چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران؟

 

چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران؟

 
با حضور خودروسازان اروپایی در ایران، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر میلی به گسترش فعالیت شرکت‌های چینی در بازار خودرو کشور نداشته و حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا راندن چینی‌ها به صلاح صنعت و بازار خودرو کشور است؟
 
 
 
شاهد مثال این بی‌میلی وزارت صنعت را می‌توان در ماجرای واگذاری «سایت بن‌رو» به وضوح دید، چه آنکه مسوولان وزارتخانه اجازه ندادند این سایت به چینی‌ها واگذار شود. بن‌رو یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به حساب می‌آید که این شرکت قصد داشت آن را به شریک چینی‌اش (چانگان) واگذار کند، اما ناگهان وزارت صنعت از راه رسید و مانع این کار شد.
 
دقیقا در روزهایی که سایپا و چانگان مشغول چانه‌زنی بر سر بن‌رو بودند، وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه به توافق رسیده و اعلام شد این سایت (بن‌رو) به رنو واگذار شده است. این موضوع نشان می‌دهد مسوولان وزارت صنعت حالا که پای خودروسازان مطرح به ایران باز شده، می‌خواهند تا حد امکان فعالیت چینی‌ها را محدود کنند. این در شرایطی است که خودروسازان چینی در دوران تحریم و رفتن شرکت‌های بزرگ از ایران، به‌نوعی نقش سوپاپ اطمینان را برای بازار خودرو کشور ایفا کرده و توانستند سهم مناسبی از بازار را به دست بگیرند. در حال حاضر نیز آمارها نشان می‌دهند خودروهای چینی سهم قابل‌توجهی در بازار ایران دارند و هم‌اکنون نیز شاهد فعالیت گسترده خودروسازان بخش خصوصی کشور با چشم‌بادامی‌ها هستیم.
 
در این شرایط، دو سناریو در مورد حضور خودروسازان چینی در ایران مطرح است؛ اول اینکه حضور خودروسازان چینی در کشور محدود و به حداقل برسد و دوم اینکه چینی‌ها همچنان به گسترش فعالیت‌های خود ادامه داده و به‌عنوان یک رقیب، با سایر خودروسازان حاضر در کشور رقابت کنند.در این بین اگر قرار به اجرای سناریوی دوم باشد، این موضوع به‌نوعی باید به تایید مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و چینی‌ها و شرکای ایرانی شان، این وزارتخانه را بابت اجرای سناریوی موردنظر قانع کنند. به‌عبارت بهتر، اجرایی شدن سناریوی موردنظر زمانی خواهد بود که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قانع شوند که خودروسازان چینی همچنان می‌توانند نقش سوپاپ اطمینان را برای خودروسازی و بازار ایران ایفا کنند. تجربه قبلی تحریم‌ها و رفتن خودروسازان بزرگ از ایران، می‌تواند استدلال مناسبی برای قانع کردن وزارت صنعت بابت محدود نکردن خودروسازان چینی باشد، چه آنکه اگر به هر دلیلی شرکت‌های بزرگ دوباره ساز رفتن کوک کنند، می‌توان باز هم روی چینی‌ها با همه نقاط ضعف شان حساب باز کرد.
 
نکته دیگر اینجا است که خودروسازان چینی با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت بوده و با بزرگان خودروسازی جهان نشست و برخاست می‌کنند و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده، علاوه‌بر کمیت، در حوزه کیفیت و تکنولوژی نیز حرف برای گفتن داشته باشند. به‌عبارت بهتر، شراکت با چینی‌ها می‌تواند در آینده پلی باشد به‌سوی تکنولوژی روز دنیا، هرچند از نظر وزارت صنعت، این پل باید به سمت اروپایی‌ها و خودروسازان بزرگ آسیا (کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها) باشد. در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید: خودروسازان چینی به سرعت در حال پیشرفت هستند و قطعا 10 تا 15 سال دیگر، شرایط بسیار بهتری در کیفیت و سطح تکنولوژی خواهند داشت. وی با بیان اینکه دو نکته مثبت در مورد خودروسازان چینی وجود دارد، می‌افزاید: نکته اول اینجاست که چینی‌ها با خودروسازان بزرگ دنیا مشغول شراکت هستند؛ بنابراین رفته‌رفته با تکنولوژی روز دنیا آشنا شده و این موضوع تاثیر بسیار مثبتی روی روند کیفی محصولات آنها داشته و خواهد داشت. نکته دوم نیز به بازار چین برمی‌گردد، چه آنکه رقابتی بودن آن اجازه نمی‌دهد خودروسازان چینی غفلت کرده و سطح کمی و کیفی محصولات خود را بالا نبرند. به گفته زاوه، خودروسازان چینی حکم چند سال پیش شرکت‌های کره‌ای را دارند، چه آنکه آن زمان نیز کمتر کسی روی آنها (کره‌ای‌ها) در خودروسازی حساب می‌کرد، اما هم‌اکنون امثال هیوندایی و کیا اوضاع مناسبی در صنعت خودرو جهان دارند.
 
اما به سراغ سناریوی اول برویم که این روزها احتمال رخ دادنش بیش از اولی است. پایه و اساس این سناریو را مسوولان وزارت صنعت روی خودروسازان و خودروهای چینی تشکیل می‌دهد، چه آنکه اقدامات این وزارتخانه نشان می‌دهد چندان میلی به گسترش فعالیت این چشم بادامی‌ها ندارد. در واقع فرصتی که توافق هسته‌ای و برجام در اختیار خودروسازی ایران قرار داده و پای شرکت‌های معتبر را به کشور باز کرده است، وزارت صنعت را بر آن داشته تا با محدود کردن چینی‌ها، جای بیشتری برای خودروسازان دلخواهش باز کند. جدای از اینکه دخالت وزارت صنعت در امور خودروسازان، موضوعی قابل‌بحث و بررسی است، به‌نظر می‌رسد این وزارتخانه در راستای ارتقای سطح کیفی و تکنولوژی محصولات خودروسازی کشور، در پی محدود کردن چینی‌ها و فضا دادن به خودروسازان معتبرتر است.
 
در واقع مسوولان وزارت صنعت با اعتقاد به اینکه مشارکت با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی، خروجی کیفی و فنی بهتری نسبت به مشارکت با چینی‌ها دارد، به‌دنبال پیاده کردن سناریوی موردنظر هستند.در این مورد زاوه اما با بیان اینکه بازار باید برای بودن یا نبودن خودروهای چینی تصمیم بگیرد، می‌گوید: بدون شک با توجه به ورود خودروسازان اروپایی، فعالیت خودروسازان چینی به‌تدریج محدود خواهد شد، اما نمی‌توان آنها را از بازار کشور حذف کرد.وی می‌افزاید: چینی‌ها مدت‌ها است که فهمیده‌اند بازار خودرو ایران در حال رقابتی شدن است؛ بنابراین رفتار خود را تاحدودی تغییر داده‌اند، چون می‌خواهند در بازار بمانند و رقابت کنند. به گفته این کارشناس، محدود شدن چینی‌ها سبب می‌شود آنها در حوزه‌های قیمتی و کیفی و همچنین خدمات پس از فروش، بهتر از گذشته عمل کنند تا توانایی رقابت با رقبای خود در بازار ایران را داشته باشند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو چینی , بازار خودرو , جک , جیلی , لیفان , ام وی ام , برلیانس , چری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

واقع بين
3

نميشه شما در يك مكان تعداد زيادي رمال و فالگير و كف بين و دكتر علفي ... جمع كني بعد انتظار داشته باشي پزشكان متخصص و اساتيد دانشگاه و داروسازاني كه دعوت كردي به اين جمع بپيوندند مجبوري محترمانه اون جماعت قبلي را يك جوري دست به سر ردشون كني برن!
10:30  1395/08/09
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

هر کدوم سود بیشتری داشته باشن، فرقی نداره چینی باشه یا اروپایی یا ....
08:26  1395/08/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن : کلا 10میلیون واسه این چند وقته کم کردن، بعد سهند دی تحویل کامل نشده، دعوتنامه واسه ما فرستادن پول بگیرن باهاش کار کنن حال کنن، تا بهمن تحویل بده یه مویی دیگه تو سر ما نیست، اگر پیگیری نشه هچ ور هچ
مهدی پلاس 14 اردیبهشت : درود بر شما دوستان عزیز من هم از شهرستان میام تاحقمون بگیریم این سایپا دیگه شده مثل چوپان دروغگو زنگ می‌زنیم اوپراتور سایپا ی روزمیگه قطعه نداریم یه روزمیگه برق قطع بوده و..........دیگه هیچ کدوم ازحرفاشون باور نمیکنیم شرکت خودرو ساز باید مثل ایران خودرو باشه سروقت حتی زودتر هم ماشین رو تحویل میده نه سایپا دروغ گو
شاهین : ما هم که تکمیل وجه شده ایم ۴۰۲هنوز فاکتور نشدیم
یونس : قربان من آذر تکمیل وجه کردم شاهین جی هنوز ندادن بخدا
ابراهیم : توراخداکسی هست مثل من ۴۰۲ ثبت نام داشتم اخردیماه۴۰۳ واریز۲۹۰وهنوز برای تکمیل وجه پیام ندادن
شاهین پلاس : شنبه 11 مرداد دوستان یادشون بمونه شنبه 11 مرداد ساعت 9 جلوی درب شماره 1 کیلومتر 17 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج) – جنب خیابان دارو پخش
سهند دی ماه 1 : عامو هنوز سهند دی ماه ندادن دزد های کثیف بعد دعوت نامه بهمن اومده عجب...
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : سلام دوستان نمیدونم به چه ترتیبی سایپا داره فاکتور میکنه ،،میام اینجا میخونم یا وقتی زنگ میزنم به سایپا میگن تا 11 یا12 آذر فاکتور شده اونم یه عده میگید ما این تاریخیم اما فاکتور نشدیم ،،بعد میرم تو دیوار همین مدل ماشین طرف آگهی گذاشته برای فروش ازش پرسیدم برای چه تاریخی هست سخات میگه 17 آذر!!!!!فاکتور شده هفته پیشههه
منتظر : سلام،دوستان شنیدم احتمال داره این ال نود جدیدو(پارس نوآ) رو به جای شاهین پیشنهاد بدن،کس خبری در این رابطه داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه سوز : سلام.. لطفا راهنمایی کنید.... واسه ضبط ماشین و دوربین عقب توی آپشن ها نیست باید چیکار کرد ... نمایندگی میتونه سفارش بده خود شرکت نصب کنه یا نه؟
اطلس 12 اسفند : سلام لطفا اگر فاکتور داشتیم خبر بدین
کوییک آر اس : سلام تولید میشه نگران نباشید تا آخر تابستون بهتون حتما میدن
تی : می.....
محمد : نگران نباشید .اگر مدارکتون تکمیله درست میشه
5دنده فوری تحویل مرداد : راستی نوشتی مشکی من ندیدم...ببخشید مبارکتون باشه
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام مبارک باشه .چند روزی بود دنبال شما میگشتم دقیق یادم نبود شیما همدان بود یا عسل نهاوند.... بسلامتی چه رنگی بودین؟
3 تیر بیچاره : نه والا بنده 3تیر هستم همچنان فاکتور نشده بی جواب و بی دلیل
شیما همدان : سلام بر همه دنا سوارها عزیز الان ساعت 2 نصف شب دیدم فاکتور شدم دنا 5 دنده بورسی مشکی ،،،تحویل 31 تیر واریز اول بهمن 403 واریز دوم 17 اردیبهشت 404،،،دریافت پرونده 7، 5 ،،،،آماده برای صدور فاکتور 7 ، 5 ،،،، فاکتور شده هم 7 ، 5،،،،الانم قسمت پلاک میچرخه،،،،،،ایشالا روزی همتون
فوق العاده بهمن 6بهمن : طبق اطلاعیه امروز سخا دیگه ول شده .تایید توسط پست دیگه انجام نمیشه .تاییدیه آدرس فقط از طریق سامانه املاک اسکان انجام خواهد شد