روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
گزارش
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : مبارک باشه برو از نمایندگی شهرتون پیگیر باش
بهرام cvt : من ۲۰ اسفند هستم و هنوز فاکتور نشدم . پرسیدم گفتند نفر ۱۰۰ لیست هستم
افشاگر : ظاهرا ماهرا رو ولللللش.فعلا نقد روبچسب که اوضاع بدددددجووووری خیطه!هرچی اومد بزنید.حالا ازما گفتن!
شاهین بی شاهین : حمید آقا ببخشید ولی با کمال احترام باید بگم خیلی آسکولی با این نظرات چرت و پرتی من بچه فلاح تهرانم بیا اونجا ببینمت
رفیق حمید : سلام حمید عقب افتاده چطوره سومین شاهین رو گرفتی یا نه راستی تو خجالت نمی کشی سه بار شاهین گرفتی و خیلی از متقاضیان که وام گرفتند هنوز شاهین اولی رو هنوز نگرفتن
شاهین g : واریزی ۱۱ هستی؟ شماره پذیرشت چنده؟
پلاس : دوم اردیبهشت تکمیل.سوم آبان فاکتور.هنوز پلاک نشدم
مالک شاهین : باسلام مشکل ایراد بدنه چی بوده که منم بررسی و پیگیری کنم
Jalil fathi : 🔵🔵🔵 سلام تکمیل وجه 3 اردیبهشت ساعت 20 چک کردم فاکتور شده شماره پذیرش 11943719///شماره درخواست 19137227///انشاالله همگی به زودی فاکتور و خلاص 🔵🔵🔵
پلاس آذر : خبر جدید شنیدین دعوت نامه ها ارسال نمیشه چون میخان تبدیل بزنن ب شاهین پلاس دسی و شاهین پلاس Gl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
0000 : با سلام لطفا کسانی که فاکتور میشن تکمیل وجه 28 اسفند شماره پذیرش بذارید
کوییک اس85گانه : من 5مهر کوییک اس85گانه واریز وجه انجام دادم کی فاکتور میشه
سعید : فراخوان ،شنبه ساعت 9 جلو شرکت سایپا
محمد صادق : من به صدا وسیما خبر دادم ،با چنتا خبر نگار مصاحبه حضوری داشتم ،به دادستان آقای علی صالحی نامه دادیم ،ایران اینتر نشنال هم قراره مصاحبمونو پخش کنه
محمد صادق : سلام ،خدا از سر سازمان استاندارد نگزره ،بخاطر اینکه بتونه پول زیاد از سایپا و زامیاد بچاپه سنگ میندازه جلو این شرکت ها ومردم بدبخت آسیب می بینن دولت باید نظارت بیشتری رو اداره استاندارد بزاره ،من بخاطر اینکه ماشین نیسان زامیادهنوز4ماه هست تحویلم ندادن و همش تو فکر اینکه پول چک را از کجا بیارم و3تابچه کوچک مدرسه ای دارم ،سکته کردم و الان فلج شدم ونمی دونم چیکار کنم تو نان شبم موندم ،بچه هام میان جلو چشمم دارم دغ می کنم ،شرکت سایپا پولمو هم پس نمی ده ،آقای دادستان عاجزانه یه کاری بکن ،من دیگه تحمل ندارم ،احتمالا همین روزا بنزین می ریزم رو خودم ،خودمو آتیش می زنم ،دیگه تحمل ندارم.
کوییک اس : زنگ بزن پشتیبانی شرکت سایپا از دست نمایندگی شکایت کن ، احتمالا نمایندگی دوربین مدار بسته داره ماشین جابجا شده باشه فیلم هنوز هست .
ماهان : 9ابان ماه چند روز پیش
ماهان : آره منم 30 دی هستم هنوز که 15 روز تاخیر داره الان باید می نوشت فاکتور دهه دوم ابان
آبان : 30 آبان فاکتور شده واریز اول 21 اسفند دعوتنامه 10مهر واریز دعوتنامه 20 مهر امروز 15 آبان فاکتور شد
مهندس : اس آرپی جی یعنی دفعه سوم ساینا را با آرپی جی میندازیم عقبت اگه تبدیل نزنی