روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
گزارش
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدی v1pتیتانیوم : سلام دوستان من فروش فوری تحویل 14 خرداد دستی تیتانیوم که فاکتور نشدم هنوز .26 و31 خرداد رنگ های سفید و مشکی فاکتور شدن بنظرتون من بخاطر رنگ تیتانیوم فاکتور نشدم . با وجود تاخیری یک هفته ای تو کاستامر قسمت جریمه تاخیر میزنه هیچ جریمه تاخیری برای شما محاسبه نشده. بنظر شما چرا جریمه تاخیر برای من نزده؟ ممنون میشم هرکس میدونه جواب بده
حسام. : دوستانی که تحویل گرفتن رینگ ۷ پره یا ۵ پر؟ پلاس ها باید رینگ ۷ پر روش باشه
J7 : سلام ثبت نام یکم برج دوازده امروز فاکتور شد
شاهین پلاس : بیست و دوم اسفند امروز ساعت هشت تکمیل وجه شد سه روز پیش یه مرحله رفته بود عقب
مقدم : هیچ حساب کتابی نداره، بستگی داره کی تحویل پیمانکار بدن و اون پیمانکار کی ماشین هارو بیاره، بعد از فاکتور برای یک نفر ممکن ۲ روزه طول بکشه تحویل بدن، برای یک نفر دیگه ممکن یک هفته طول بکشه
سعید : تکمیل وجه اینترنتی انجام دادی؟
سعید : سلام داداش تکمیل وجه اینترنتی انجام دادم ولی هنوز واسم ثبت نشده چکار کنم؟
پلاس : کسی می دونه بعد فاکتور چقد طول می‌کشه تحویل بدن؟؟خیر ببینید
حسین : سلام ۷jکرمان موتور ثبت نام کردم هنوز تحویل ندادن چرا آنقدر بد قولی میکنن مابتفاوت هم گرفتن خدا وکیلی ماهم زحمت کشیدیم انتظار کشیدم به موقع بدن چرا اصلا از خدا نمیترسن چرا همش مسخره می‌کنند ماهم پول دادیم چرا پیگیر نیستن چرا مدیر نداره چرا کسی نیس بگه ماهم گناه داریم چرا چرا چرا خواهشن از مدیران از بزرگ‌تر ها خواهشن پیگیر بشن لطفا
سینا : منم میخام حضوری بگیرم. نمی دونم باید در سامانه وضعیت خودرو باید ثبت نام کنم؟ یا خودشون پیامک میدن؟ خواهشا کسانی که حضوری گرفتن راهنمایی کنن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن : داداش دعوتنامه ها صادر کردن کسی جلودار اینا نیست سخنگو دولت هم گفت هماهنگ
الی 27مهر : آقا لطفا تاریخو عوض نکنید 25 خرداد یکشنبه ساعت ده جلوی در امور مشتریان کیلومتر 11جاده مخصوص
ساینا فوق العاده : بر مدیر عامل لعنت خداوند نابودش کنه
مشدعلی : سلام کیف احوال
علی 27 مهر : کجای کرجی؟
اریزو 6 پرو : شما تکمیل وجه تون برج 9 بوده احتمالا.. منم برج 9 تکمیل وجه شدم تحویل 8 اردیبهشت که شنبه مجوز خورده
اطلس 24مهر : سلام.خودتون باید ثبت نام کنید.تقریبا تا ده روز بعد صادرمیشه.
207پانا : سلام تحویل 31خرداد مشکی 24اردیبهشت تبدیل ب رینگ زدم بعدگذشت یک ماه تبدیل هنوزفاکتورنشده
مهناز : سلام 31 خرداد تبدیل به رینگ 25 اردیبهشت فاکتور نشد
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : فاکتور 31 اردیبهشت،پلاک 3 خرداد،آماده برای تحویل از 13 خرداد،امروز شکایت عدم تحویل خودرو ثبت کردم،تاریخ آماده برای تحویل بروز شد و شده 20 خرداد. پناه بر خدا