«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران

 

«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران

 
شرکای خارجی خودروسازی ایران در حالی همزمان با تشدید تحریم‌ها، ناگهان از جاده مخصوص رفتند که این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن یک الزام مهم، احتمال قطع ارتباط یک طرفه از سوی آنها را محدود کرده است. آن طور که یک منبع آگاه به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، وزارت صنعت با گنجاندن بندی در قراردادها و توافق نامه‌های خارجی صنعت خودرو در پساتحریم، شرکت‌های خارجی را ملزم به پرداخت غرامت، در صورت پایبند نبودن به تعهدات‌شان (در قبال شرکای داخلی) کرده است. طبق این «بند»، خودروسازان خارجی متعهد شده‌اند درصورتی‌که به هر دلیلی بخواهند قراردادشان با شرکت‌های خودروساز ایرانی را نادیده گرفته و قطع همکاری کنند، غرامت این کار را بپردازند. این در شرایطی است که گفته می‌شود پژو و رنو، قید شدن «بند غرامت» را در قرارداد و توافق‌نامه خود با طرف‌های ایرانی پذیرفته و مشکلی با آن ندارند، اما بنز زیر بار این موضوع نرفته است. اتفاقا یکی از دلایلی که بنز و ایران خودرو هنوز نتوانسته‌اند تفاهم‌نامه مشترک خود را به قرارداد تبدیل کنند، همین موضوع است. در واقع اصرار و فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قید شدن «بند غرامت» در پیش‌نویس قرارداد با بنز، از یکسو و مخالفت خودروساز آلمانی با این موضوع از سوی دیگر، کار را برای رسمی شدن همکاری مشترک میان این دو، سخت کرده است.
 
 
 
ریشه «بند غرامت» کجاست؟
 
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به گنجانده شدن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو کشور اصرار دارد که این موضوع به‌نوعی از تداوم بی‌اعتمادی به شرکت‌های خارجی حکایت می‌کند. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت هنوز به امثال پژو و رنو و بنز که در دوران تحریم، خودروسازان داخلی را تنها گذاشته و به کشورشان برگشتند، مطمئن نبوده و همچنان فضای بی‌اعتمادی بین آنها حاکم است.با توجه به اتفاقاتی که در دوران تحریم افتاد و خودروسازان خارجی بدون توجه به تعهدشان به طرف‌های ایرانی، ارتباط خود را یک‌طرفه قطع کردند، به اصطلاح چشم وزارت صنعت ترسیده و این وزارتخانه نمی‌خواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شود. اگر به عقب برگردیم و داستان‌های خودروسازی کشور را در دوران تحریم مرور کنیم، متوجه می‌شویم شرکای وقت این صنعت با وجود قرارداد و تعهدی که به شرکت‌های خودروساز داخلی داشتند، همکاری خود را یک‌طرفه قطع کرده یا به حداقل رساندند. بارزترین نمونه این بی‌وفایی، پژو فرانسه بود، شرکتی که اگرچه تا سال 2014 میلادی با ایران خودرو قرارداد همکاری داشت، اما دو سال زودتر و از ترس تحریم‌ها، آبی‌های جاده مخصوص را تنها گذاشت تا دورانی سخت را برای آنها رقم بزند. رفتاری که پژو در دوران تحریم از خود نشان داد، اگرچه به گفته مسوولان این شرکت، تابع قوانین وقت جهانی بود، با این حال پژو از نظر ایرانی‌ها رفیقی نیمه راه است که باید تاوان بی‌وفایی‌اش را بدهد. هرچند با وجود انتقادات فراوان به رفتار پژو در دوران تحریم، وزارت صنعت و ایران خودرو حاضر نشدند توضیح شفافی در مورد اخذ غرامت از این خودروساز ارائه کنند، با این حال کارشناسان معتقدند «بند غرامت» امتیاز بزرگی در ارتباط دوباره با پژویی‌ها به حساب می‌آید.
 
این داستان در مورد دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو و البته بنز نیز صدق می‌کند، چه آنکه این دو شرکت نیز به روش خود، خودروسازی ایران را در دوران تحریم تنها گذاشتند. به‌عنوان مثال اگرچه رنو در دوران تحریم مانند هموطنش، سفت‌و سخت رفتار نکرد، با این حال فعالیت‌هایش را در خودروسازی کشور به حداقل رساند تا مرتکب تخلفی در قالب قوانین بین‌المللی وقت، نشده باشد. بنز نیز که کلا ارتباط با ایران خودرو و ایران خودرودیزل را قطع کرد و تا از جمله تحریم‌کنندگان اصلی صنعت خودرو کشور لقب گیرد. در این مورد فربد زاوه کارشناس خودرو کشور معتقد است، در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای جدید، امتیاز مهمی به‌شمار می‌رود و می‌تواند به‌عنوان یک ضامن (در راستای پایبند ماندن خودروسازان خارجی به تعهدات شان) عمل کند.همچنین حسن کریمی سنجری دیگر کارشناس خودرو کشور نیز در این مورد می‌گوید: وزارت صنعت به‌نوعی چشمش ترسیده و هدف از در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو نیز این است که احتمال تکرار اتفاقات دوران تحریم به حداقل برسد.
 
 
 
بندی مرسوم اما متفاوت
 
اما در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی کشور در حالی است که اگرچه این موضوع در خودروسازی دنیا چندان مرسوم نیست، اما چیزی شبیه آن معمولا لحاظ می‌شود.به‌عبارت بهتر، عموم قراردادهایی که در خودروسازی جهان میان شرکت‌های مختلف امضا می‌شود، دارای بندی است که تکالیف طرفین را در صورت فسخ قرارداد مشخص می‌کند. این «بند» البته معمولا در پروسه‌های مختلفی که به قرارداد می‌انجامد، ازسوی طرفین معامله در نظر گرفته می‌شود و قراردادهای خودروسازی نیز از این قائده مستثنی نیست. در این مورد، زاوه با بیان اینکه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی عرف نیست، می‌گوید: البته تمام قراردادهایی که منعقد می‌شود، دارای یک بند مخصوص فسخ است که در آن مشخص می‌شود اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، باید خسارت بپردازند. وی می‌افزاید: البته بین بندی که وزارت صنعت در قراردادها لحاظ کرده با آنچه در قراردادهای خارجی گنجانده می‌شود، تفاوت ساختاری وجود دارد. زاوه ادامه می‌دهد: ریشه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران، بی‌اعتمادی به خارجی‌ها از ناحیه مسائل سیاسی است، اما در قراردادهای خارجی، مسائل اقتصادی را پیش فرض قرار می‌دهند.گفته‌های زاوه در شرایطی است که کریمی سنجری نیز می‌گوید: در قراردادهای خارجی اگر بندی در راستای غرامت و خسارت گنجانده می‌شود، ناشی از احتمالات اقتصادی است که می‌تواند به فسخ بینجامد. وی تاکید می‌کند: با این حال ریشه در نظر گرفتن چنین بندی در قراردادهای جدید صنعت خودرو، اتفاقاتی است که در دوران تحریم رخ داده و سبب بی‌اعتمادی به خودروسازان خارجی شده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , رنو , پژو , فولکس , سیتروئن , بازار خودرو , تولید خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
0

شیره جدیدی است بر سر افکار عمومی
15:52  1395/08/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

غرامت گرفتنتون رو هم دیدیم. یه قرون پول نتونستن از پژو بگیرن، سروته قضیه رو با قطعات و تکنولوژی و تربیت نیرو هم آوردن (شک دارم ارزش همه این ها روی هم یک دهم غرامت تأیین شده باشه) . به جای غرامت میتونستن تبادل سهام کنن. چند درصد سهام پژو سیتروئن رو بگیرن و چند درصد سهام خودشونو به پژو سیتروئن بندزان. از همه مشکلات جلوگیری میشه و اگر حق رأی هم بدست بیارن دیگه کلاه سرشون نمیره.
13:04  1395/08/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین‌خرداد : میگن‌۱۲‌آذر‌تموم‌شده‌دارن‌۱۳‌به‌بعد‌فاکتور‌میکنن
Arsha j7 : اصلا از این شرکت آشغال ماشین نخرید من یک دستگاه j7 تحویل بیست روزه خریدم الان بعد از دوماه هروز زنگ میزنم میگن تو نوبت بارگیری هست رسما سرکارمون گذاشتن
مجتبی : سلام از همه شما بدتر منم که حوالهرو به نرخ روز خریدم یعنی 270 تومن بالای حواله دادم اسفند 1403 هم واریز وجه دوم کردم ولی هنوز خبری نیست
شاهین تیرماه : سلام دوست عزیز شما امروز فاکتور شدید
شاهین gl : شرمنده موقع فاکتور شدن پیام میاد یا از سایت نگاه میکنیم
قم : ان شاالله هفته ی دیگه فاکتورمی کنن
شاهین gl : خوشبحالتون مبارک باشه
قم : سلام الحمدالله شاهین جی ال من فاکتورشد۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردم هفته آخرتیربودم
شاهینgl : من‌اگه‌راهم‌دور‌نبود‌می‌آمدم
A5 شهریور مشکی : سود تأخیر (ثبت شکایت در دفتر خدمات قضایی) احتراماً به استحضار می‌رساند، اینجانب ... به شماره ملی ... با استناد قرارداد پیش خرید خودرو در تاریخ ... طی قرارداد شماره سریال ... اقدام به پیش خرید یک دستگاه ... با ودیعه ... ریال و همچنین 10عدد چک با مبالغ ... ریال از شرکت کرمان موتور نموده ام که فروشنده تعهد نموده در ... روز کاری و درتاریخ ... خودرو را تحویل دهد ولی فروشنده به تعهد خود عمل ننموده و از وجه پرداختی اینجانب استفاده و از منافع آن برخوردار گشته و خودرو را در تاریخ ... تحویل داده است . همچنین طبق ماده 30 و31 قرارداد منعقد شده، عرضه‌کننده موظف است در صورت تأخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان صدور فاکتورخودرو به مشتری، مبلغ خسارت تأخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی که 36 درصد سالانه می باشد، محاسبه و پرداخت نماید. لذا باتوجه به تاخیر بیش از 4ماه از موعد تحویل خودرو و طبق ماده 30 و 31 قرارد داد منعقد شده، اینجانب نزدیک به .... ریال یعنی 36درصد مبلغ پیش پرداخت، مطالبه خسارات تاخیر در تحویل از تاریخ... لغایت... و همچنین کلیه هزینه دادرسی را خواست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 29 بهمن : سلام،منم تماس گرفتم گفتش معلوم نیست فوق العاده ها کی فاکتور بشن.فعلا پیش فروش ها داره فاکتور میشه
دنا6دنده رینگ فولادی 31تیر : سلام دوستان دناپلاس 6دنده رینگ فولادی رنگ سفیدتحویل 31تیربودم اولین واریز12 اسفندتکمیل وجه 24 اردیبهشت 28 تیرفاکتورشدم 4مردادتحویل نمایندگی بودامروزعصرمیریم تحویل بگیریم نگران نباشیدبه امیدخداهمگی به موقع ماشین تون تحویل میگیریدخدانگهدار
GXL- دعوتنامه مرداد1404 : خودمم موندم چکار کنم.ما هنوز تکمیل وجه هم نکردیم ولی من پیام های دوستان رو میبینم نا امید میشم از تحویل ماشین. دوستان بنظرتون تو بازار حواله رو با قیمت پایین بفروشم یا تحویل بگیرم؟
بهمن : امروز فاکتور کسی شده خبر بدید
کوییک کوییک : تکمیل وجه 28اردیبهشت پذیرش 30اردیبهشت
کوییک کوییک : من همین الان زنگ زدم میگن تا همون 25اردیبهشت فاکتور شده
کوییک آر اس : دوست عزیز دقیق مشخص نمی کنه ولی حدودا دو هفته الی 20 روز طول می کشه تا به دستتون برسه
کوییک آر اس : دوست عزیز قیمت ماشین الان چقدره تقسیم بر دوش کن اونقدر باید واریز کنی
الیاس رویان کهنوج کوییک S : همین الان دوباره زنگ زدم گفت کوییک اس تا 3/3فاکتور شده من تکمیل وجهم 3/3گفتم چرا میگه تو سیستم ما پذیرش خورده 3/4 یک روز تفاوت داره گفتم حداقل قبل از فاکتور شده کارت طلایی میخام لغو کنم گفت امکان نداره چون من تو بازار آزاد ماشین خریدم دیگه بدردم نمیخوره باید بفروشم روقیمت هم اضاف نمیشه
اطلس G مشکی : منم مشکی ام 28 سخا 28 مهر ، هیچ خبری نیست ، حضوری هم رفتم تغییر رنگ بدم سفیدش کنم ، گفتن نمیشه. 4 شنبه رفتم دفتر مرکزی فروش سایپا