چگونه خودرو را در هوای سرد گرم نگه داریم؟

 

چگونه خودرو را در هوای سرد گرم نگه داریم؟

 
چنانچه شما هم با نزدیک شدن زمستان و کاهش دمای هوا، بیش از پیش در مورد گرم کردن خودرو (پیشرانه) قبل از شروع به حرکت و ویژگی‌های آن کنجکاو هستید، می‌توانید با مطالعه این مقاله به ویژگی‌های این دورهٔ کاری و روش صحیح راه‌اندازی خودرو در هوای سرد پی ببرید.
 
دورهٔ راه‌اندازی سرد، و گرم کردن پیشرانه (Cold Start-Warm up) به چه معناست؟
 
ظرفیت جذب حرارت فلزات، مایع خنک‌کاری و روغن پیشرانه موجب معرفی یک دوره کارکرد گذرا در پیشرانه می‌شود (فلزات ساختمان پیشرانه که تمام مدت شب را در دمای هوای زمستان قرار داشتند، شدیداً از جذب گرمای احتراق استقبال می‌کنند)؛ دوره گرم شدن به عنوان مدت زمان لازم برای رسیدن پیشرانه و اجزای آن از شرایط دمای محیط به دمای پایدار کاری‌شان، تعریف می‌شود. این دوره از کارکرد پیشرانه به لحاظ بازده حرارتی و مکانیکی، مصرف سوخت و همچنین انتشار آلاینده‌ها، بدترین دورهٔ کارکرد پیشرانه است.
 
ویژگی‌های دورهٔ گرم کردن پیشرانه چیست؟
 
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، تلفات اصطکاکی بسیار بالا: می‌دانید که روغن در شرایط سرد، سفت شده و فرآیند روان‌کاری مختل خواهد شد. پس سهم زیادی از توان ناشی از احتراق سوخت پیشرانه، تا قبل از رسیدن به دمای کاری صرف غلبه بر اصطکاک رینگ‌های پیستون و دیواره سیلندر خواهد شد.
تبخیر ضعیف سوخت مایع: در شرایط عادی سوخت بلافاصله پس از پاشش، تبخیر شده و به منظور احتراق، با هوای ورودی مخلوط می‌شود. هوای سرد، تبخیر سوخت را به تأخیر می‌اندازد؛ حتی بخشی از بخار سوخت در برخورد با دیواره‌های سرد راهگاه ورودی به مایع تبدیل شده (چگالش) و به دیواره می‌چسبد. این مساله باعث ایجاد انحراف بزرگی در نسبت هوا به سوخت واقعی پیشرانه می‌شود؛ تصور کنید محفظه احتراق به ازای هر 14 واحد هوای ورودی، یک واحد سوخت نیاز داشته باشد. اگر بخشی از سوخت پاشش شده به دلیل چگالش وارد محفظه نشود، احتراق با مخلوط رقیق‌تری صورت گرفته و توان کم‌تری تولید می‌کند.
جذب سوخت در روغن و شستن آن از سطوح تماس: برای جلوگیری از تماس فلز با فلز و ایجاد سایش، لایهٔ نازکی از روغن، سطوح تماس را می‌پوشاند. در شرایط سرد بخشی از سوخت، جذب لایهٔ روغن شده و با توجه به خاصیت شویندگی سوخت، باعث از بین رفتن لایه و سایش فلزات می‌شود. انتشار آلاینده‌ها: سهم زیادی از انتشار آلاینده‌های پیشرانه در دورهٔ راه‌اندازی سرد اتفاق می‌افتد. به طور خلاصه می‌توان علت انتشار زیاد آلاینده‌ها در طی دوره گرم شدن را بدین ترتیب معرفی کرد: تبخیر ضعیف سوخت در شرایط سرد، وجود شکاف حجیم بین پیستون سرد و سیلندر و فرار مخلوط هوا و سوخت، جذب و دفع سوخت توسط لایهٔ روغن محفظه احتراق، خاموش شدن شعله در مجاورت دیواره سرد محفظه احتراق و بازده پایین مبدل کاتالیزوی در دماهای پایین‌تر از دمای حدود 450 درجه سانتی گراد (Light-off).
 
واحد کنترل الکترونیکی (ECU) برای راه‌اندازی سرد پیشرانه چگونه عمل می‌کند؟
 
واحد پردازش با اطلاعاتی که از حسگر دمای مایع خنک‌کاری دریافت می‌کند، شرایط راه‌اندازی سرد پیشرانه را تشخیص داده و به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، 5 تا 10 برابر بیش از مقدار عادی سوخت مورد نیاز برای احتراق را فراهم می‌کند و این رویکرد تا زمان گرم شدن کامل پیشرانه ادامه می‌یابد. البته موارد دیگری مانند ریتارد کردن جرقه به منظور افزایش دمای گازهای خروجی و تسریع فرآیند گرم شدن مبدل کاتالیزوری نیز در دستور کار قرار دارد.
 
باور گرم کردن خودرو در فصل سرد از کجا نشات می‌گیرد؟
 
در گذشته‌های نه‌چندان دور، قبل از ورود کامپیوترها به عرصه خودرو، مهندسین برای طراحی سیستم سوخت‌رسانی از کاربراتور استفاده می‌کردند. کاربراتورها عموماً مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص کاری نظیر هوای سرد محیط، و به دنبال آن اتخاذ تصمیم مناسب با این شرایط نبودند. در نتیجه نیاز به سوخت بیشتر برای راه‌اندازی خودرو در فصل سرد، به صورت خودکار توسط سیستم سوخت‌رسانی احساس نمی‌شد. برای غلبه بر این مشکل، خودروها مجهز به مدار ساسات شدند.
راننده با کشیدن اهرم ساسات، مانع ورود هوای زیاد به پیشرانه می‌شد و از این طریق با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط غنی‌تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد شده و راه‌اندازی پیشرانه آسان‌تر انجام می‌گرفت. حال اینکه مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه باعث افت توان خروجی می‌شد؛ در نتیجه پدران ما مجبور بودند دقایقی را داخل خودروی سردشان خیره به نشانگر دمای آب سپری کنند! با گرم شدن پیشرانه، آن‌ها مدار ساسات را غیرفعال کرده و حالا می‌توانستند با فشردن پدال گاز، توان مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کرده و به جاده بزنند.
 
برای راه‌اندازی صحیح خودرو در فصل سرد چه باید کرد؟
 
با توجه به کیفیت کاری پایین پیشرانه در شرایط شروع به کار در هوای سرد، گرمایش سریع برای دستیابی به مصرف سوخت کم و جلوگیری از سایش قطعات اصطکاکی ضروری است. همچنین بخش مهمی از آلایندگی خودروها، که در فصل سرد با پدیده واژگونی هوا نیز همراه شده و سلامت تک‌تک افراد جامعه را تهدید می‌کند، ناشی از عادت اشتباه گرم کردن خودرو است. با وجود اینکه ما فرزندان همان پدران دوستدار ساسات! هستیم، باید بدانیم که سریع‌ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن، و نه کارکرد درجا در دور آرام است؛ بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو آن را برانید! البته به دلایلی نظیر احتراق و روان‌کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه از رانندگی خشن و اسپرت پرهیز کنید.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد آنلاین

برچسب : خودرو , گرم نگه داشتن خودرو , مراقبت از خودرو , ضد بخ , ECU






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

داریوش
3

نویسنده کلی کلمات قلمبه سلمبه ردیف کرده تا اخرش به زبان ساده بگوید ماشین را در جا نگذارید کار کند، بلکه آرام حرکت کنید تا خودش گرم شود....!
12:41  1395/09/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
9

ابتدا خودرو و بخاری آن را روشن گذاشته و به سرعت فرار میکنیم یه جای گرم و بعد از یه ربع برمیگردیم ماشین گرم تحویل میگیریم. میخوام ماشین نابود بشه! صبح از سرما یخ بزنم و بلرزم پشت ماشین که چی بشه؟
09:41  1395/09/09
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

یکی از مزیت های داشتن"واحد کنترل الکترونیکی" همان برنامه پذیری است. می شود برای زمستان برنامه ریزی را گونه ای کرد که با تک استارت روشن شود و کمی هم دور بالا کار کند تا زودتر گرم شود.برای تابستان می شود برنامه را تغییر داد که فن خنک کننده زودتر وارد مدار شود تا از بالا رفتن درجه حرارت جلوگیری شود.
19:24  1395/09/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات ۱۴۰۳ : چرا اینقدر منفی هستی برادر. بین شما و اونایی که هنوز تکمیل وجه نکردن بنظر هیچ فرقی نمیکنه .همگی تحویل اسفند هست . برای شما شرکت نیاز به پول داشته چند ماه پیش دعوت نامه فرستاده .....برای اونایی هم که دعوت نامه نیومده چه بیا یک ماه بعد از تکمیل وجه ماشین بیاد
سیدرضا : سلام دوستان طبق اخرین خبری که دارم اصلا اینها ازبعدعیدشاهین تولیدنکردن همه ی ماراسرکارگذاشتن اون نامرد مدیرروابط عمومی سایپا برای فرار ازتوضیحات گفته این هفته شاهین جی فاکتورمیشه ،همه مان رااین سایپای نامردسرکارگذاشته وتمام
منم : پ چرا من ۱۱ فاکتور نشدم
شاهین اسفند : من الان زنگ زدم گفتن تا ۱۱ فاکتور شده
شاهین پلاس ۷ اردیبهشت : ما که اردیبهشت بودیم دقیقا ۴۲۳میلیون و ۷۸۴ هزار تومن واریز کردیم
ز : سلام برین یه مابالتفاوت ۳۸۵۰۰اونم پرداخت کنید اوکی میشه دیگ....منم ۲ مرداد تارا وی یک رنگ تیتانیوم پرداخت کردم طرح مادران ۳۰ روزه
عرفان ۱ اردیبهشت : برا چی برا ما ک دعوتنامه اردیبهشت اومده تحویلمون اسفند بوده تاخیر از سمت اونا بوده ما باید ۴۲۳۷۰۰ میدادیم اسفندیا ۳۸۰ رو چه حساب اینجوری کردن
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام زنگ زدم امور مشتریان میگه cvt تا 12 اسفند فاکتور شده کسانی که یکشنبه 12 اسفند دوشنبه 13 اسفند سه شنبه 14 اسفند تکمیل وجه و سخا انجام دادن اعلام حضور کنن. لطفا حقیقت رو بگید خیلی ممنون
حمزه شاهین جی : حسین داداش کدام شهری منم بیام 14اذر هستم استان یزد شما کدام شهر هستی
حمزه شاهین جی : داداش کدام شهری منم بیام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر شیراز : سلام 11اسفند 10 صبح تکمیل وجه امروز صبح فاکتور شدم دوستان حضوری زده بودم نتونم برم چی میشه
محمد : سلام حتما انجام بده طبق سخا فاکتور میشه
میلاد : سلام به دوستان من پیش فروش آبان 21 پارسال ثبت نام کردم 18 خرداد تکمیل وجه کردم فعلا از فاکتور خبری نیست
ساینا : فرقی نداره همونه. کی تکمیل وجه کردی ؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : آلومینیومی .
مرتضی : حالا دوباره برای کوییک جی ایکس ال تماس گرفتم مثل سری قبل گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده بهش گفتم دو هفته پیش هم همین را گفتین گفت بهم گفت که اونایی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن بیشتر شون 15 ام بوده. خیلی محترامانه خرم کرد😭😭
وحید : برای این که عدد ها به هم نریزه مجبورم جدا جدا بفرستم دنا آپشنال فاکتور امروز چندتای اول سفید مابقی مشکی Sdk37900تاSdk37916
امیر شیراز : ثبت نام سفید بوده الان فاکتور شده سفید شیری میشه اعتراض کرده
207 فوری مادران : دوستان تبدیلی رانا به 207 تا 3 تیر فاکتور شدن . از تیرماهی ها خودمون کسی فاکتور نشده؟؟
نعیم : آخه چرا!!!! به چه علت!!!؟؟؟؟