چرا قیمت خودروهای وارداتی بالاست؟

 

چرا قیمت خودروهای وارداتی بالاست؟

 
 در حالی قیمت خودروهای وارداتی در ایران برای مشتری گران تمام می‌شود که دولت معتقد است در صورت اخذ مجوز نمایندگی‌ از شرکت‌ مادر قیمت وارداتی‌ها تعدیل خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی، طی دستورالعملی شرکت‌های واردکننده غیرمستقیم را مقید به اخذ مجوز از شرکت مادر کرد؛ یکی از دلایل وزارتخانه در ابلاغ این دستورالعمل، ساماندهی بازار و کاهش قیمت وارداتی‌ها عنوان شده است. با این حال هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت چه پیش از اعمال تحریم‌ها و چه بعد از لغو آن، بر قیمت وارداتی‌ها نظارت دارد اما شواهد حاکی از آن است که قیمت وارداتی‌ها در ایران همیشه دو برابر قیمت جهانی بوده است. در این میان اما وارد‌کنندگان خودرو معتقدند که قیمت خودروها نه به واسطه زیاده‌خواهی از سوی وارد‌کنندگان بلکه به‌دلیل عوارض متعدد دولتی سر به فلک می‌کشد. به اعتقاد وارد‌کنندگان به‌دلیل حجم واردات خودرو به کشور رقابت لازم در بازار خودروهای وارداتی وجود دارد. حال آنکه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقادی به این موضوع ندارند و معتقدند که حجم واردات به اندازه‌ای نیست که بتواند بازار رقابتی ایجاد کند. به این ترتیب در شرایطی که گفته می‌شود، قیمت خودروهای وارداتی دو برابر قیمت جهانی است یک پرسش در چرایی این وضعیت مطرح می‌شود اینکه سود واردکننده نقش اصلی در بالا بودن قیمت را دارد یا اخذ عوارض دولتی؟
 
برای پاسخ به این پرسش مولفه‌های موثر بر قیمت خودروهای وارداتی را بررسی می‌کنیم. بنابر ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان آن را در اول اسفند سال 1393 به نمایندگی‌های واردکننده خودرو ابلاغ کرد، عوامل متعددی در قیمت خودروهای وارداتی دخیل است؛ بنابراین در حالی که تصور عمومی بر آن است که بیشترین عامل اثرگذار بر قیمت خودروهای وارداتی تعرفه گمرکی است، اما 14 مولفه بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اثر می‌گذارد که هر‌یک از این موارد اثر مستقیمی بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی دارد. اولین مولفه اثرگذار ارزش CIF خودرو است؛ CIF به معنی قيمت خودرو، بيمه و كرايه تا بندر مقصد است. فروشنده تحويل كالا را هنگامى به انجام مى‌رساند كه كالا در بندر مقصد تخليه شود؛ بنابراین واردکننده باید در ابتدا ارزش CIF خودرو را مبنای قیمت قرار دهد كه ملاك رسمي آن در كشور ليست قيمت منتشره گمركي است. به‌عبارت بهتر، در بخش هزینه‌های خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخص‌هایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشن‌های خودرو، هزینه‌های حمل در خاک کشور سازنده، هزینه‌های حمل تا گمرک ایران و هزینه‌ بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک ایران (CIF) را تشکیل می‌دهند.
 
بعد از ورود خودرو به بندر، واردکننده باید هزینه‌های ترخیص خودرو از گمرک را که شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق گمرکی و سود بازرگانی است را بپردازد. بنابراین دومین مولفه اثرگذار بر قیمت خودرو «حقوق گمرکی و سود بازرگانی» است. بنابر قانون، حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای وارداتی با توجه به حجم موتور خودروها متفاوت است؛ به‌طوری‌که مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی خودروهای زیر 2000سی‌سی 40 درصد و خودروهای با حجم موتور بین 2000 سی‌سی تا 2500 سی‌سی، 55 درصد تعيين شده است اما در این میان واردات خودروهاي بالاي ٢٥٠٠ سي سي در حال حاضر به‌دليل نامگذاري به‌عنوان خودرو لوكس ممنوع است.
 
مولفه سوم اثرگذار هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری است. در این بخش اگر شرکت واردکننده انبار اختصاصی خود در گمرک را دارا باشد هزینه‌های آن کاهش پیدا می‌کند اما در غیر‌این صورت باید هزینه‌های بیشتری را بپردازد. پس از این واردکننده باید به ترتیب 8 عوارض دیگر را بپردازد. مواردی شامل عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنواتی و جهت خرید آمبولانس (هزينه ثابت + 5 درصد)، هزینه ثبت سفارش، هزینه استاندارد، عوارض وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده (تعداد یک تا 4 دستگاه بنا بر حجم موتور)، هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون که این هزینه‌ها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌کنند.
 
پس از این واردکننده باید هزینه‌های صورت‌گرفته در مرحله‌ پیش از تحویل خودرو به مشتریان را بپردازد. این هزینه‌ها شامل هزینه خدمات پس از فروش، هزینه‌های انبارداری داخل شرکت و هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است. در این میان PDI شامل حمل‌و‌نقل ترانزیت از گمرک به مرکز PDI، حمل‌و‌نقل و توزیع از مرکز PDI به عاملیت در سطح کشور را شامل می‌شود. بعد از این مرحله، واردکننده باید هزینه شماره‌گذاری خودرو را که حدود ۱۰ درصد هزینه C&F (قیمت خرید خودرو + هزینه حمل به ایران) را تشکیل می‌دهد، واریز کند. به‌طور معمول حدود هشت درصد قیمت C&F به‌عنوان هزینه‌های عوارض و مالیات شماره‌گذاری از سوی اداره دارایی دریافت می‌شود.یکی از نکات قابل تامل در قیمت خودروهای وارداتی آن است که واردکننده پس از این موارد باید 9 درصد مالیات ارزش افزوده خودروهای وارداتی را نیز به خزانه دولت واریز کند که بعد فروش خودرو از مشتری دریافت می‌کند.بنابراین قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران عبارت است؛ مبلغ قیمت تمام شده براساس 14 مولفه ذکر شده، به علاوه 7 درصد مبلغ قیمت تمام شده (شامل سایرهزینه‌ها، سود نمایندگی و واردکننده) به‌عنوان سود ناويژه و 3 درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش است. این در حالی است که در صورت پیش‌فروش کردن یا فروش اقساطی مابه‌التفاوت برابر دستورالعمل مصوب دریافت خواهد شد.
 
بر این اساس برخی از وارد‌کنندگان معتقدند واردات خودرو به کشور از عوارض 100 تا 110 درصدی برخوردار است که در صورت کاهش سود 7درصدی وارد‌کنندگان، نزدیک به 93 تا 103 درصد آن ازسوی دولت دریافت می‌شود. به گفته فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» براساس آیین‌نامه محاسبه قیمت تمام‌شده‌ که در سال 1393 ابلاغ شده، سود واقعی براساس اجزای قیمتی، یعنی اجزای پایه‌ای قیمتی، مازاد بر آن 7 درصد در نظر گرفته شده است. که این 7 درصد شامل هزینه‌های سربار، مالی و عملیاتی و... است.وی با اشاره به اینکه پارامترهای غیرتعرفه‌ای بسیاری نیز در این میان بر قیمت وارداتی‌ها اثر گذار است، عنوان می‌کند: 14 سرفصل هزینه را واردکننده باید پرداخت کند که همه این هزینه‌ها موجب دو تا دو برابر و نیم شدن قیمت خودروی وارداتی در مقایسه با قیمت جهانی آنها می‌شود، اما موضوع مهم‌تر این است که این هزینه در نهایت به مشتری‌ای تحمیل می‌شود که متقاضی خرید خودروی خارجی است. بر این اساس رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو معتقد است که قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از آنکه ناشی از عملکرد وارد‌کنندگان باشد ناشی از عوارض متعددی است که دولت دریافت می‌کند.
 
در حالی رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو تاکید دارد که سود شرکت‌های واردکننده تحت کنترل است و سازمان حمایت روی آن نظارت دارد ‌که برخی از خبرها حکایت از آن دارد که با وجود دستورالعمل تعیین ضوابط قیمت خودروهای وارداتی اما برخی از شرکت‌ها سود 12 تا 15 درصدی را از مشتری دریافت می‌کنند که این موضوع نیز موجب افزایش قیمت این خودروها می‌شود. با وجود این وارد‌کنندگان معتقدند که بازار خودروهای وارداتی رقابتی است بر این اساس هیچ شرکتی نمی‌تواند در بازار رقابتی سود بیشتری را دریافت کند.فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره می‌گوید: بازار خودروهای وارداتی رقابتی است؛ بنابراین شرکت‌ها مجبورند برای آنکه در رقابت با همتایان خود جا نمانند براساس بازار قیمت خود را تعیین کنند؛ بنابراین سود بیش از 7 درصد دریافت نمی‌کنند. زاوه با بیان اینکه سود 12 تا 15 درصد مربوط به خودروهای خاص است، عنوان می‌کند: برخی از شرکت‌ها که تامین خودروهایشان به سختی صورت می‌گیرد یا برخی از خودروها که در بازار کمیاب هستند براین اساس قیمت‌گذاری می‌شوند و این سود میان همه وارد‌کنندگان عمومیت ندارد.
 
وی معتقد است بازار خودروهای وارداتی در حال حاضر جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارد چون حقوق و عوارض بسیاری دریافت می‌شود که قیمت خودروها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین میزان فروش وارد‌کنندگان نیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است. به‌رغم آنکه وارد‌کنندگان تمایل چندانی به نظارت دولت بر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ندارند، اما آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد دولت، نظارت بر بازار خودروهای وارداتی از کنتر ل قیمت تا نحوه ورود تاکید بسیاری دارد تا بازار خودروهای خارجی نیز ساماندهی شود. در این میان یکی از نکات قابل توجه ساماندهی واردات خودرو از طریق ورود شرکت‌های مادر به کشور است که نقش مهمی در قیمت خودروهای وارداتی دارد. به گفته مقامات دولتی، از آنجا که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در زمان تحریم نمی‌توانستند به‌طور مستقیم از خودروسازان خارجی خرید کنند و از تخفیف‌های مربوطه بهره‌مند شوند؛ بنابراین ورود خودرو به کشور به‌صورت غیرمستقیم صورت می‌گرفت که موجب افزایش هزینه آنها شده است. بر این اساس دولت سعی دارد با حذف ورود خودرو توسط شرکت‌های غیر‌مستقیم ضمن نظم‌بخشی به بازار وارداتی‌ها تا حدوی به تعدیل در قیمت خودروهای خارجی نیز بپردازد. هرچند دیدگاه دولت درخصوص ساماندهی بازار وارداتی‌ها قابل‌قبول است، اما هزینه‌ها و عوارض اخذ شده از خودروهای وارداتی نشان از آن دارد که دولت باید بازنگری جدی روی حقوق و عوارض واردات خودرو داشته باشد؛ زیرا هزینه‌های مترتب بر واردات خودرو در نهایت از جیب مشتری است که پرداخت می‌شود.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , آسان موتور , اطلس خودرو , بنز , بی ام و , پورشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

علی
1

دولت بیشتر از ۱۰۰درصد قیمت خودرو از وارد کننده (تو بخوان مصرف کننده ) می گیره ولی از همش مسخره تر گرفتن پول ۴ خودرو فرسوده از وارد کننده -تو بخوان مصرف کننده - است . اگه منظورش اینه که خودرو های فرسوده از خیابونا جمع بشن چرا پولشو می گیره . وارد کننده رو چرا وادار نمی کنه ۴ تا خودرو فرسوده رو به دولت تحویل بدن
20:00  1395/07/19
پاسخ دادن
بهنام
8

حضرت محمد (ص) : کسی که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد ، آن مال توشه و مرکب او به طرف آتش جهنم خواهد بود.

الا لعنه الله علی القوم الظالمین
14:06  1395/07/19
پاسخ دادن
پدرام
0

در كل دنيا فقط سه كشور به علت قوانين عصر حجري گمرك يعني تعرفه بالا و نامتعارف واردات خودرو، ممنوعيت واردات خودروي دست دوم و لوازم آن و .... بالاترين قيمت خودرو در جهان را به خود اختصاص داده اند
ايران - مصر - كره شمالي
12:20  1395/07/19
پاسخ دادن
Hossein7
0

کسی به فکر مردم نیست که همه به فکر جیبشون هستند
11:28  1395/07/19
پاسخ دادن
حامد
14

اگر در نظر بگیریم که سالانه 30000 خودرو به ایران وارد می شود و سود میانگین خودروسازان جهانی از تولید خودرو 7 درصد است ... این یعنی دولت ما با اخذ عوارض 100 درصدی از خودروهای وارداتی (100 تقسیم بر 7) ، 14 برابر یک خودروساز از خودروهایی پول در می آورد که هیچ زخمت و کاری برای آن نکشیده و نکرده و این یعنی دولت ما بدون کار انجام شده ، به اندازه کارخانه ای با تیراژ 420 هزار (14 ضربدر 30000) خودرو در سال ، درآمد از جیب مردم خودش دارد..!!!
بده در راه خدا..
10:41  1395/07/19
پاسخ دادن
خودروساز
1

خیلی باهوشی ....
18:00  1395/07/19

کریمی
1

درکل سود در واسطه گری است وبس...
18:01  1395/07/19

کریمی
0

درکل سود در واسطه گری است وبس...
18:09  1395/07/19

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی اطلس سفید : سلام.اطلس یا کوییک؟؟؟
رضا : اطلس سفید مشکی طرح مادران واسه همین زود میدن
ح : سلام شک نکنید برای پول گرفتن دعوتنامه را میفرستن بعد تکمیل وجه میگن ماخبرنداریم
لیدا : من که زنگ زدم و گفتم بنده خدا اپراتورشم دهنش باز مونده بود و گفت حتما پیگیری میشه... ترئخدا بقیه هم زنگ بزنید تو اخبار بگن حداقل یه مسول پیگیری کنه
ح : سلام دوستان عزیز لطفا هرکی طحویل گرفت لطفاخبر بدین ممنون این هم یک تجربه ای بود برای مردم
اطلس بهمن : آقا رضا بسلامتی ماهم طرح مادران هستیم ایشالا واریزی دوم چقد پول ریختی
رضا a5 مشکی : سلام.دوستانی که با کرمان موتور تماس میگیرن همین شماره 02142724 داخلی 7 و بعد داخلی 3 رو میگیرن؟ من که هر چی این چند روزه زنگ میزنم به این شماره بعد گرفتن داخلی فقط بوق آزاد میخوره و کسی پاسخگو نیست.
علی : سلام لطفا از تجربه رانندگی بگید از معایب خودرو بگید
اطلس 30مرداد : سلام دوستان تنهاامیدهمین162تماس بگیریدداخلی4بزارید رسانه ایی شه بلکه فرجی بشه به ماشینامون برسیم یه تماس گرفتن بهتراز دست رو دست گذاشتنه که
فربد : البته شاید چون خودروی دوستمون رنگ مشکی هست هنوز فاکتور نشده. خودروی ما سفید سقف مشکی هست. احتمالا اطلسهای رنگ سفید با سقف مشکی تا تاريخ ۲۸ مرداد فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب بی وفای پنج تیر پرونه : با همه مشکل داره
محمد رضا : موضوع شکایت باید چی انتخاب کنیم؟!؟
ملیحه 207 ارتقاع یافته : حد اقل 2 ماه بعد
آبتین : رانا پلاس تا چه ماهی دعوت نامه واریز وجه اومده؟
پروین‌ساراجون : دوستان‌آدرماهیها‌مبلغ‌دعوتنامه‌چقدربودبراتون‌منم‌دیماهیم‌میخوام‌بدونم‌،ممنون‌که‌جواب‌میدید.
جی ایکس آر ال : نمایندگی الکی سر مردم کلاه میزارن سریع تحویل میدن تازه آشنا هم هست مجبور شدم ماشینم بفروشم خدا میدونه اینا کی فاکتور بشن کی تحویل بدن اینجوری که من نظرات میخونم هنوز ثبتنامهای قبل از مهرماه تحویل نگرفتن
جی ایکس آر ال : سلام دوستان از طرح جوانی فروش فوق العاده مهرماه کسی فامتور شده؟
رانا : هنوز تحویل شهریور ندادن انشاالله 2 سال دیگه گیرتون می یاد
سعید x55 pro : شما بفرمایید کی ثبت نام داشتید و لیزینگی بوده ؟ من 3 آبان قراردداد 17 تایید لیزینگ و شماره شاسی خورده نمایندگی میگه تحویل برج 12خیلی هم اطمینان داده به تحویل امسال
سعید x55 pro : آقای نوری چه ماشینی؟ برای امسال هست تاریخ تایید لیزینگ میفرمایید لطفا و چه بانکی؟ وامتون واریز نشده ؟