مشتری چه می خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

در سال های اخیر به ویژه در زمان ممنوعیت واردات خودرو، خودروی پیکان در مقایسه با خودروی پراید که با کیفیت بسیار پایین خود، خودرویی فاقد ایمنی محسوب می شده است، بیش ترین فروش و متعاقب آن بیش ترین سهم بازار را به خود اختصاص داده بود. چنان چه تحقیقات میدانی از مصرف کنندگان این خودرو به عمل می آمد، قابل تشخیص بود که دسترسی به شبکه تعمیرات در تمام نقاط کشور و هم چنین وفور قطعات یدکی و سهولت تعمیر این خودرو از عواملی بود که مشتریان را ترغیب به خرید می کرد. هم اکنون با واگذاری سهم بازار مذکور به خودروی پراید، همین عوامل به عنوان شاخص های کلیدی خرید این خودرو در کشور محسوب می شود.تحقیق انجام شده توسط شرکت نیسان نیز گویای همین نکته است؛ همان طور که در نمودار زیر ملاحظه می شود، محور افقی بیانگر کیفیت خدمات و محور عمودی نشان دهنده کیفیت محصول است. چنان چه سازمان، محصول باکیفیتی عرضه کند و در ازای آن خدمات بالایی به مشتریان خود ارائه دهد، حدود 97% از مشتریان خود را به سازمان خود وفادار خواهد کرد (ربع اول). اما اگر هم کیفیت محصول و هم کیفیت خدمات در سطح مورد انتظار مشتری قرار نداشته باشد، فقط ۲۱% از مشتریان به آن سازمان وفادار خواهند بود (ربع سوم). حال اگر سازمان به ارائه محصولی با کیفیت خوب و عالی بسنده کند و ارائه خدمات مناسب را در نظر نگیرد، میزان وفاداری در حدود ۳۱% خواهد بود (ربع دوم). گفتنی است، دلیل عمده وفاداری این مشتریان عمدتاً به علت کیفیت محصول یا شرایط مشتری است. ربع چهارم به عنوان کلیدی ترین ناحیه این نمودار بیانگر این است که چنان چه برعکس ربع سوم، سازمانی نتواند محصول با کیفیتی ارائه دهد ولی در عوض به ارائه خدمات مناسب و شایسته مشتری اقدام کند، 2 برابر میزان ربع دوم و 3 برابر میزان ربع سوم موفق به وفادار کردن مشتریان خواهد شد و این بدین معنا است که مشتریان پس از دریافت محصول، خدمات آتی را شرط لازم و کافی برای وفادار ماندن خود نسبت به سازمان می دانند.

 

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

طی تحقیق سالانه و مستمری که توسط موسسه تحقیقاتی IPSOS-MORI در حال انجام است، صحت تحقیق شرکت نیسان مورد تایید قرار گرفت. همان طور که در نمودار زیر ملاحظه می کنید، مهم ترین شاخص های کیفیت خدمات، کیفیت محصول و صداقت از دیدگاه مشتری تا سال ۲۰۰۸ مورد بررسی قرار گرفته شده است. اگرچه شاخص های کلیدی دیگری نیز وجود دارند که می تواند از نظر مشتری پراهمیت باشند، اما به دلیل اهمیت این 3 شاخص، از آوردن آن ها در این گزارش صرفنظر شده است. در شروع و ابتدای این تحقیق، شاخص کیفیت محصول به عنوان عامل کلیدی و پراهمیت از نظر مشتریان شناخته می شد و با گذشت زمان و به مرور، اهمیت خدمات برای مشتریان و سازمان ها پررنگ تر و از ۱۰% به ۴۰% افزایش یافته است. مطابق این نمودار میزان کیفیت محصول در نظر مشتریان در ابتدا و انتهای تحقیق تقریبا ثابت و با ارزش یکسان بوده است (۳۳% در ابتدا و ۲۹% در سال ۲۰۰۷). سه شاخص اشاره شده در ابتدای گزارش در مجموع حدود ۶۳% امتیاز را به خود اختصاص داده و مابقی شاخص هایی که در این گزارش به آن اشاره نشده است، بالغ بر ۳۷% بوده است. در صورتی که در انتهای گزارش، سه شاخص مذکور دارای ۹۹% امتیاز بوده اند که تقریبا بقیه شاخص ها از نظر مشتریان بی اهمیت تلقی شده اند.

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

مطابق نظر موسسه تحقیقاتی POLK، شاخص های کلیدی برای وفاداری مشتریان در صنعت خودرو به شرح زیر تقسیم بندی شده اند که برای انتخاب محصول یا خرید مجدد، توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار می گیرند:

۱- عوامل مرتبط با محصول اعم از کیفیت محصول، کیفیت تعمیرات، مصرف سوخت، راحتی و آسایش، ایمنی، و راندمان.

۲- عوامل مرتبط با مشتری اعم از فرایند فروش، نحوه ارتباط با مشتری، دسترسی به نمایندگی ها، و تعمیرات.

۳- عوامل مرتبط با امور مالی اعم از قیمت خرید، طرح های تشویقی، سود و کارمزد، پرداخت های ماهانه، و هزینه های مالکیت.

این موسسه تحقیقی را به منظور تعیین ارتباط بین وفاداری مشتریان و سهم بازار برند انجام داده است که خلاصه آن در نمودار زیر آورده شده است. مطابق این نمودار، شرکت تویوتا با دراختیار داشتن ۱۸% از سهم بازار خودروهای دنیا، ۵۸% مشتری وفادار دارد؛ این در حالی است که مابقی مشتریان این کمپانی بین المللی، خریدهای آتی خود را از برندهای دیگری انجام خواهند داد. گفتنی است، سایر خودروها اعم از فورد، شورولت، و هوندا که اطلاعات آماری آن ها در این نمودار آورده شده است، جزء خودروهای با کیفیتی شناخته شده اند که بیش ترین سهم بازار خودرو را پس از تویوتا به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشتریان در انتخاب محصول نهایی خود، هم چنان کیفیت محصول را عامل اصلی انتخاب خود در نظر می گیرند

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

با توجه به توضیحات فوق دو نتیجه متفاوت از گزارش نتایج این دو تحقیق بدست می آید: یکی این که خدمات مناسب می تواند مشتریان را به محصول وفادار سازد و دیگری این که کیفیت محصولف عامل وفاداری مشتریان خواهد بود! بر اساس نتایج بدست آمده از مراجع مختلف از جمله تبلیغات محیطی، گفتگوهای دوستانه، تجربه قبلی نزدیکان، سهم از بازار، قیمت، کیفیت، و ...، مشتری در گام اول، خودرو را خریداری می کند. در این حال مشتری انتظاراتی از سازمان و محصول در ذهن خود پرورانده و به دنبال کسب این انتظارات است. اگر هر یک از این پارامترها یعنی "کیفیت خدمات سازمان" یا "کیفیت محصول" مطابق انتظارات مشتری نباشد، آن گاه مشتری عکس العمل متفاوتی را مطابق توضیحات و نمودارهای فوق نشان خواهد داد. به طور کلی نکات مختلفی برای تعیین استراتژی کاری سازمان ها، و پرورش پرسنل و نمایندگان آن ها وجود دارد که از این میان به موارد زیر اشاره می شود:

الف- کیفیت محصول و کیفیت خدمات، هر دو مانند یک جفت دست عمل می کنند. در صورتی که محصول به فروش نرسد، خدمات نیز فرصت خودنمایی و اظهار وجود نخواهد داشت. باید مطمئن بود خودروی عرضه شده دارای بالاترین کیفیتی است که توسط سازمان ارائه شده و مورد انتظار مشتری است و این محصول تحت نظر سازمان برای ارائه خدمات قرار خواهد گرفت.

ب- کیفیت محصول به عنوان عامل اولیه محسوب می شود. اگر سازمانی بتواند یک محصول با کیفیت ارائه دهد، قطعا می تواند یک مجموعه عملیات و خدمات عالی نیز به مشتری ارائه دهد.

ج- ابزار و دارایی فروش، خدمات است. بدون ارتباط دو سویه با مشتری و هم چنین عدم وجود خدمات مبتنی بر دانش، هیچ محصولی به فروش نخواهد رفت.

د- اتکاء به محصول یا خدمات با کیفیت هر یک به تنهایی، فقط در شرایط بحرانی و به عنوان آخرین ابزار باید در نظر گرفته شود. اگر سازمان، امکان ارائه محصول با کیفیت ندارد، باید به ارائه خدمات متفاوت اقدام کند (مثلاً عرضه خودروی پیکان با ارائه خدمات گسترده) و اگر امکان ارائه خدمات مناسب به مشتری وجود ندارد، لازمه آن، ارائه محصول با کیفیت است (مثلاً عرضه خودروهای وارداتی با کیفیت بالا که خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه نمی دهند). ارائه هم زمان این دو مقوله، موجب وفاداری و اعتماد مشتری به سازمان خواهد شد و نبود هر یک از این عوامل موجب سرگردانی، ناامیدی، و دلسردی می شود که در نهایت میل به رقیب را در میان مشتریان برمی انگیزاند.


مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

یه بنده خدا
1

چرا کسی نظر نداده؟؟
19:42  1395/01/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احسان : سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
J7/2 : سلام تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از تکمیل وجه پیامک شاسی میاد بین ۱۵ تا ۲۰ روز بعد شاسی هم بیمه و پلاک میشه
۲۷ اردیبهشت : من با سایپا تماس گرفتم گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده و اولویت با شاهین پلاس های که داران فاکتور میشن من اردیبهشت هستم اینجور که دارن قطره چکونی cvt میدن تا عید زمان میبره تا فاکتور بشم
شاهین g : پاسخ به احلام خانم من فروش فوری بودم مثلا ....کل پول 11 اذر 403 واریز کردم قرار بود اسفند 403 تحویل بدن تا اینکه امروز فاکتور شدم عکس فاکتور تو گروه شاهین تلگرام گذاشتم .
میلاد : سلام دوستان من هفته چهارم بهمن تو قرارداد بایستی تکمیل وجه کنم بنظرتون کی اعلام میکنن ماشینم شاهین gl و اینکه چقد باید پرداخت کرد؟ ایا از بهمن رد بشه سال اینده افزایش قیمت شامل میشه؟
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام . وقت بخیر ؛ سوالی داشتم از محضر حضرات پیشکسوت : بفرمایید که تقریبا ۲۰ روز بعد از تکمیل وجه ماشین شاسی میشه(پیامک میاد) یا اینکه تقریبا ۲۰ روز بعد از گذشت تاریخ تحویل سیستمی ؟ دوستان پیشکسوت ( الخصوص واریز دو مرحله ای فروردین و اردیبهشت ) راهنمایی بفرمایید تا فیض ببریم . سپاس فراوان
محمد : سلام .واریز اولیه من ۳ مهر ۴۰۲ بوده، اشتباهی گفتم ۴۰۳ ببخشید اگه سردرگم شدید
مدبر الکی : راست میگی یا نه
رضا رضا : اینو منم سوال کردم کسی جواب نداد دوستان موقعی که ماشین رو تحویل میگیرن دیگه نمیان اینجا سر بزنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالحی زاده : سلام من اسفند 403 طرح عادی ثبت نام کردم و 13شهریور 404 تکمیل وجه کردم وهفته چهام مهر قرار بود ماشین بدن هنوز خبری نیست لطفا بگید من کی فاکتورمیشه برام
ماهان دنا 6 دنده : احتمالا10 تا 30 روز میاد
ماهان دنا 6 دنده : ممنون فقط من که هنوز پلاک نشدم پس بعد پلاک شدن میشه درخواست کرد
Sajjad : دوستان اگخ پیام هارو بخونین یک هفته پیش هم بهتون گفتم نیسان هاتون رو مفت نفروشید صد دفه گفتم اریسان شده هم قیمت نیسان گفتم ساینا شده یک ملیارد یعنی یه ساینا آشغال با نیسان برابر باشه صد دفه گفتم ماشینتون مفت ندید گفتم ده روز صبر کنید حالا هم با توجه به تجربه ای که دارم میگم ده روز دیگه هم صبر کنید تا قیمت بازار از قیمت کارخونه بزنه بالاتر اونوخت اگه خواستید بفروشید تا حداقل ضرر نکنید هرچند که بازار نیسان تا عید روبه بالاست و فروختن نیسان اشتباه هست
ماهان دنا 6 دنده : بله پیش فروش بودم تحویل 30 دی رنگ سفید رینگ اسپرت واریز دومم هم 9 آبان بود نگران نباش بر اساس واریز دوم فاکتور میکنن فردا مثالا اونایی که 10 آبان واریز دوم انجام دادن پس فردا 11 آبان پس فردا12 همینطوری
ماهان دنا 6 دنده : باید چک کنی سایت رو
اطلس : به من گفتن تا 5 تیر ولی الکی فاکتورها رو درهم میزنن یکی از این ماه یکی از ماه دیگه
ماندگارGxl : بعضی دوستان در مورد سودتاخیر سوال میپرسن سود تاخیر بین 6ماه تا یکسال بعداز تحویل خودرو اون هم سر وتهش میزنن یه چیزی میدن ماشینامون بدن سود نخواستیم 4 ماه تکمیل وجه کردیم دیوانه شدیم این پول هم باید بدیم دکتر ناراحتی اعصاب پیدا کردیم
اطلس G : سلام ممنون همگی این کارزار را امضا کنید تا یه فکری به حالمون بکنن https://www.karzar.net/278242 نشر حداکثری
Mm : جناب مهندس سایپا شما بهتره غصه مدیران رو نخوری بلد نیستن مدیریت نکنن شما با این حرفاتون معلومه هیچکدوم ازمارو درک نمیکنی من به شخصه چندتا وام گرفتم تا تونستم پول ماشینو جور کنم الان محتاج نون شبم هستم چون همه حقوقم میره جا قسط مستاجر با سه تا بچه سایپا جواب کدوم ازاین گرفتاری مارو میده اونایی هم که بعد از مدتها ماشینشون گرفتن هیچ سودی دریافت نکردن . پس خواهشا لطیفه تعریف نکن