قائممقام رنو در خاورمیانه گفت: با سرمایهگذاری مشترک میان ایدرو و رنو، وزارت صنعت، معدن و تجارت رنو را ایرانیتر کرد.
پیمان کارگر در نشستی خبری در پاسخ به پرسش صمت که وجه تمایز این توافقنامه با قراردادهای به امضا رسیده در صنعت خودرو چیست که رییس هیات عامل ایدرو از آن بهعنوان تاریخیترین قرارداد صنعت خودرو یاد میکند، اظهار کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت پرورش صنعت خودرو بوده که هماکنون با انعقاد این قراردادها در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه سرمایهگذاری مشترک جدید، متفاوت از سایر قراردادهاست، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با این اقدام رنو را در ایران ایرانیتر کرد چرا که رنو ناگزیر به طراحی و پرورش قطعهسازان بوده و باید سهم ۳۰درصد صادرات از تولیدات مشترک را در نظر بگیرد.
کارگر با بیان اینکه تفاوت در اجرای این سرمایهگذاری مشترک با سایر قراردادها از ۲ سال آینده مشخص خواهد شد، افزود: خودروهایی که در این تفاهمنامه به مشتریان عرضه میشود، استاندارد نشان را حفظ خواهد کرد و با شکل پیشبینی شده، مدیریت فروش پاسخگوی نیاز مشتریان رنو خواهد بود چرا که کل استاندارد در سطح بالا پیاده خواهد شد.
قائممقام رنو در خاورمیانه در ادامه درباره نقش ایدرو در این تفاهمنامه اظهار کرد: یکسال است که روی برنامه سرمایهگذاری مشترک با ایدرو در حال مذاکره هستیم و از حدود ۶ ماه پیش بحث خرید «بنرو» مطرح شد و از ۳ ماه پیش مذاکرات جدی با ایدرو را آغاز کردیم.
کارگر با بیان اینکه هدف رنو، حفظ فعالیتی بود که آغاز شده و نخستین وظیفه، افزایش تولید باکیفیت است، درباره واگذاری بنرو به رنو براساس این تفاهمنامه ادامه داد: تنها پرسشی که درحالحاضر مطرح میشود این است که با وجود تولید در بنرو، قرارداد با سایپا به امضا نرسید باید در اینباره نیز گفت در این زمینه نتوانستیم با سایپا به جمع بندیهای مورد نظر از جمله سهام ۶۰ درصدی رنو و در اختیار داشتن فروش و خدمات پس از فروش برسیم.
وی به خط تولید ساندرو اشاره کرد و گفت: پیشرفته بودن خط تولید ساندرو به ما امکان افزایش تولید را میدهد، هرچند در برنامههای آینده درنظر داریم مدلهای نیسان و دیگر محصولات رنو را در پارسخودرو تولید کنیم اما تاکنون مدلهای تولیدی این شرکت نامشخص است.
ادامه شراکت رنو با خودروسازان ایرانی
کارگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خرید شرکت بنرو سایپا برای اجرای این قرارداد نهایی شده است، افزود: واگذاری این شرکت ابتدا به پیشنهاد سایپا بوده و رنو نیز با بررسیهای فراوان با این موضوع موافقت کرد. همچنین خرید آن با همکاری با پارس خودرو منافاتی ندارد.
وی با بیان اینکه بحث واگذاری بنرو بین سایپا و ایدرو همچنان در جریان است و پس از نهایی شدن در دو ماه آینده، برنامه آمادهسازی خطوط آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در ماههای گذشته گروههای کارشناسی رنو متشکل از حدود ۱۰۰ نفر ابعاد مختلف شرکت بنرو را مورد بررسی قرار دادهاند و در شرایط فعلی این شرکت از ظرفیت ۷۵هزار خودرو در سال برخوردار است و براساس برنامه و با انجام سرمایهگذاری سنگین جدید میتوانیم آن را به ۱۵۰هزار دستگاه برسانیم.
قائممقام رنو در خاورمیانه در ادامه گفت: با شکل گیری سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) با ایدرو همکاری ایرانخودرو و سایپا ادامه خواهد داشت.
کارگر با تاکید براینکه همکاری رنو با ایدرو گارانتی اجرای سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود، اظهار کرد: رنو به دنبال اتصال قطعهسازان خوب ایرانی به دنیای رنو نیسان است.
وی با بیان اینکه تولید موتور جدید رنو برای خودروهای جدید در ایران از دیگر برنامههای این شرکت بر اساس تفاهمنامه جدید است، این شرکت سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) را منجر به ایجاد رقابتی سالم دانست و گفت: تاسیس سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) به معنای قطع ارتباط و همکاری با ایرانخودرو و سایپا نیست. یکی از سطوح راهبردی رنو شراکت است؛ نه مشتری را رها خواهیم کرد و نه شرکا را.
کارگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه فعالیت نیسان در ایران، تصریح کرد: همکاریهای نیسان با ایران از طریق این سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) پیگیری خواهد شد و نیسان هنوز در حال برنامهریزی برای نحوه حضور خود در ایران است.
قائممقام رنو در خاورمیانه این شرکت را شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران دانست و گفت: رنو نتوانست در زمان تحریم همه اقداماتی که درنظر داشت را در ایران انجام دهد و برای ادامه همکاری با دو خودروساز ایرانی دچار محدودیتهایی بود که به همین دلیل سرمایهگذاری مشترک(جوینت ونچر) تازه شکل گرفت. او ادامه داد: هنر ما در این است که چگونه میتوانیم با کار کردن روی همه قسمتهای زنجیره تولید، قیمت را کاهش و کیفیت را افزایش دهیم. وی درخواست فعلی بازار برای محصولات رنو را ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه در روز اعلام کرد و گفت: هماکنون روزانه ۵۰۰ دستگاه رنو در ایران تولید میشود که با توجه به درخواستها، شاهد افزایش تمایل برای محصولات رنو هستیم.
داخلیسازی ۶۰ تا ۸۰درصدی محصولات رنو
کارگر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره میزان مشارکت قطعهسازان ایرانی در تولیدات رنو نیز توضیح داد: سیاست رنو نیسان در دنیا ۶۰ تا ۸۰درصد ساخت داخل است اما داخلیسازی خودرو ال۹۰ تاکنون ۶۰درصد بوده و ساندرو نیز ۴۰ داخلیسازی شده که برنامه افزایش این میزان تا ۸۰درصد است. درحالحاضر ۶۰ قطعهساز در حال همکاری با رنو هستند که از میان آنها برای تولید خودروهای جدید و پیوستن به فعالیتهای جهانی رنو نیسان انتخاب خواهند شد. قائممقام رنو در خاورمیانه درباره نسل جدید تولید خودروها نیز اظهار کرد: خودروهایی که بر اساس قرارداد سرمایهگذاری مشترک به تولید میرسد، نسل جدید داستر و سیمبل در ایران خواهد بود که هنوز در هیچ جای دنیا تولید نشده است. ما بر این موضوع آگاه هستیم که اگر نخواهیم نسل جدید خودروها را تولید کنیم، امکان صادرات نخواهیم داشت. کارگر درباره دلایل انتخاب ایدرو به عنوان شریک نیز اظهار کرد: رنو دو شریک خودروساز دارد و ضرورتی ندارد به دنبال شریکی از جنس خودروساز باشد.
رقیب جدی پراید در راه است
وی درباره قیمت و تولید کوئید در ایران گفت: به شخصه ترجیح میدهم کوئید در ایرانخودرو تولید شود و به احتمال زیاد تولید این خودرو در ایرانخودرو نهایی خواهد شد. در غیراین صورت به طور مستقل رنو اقدام به تولید کوئید در ایران خواهد کرد.
کارگر قیمت این خودرو را حدود ۳۰ میلیون تومان اعلام و درباره استانداردهای این خودرو در ایران تصریح کرد: کوئیدی که در ایران تولید میشود به طور کامل با کوئیدی که در هند در حال تولید است، متفاوت خواهد بود زیرا این کوئید بر اساس قواعد هند در حال تولید است که برای تولید در کشور باید استانداردهای ایران لحاظ شود. ضمن آنکه کوئیدی که در برزیل تولید میشود به لحاظ استانداردها تا اندازهای به بازار ایران شباهت دارد که احتمال میرود این کوئید در ایران به تولید برسد.
وی تصریح کرد: به احتمال زیاد کوئید تولیدی در ایران حداقل سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه تقاضا خواهد داشت، بنابراین این خودرو با داخلیسازی ۸۰درصدی در ایران تولید شده و صادرات نیز خواهد شد.
مدیرعامل رنو پارس درباره برنامه رنو با هدف کاهش قیمت تمام شده محصولات گفت: به دلیل تحریمها فشار بسیاری به شرکتهای خودروسازی وارد شد به طوری که تحریمها در ایران باعث زیان ۵۰۰ میلیون یوریی در رنو شد، در ایران نیز کاهش تولید باعث افزایش قیمت شده و این امر باعث شد قیمت خودرو در بازار بهینه نباشد.
وی درباره پرداخت غرامت گفت: رنو چرا باید غرامت پرداخت میکرد ما توانسته بودیم با این شرایط در ایران دوام بیاوریم، بنابراین دلیلی برای پرداخت غرامت وجود ندارد و بحثی هم در این زمینه مطرح نبوده است.
کارگر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه قیمت خودروها در کشور شناور نیست و شورای رقابت به طور قطع بر قیمت محصولات رنو نظارت میکند، آیا رنو این موضوع را قبول دارد؟ خاطرنشان کرد: رنو حضوری جهانی دارد اما باید توجه کرد وقتی وارد یک کشور میشوید باید به سیاست آن کشور احترام بگذارید، بنابراین در سیاست قیمتگذاری دخالت نمیکنیم، تنها کاری که میتوانیم بکنیم این است که چگونه میتوان هزینه تولید خودرو را کاهش داد. هنر رنو این است که به بهترین شکل قیمت را کاهش دهد.