تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی نژاد

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

برای ایرانی ها "قیمت خودرو" همواره بحثی چالش برانگیز بوده و طی دو سه سال گذشته نیز داغ تر شده است و حالا که دولت محمود احمدی نژاد به پایان رسیده و دولت جدید روی کار آمده، برای خیلی ها جالب خواهد بود که بدانند خودروها در این هشت سال چه تغییرات قیمتی را به خود دیده اند. شنبه گذشته حسن روحانی کلید پاستور را از محمود احمدی نژاد تحویل گرفت و حالا مقایسه قیمت خودرو از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت دهم تا به امروز، نشان می دهد قیمت خودرو در این هشت سال، بیش از سه برابر رشد کرده است. 

دلایل رشد قیمت خودرو

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

به اواسط سال 84 برویم و به روزهایی که محمود احمدی نژاد از شهرداری تهران راهی ساختمان ریاست جمهوری شده بود. در آن روزها صنعت خودرو ایران تنوع محصول زیادی داشت و بازار پر بود از خودروهایی که برخی از آن ها در حال حاضر تنها در مدل دست دوم شان قابل مشاهده اند و دیگر به تولید نمی رسند. اگر نگاهی به لیست خودروهای داخلی در سال 84 بیندازیم، با نام هایی هم چون پراید، پژو 405، پارس، 206، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا، و حتی رنو PK روبرو می شویم که در این جمع، چهار خودرو آخری هم اکنون دیگر به تولید نمی رسند. جداول قیمت این خودروها در سال 84 نشان می دهد که نرخ آن ها طی هشت سال گذشته تورمی بین 200 تا 300 درصدی را تجربه کرده است. به عبارت بهتر، قیمت انواع خودروهای داخلی از اواسط سال 84 (آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد) تا اواسط سال 92 (پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد)، 2 تا بیش از 3 برابر رشد را به خود می بیند. در باب این که چرا قیمت خودرو در این هشت سال با چنین شدتی صعود کرده است، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می شود که هر یک در جای خود، جای نقد و بررسی دارد. در این بین، چند دلیل عمده برای افزایش قیمت خودرو در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود  احمدی نژاد از سوی کارشناسان برشمرده می شود که عبارتند از: "افت شدید تولید"، "اعمال سیاست تثبیت قیمت خودرو"، "بروز مشکلات مالی در صنعت خودرو"، "افزایش نرخ ارز" و "تحریم های بین المللی" که از 3 تای آخر با نام کلی تر "رشد هزینه های تولید خودرو" یاد می شود. البته کارشناسان در حالت کلی تر نیز معتقدند رشد هزینه های تولید است که سبب شده تیراژ خودروها افت کند و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قیمت ها روندی به شدت صعودی را به خود ببینند. اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آن ها با انتقاد شدید از سیاست های دولت هشت ساله احمدی نژاد، تاکید می کنند که عمده مشکلات شان ناشی از همین سیاست ها به خصوص عدم حمایت مالی، سرچشمه می گیرد. آن ها می گویند که دولت در این سال ها کم ترین تسهیلات مالی را با بیش ترین بهره ها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال 90 به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است. خودروسازان البته از افزایش نرخ ارز نیز صحبت به میان آورده و این موضوع را یکی از دلایل رشد هزینه های تولید و در نتیجه بروز مشکل مالی در صنعت خودرو و در پی آن، افت تیراژ می دانند. تحریم های بین المللی نیز در جای خود تاثیری غیر قابل انکار بر بالا رفتن هزینه تولید خودرو و پایین آمدن تیراژ جاده مخصوصی ها داشته است. تحریم ها علاوه بر این که سبب شدند خودروسازان بزرگ از ایران بروند و نقل و انتقال پول بسیار سخت و محدود شود، کلی هزینه روی دست خودروسازان گذاشتند چون آن ها مجبور بوده و هستند قطعات مورد نیاز خود را از طریق واسطه ها و با قیمتی بیش از نرخ واقعی تامین کنند. تمامی این ها در مجموع سبب شده اند تا قیمت خودرو از سال 84 تا 92 رشدی خارج از تصور را تجربه کند و قدرت خرید مشتریان نیز سال به سال کم تر شود.

 

تغییرات قیمتی طی هشت سال گذشته

اما نگاهی بیندازیم به قیمت انواع خودرو در سال 84، تا با بررسی تغییرات آن نسبت به سال 92، متوجه شویم قیمت هر کدام در این هشت سال چه تغییری کرده است. در اواسط سال 84، قیمت پراید شش میلیون و 900 هزار تومان بوده و حالا که هشت سال گذشته، برای خرید این خودرو باید 16 میلیون و 500 هزار تومان پول بپردازیم. این یعنی قیمت پراید در حدود دو و نیم برابر شده است، هرچند پراید هنوز هم ارزان ترین خودروِی داخلی به شمار می رود.

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

از پراید که بگذریم، پژو 405 نیز افزایش قیمتی حدودا 2.3 برابری را از سال 84 تا به امروز داشته است. این خودرو در تابستان 84 با قیمتی حدود 12 میلیون تومان به فروش می رسید اما حالا 27 میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس هم که هشت سال پیش نزدیک به 17 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شد، حالا باید برای خریدش 35 میلیون تومان هزینه کرد. با این حساب، قیمت پژوپارس از آغاز دولت احمدی نژاد تا پایان دولت او، دو برابر رشد کرده است. اما از وانت پیکان هم بشنویم؛ خودرویی که بازمانده ای از پیکان به شمار می رود و در مقایسه با سال 84 قیمت آن 2.8 برابر افزایش را به خود می بیند. وانت پیکان در حال حاضر حدود 14 میلیون تومان قیمت دارد حال آنکه در تابستان 84 تنها پنج میلیون تومان به فروش می رسید. دیگر وانت معروف در ایران؛ یعنی وانت نیسان آبی هم در این هشت سال رشد قیمت زیادی را تجربه کرده، در حالی که تابستان 84 فقط هشت میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت، حالا خودرویی 26 میلیونی به حساب می آید. در واقع قیمت وانت نیسان در دولت محمود احمدی نژاد سه برابر شده است. از وانت نیسان بگذریم و به سراغ سواری نیسان برویم و معروف ترین آن ها یعنی ماکسیما؛ این محصول که دیگر در پارس خودرو به تولید نمی رسد و هم اکنون سومین خودروی گران قیمت داخلی پس از تیانا و مزدا3 به حساب می آید، بیش از سه برابر در هشت سال گذشته رشد قیمت داشته است. ماکسیما در تابستان 84 قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان داشت؛ اما حالا خودرویی 116 میلیونی به شمار می رود.

 

متورم ترین خودرو

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

اما به سراغ پژو 206  برویم و ببینیم آن ها چه تغییرات قیمتی در هشت سال گذشته داشته اند. طبق جداول موجود، مشتریان می توانستند پژو 206 تیپ 2 را در تابستان 84 با قیمتی حدود 10 میلیون تومان خریداری کنند، اما حالا باید 35 میلیون بدهند تا بتوانند پشت فرمان این خودرو بنشینند. با این حساب، قیمت پژو 206 تیپ 2 در طول هشت سال گذشته سه و نیم برابر شده است. هم چنین تیپ 5 پژو 206 نیز که در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان دارد، هشت سال پیش در همین موقع 12 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسید. با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود قیمت 206 تیپ 5 در دولت احمدی نژاد بیش از سه برابر شده است. از سوی دیگر قیمت مدل اتومات پژو 206 نیز در این هشت سال 3.7 برابر رشد را به خود می بیند که در بین خودروهای مورد بررسی بیشترین تورم را داراست. در واقع 206 اتومات را باید متورم ترین خودرو داخلی در دولت محمود احمدی نژاد دانست. این محصول در آغازین روزهای دولت نهم قیمتی برابر با 13 میلیون و 500 هزار تومان داشت، اما حالا اگر در بازار گیر بیاید، باید 51 میلیون تومان بابت خرید آن هزینه کرد. پژو 206 تا سال 90 جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی به شمار می رفت، اما از سال 91 و پس از قطع ارتباط پژو با ایران خودرو، تولید آن به شدت کاهش یافت و قیمتش شدیدا بالا رفت. در حال حاضر ایران خودرویی ها مشغول تولید مدل به اصطلاح ایرانی 206 هستند. از 206 هم رد شویم و نگاهی بیندازیم به تغییرات قیمت سمند؛ این خودرو را در تابستان سال 84 می شد با قیمتی حدود 13 میلیون تومان خریداری کرد، اما حالا باید 27 میلیون و 500 هزار تومان داد تا سوار مدل LX آن شد. این یعنی قیمت سمند در دولت محمود احمدی نژاد بیش از دو برابر شده است.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : قیمت خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: صفایی
2

البته از شرکت های مونتاژ کار ،نه خودروساز ،مثل ایران خودرو بعید نیست با این قیمت های نجونیشون،به قول معروف:هر چی زشت تر ،بازیش بیشتر....!!!
02:46  1392/05/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
3

جان عزیزاتون این مطالب رو نذارین آدم عصبی میشه
با10 تومن 206 میشت خرید وهمون موقع با2تا3 تومن میشد لنسر 1994 GLX
خرید اما حالا چی!
دلار که رفت بالا فروشنده هی این ماشینی عتیقه هم فکر کردن که خدا هستن
لنسر gl12 تومن!!!
21:40  1392/05/14
گزارش
پاسخ دادن
میثم
1

سلام دعا ماشین باید ارزان مردم ایران خوشحالم متشکرم
12:51  1392/05/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
13

میثم جان شما با چی یا به چه زبونی مینویسی؟؟ نظرات شما همیشه این شکلیه!!!
14:13  1392/05/14

گزارش
کاربر: مسعود جون
3

به قول دوست عزیزمون Goyban Bahar یه ترجمه برو ببینیم چی گفتی !
19:06  1392/05/14

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر‌‌شاهین‌البرز🌹 : اگه تولید قطع شده چرا پول میگیرن؟ آیا این معنیش بغیر از اختلاسه؟ حداقل جوابگو باشن. خدایی مثل غزه شدیم.هیچکی گردن نمیگیره. 26خرداد در انتظار فاکتور🌹🌹120693
چانگان cs55 : همه مثل همیم و نمیدونیم ،باید بهش فکر نکنیم تا پیامک بیاد سوپرایز بشیم مثلا .....
Iman : سلام واریزی 21 مهر ماه هنوز فاکتور نشده. در مرحله آماده تخصیص نشان می دهد.
شاهین زمستان ۴۰۳ : برای ما پیام تبدیل نیامده چطور خودمان به جی ال تبدیل می زنیم
شاهین G : نمایندگی میگه فعلا تولید قطع شده خدا لعنتشون کنه
اهورا : به گفته کارشناس سایپا تا تاریخ 31 فروردین دادن. اما من اینجا خیلیا رو دیدم که میگن مال اسفند ماه هستن و هنوز بهشون ندادن
امیر : سلام مبارکتون باشه دوست عزیز شما تحویل مرداد بودید؟درسته؟ببخشید دی ماه ۴۹۳ چقد واریز کرده بودید؟ممنون میشم پاسخ بدید
مصطفی مقدسی : سلام کسی اطلاع داره شاهینgتا چه تاریخی فاکتور شده دوستان
x5 سفید : من هم با شرایط شما اما ۲۸ مهر شاسی شد و امروز بیمه
Samirax5 : بویی از شرف و انسانیت نبردن آخه بعد اینهمه تازه صدور فاکتور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قباد : من مانده ام از اینکه چرا مردم خوششان میاد بهشان دروغ بگید
سایپا : کسی میدونه پیش فروش دهه فجر تکسوز تا چه تاریخی فاکتورشده؟
سایپا : سلام دوستان کسی تاحالا پنج شنبه جمعه هم فاکتور شده ؟ ؟؟ زنگزدم شرکت گفت دوشیفته هرروز هفته همه پرسنل تولید اضافه کار اجبارب دارن و تمام تعهدات تا آخر امسال انجام میشع . بنظرتون درست گفته یا رایگان تلاوت کرده؟
مالباخته سایپا : خدا خیرت بده خب دو روز زودتر تکمیل وجه میکردی خب .پای سفره هف سین ثانیه آخر دکمه تکمیل زدی 😂
اطلس : اینایی که میان میگن یکشنبه آتیش میزنم خراب میکنیم حتی اگه زندان بیفتیم اینا از خود سایپا هستن.... اینجوری میگن که القا کنن یکشنبه قراره بگیر و ببند بشه بترسید حضور نداشته باشید..... نه قراره خرابکاری بشه نه قراره شعار سیاسی بدیم و.... ما خواهان اطلس g هستیم مسالمت آمیز حق مون رو پیگیری میکنیم اصلا خود من اونجام هرکی بخواد چرت و پرت بگه مسیر رو منحرف کنه خودم و دوستام حالش رو میگیریم
کوییک اس85گانه : کوییک اس مشکل پلاک هم دارن یا فقط فاکتور وایا شکایت کنیم یا نه
امیر اریا نژاد : سلام کسی ثبت نام 1403٫11٫16 و تکمیل وجه 1404٫05٫6 کوییک gxr-l هست که فاکتور شده باشه. سه ماه دارم زنگ میزنم انگار پارس خودرو تعطیل هست. 136 و بین رهبری و ریاست جمهوری ثبت شکایت کردم و شنبه هم میرم دفتر قضایی برای شکایت. کسی فاکتور شده من لنگ ماشین نیستم اما زورم میاد این همه بی حرمتی به مردم
قباد : اگر کسی قصد داره نیسان ابی خرید بکند . مقداری مانده که قصد دارن طرح فروش بزارن و این اخرین نیسانهای ابی خواهد بود دیگه اکسنت تولید میشه ولی همین اکسنت از اخر سال یه موتور قراره بزارن روش که دو برابر این موتور قوی و زور داره و واقعا اون موتور که سوارش بشه تویوتا دیگه به خاک پایش هم نمیرسه
بابک : منم مثل شمام کی دعوتنامه و تکمیل وجه برامون میاد؟
قباد : گفتم که این مشکل دیگه پیشن نمیاد این هم مال این 9400 نیسانی بود که روی هم جمع شده بودن وسلام