با گذشت یکسال از معرفی بی وای دی S6 در بازار ایران، کارمانیا نماینده BYD چین، بالاخره نخستین دستگاه آن را تولید کرد.
ساخت کجاست؟
S6 اولین تجربه کمپانی BYD در ساخت شاسیبلندهاست. اگر BYD را نمیشناسید باید بگوییم از جوانترین خودروسازان چینی است و تنها 21 سال از عمرش میگذرد. BYD، که نامش مخفف عبارت Build Your Dreams است، علاوه بر خودروسازی در ساخت تجهیزات الکترونیکی، باتری و پنلهای خورشیدی نیز فعالیت گستردهای دارد.
BYD شاید کمپانی ناآشنایی برای ما باشد ولی نباید آن را دستکم بگیریم. این کمپانی در سال 2009 همه را شگفتزده کرد؛ بلومبرگ در آن سال و در لیست 100 شرکت برتر دنیا در تکنولوژی رتبه اول جهان را به BYD داد و جالبتر اینکه در همان سال شرکتهای بزرگی مثل اپل رتبه دوم، آمازون رتبه چهارم، نینتندو رتبه پانزدهم و سامسونگ الکترونیک نیز رتبه شانزدهم جهان را داشتند.
اما دوباره به S6 برگردیم! این SUV چینی در سال 2011 به بازار چین آمد و علیرغم ظاهر معمولیاش با استقبال بسیار خوب مشتریان چینی مواجه شد، تا آنجا که در 4 ماهه نخست عرضهاش بیش از 15000 دستگاه از آن فروش رفت و رکورد سریعترین فروش SUV را در چین شکست. S6 آنچنان موفق بود که در 2012 شاسیبلند سال چین انتخاب شد و در همان سال نیز با بیش از 86000 دستگاه، پرفروشترین شاسیبلند سال 2012 چین لقب گرفت.
شما را یاد چه خودرویی میاندازد؟
جواب واضح است: لکسس RX نسل دوم! برای جذب بیشتر مشتریان، BYD همانند اکثر خودروسازان کشورش دست به دامان کپیکاری شد و برای ساخت S6 از RX 350 کپی کرد. قسمت انتهایی S6 کاملا کپی است. در قسمت جلویی S6 نیز اگر چراغها را بردارید لکسس بودنش کاملا پیداست.
S6 در کلاس شاسیبلندهای جمعوجور قرار دارد، ولی بزرگتر از چیزی که هست خودش را نشان میدهد. در خانواده SUVهای BYD این خودرو مابین S3 و S7 قرار دارد؛ خودروهای کاملا جدیدی که هر دو از اواخر 2015 راهی بازار چین شدند.
در کابین آن چه میگذرد؟
کابین S6 نیز برای لکسسسواران آشناست! BYD با اینکه زیرکانه کنسول، فرمان و صفحه کیلومتر را مجددا طراحی کرده، کلیات طراحی کابینش با کابین RX 350 یکی است، ولی کیفیتش به هیچ وجه مشابه آن نیست. البته این نکته را هم فراموش نکنیم که کپیبرداری BYD هرچند کار بدی بود، خیلی خوب جواب داد! چون که حالا چینیها به S6 لقب لکسس ارزان دادهاند.
BYD برای کابین S6 امکانات خوبی تدارک دیده است که خوشبختانه اکثر آنها در S6های بازار ایران نیز وجود دارد. این شاسیبلند در بازار ایران به ویژگیهای زیر مجهز است:
صندلی 8 حالته برقی راننده
بسته شدن شیشهها همزمان با قفل کردن درها
صفحه کیلومتر دیجیتال TFT با قابلیت تغییر رنگ
سیستم تهویه دوگانه و سانروف دو حالته
آینههای جانبی برقی با گرمکن و آینه عقب الکتروکرومیک
درب باک برقی، دکمههای چندکاره روی فرمان، و کروز کنترل
اتولایت، دیلایت و چراغهای خوشامد گویی روی آینههای جانبی
ورود بدون کلید، دوربین دید عقب، و دوربین دید جانبی آینه سمت راست
نویگیشن با مانیتور 7 اینچی لمسی، 9 بلندگو، بلوتوث و خروجی برق 12 ولت
سنسورهای پارک جلو و عقب، استارت دکمهای و ایربگهای 6 تایی
سیستم ترمزهوشمند BOS و سیستم توزیع ترمز EBD
چگونه در برابر رقبا عرض اندام میکند؟
S6 با سه انجین در بازار چین فروخته میشود که هر سه را میتسوبیشی ساخته است و همگی استاندارد یورو 4 دارند. خوشبختانه حجیمترین انجین S6 یعنی مدل 2.4 لیتری آن به ایران آمده است.
BYD برای S6 یک مدل هیبریدی هم ساخته است که حتی در نمایشگاه دیترویت 2011 نیز رونمایی شد. این مدل که S6DM نام دارد، در کنار انجین 2.0 لیتری خود به دو موتورالکتریکی مجهز است که یکی 13 اسببخار قدرت دارد و برای محور جلوست و دیگری 100 اسببخار قدرت دارد و برای محور عقب است. S6DM بنابه گفته BYD نخستین شاسیبلند دو دیفرانسیل جهان است که در حالت الکتریکی توانسته پیمایشی بیش از 60 کیلومتر داشته باشد. درحالت ترکیبی نیز پیمایش S6DM به حدود 500 کیلومتر میرسد.
چقدر ایمن است؟
خوشبختانه ایمنی S6 درمیان شاسیبلندهای چینی مثالزدنی است، چراکه این خودرو نخستین SUV بازار چین است که توانست از موسسه ایمنی C-NCAP چین پنج ستاره کامل بگیرد.
در بازار چه جایگاهی دارد؟
S6 در چین حدود 80 تا 130 هزار یوآن یا معادل تقریبی 13 تا 20 هزار دلار قیمت دارد که تقریبا نصف قیمت لکسس RX 350 است. این خودرو از سال گذشته وارد بازار کشورمان شد و واردکننده آن هم شرکت کارمانیا، از زیرمجموعههای گروه صنعتی کرمان خودرو، است. S6 که پاییز 95 با قیمتی حدود 92 میلیون به بازار میآید نخستین حضور جدی کارمانیا در بازار است. همچنین قرار بود کارمانیا مدلهای دیگری از BYD هم وارد کند که بعد از گذشت یک سال هنوز خبری از آنها نیست.
S6 از آنجا که برای کاربرد شهری ساخته شده، دیفرانسیل جلوست و از این لحاظ هرچند تفاوتی با رقبایش ندارد، نسبت به جثه 1.6 تنی و هیبتی که دارد با ضعف تواناییهای حرکتی روبروست. نکته دیگر زمانی است که به لیست تجهیزاتش نگاه میکنید، اما آپشن کنترل پایداری را نمیبینید! در صورتی که هرسه رقیبش در ایران ESP را در اختیار مشتریانشان قرار میدهند. نکته منفی دیگری که در مورد BYD S6 وجود دارد حضور بسیار کمرنگ نمایندگیهای آن در سطح کشور است که باعث نگرانی خریداران آن میشود. بنابراین با چنین شرایطی و همچنین باتوجه به تاخیر زیادی که باعث بدبینی مشتریان شده، به نظر میرسد حداقل یک یا دو سال دیگر زمان لازم است تا بتوان از منطقیبودن خرید BYD S6 مطمئن شد.
بهروزرسانی: روز پنجشنبه، هشتم مهرماه، کارمانیا در نخستین روز نمایشگاه خودرو تبریز از BYD E6 رونمایی کرد. این ون چینی، نخستین خودروی تمام الکتریکی بازار ایران لقب گرفته ولی هنوز زمانی برای عرضه آن به بازار اعلام نشده است. مشخصات فنی این خودرو را در جدول زیر مشاهده میکنید.
بهروزرسانی: روز دوشنبه، 3 آبانماه، کارمانیا رسما اعلام کرد که نخستین BYD S6 از خط تولید این شرکت بیرون آمده است. آقای سالاری شریف، مدیرعامل کارمانیا، به همین مناسبت گفت: در کارخانه خودروسازی کارمانیا بزودی شاهد تولید و مونتاژ دیگر خودروهای مطرح کمپانی بی وای دی خواهیم بود. کارخانه خودروسازی کارمانیا طی 7 ماه و در مساحتی بالغ بر 150 هزار متر مربع با مشاوره مهندسان BYD ساخته شده است. بی وای دی S6 در مهرماه با افزایش 4.6 میلیون تومانی روبرو شد طوریکه کارمانیا قیمت آنرا با موعد تحویل آذر/دی 95 برابر 96.4 میلیون تومان اعلام کرد.