دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار

 

دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار

 
به اواخر دهه 60 میلادی باز می گردیم، زمانی که تمامی خیابان‌های آمریکا مملو از خودروهای عضلانی پرقدرت شده است. خودروهایی که همگی زیر دماغه‌ کشیده خود پیشرانه‌های حجیم 8 سیلندر دارند. پیشرانه هایی که حداقل 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.
 
در این دوران دیگر تماشای مسابقات نسکار شاید برای بسیاری تفاوت چندانی با مسابقات خیابانی نداشته باشد. با این حال در پایان دهه شصت میلادی خودروهایی در پیست بیضی شکل نسکار ظهور کردند که یک سر و گردن از هر ماسل کاری قلدرتر بودند.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
در این شرایط برای تمام خودروسازان آمریکایی روشن شد که دیگر افزایش حجم و بالا بردن اعداد گشتاور و اسب بخار با هدف پیروزی در نسکار کافی نیست و برای رسیدن به موفقیت چیزی بیش از زور بازو لازم است و اندکی چاشنی علم و تکنولوژی می‌تواند عرصه را بر رقبا تنگ کند.
 
بنابراین فورد با الهام از موفقیت‌های نمونه کشیده فورد GT40 به سراغ تورینو رفت و با افزودن دماغه‌ای آیرودینامیک به آن و ایجاد تغییراتی در فرم سقف، سعی کرد تا فرم جعبه‌ای این خودرو را بهینه کند.
 
با این حال کرایسلر برای برتری بر فورد یک قدم جلوتر نهاد و با افزودن یک دماغه انقلابی، تغییر فرم شیشه عقب و افزودن باله‌ها دو نماینده اصلی خود در نسکار یعنی داج چارجر و پلیموث رودرانر را به دو اسلحه مخوف بدل کرد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
این دو که به سربازان بالدار معروف شدند توانستند در دو فصل 1969 و 1970 به راحتی پیروز میدان شوند و رانندگانی همچون ریچارد پتی را به شهرتی اسطوره‌ای برسانند.
 
چارجر دیتونا اما به دلایلی از برادر خود مشهورتر شد. اول از همه این که این خودرو اولین موجودی بود که در مسابقات نسکار توانست به سرعتی بیش از 200 مایل در ساعت برسد.
 
دوم این که تنها 503 دستگاه از آن برای عرضه به خیابان تولید شد، این در حالیست که در حدود 4 برابر این تعداد از پلیموث سوپربرد تا سال 1970 وارد خیابان شد. در نمونه‌های خیابانی اما دو پیشرانه 440 اینچ مکعبی مگنوم و 426 اینچ مکعبی HEMI قابل سفارش بودند که دومی با توجه به عرضه محدود بسیار خاص و ارزشمند است.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
در پایان فصل 1970، پس از کش و قوس‌های فراوان، از حضور دیتونا و سوپربرد در مسابقات جلوگیری شد تا عرصه رقابت برای مبارزه سایرین باز سود.
 
بنابراین جذابیت در مسابقات نسکار نیز همانند سایر رشته ‌ها قربانی درخشش اسطوره‌ها شد، خودروهایی که توانستند سکوها را یکی پس از دیگری از آن خود کنند.
 
با این وجود دیتونا در سال 2013 میلادی در قسمت ششم مجموعه فیلم های سریع و آتشین حضور یافت و دوباره خاطرات را زنده کرد.
 
در این فیلم یک داج چارجر با تغییراتی شبیه به یک دیتونای اصطلاحاً Restomod شده نقشی اساسی ایفا می کرد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
هرچند برای طرفدارات دو آتشه دیتونا، این خودرو شبیه سازی شده با ابعادی غیر دقیق، جذابیتی نداشت، اما مطرح شدن مجدد نام دیتونا باعث افزایش محبوبیت این خودرو نزد کلکسیونر ها شد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
حالا داج چارجر 1969، در کنار مدل های مسابقه ای دیتونا و سوپر برد، در زمره با ارزش ترین خودروهای کلاسیک و عضلانی آمریکا طبقه بندی می شود و با قیمت های میلیون دلاری دل عشاق دوآتشه دوران طلایی صنعت خودرو آمریکا را می رباید.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , ماسل کار , دوج چلنجر , خودرو کلاسیک , دوج چارجر , خودرو امریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

فرزاد
2

تشکر از بابت مقاله, الهی ده در دنیا و صد در آخرت جیذ بشید، چونکه از خودروی اون کشور قشنگه و باحاله و با کلاسه که واسه مردمش رفاه داره مطلب نوشتید.
آدم تا میتونه به مردم کشور عزیز خودش خیانت بکنه ولی از اجنبی حتی صحبت نکنه، واقعا براتون متاسفم!
یک درصد هم به شوخی بودن یا نبودن! این متن فکر هم نکنید!
23:38  1395/08/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سینا : سپاس از شما بزرگوار.
Shahin جی آذر : سال ۴۰۲ ثبت نام کردیم اذر ماه تالان ۶۰۰ ریختیم حساب سایپا لعنتی چرا تحویل نمیده دیگه چی از جون ما میخواد ارث پدرشو میخواد؟
شاهین هفته چهارم اسفند : سلام یعنی تو این مدت کسی فاکتور نشده شاهین پلاس تموم شد فاکتورش این یه روزم حرکت نکرده یعنی
مهدی : سلام باید پیام تکمیل وجه بیاد. وگرنه نمیتونید
ناشناس : هنوز پیش فروشهای مهر 402 که شاهین معمولی تبدیل به شاهین اتوماتیک سی وی تی کردن دعوتنامه های تکمیل وجه هفته چهارم اسفندماه 403 نفرستاده 290 میلیون بابت شاهین سی وی تی ازمون گرفتن خردادماه 404 هم داره کم کم تموم میشه پس کی میخوان بفرستن
پناه : از منم 20پلاک شداما همچنان چراغ تحویل خاموشه شما کدوم شهرید؟
مال باخته و پشیمان : ما که فروش فوری بودیم و هفت ماه هم هست که ماشینمونو نگرفتیم که شامل افزایش قیمت نمیشیم ؟ امیدوارم سایپا خراب شه
عباسی : مثلا چند بدیم؟ من میخام بفروشم
عباسی : تکمیل وجه فروردین نداریم
Mojtabaa : دوستان پيگير باشين و تهديد به مراجعه حضوري كنين انجام ميشه برا من ٢روز پيش شاسي شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : سلام دوستان امروز و فردا بارگیری انجام میشه ؟
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : امروز انگار خبری از فاکتور نیست اینا روند خاصی دارن ما نمیدونیم چرا همه چی مجهوله ؟؟؟ فقط اینو فهمیدم که باید صبر کنم معلوم نیست تا کی
حمید : دوستان ایا بارگیری امروز و فرداهم انجام میشه؟؟
X22pro mt : دیروز فاکتور و بیمه شده منتظر پلاک هستیم
اطلس 28مهر : زنگ میزنی زمان انتظار 30 دقیقه س. بعد که نوبتت میرسه میان گوشی روت قطع می کنند. آخه این ظلم نیست در حق ما که هم ماشین نمیدین هم جواب نمیدین. کلاهبردارا
ساینا دوگانه : دو گانه 26 اسفند تکمیل وجه کردم واقعا سرویسمون کردن. اینقدر بی درو پیکر اخه ....
کوییک s : باسلام کوییک s واریزی دوم 11 خرداد فاکتور شد 19خرداد و امروز 22 خرداد تحویل داده شد
شاهین : ماشین شما افزایش قیمت خورده بهش منظورم یعنی اینکه فقط بیمه مالیات افزایش قیمت خورده منتظر بمونید مجددا براتون دعوت نامه صادر میکنن که مبلغش حدودا بین 6 تا 10 میلیون هستش
M : سلام من 6اسفند تکمیل وجه کردم امروز فاکتور شدم
دنا اتوماتیک : سلام تیر کسی فاکتور نشده، اینکه میان میگن فاکتور شدیم عجیبه اصلا چند روزی هست فاکتور نداره ایران خودرو