شرکت ستاره خاورمیانه ایرانیان واردات دو مدل مرسدس بنز CLA45 و مرسدس بنز GLA45 را آغاز کرده است و بزودی نیز هاچبکهای گران قیمت اسمارت را به بازار ایران میآورد.
اردیبهشت ماه امسال بود که خبر ثبت سفارش چهار آلمانی جدید بازار ایران به گوش رسید؛ خودروهایی که حتی در لیست واردات شرکت ستاره ایران، واردکننده محصولات مرسدس در ایران، قرار نداشتند حالا در خیابانهای پایتخت حضور دارند. هماکنون دو مدل CLA45 و GLA45 به ایران رسیدهاند و قرارست دو مدل از اسمارت نیز در ادامه وارد بازار شوند.
AMG با چاشنی آلمانی MEC Design
شرکتی با نام ستاره خاورمیانه ایرانیان، واردات چهار مدل آلمانی را برعهده گرفته است که شامل 2 مدل تیونشده مرسدس و 2 مدل اسمارت است. با وجود قیمتهای ماورایی و خودروهای جایگزین بهتری که هماکنون در بازار ایران مشتری زیادی دارند، نمیتوان انتظار فروش فوقالعادهای برای آنها تصور کرد ولی از آنجایی که محصولات جدیدی هستند، آمدنشان برای میلیاردرهای ایرانی هیجانانگیز است. البته امیدواریم که سرنوشت این شرکت مشابه سرنوشت دیگر واردکنندههای خودروهای تیونشده نباشد و در افق محو نشود مانند ستاره نقرهای خاور که چندین شاسیبلند تیونشده را از Brabus را به ایران آورد یا شرکت آراد خودرو هرمز که در کنار واردات فولکسواگن بیتل و پاسات دست به عرضه نسخههای تیونشده ABT زد.
دو مرسدسی که ستاره خاورمیانه به ایران آورده است، از نسخه AMG و مجهز به لوگوی MEC Design هستند. مک دیزاین، تیونری آلمانی است که امسال هفدهمین سال تاسیسش را جشن گرفت. مک دیزاین بیش از آنکه در زمینه تقویت فنی پیشرانهها کار کند، تخصصش در ساخت کیت بدنه است؛ از تغییر رینگ و لاستیکها بگیرید تا تعویض سپرها، اگزوزها، روکش صندلیها و بهبود تریمهای کابین.
مرسدس CLA45 ؛ برادر کوچکتر CLS
CLA سدان جمع و جوری است که سال 2013 برای آن دسته از مشتریانی به بازار آمد که توانایی خریدن CLS را نداشتند. همین موضوع باعث شد تا CLA تنها در سال نخست آمدنش به فروش 100 هزار دستگاهی برسد که طبق گفته مرسدس، بهترین فروش این کمپانی در 20 سال اخیر بود. این سدان، که هم در مجارستان و هم در هندوستان تولید میشود، نسخه تیونشدهای با نام CLA45 هم دارد که در 2014 به بازار آمد. مرسدس برای این نسخه از همان پیشرانه هاچبک 51000 یورویی A45 بهره گرفته است و قدرتش با سیستم محرکه استاندارد 4MATIC به هر چهار چرخ منتقل میشود.
داشتن حالت جدید SPORT برای سیستم ESP ، فرمان الکترومکانیکی حساس به سرعت، تعلیق بهبودیافته، خروجی دوبل اگزوز با روکش کرومی، کیت بدنه و جلوپنجره اختصاصی AMG که با داشتن یک خط افقی قابل تشخیص است، از مهمترین ویژگیهای این سدان آلمانی است. سال جاری میلادی برای این خودرو دو اتفاق مهم رخ داد؛ اول اینکه مرسدس نام CLA45 AMG را به AMG CLA45 تغییر داد و دیگر اینکه با اندکی دستکاری پیشرانه به قدرت و گشتاور خروجی جدیدی برای آن رسید.
از آنجایی که وجود برخی آپشنها مثل 4MATIC از سال گذشته برای CLA45 اجباری شد قیمت پایهای 48 هزار دلاری CLA45 در مدل 2015 حالا به حدود 52 هزار دلار در مدل 2016 رسیده است. نسخههای فولآپشن این خودرو نیز قیمتی کمتر از 80 هزار دلار دارند که با احتساب پکیج (احتمالی!) مک دیزاین احتمالا با قیمتی فراتر از 600 میلیون تومان در ایران فروخته میشوند. جالب است که در وبسایت رسمی مک دیزاین هیچ پکیجی برای CLA45 وجود ندارد و همچنان نمیدانیم این مدل چه تفاوتهایی با CLA45 استاندارد دارد.
مرسدس GLA45 ؛ رقیبی نزدیک برای X1
GLA نیز همچون CLA در سال 2013 معرفی شد. GLA کوچکترین شاسیبلند مرسدس است و به غیر از آلمان و (به تازگی) برزیل در جای دیگری تولید نمیشود. این خودرو نیز در نسخه استاندارد بلکه در مدل تیونشده GLA45 به ایران آمده است که یعنی پیشرانه مشترکی با CLA45 دارد. GLA45 نیز همزمان با CLA45 مدل 2016 بهروزرسانی شد. مرسدس برای این قدبلند آپشنهایی مانند پکیج AMG DYNAMIC PLUS ، که قفل مکانیکی دیفرانسیل جلو دارد، را با قیمت تقریبی 2600 یورو و همچنین تعلیق اسپرت AMG RIDE CONTROL را باقیمت تقریبی 1200 یورو در اختیار مشتریانش قرار میدهد.
در کشور آلمان قیمت پایهای GLA45 تنها 500 یورو کمتر از CLA45 است و از حدود 56,100 یورو آغاز میشود که یعنی محدوده قیمتی بسیار نزدیکی به CLA45 دارد. خوشبختانه مک دیزاین برای این شاسیبلند کوچک، پکیج X156 خود را تدارک دیده است ولی متاسفانه این پکیج چیز خاصی نیست و تنها در رینگ و کفپوش با مدل استانداردش متفاوت است. طبق تصاویر منتشر شده، GLA45های وارداتی حتی رینگهای مک دیزاین هم ندارند!
دوقلوهای اسمارت: فورتو ، فورفور
سومین و چهارمین محصول ستاره خاورمیانه، مینی هاچبکهایی از برند اسمارت است. این آلمانی حدود 18 سال است که در سه نسل مختلف در بازار جهانی حضور دارد. فورتو سال 2014 وارد نسل سوم شد و اتفاق مهمی برای آن رخ داد: آلمانیها نسل سوم فورتو را باهمکاری فرانسویها ساختند تا آنجاکه اسمارت فورتو و رنو توئینگو هردو از یک پلتفرم بهره میبرند. این آلمانی یک مدل 5 درب نیز با نام Forfour دارد؛ فورفور برخلاف فورتو که در فرانسه تولید میشود، خط تولیدش در اسلوونی است.
در اواسط 2016 اسمارت نسخه بهروزشده هردو خودرو را با امکاناتی جدید معرفی کرد که اکثرا سفارشی بودند. پایه نگهدارنده تبلت (مختص آیپد ایر)، شیشههای دودی عقب (برای فورفور) و پکیج Urban Style که تعلیقی کوتاهتر، سراگزوز کرومی، زه مشکی رنگ گلگیر و فرمان سه شاخه با روکش چرمی دارد، از مهمترین امکانات تازه اسمارت برای این خودروست. این دو مدل اسمارت، که هنوز به ایران نیامدهاند، در اروپا با قیمت پایهای 20 تا 22 هزار دلار تحویل مشتریان میشود.