تحلیل صنعت خودروي ايران در جهاني مكنزي

 

تحلیل صنعت خودروي ايران در موسسه جهاني مكنزي

 
موسسه مطالعاتی معتبر مکنزی چندی پیش پیرامون ویژ‌گی‌ها و ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در پسابرجام به تهیه گزارشی پرداخت که در همین زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بخش صنعت خودرو این گزارش را مورد تحلیل قرار داد، حال با توجه به اهمیت آن، این گزارش را عینا در دو بخش منتشر می‌کنیم.
 
 
 
1. وضعيت شاخص‌هاي کلان بخش خودرو در ايران
 
تولیدكنندگان داخلي صنعت خودرو 90 درصد بازار داخلي ایران را پوشش مي‌دهند كه دو تولیدكننده داخلي، ایران‌خودرو و سایپا، با سهم 81 درصدی از بازار در سال 2014، عمده بازیگران این بخش هستند. بخش خودروی ایران دهمین صنعت كشور از لحاظ ارزش افزوده ناخالص است و بالاتر از بخش‌های تامین مالي و بانکداری،خدمات عمومي، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری است. بازار خودرو در ایران با فروش سالانه 1/ 1 میلیون دستگاه خودرو در سال 2014، بزرگ‌تر از بازار اسپانیا است. این بخش تقریبا 5 درصد نیروی كار ایران را به خود اختصاص داده است. در سال 2014 حدود یک میلیون ایراني در این بخش مشغول به كار بودند. برآورد می‌شود كه با احتساب نرخ واقعي ارز، صنعت خودرو مي‌تواند ارزش افزوده ناخالص خود را از 11 میلیارد دلار تا 58 میلیارد دلار تا سال 2035 افزایش دهد یا سالانه بیش از 8 درصد رشد كرده و در مجموع 200 هزار شغل ایجاد كند كه این امر نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های عظیم در به‌روزرساني تولید است. تولید خودروهای تجاری داخلي كه مي‌تواند یک فرصت رشد در ایران باشد در دست چهار بازیگر اصلي است: ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل، گروه بهمن و گروه ماموت. از سال 2000 حجم تولید در این زیربخش بیش از 50 برابر افزایش یافته و به 165 هزار دستگاه در سال 2014 رسیده است. با وجود این، تولید خودروهای تجاری به‌طور میانگین تنها 15 درصد از كل تولید خودرو در ایران را شامل مي‌شود؛ در‌حالي‌كه این نسبت در بین همتایان ایران 26 درصد است.
 
 
 
2. چالش‌هاي بهره‌وري در صنعت خودروي ايران
 
نیروی كار تولیدی بخش خودرو در مقایسه با معیارهای جهاني از بهره‌وری كمتری برخوردار است؛ در سال به‌ازای هر كارگر، 9/ 2 دستگاه خودرو در كشور تولید مي‌شود، این در حالي است كه این رقم در تركیه 5 / 7 دستگاه و در فرانسه، آلمان، ژاپن و ایالات‌متحده 12 تا 15 دستگاه خودرو است. حتي با وجود هزینه‌های پایین دستمزد در ایران، نسبت محصول به نیروی انساني، نصف این نسبت در تركیه است. نسبت محصول به‌ازای هر كارگر پس از سال 2011 كاهش یافت؛ زیرا شركت‌های خودروسازی ایراني با وجود كاهش تولید، نیروهای خود را حفظ كردند. با وجود این، حتي قبل از ركود سال 2011 بهره‌وری نیروی كار كمتر از 4 خودرو در سال به‌ازای هر كارگر بود. برای كاهش شکاف بهره‌وری با كشوری نظیر تركیه، ایران باید نسبت محصول به هر كارگر را 6 / 2 برابر كند. انزوای بخش خودرویي ایران بر تنوع و قیمت خودروها اثرگذار بوده است. 4 مدل از 5 مدل پرفروش خودروهای مسافربری، نسخه‌های وصله پینه شده 30 سال قبل پژو و سواری‌های كیا (پراید) با جعبه دنده دستي و میانگین قیمت 34 هزار دلار (براساس برابری قدرت خرید هستند). به نسبت درآمد مردم، این خودروها برای ایرانیان دو برابر گران‌تر نسبت به ترکیه‌ای‌هاست و حدود 3 برابر میزاني است كه خریداران آلماني یا فرانسوی پرداخت مي‌كنند. خودروهای تجاری از لحاظ برابری قدرت خرید، 5/ 2 برابر گران‌تر از مدل‌های تولیدی در اروپای غربي است. نرخ بهره‌برداری كارخانه در سال 2014 به‌طور میانگین 42‌درصد یعني اندكي بیشتر از نصف نرخ بهره‌برداری (80 درصدی) تركیه بود. ایران مي‌تواند با افزایش نرخ بهره‌برداری و نوسازی توانایي‌های موجود، تولید خود را دو برابر كند.
 
 
 
3. پتانسيل صادراتي و مزيت رقابتي صنعت خودرو ايران
 
براساس ضریب نفوذ فعلي خودرو در ایران (200 خودرو به‌ازای هر 1000 نفر) و افزایش پیش‌بیني شده در تولید ناخالص داخلي سرانه طي 20 سال آینده، برآورد می‌شود كه بازار داخلي ایران بتواند تا سال 2035 به تولید 2/ 3 میلیون دستگاه در سال برسد و به یک صادركننده منطقه‌ای در سایه رقابتي شدن، تبدیل شود.
 
ازجمله مزيت‌هاي رقابتي ايران مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
 
1. سطح میانگین دستمزد نیروی كار در بخش تولید خودرو در ایران سالانه 8100 دلار برمبنای نرخ ارز بازار است كه 20 درصد كمتر از كارگران در تركیه و 40 درصد پایین‌تر از سطح دستمزدها در مراكش و جمهوری چک است.
 
2. تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان مهندسي در كشور نیز مي‌تواند یک مزیت باشد.
 
3. ایران از زنجیره عرضه داخلي نهاده‌هایي همچون فولاد بهره‌مند است.
 
4. انرژی و برق ارزان‌قیمت نیز یک مزیت هزینه‌ای برای تولیدكنندگان است.
 
5. نزدیکي جغرافیایي ایران به بازارهای هدف، قابلیت صادرات منطقه‌ای مقرون به صرفه را ایجاد مي‌كند.
 
پیش‌بیني مي‌شود تا سال 2035 میلادی بخش خودرو ایران در صورتي كه بتواند بهره‌وری و كیفیت محصولات خود را تا سطح استانداردهای جهاني ارتقا دهد، احتمالا بتواند یک سهم پایدار 5 تا 15 درصدی از حجم فروش در كشورهای منتخب را به‌دست آورد. كشورهای هدف صادرات خودرو شامل عراق، سوریه، پاكستان و كشورهای آسیای میانه ازجمله قزاقستان و تركمنستان است و این كشورها یک پتانسیل صادراتي تقریبا 350 هزار دستگاه در سال ایجاد مي‌كنند.
 
4. باز کردن درهاي بخش خودرو به روي رقابت و در عين حال حفظ اشتغال برای غلبه ایران بر چالش‌های بهره‌وری و تحقق پتانسیل‌های صادراتي در صنعت خودرو ایران، دو عامل بسیار حیاتي هستند و باید به دقت مورد موازنه قرار گیرند:
 
الف) شدت جریان سرمایه‌گذاری خارجي و تکنولوژی به داخل كشور؛ برآورد مي‌شود كه صنعت خودرو ایران طي 20 سال آینده در مجموع به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
 
ب) سرعت و میزان بازگشایي درهای بخش خودرو به روی رقابت توسط دولت؛ گشودن سریع بازار خودرو به روی رقابت بین‌المللي مي‌تواند آثار منفي بر اشتغال داخلي در بخش خودرو داشته باشد. حركت بسیار كند نیز مي‌تواند مانع رقابتي شدن این بخش شود. افزایش آهسته در نیروهای بازار و كاهش سیاست‌های حمایتي مي‌تواند ضروری باشد. یک رویکرد مي‌تواند زمان مند كردن تعرفه‌ها برای جلوگیری از بروز شوک در بازار باشد؛ در‌حالي‌كه از مشوق‌های مالیاتي و تسهیلاتي برای ترغیب همکاری با تولیدكنندگان داخلي تجهیزات اصلي استفاده مي‌شود. كاهش مشوق‌های داخلي مي‌تواند برنامه‌ریزی شود تا شركت‌های جهاني را به ورود سریع ترغیب کند. كاهش تعرفه‌ها باید زودتر اعلام شوند تا شركت‌های داخلي بتوانند زمان برای رقابتي شدن داشته باشند.تجربه كشورهایي كه به‌دنبال نوسازی بخش‌های خودرویي خود بوده‌اند مي‌تواند در نحوه استفاده از این تجارب، راهگشا باشد. برای مثال هند، بازار خود را به روی رقابت در طول یک دوره 30 ساله از دهه 1980 باز گشود. این كشور قبل از شروع بازگشایي بازار به روی رقابت بین‌المللي، ابتدا صنعت خودرو داخلي را در معرض تکنولوژی‌های نوین وارداتي قرار داد. امروزه، تولیدكنندگان خودروی این كشور، رقابتي هستند. در مقابل، بسیاری از كشورهای شوروی سابق كه بازارهای خود را ناگهان به روی تولیدكنندگان خارجي باز كردند، با این پیامد روبه‌رو شدند كه شركت‌های داخلي فاقد توان رقابت‌پذیری بودند و در نهایت به تملک شركت‌های بین‌المللي در آمدند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 مشکی : به نمایندگی زنگ زدم گفتند در مرحله بارگیری است، فردا زنگ بزن.
محمد لاماری مشکی : سلام امروز به نمایندگی زنگ زدم میگفت بزودی دعوتنامه ها برای کسایی که ۸۵۰ پیش پرداخت دادن میاد حالا دیگه نمیدونم همینجوری گفت یا واقعا قراره بیاد
مقدم : اینقدر چرت و پرت از گروه های دیگه ننویس بیکار
مهدی : سلام دوستان احتمال افزایش قیمت وجود داره بنظر من تبدیل زدن گزینه بهتری هست چون سانروف ندارن. مواظب باشید.
شاهینgl : منم تحویل خرداد بودم قبل عید پیامک glاومد تکمیل وجه کردم ۱۰ روزه بهم دادنش
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : دعوتنامه شاهین جی با موعد تحویل مرداد۴۰۴ ارسال شده با خودروی تحویلی جی ال عجبا
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : جالبه دعوتنامه شاهین جی موعد تحویل مرداد۴۰۴ باخودروی تحویلی جی ال ارسال شده قبلیا رو هنوز تحویل ندادن
شاهینgl : منم تحویل خرداد بودم قبل عید پیامک glاومد تکمیل وجه کردم ۱۰ روزه بهم دادنش
Somayeh : پاسخ به ali s3 سلام. مشکل راهور یعنی چی؟؟!!!!
زارع : در جواب احسان سلام تعدامون زیاده که مهر ۴۰۲ ثبت نام کردیم.. ولی متاسفانه هر بار که پیگیری میکنیم یه جواب جدید تحویلمون میدن که با جوابهای قبلی فرق داره. امروز هم تماس گرفتم با شرکت ساپیا گفت انشالله تا اخر خرداد. دعوتنامه ها ارسال میشن. ولی بازم صبوری کنید.. گفتم از شنیدن جمله صبوری کنید الرژی گرفتم... ی کلمه جدید بگید. گفتم اگر صدای شما به مسئولی میرسه بهشون بگید ما مشتریهایی که سال ۴۰۲ ثبت نام کردیم خیلی مظلوم و بدبختیم.کجای دنیا دوسال. انتظار میکشن برای یک خودرو بعد بیمت به روز تحویل بگیره. گفتم مردم تا یه حدی صبر دارن.زیادی با صبر مردم بازی. نکنید. فقط میگفت چشم .حق با شماست.صبوری کنید😞 جواب بدرد بخور نمیگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نجفی تهران : سلام وقت بخیر پیش فروش تکمیل وجه 30 اسفند بودم پیامک تحویل حضوری اومده از چه طریقی میشه انصراف داد و حضوری نرفت ؟
2222255 : فکر کنم دیگه تکمیل وجه های اسفند کوئیک باید تموم شده باشه ، امروز فردا دیگه باید برن فاکتور های تکمیل وجه فروردین و اردیبهشت
فروردین 207 فرسوده : جدی؟من سفید ماشینم ولی تحویلش 31 ام فاکتور نشده هنوز. شما کی تکمیل وجه کردید؟
علیرضا : سلام،پیش فروش تاچندم فاکتورشده ؟!
نویان : درود بر همگی دوستانی که ماشینشون فاکتور شده مبارکشون باشه دوستانی هم که ماشینشون فاکتور میشه اعلام کنید تا بچه های دیگ روحیه بگیرن و اینکه با دروغ هیچی به ما نمیدن پس بهتره به هم راستشو بگیم و اینکه من تکمیل وجه 10 اسفند هستم سپاس از همگی...
نیلا : س ماهه بود؟8 ملیونو بعدش چرا واریز کردی
نیلا : نه مال من یه ماه پیش پرونده تیک خورد ولی فاکتور در حال انجام میزنه
امیر : سلام شما کی و چ مدلی ثبت نام کردید
امیر 33 کراس : سلام چ مدل ثبت نامی کردید؟تحویل چند روزه؟
نیلا : دقیقا واس منم اینطوره تحویلی 4 تیره.قبلا صدور فاکتور تیک خورده بود بعد دیروز رفتم روسایت دیدم تیک نداره درحال انجام زده باز امروز رفتم دیدم تیک خورده تاریخش واسه دیروزه😕