راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی

 

راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی

 
واژه لوگو برگرفته شده از کلمه یونانی (Logos) به معنی زبان است. به این معنی که لوگوها با ما حرف می زنند، فرهنگ و رسم و رسومات منطقه ای که ان شرکت به ان تعلق دارد را به ما می گویند.
 
در زبان فارسی معادل فارسی آن را نشانه انتخاب کرده اند. لوگو ممکن است یک حرف، نماد، عدد، یک طرح گرافیکی و یا ترکیبی از آنها باشند.
یک ارم نمایانگر نشانه های زیادی با خود است که هر کسی با نگاه کردن به ان بتواند آن را درک کند.
در خصوص دنیای خودرو آرم یک شرکت مهمترین عناصر خارجی دیداری برای تشخیص آن است. از این رو کمپانی های بزرگ خودروسازی همواره سعی می کنند آرم خود را با معنی های مختلف طراحی کنند به ابن دلیل که تحقیقات نشان داده است که هر آرم در دید عمومی مردم می تواند معنی متفاوتی پیدا کند.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
از دید متخصصین لوگو های گرد نشان دهنده رابطه بین محیط و داخل و صمیمیت بین مشتری و فروشنده را نشان می دهد در حالی که اشکال زاویه دار نشان دهنده انرژی، محکم بودن و قدرت را نشان می دهند.
 
با نگاهی به آرم شرکت های خودروسازی اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند این است که خودروسازی های شرقی بیشتر از دایره و غربی ها از اشکال زاویه دار استفاده می کنند.
 
با وجود جهانی شدن صنعت خودروسازی معلوم شده است که 68 درصد از شرکت ها تمایل به تغییر آرم خود از اشکال زاویه دار به گرد را دارند. حالا به معرفی مفهوم چند شرکت خودروسازی معروف می پردازیم.
 
مرسدس بنز
 
اولین خودرویی که این آرم بر روی سوار شد دایملر مدل 1909 بود. ستاره سه پر که نشان از تسلط بنز بر روی زمین، آب و آسمان را نشان میداد را روی دایملر 1909 دیده شد. در سال 1937 نیز حلقه ای به دور آن ترسیم شد که تاج افتخاری برای این شرکت محسوب میشد.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم که آرم ها ممکن است در دید عموم معنی گوناگون دیگری پیدا کنند در مورد آرم بنز نیز اینگونه بود. که می گویند ستاره سه پر و حلقه دور آن به معنی این است که آب، روغن و بنزین در ان بریزید و به دور دنیا بروید.
 
تویوتا
 
با یک نگاه سطحی به ان یک گاو چران ژاپنی با یک کلاه بزرگ می بینید اما سه دایره گنجانده شده در آرم تویوتا نشان از سه قلب تپنده مشتری، محصول و پیشرفت تکنولوژی و فرست های بی حد و مرز تویوتا را نشان می دهد.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اسم خود تویوتا نیز از ترکیب دو کلمه ژاپنی To و Yota است که به ترتیب به معنی فراوانی و برنج است.
 
ولوو
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
آرم ولوو نشان از پیمان محکم و فولادی بین مشتری و شرکت است و همچنین نشان دهنده سپر، نیزه و سیاره مریخ است، که هر کدام نمادی برای آهن هستند.
 
آئودی
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
با بهم پیوستن چهار شرکت Audi, DKW, HORCH و Wanderer آرم این شرکت نیز از پیوستن چهار حلقه اتحاد به یکدیگر حکایت می کند.
 
مزدا
 
در کشوری همانند ژاپن که بر سنت های خود احترام زیادی قائل هستند آرم مزدا نیز که یک حرف V است به معنی درک هدف، ابتکار و لطافت است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
جالب است بدانید که برخی از منابع به ارتباط نام مزدا با اهورا مزدا در فرهنگ ایران باستان اشاره کرده اند.
 
بی ام و
 
نشان بی ام و یک ملخ هواپیما در حال چرخش است که با پس زمینه آسمان آبی به نمایش در آمده، از هنگامی که شرکت بی ام و تصمیم به ساخت موتور های هواپیما کرد این آرم را برگزید.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
ب ام و (با تلفظ صحیح تر بی ام وی) در واقع در سال های اولیه عمر خود نه تنها در زمینه ساخت موتور سیکلت و موتور هواپیما، بلکه در زمینه مهندسی موتور کشتی نیز فعالیت وسیعی داشت و نشان این شرکت به نوعی زمین، دریا و آسمان را با حالتی دایره وار که نشان از چرخش و تحرک است به یکدیگر پیوند می دهد.
 
سیتروئن
 
با نگاه به آرم سیتروئن در واقع یک حرکت رو به بالا را فرض می کنید در حالی که اینگونه نبوده و طراح آن ایده دیگری در ذهن خود داشته است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
علامت نظامی دوتایی آن را آندره سیتروئن که ابتدا در کار تولید چرخ دنده بود، به عنوان نمادی برای چرخ دنده عنوان کرد.
 
پورشه
آرم پورشه نماد محلی شهر زادگاه خود یعنی اشتوتگارت است که در لغت به معنی شهری برای پرورش اسب شهر داشته است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اسب نشان مزارع اشتات، شاخ ها، خطوط قرمز و مشکی بخشی از نشان سلطنتی پادشاه وورتمبرگ است ولی این روزها اشتوتگارت که زادگاه مرسدس بنز هم محسوب می شود به محلی برای ساخت خودروهای فوق العاده مبدل شده است.
 
سوبارو
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اولین شرکت خودروسازی ژاپنی علامتی از ستارگان خوشه پروین را به عنوان آرم خود برگزیده است.
 
هیوندای
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
بیضی که حرف H در آن گنجانده شده است نشان از تفکر شرکت در مورد پیشرفت را نشان می دهد و همین طور حرف H مورب آن نشان از دست مشارکتی است که بین مشتری و کارخانه اتصال برقرار کرده است.
 
رنو
 
سال 1922 رنو برای آنکه بوق خودرو های خود را محافظت کند، لوگویی ویژه طراحی کرد که به شکل یک الماس بود.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
بعدها در سال 1924 فضای خالی درون این نشان به دلیل مسائل آیرودینامیکی حذف شد و اکنون سال هاست که محصولات رنو با این آرم شناخته می شوند.
 
میتسوبیشی
با وجود اینکه میتسوبیشی بیشتر از 25 سال در انگلستان دوام نیاورد اما اولین خودروی خود را در سال 1917 ساخت، تاریخچه این شرکت به سال 1870 و اولین کشتی که ساختند بر می گردد. سه الماس نشان از سه ملخ کشتی است که به تاریخچه آنها مربوط بوده و واژه میتسوبیشی به معنی سه منشور است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اخیرا نیز مشخص شده است که همه ی انچه در مورد ملخ کشتی و الماس به ان اشاره شد درست نبوده و آرم میتسوبیشی، از ترکیب نشانه دو خانوادگی بوجود آمده است و همه شایعات که می گفتند که براساس گذشته این شرکت بیان شده بود، مورد تردید واقع شد.
 
پژو
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اولین خودرو پژویی که تولید شد نام شیر بر روی آن بود که نشان محلی شهر بلفورد (محل ساخت اولین خودروی پژو) را روی آن گذاشته بودند.
 
کادیلاک
دهه های 1950 و 1960 که رقابت جدی بین خودروسازان در گرفت بطوریکه برای هر محصول جدید، نماد تازه ای تعریف می کردند. از این رو این دو دهه را نیز سال های اوج طرح ها و نماد های گرافیکی می دانند.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
کادیلاک نیز در سال 1998 برای جایگزینی آرم خود، طراحان صاحب نامی را به کار گرفت و لوگو شکیل و جالب فوق پدید آمد.
 
طرح اولیه این لوگو به نشان خانوادگی انتونی دلاموته مربوط می شود، مردی که با نام سر کادیلاک شناخته می شد و مقامی میان پایه در دولت ایالات متحده داشت، شرکت کادیلاک سال های اولیه فعالیت خود را به ساخت ارابه های فلزی مشغول بود.
 
فولکس واگن
سال 1939 ریمپیسه فردی بود که در یک رقابت درون سازمانی آن را طراحی کرد و بخاطر خلاقیت خود 50 مارک پاداش بابت ان دریافت کرد. آرمی که او طراحی کرد، آرم اصلی شرکت بود، توسط چرخ دنده که نماد رسمی جبهه کارگری آلمان بود احاطه شده بود.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
بعده ها پس از جنگ جهانی دوم چرخ دنده آن حذف شد. لازم به ذکر است که ریمپسه طراح خودرویی بود که هیتلر ان را لذت از مسیر می دانست. خودرویی که ما آن را نام فولکس غورباقه ای (بیتل) می شناسیم.
 
فراری
شرکتی که به تولید خودروهایی اسپرت و گران قیمت معروف است حرف حدیث زیادی پشت اسب بلند شده بر روی دوپای ان وجود دارد. با حرف S و F کنار اسب شروع می کنیم که مخفف Scuderia Ferrari است. اما در مورد اسب نیز در حقیقت مربوط به یک خلبان معروف ایتالیایی در جنگ جهانی اول است که همیشه بر روی هواپیمای خود ان را ترسیم می کرد.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
به گفته برخی ارم فراری مربوط به شهر اشتوتگارت است و یا شایعات دیگری وجود دارد که می گوید خانواده اقای کنت فرانسیسکو باراکا اسب های زیادی نگه داری می کردند.
 
روایات مرتبط با فراری، هنوز تمام نشده است، عده ای نیز بر این باورند که آرم اسب را از روی یک هواپیما سقوط کرده آلمانی که علامت شهر اشتوتگارت بود الهام گرفته اند. اما در مورد کلمه اشتوتگارت که به معنی مزرعه است در زبان آلمانی و به زبان ایتالیایی همان Scuderia تلفظ می شود.
در 17 ژوئن سال 1923 بود که انزو فراری پس از بردن در یک مسابقه سرعت با مادر فرانسیسکو (کنتس پاولینا) آشنا شد و او به انزو پیشنهاد کرد تا از نشان از اسب بر روی خودرو های خود استفاده کند تا برایش خوش شانسی به همراه بیاورد. انزو نیز نخستین بار پس از 11 سال در 24 سپتامبر 1934 از آن استفاده کرد.
 
شورولت
واقعا باور کردن آن که چند تکه کاغذ دیواری الهام بخش لوگو شورولت باشد، سخت است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
با این حال تشکیل شورلت در ابتدای قرن بیستم دلیلی بود که چند شرکت خودروسازی با یک دیگر ادغام شوند و حاصل آن شرکتی بود که برای سال ها بزرگترین تولید کننده خودرو دنیا و قلب تپنده صنعت آمریکا نامیده می شد.
ریشه آرم شورولت که یکی از آرم های شرکت جنرال موتورز است به سفر موسس شرکت اقای ویلیام دورانت به پاریس در سال 1907 باز می گردد.
 
ویلیام آنچنان مسحور کاغذ دیواری اتاق خود شده بود که چند تکه از آن را داخل کیف پول خود گذاشت و به آمریکا آورد. چند سال بعد او این تکه ها را مبنا طراحی آرم شورولت قرار داد. خود نام شورولت نیز از نام راننده مسابقه ای فرانسوی آن دوران (لوئیس شورولت) به عاریت گرفته شده است.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پژو , رنو , فولکس , تویوتا , بنز , پورشه , ائودی , فراری , شورولت , هیوندای , میتسوبیشی , سوبارو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

علي
1

با سلام
متاسفانه اين مقاله سايتهاي موبايلي مشكل داره هميشه ارم ب ام و تصور مي شد كه نشانه ملخ هواپيماست و آبي آن هم آبي آسمانه ولي اينطور نيست بر اساس مجله ماشين ارم ب ام و به علت رنگ پرچم ايالت باواريا آلمان اين رنگي هست و ربطي به ملخ نداره.
ارم مزده اصلا ربطي به حرف v نداره بلكه اشاره به گل لاله داره اصلا معروفه اين آرم به گل لاله و مزدا هم واقعا برگرفته از اهورا مزدا است به علت علاقه بنايانگذار شركت به سنت ايراني و آريايي است .ارم شوي در جديد ترين منابع به عنوان صليب مطرح مي شه كه به اين شكل درآمده بيشتر مابع رسمي دنيا رابطي بين اين و كاغذ ديواري رو رد مي كنند
09:33  1395/08/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : ما واریزی اردیبهشتیم هنوز فاکتور نشدیم 😭
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام دوستان پیگیری وضیت خودرو وقتی که یه مرحله به عقب بر میگرده تا چند روز بعد فاکتور میشه و تا چند روز بعد تحویل خودرو انجام میشه تو رو خدا هر که این مراحل گذرونده خبر بده یا هر کسی از دوستان که در جریان هست خواهش میکنم جواب بدید
امین : سلام بچه ها ماشین کسی بوده که فاکتوربشه؟
پانا پیش فروش 31خرداد : پانا قالپاق دوبار تبدیل اومد نزدم دیروز 29/3فاکتور شد
ساینا اس 11 بهمن ماه : سلام مدیر و پرسنل شرکت سایپا واقعا خرابه(داغونه) فقط یاد دارن که دروغ بگن در تمام کارهایش ضعیف عمل می کند و ماشین هارو فاکتور نمیکنه(صرفه جویی میکند) الان هم بهانه تعطیلات،استراحت میکنن
فوق العاده بهمن 6بهمن : داداش می خوای از دست شرکت سایپا فارغ بشی هفته دیگه فاکتور میشی
ساینا : تو رو خدا جواب بدین منم همین طور شده دهم اسفند بودم یه مرحله برگشته عقب
پیش فروش ساینا s : سلام منم 10اسفند یک مرحله به عقب برگشت جریان چیه تو رابه خدا جواب بدید؟؟
کوییک آر اس : خوب چرا زنگ نمی‌زنی 96550 دقیق بهتون میگه
میلاد ..... ایلام : سلام دوستان کسی میدونه اگه شماره چک نوشته برای سود تاخیر ولی تاریخ ارسال به بانک 0 نوشته . پولو میتونم بگیرم یا باید تاریخ بنویسه. مال من شماره چک نوشته
کوییک RS فروش فوری پذیرش 13 خرداد : برو توسایت قسمت پرداخت دعوتنامه نگاه کن احتمالا باید مبلغی پرداخت کنی که افزایش قیمت دادن