خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
عملیات انحصارزدایی با حضور خارجیها
1395/08/02
17:00
عملیات انحصارزدایی با حضور خارجیها
سایه انحصار در شرایطی همواره بر سر بازار خودرو ایران سنگینی کرده که بهنظر میرسد با حضور مستقل خودروسازان خارجی در کشور، گام بلندی در راستای رفع آن برداشته خواهد شد.در حال حاضر، بیش از 80 درصد بازار خودرو کشور در اختیار دو شرکت اصلی و بزرگ داخلی قرار دارد. هرچند سالها است واردات خودرو به کشور آزاد بوده و خودروسازی خصوصی نیز فعال است، با این حال سهم 80 درصدی ایران خودرو و گروه سایپا، پیامی جز انحصار مخابره نمیکند. طی این سالها اگرچه راهکارهای مختلفی برای از بین بردن یا حداقل کاهش انحصار در بازار خودرو ایران آزمایش شده، با این حال هیچکدام نتوانستهاند آن طور که باید، رقابت را افزایش داده و از انحصار بکاهند.
اگر نگاهی به مسیرهای آزموده شده در این ماجرا بیندازیم، متوجه میشویم طی این سالها سه راهکار اصلی برای حذف یا کاهش انحصار در بازار خودرو امتحان شده که شامل «آزاد شدن واردات»، «حضور بخش خصوصی» و «واگذاری سهام خودروسازان دولتی» میشود. اتفاقا مخالفان وجود انحصار در بازار خودرو، با استناد به همین مسیرهای رفته، زیر بار انحصاری بودن بازار نمیروند و معتقدند وقتی واردات آزاد و بخش خصوصی فعال و بخش اعظم سهام خودروسازان دولتی واگذار شده، صحبت از انحصار بیهوده است. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هر سه مسیر طی شده، با ایرادات و انحرافهایی روبهرو بوده و به همین دلیل نتوانستهاند ریشه انحصار را در بازار خودرو کشور خشک کنند. در این بین، اگرچه آزادی واردات خودرو به خودی خود میتواند نافی انحصار باشد، با این حال تعرفه بالای واردات، اجازه نمیدهد خارجیها به رقیبی قدرتمند برای خودروهای داخلی تبدیل شوند.
از سوی دیگر، به دلیل آنکه خودروسازان بزرگ کشور همچنان دست در دست دولت دارند، دولتیها هیچگاه اجازه ندادهاند واردات کاملا آزاد (با حداقل تعرفه و بدون مالیاتهای خاص) انجام شود. شاید یکی از دلایلی که دولتها هیچ وقت نخواستهاند واردات خودرو بهصورت کامل آزاد شود، این بوده که نمیخواستهاند برچسب «واردات زدگی» به آنها زده شود. بهعبارت بهتر، ممکن است دولتهای مختلف گاهی واقعا قصد انحصارزدایی از بازار خودرو را داشتهاند، اما نخواستهاند این کار از راه به حداقل رساندن تعرفه و آزادی کامل واردات انجام شود.اما دیگر روشی که در این سالها برای کاهش انحصار در بازار خودرو کشور آزمایش شده، گسترش بخش خصوصی صنعت خودرو بوده است. اگرچه خودروسازان خصوصی بالقوه میتوانستند و میتوانند رقیبی بزرگ برای غولهای بازار باشند، اما در بیشتر مواقع در اقلیت بوده و مرعوب شرکتهای خودروساز دولتی و حتی نیمه دولتی شدهاند.بهعبارت بهتر، خودروسازان خصوصی اگرچه توانستهاند سهم خود را در بازار داخل افزایش دهند، اما هنوز هم نمیتوان آنها را رقیبی جدی برای بزرگان بازار دانست. دیگر مسیری که اما در راستای کاهش انحصار بازار خودرو کشور طی شده، واگذاری تدریجی سهام خودروسازان دولتی به بخش خصوصی است. در حال حاضر سهم دولت در ایران خودرو و سایپا زیر 20 درصد است و با این حساب نباید آنها را دولتی دانست، این در حالی است که هنوز هم دولت برای غولهای جاده مخصوص تصمیم میگیرد. در واقع با وجود آنکه بیش از 80 درصد سهام خودروسازان واگذار شده، همچنان این دولت است که بیشترین نفوذ را در آنها داشته و این موضوع نیز به نوبه خود اجازه نداده انحصار بازار خودرو کشور شکسته شود.
آزمایش روشی جدید
اما حالا در این شرایط، اتفاقی جدید رخ داده و آن، حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران است. به اعتقاد کارشناسان، این ماجرا اگر در مسیری درست هدایت شده و به موازات آن، اقدامات دیگری از جمله تغییر و تسهیل قوانین مربوط به سرمایهگذاری خارجی، انجام شود، میتوان به کاهش چشمگیر انحصار در بازار خودرو کشور امیدوار بود. البته بهنظر میرسد خود دولت پیگیر آزمودن این روش جدید بوده و میخواهد از این راه، رقابت در بازار خودرو را افزایش و انحصار را کم کند. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور میگوید: در حالت کلی، حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران میتواند مقدمهای باشد برای کاهش انحصار در بازار خودرو کشور، منتها به شرطی که مسیر ورود آنها را هموار کنیم. وی با بیان اینکه تنها راه موفقیت خودروسازی ایران و به تعبیر رئیسجمهور، «راه میانبر»، مشارکت با شرکتهای خارجی است، میافزاید: وقتی خارجیها بهصورت مستقل در صنعت خودرو کشور حضور یابند، دیگر چندان مجبور به حرکت در چارچوبهای دولتی نیستند و این موضوع کمک بزرگی به موفقیت و اثرگذاری شان در بازار ایران خواهد کرد. کریمی سنجری با اشاره به توافقنامه رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تاکید میکند:طبق این توافقنامه، رنو میتواند اولا سیستمها و الگوهای مدنظر خود را در خودروسازی و بازار ایران پیاده کند و ثانیا با بهرهوری بالاتری نسبت به رقبایش (در ایران) به فعالیت بپردازد. این کارشناس ادامه میدهد: بنابراین هر دو این موارد (بهرهوری بالا و پیادهسازی سیستمهای خاص رنو) میتواند به کاهش قیمت خودروهای تولیدی بیانجامد که این موضوع نقش موثری در افزایش رقابت و کاهش انحصار در بازار خودرو ایران خواهد داشت. سنجری البته موفقیت آمیز بودن حضور مستقل خودروسازان در ایران و اثرگذاری مثبت بر کاهش انحصار را کاملا مشروط دانسته و میگوید: در کنار استقلال خودروسازان خارجی در ایران، باید برخی قوانین مربوط به سرمایهگذاری خارجی را نیز تسهیل کرد و همچنین مقدمات پیوستن به سازمان تجارت جهانی را فراهم آورد. به گفته این کارشناس، اگر این اقدامات مکملی انجام شود، خودروسازان خارجی در بازار کشور احساس امنیت خواهند کرد و قطعا پس از رنو، برخی دیگر از آنها نیز برای حضور مستقل در ایران، چمدانهایشان را خواهند بست. در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان نیز نظرات کارشناسی مختلفی در خصوص سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو ارائه شده است.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
واردات خودرو
,
هیوندای
,
کیا
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
1 نظر
کاربر: امیر(سابق)
6
مشکل اصلی این بخش از صنعت تصمیم گیری صددرصدی دولت در قیمت گداری محصول تولیدی هست. همانطور که مدیر رنو گفت مسئولین ما بشدت اصرار بر گرانفروشی دارند. اگر مثل قوانین رایج در دنیا که خیلی بیشتر از ما تجربه دارند و خیلی قبل تر از ما با رکود ،گرانی، فروش پایین و ..... درگیر بوده اند و چاره کار را در این دیدند که اگر قیمت را تولید کننده تعیین کند(منظورم ایرانیها نیست) و دولت مالیات معقول و مناسب با خدماتی که میدهد را دریافت کند هم تولید کننده میتواند به سود برسد و پیشرفت کند و هم مصرف کننده از محصولی مرغوب و متناسب با نیاز خود راضی میشد. اما با این سیستم فعلی صنعتی ایران تولید کننده با این که ماشین را با قیمت 3برابری در بازار داخلی میفروشد میگوید که ضرر میدهد و هم مصرف کننده در عین اینکه گران میخرد نارضی از کیفیت ، قیمت و محصول در حال قلع و قمع شدن در جادهای ایران هست. در آخر باید بگویم تا زمانی که مسئولین مملکت را به دلیل پاسخ گو نبودن بی صاحب بدانند تا قیامت هم در حال زدوبند و شعارهای زیبا دادن هستن
20:23 1395/08/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
13 نظر
Mostafa2000
8 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
355 نظر
پارسا.
30 نظر
X33 Cross cvt
25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا تیتانیومی
: تارا دستی تیتانیومی تحویل اسفند ۳۰ از نمایندگی پرسیم جمعا ۷۵ ماشین تیتانیوم نقره ای تا ۳۰ اسفند باقی مانده که روزانه ۴ ماشین فاکتور میکنن بدبینانه ترین حالت ۱۹ روز آینده فاکتور خواهد شد طبق استعلامی از سازمان
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
شاهین جی
: بله خط تولید شاهین جی رو بخاطر نداشتن سانروف متوقف کردن بنده پذیرش ۱۴ آذرم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
الهام
: کسی به تازگی ماشینJ4 ثبت نام کرده؟تحویلش چجوریه؟
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
چانگان cs55
: من چکم ۴ بهمن صادر شده هنوووووز خبری نیست
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
بک3
: خودرو بک تحویل اسفند هنوز شاسی نشده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
بهارj7
: دوستان با توجه به تجربیاتی که دارید خرید نقدی انجام دادم تحویل 90 روزه معمولا چقدر تاخیر داره ؟ممنون میشم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
بستان j4
: فاطمه جی ۴ کی پلاک شدین؟ از کی بارگیری شدین؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سایپا کلاهبردار
: خیر متوقف نشده من الان زنگ زدم سایپا گفتن سانروف ندارن اطلس و شاهین جی تحویل نمیدیم منتظریم قطعه ها برامون بیاد،اینکه خط تولید متوقف شده دروغه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
علی
: البته "سامان فیروزی" ...
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین جی
: من تکمیل وج 28اذرم تحویل 28اسفند کسی خبر نداره کی فاکتور میشن شاهین جی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا کوییک
دعوت کننده
: دعوتنامه هرماه یکماه قبلش میاد اگه تیرماه هستی دعوتنامه خرداد میاد
سایپا کوییک
Quick gxr l مشکی
: پذیرش 17 مرداد تحویل اسفند پلاک آنلاین شد چقد طول میکشه بدن؟
سایپا اطلس جی
علیرضا
: الان زنگ زدم 096550 گفت تا 17ام مهر فاکتور شده. گفتم بابا یسری ها عکس میفرستن 18ام فاکتور شدن طرف گفت شاید استثنا هم باشه ولی کلا تا 17ام فاکتور شده. سانروف نیست فعلا خبری از فاکتور هم نیست. طرف ادم باحالی بود. گفتم راستو حسینی چه خبره. گفت ما هم نمیدونیم هیچی به ما نمیگن. فقط گفتن مشتری ها رو یجوری جواب بده. ولی تا 17ام فاکتور شده و فعلا خبری از فاکتور شدن نیست. خدا شاهده اعتماد به نفسمو از دست دادم. هیچ جا نمیتونم برم. همه منو سوژه کردن. بد بختی نمیتونیم انصراف هم بدیم. بخدا حاضر الان یه پراید داشتم. شیر تو این شانس شخمیم. اگر این 400 تومن رو داده بودم پیش قسط جک j4 الان قسطش تموم شده بود ماشین هم داشتم
سایپا اطلس جی
آریایی
: سلام اگه واقعیت داره 18 مهرفاکتور شده بگید منم 19مهر هستم
سایپا اطلس جی
علیرضا
: بخدا الکیه. چرتو پرت میگن. من امروز زنگ زدم گفت تا 17 فاکتور شده. از بهمن ماه دیگه فاکتور نشده
سایپا اطلس جی
دریا
: من 18 مهر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
سایپا کوییک
سعید
: بخدا الان دو ماهه میزنه خطایی مجوز شماره گذاری
سایپا کوییک
کوییک اس
: این خطای مجوز شماره گذاری کی قراره درس شه
MVM 550 اتومات
X22poro
: 🚘 گول اعلام قیمتهای مدیران خودرو را نخورید! تا زمانی که مدیران دست از بند 49 و به اصطلاح دیون دولتی برنداشته از مدیران خودرو خرید نکنید. این شرکت سال گذشته با همین حربه عدد قابل توجهی از مردم پول دریافت کرد و امسال با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز تکلیف بند 49 را مشخص نکرده و چیزی که ما شاهد آن هستیم، کند کردن فاکتور و کاهش شدید (و نزدیک به صفر) ترخیص خودروهای پلاک شده است که کف کارخانه خاک میخورد و از موعد تحویل آن ها گذشته است. مدیران خودرو تنها شرکتی است که 5 شنبه ها را غیر کاری حساب می کند و 90 روز تحویل آن عملا 5 ماه می باشد که تازه بعد از این زمان طولانی وارد تاخیرهای این چنینی هم می شوید. ❌ تنها در صورتی از مدیران خودرو خرید کنید که قیمت و دیون کاملا مشخص و قطعی باشد. ✅
سایپا کوییک
سعید
: اسفند فاکتور کردن ماشینو ولی هنوز میزنه خطایی مجوز شماره گذاری کی درست میشه