالهای اخیر شده بیشتر ترافیک بین شهریه تا جریمه ها.بهرحال بعضی موقع سرعت زیاد هم لازمه چون اگه اینطوری نبود اصلا ماشینها رو حداکثر با 120 تا سرعت می ساختن
15:43  1395/09/09
گزارش
پاسخ دادن
نوید
0

درود بر تو. موافقم
15:57  1395/09/10

گزارش
کاربر: m&z
2

وقتی قانون میگه بیشتر از 120 نباید بریم لازم الاجراست و بهونه تراشی نباید کنیم. ولی اگه مردم بخوان قانون رو میشه اصلاح کرد. بعضی جاده ها پتانسیل بسیار بیشتری دارند.
14:35  1395/10/25

گزارش
کاربر: m&z
10

اصلی ترین دلیلی که تونسته جلوی تند رفتن اکثر مردم از جمله خودم بشود جریمه است. هر وقت میخوام تند برم یاد برگه جریمه های قبلی میافتم میبینم ارزش نداره! کمی دیرتر.
بنابراین با افزایش جریمه ها موافقم ولی نه به این شکل کنونی که پولش تو جیب دولت بره! این پول باید خرج بهسازی راهها و ایمن سازی مسیرهای پر خطر شود نه تو جیب آقایون
09:38  1395/09/09
گزارش
پاسخ دادن
reza
1

من شخصا با جریمه و سخت گیری موافقم
14:51  1395/09/08
گزارش
پاسخ دادن
نوید
2

با همه جریمه ها به غیر از جریمه سرعت موافقم.
کم و زیاد نشدن سرعت عامل اصلی خواب آلودگی و تصادفه. سرعت در جای مطمأن و مناسب هیچ اشکالی نداره و مفید هم هست.
12:56  1395/09/09

گزارش
نوید
2

فقط آلمان
08:48  1395/09/08
گزارش
پاسخ دادن
همایون
1

فقط رانا
09:53  1395/09/08

گزارش
همایون
1

این نظرو من ننوشتم هرچند نظر درستیه و فقط رانا...
11:06  1395/09/08

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
شاهین بلاتکلیف شدید : سلام من پرسیدم گفت مهلت مردودی ها تا ۱۹ آبان هست.بعد اون به شهریاری ها ارسال میشه.البته در روایتی دیگر شنیدم یه قسمت از مرداد هنوز مونده واول اونو خواهند فرستاد
حامد : روغن سیستم را تخلیه و باروغن دکسران 3 جایگزین کنید
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
Hx5 : من آخر تیر 90 روز کاری گرفتم پرسیدم از نمایندگی از روز ثبت چک در سیستم که یک هفته طول کشیده 90 روز کاری بشمارید میاد نیمه آذر پنجشنبه ها و روزهایی که برق نبود را هم حساب کنید میشه تاریخ فاکتور نه تحویل تازه تو قرار داد گفته. حالا کی تحویل بدن ... نمایندگی گفت دو هفته که قطعا بیشتره اما به نظرم چون مدل 404 هستیم نه تاخیر در فاکتور بهمن ماه هستش و آخر سال تحویل میشه یعنی نیمه اسفند خیلی سخت نگیرید
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : سلام پرداخت اولیه چ تاریخی بوده ودرچندمین دوره ثبتنام کردین یعنی هفتمین یاششمین چ تاریخی انتخاب نمایندگی کردین
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارمین : سلام چطوری من ک 3شهربور نکمیل کردم فاکتور نشدم شما یک ماه بعد من تکمیل کردی فاکتور فاکتورشدی؟؟؟؟
عظمی : من تو چه بی کسیم وقتی تکیمون به باد
کوییک آر اس : یک خدا شناسی بیاد بگه کوییک آر اس فاکتور شده
علی : مشکل گشادی مسئول پلاک کار دولتیه براشون مهم نیست حقوق سر برج مییاد همشونم یا پارتی دارن یا سهمیه استخدام شدند بفکر من و شما هستند
علی : چرا نیسان فاکتور شده پلاک نمی کنند ؟ مشکلش الان چیه کسی اطلاع داره راهنمایی کند یعنی پلاک باید از تولید نیسان بیشتر زمان ببره 🤔 دادگاه هم که رای داده پلاک کن مهربون تو که آخر مجبوری بدی بده بره لعنت برای خودت نخر
207تحویل 30مهر : سلام شما در طرح اسکان و املاک ثبت نام کردید؟ چون میگم تا ثبت نام نکنید بیمه خودرو به نام شما ثبت نمیشه در نتیجه فعلا خودروتون هم فاکتور نمیشه.......
پیش بهمن تکمیلی 3مهر : سلام دوستان فاکتورشدم . تکمیلی 3مهر . پیش فروش بهمن طرح دهه تا آخر این برج همه تعهدات پارسال فقط تکسوز فاکتور میشن امسالی ها هم از برج بعد شروع و تا آخر دی ماه فاکتور میشن وتمام تعهدات امسال تا آخر بهمن تا هفته اول اسفند ماشین دستشونه واز بعداز تعطیلات عید 5فروردین ببعد دوگانه ها فاکتور و تا آخر خرداد تحویل فقط موردی که هست دارن سریع تولید میکنن و کیفبت خودروها قابل قبول نیستن درها نامیزون . کیفیت رنگ پایین دوپوششه نیست . موتورها ازدم پیچ تا پیچش داخلی و روغن کم کن. برقی هم درجه 5 چینی . ولی بازم شکر راه میره فعلا
بنیامین : داداشا عزیزا بگم خدمتون که ما همگی باهم به خرد کلی برسیم و بریم تبدیل بزنیم زورکی اونوقت دوگانه ها باد میکنه رودسشون یه هشتک نه به دوکانه هم بزنیم مجبور میشن همه را رنگ زرد بزنن تاکسی کنن . ازطرفی چون رنگشده تاکسی داران هم زبده و خبره میفهمن رنگیه نمیخرن باز باد میکنه رودسشون میزارن مزایده ازطرفی چون مزایده خرها بزخرن وزبده مجبور میشن نصف کمتر بدن و ازطرفی چون جای پارک ندارن مثه اونسال سیب زمینی ها میان میزارن سر چهارراه رایگان فکر خوبیه در دراز مدت نه؟ هرکی موافقه بزنه رو بعلاوه
بنیامین : هرجا را بزنن سایپا را نمیزنن چون بخاطر تولید انواع خوردرو چند ده کشور اعتراض میکنن سایپا و اسرانخودرو از دارایی های یونسکو ارزشمندتر هستن برای جهان سوم بعلت واردات قطعات از زیمباوه کرفته تا شاخ آفریقا و پهنه های تبت دور و کشورهای حاشیه خلیجه عن
پزشکان : موافقم العماع من الضرره العظیم و ما کل غنیمته بگا تا همه سرمایه شما بفنا نرفته تبدیل بزنید بنزین قراره واردات عظیم بشه تازه گاز هم برای موترهای m200 یورو5 فوق العاده مستهلکه