روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

بهزاد
0

اول اردیبهشت تکمیل وجه زدم برای دریافت جک نه تن از آرین دیزل هر روز یه بهانه ای آوردن الان اول مهر هنوز خودرو تحویل ندادن اگر از بازار آزاد خرید میزدم بصرفه تر بود لعنت به ارین دیزل
18:08  1403/06/28
پاسخ دادن
کیوان داریوشی
0

سلام شکایت از ایران خودرو دیزل بابت گرونی کامیون ۴۳۰ فوتون
21:32  1402/02/24
پاسخ دادن
کیوان داریوشی
0

باسلام و تشکر موضوع شکایت گرانی کامیون کشنده ایران خودرو دیزل فوتون ۴۳۰ من پارسال ثبت نام کردم امسال حدود یک میلیارد گرونش کردن خواهشا موضوح را برسی کنید متشکرم
21:30  1402/02/24
پاسخ دادن
مهدی
0

سلام واقعا مردم رو اذیت نکنم بقیه مادرانی که دومین فرزند یا فرزندان بعدشان قبل از تاریخ ۱۹ آبان است در سال ۱۴۰۰ هست چه گناهی کردن باید نتونن ثبت نام کنند مسـٔلوین محترم اگه یکم عادلانه و علی وار بیندیشید این ظلم به افراد جامعه بعدش اگه قراره بدید دیگه چرا قرعه کشی ؟
و خودرو ساز ها ماشین های رو تولید میکنند که ۲۰ درصد اطمینان جانی در بهترین هاش که بگیم دنا و محصولات پژو باشه وجود ندارد
14:12  1401/02/08
پاسخ دادن
ﻧﻆﺮﻱ
0

ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ 13 ﺷﻬﺮﻳﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﻱ ﺧﻮ ﺭا ﺑﻪ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﮔﺎﻩ ﻣﺠﺎﺯ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻳﻚ ﺳﺎﻳﭙﺎ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﻭ ﺟﺎﺩﻩ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﺑﺮاﻱ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻳﺎ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﭼﻨﺪ ﻗﻂﻌﻪ ﺑﺮﺩﻡ ﻭﻟﻲ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ 27 ﻣﻬﺮ 97 ﻫﻴﭻ ﺧﺒﺮﻱ ﻧﺸﺪﻩ ﺟﺎﻱ ﺑﺴﻲ ﺗﺎﺳﻒ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻥ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﺜﻼ ﻛﻨﺴﺘﺮ ﺻﺪﻭ ﭼﻬﻞ ﻫﺰاﺭﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭاﻻﻥ ﺑﻴﺶ اﺯ ﺩﻩ ﺑﺮاﺑﺮ ﺷﺪﻩ و ﺳﺎﻳﺮ ﻗﻂﻌﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﺷﻜﻞ اﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﺟﻴﻬﻲ ﻧﺪاﺭﺩ اﻻ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ اﺷﻔﺘﮕﻲ ﺑﺎﺯاﺭ ﻗﻂﻌﺎﺕ ﺭا ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﻣﺸﺘﺮﻱ ﺭا ﻛﻪ ﻣﺴﺘﺎﺻﻞ ﺷﺪﻫﻼﻱ ﻣﻨﮕﻨﻪ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﻗﺮاﺭ ﺩﻫﻨﺪاﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﻮاﻫﺸﻤﻨﺪاﺳﺖ ﻣﻂﻠﺐ اﻳﻨﺠﺎﻧﺐ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﭘﺬﻳﺮﺵ 97035738 ﻭﺩﺭ ﺧﻮاﺳﺖ ﺷﻤﺎﺭﻩ و ﺷﻤﺎﺭﻩ 6261214 ﻭﺷﻤﺎﺭﻩ ﺷﺎﺳﻲ napbsrbynh1073054 ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﻟﻂﻒ ﺷﻤﺎ ﻧﻆﺮﻱ
23:10  1397/07/27
پاسخ دادن
ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
پاسخ دادن
rezpoo@gmail.com
0

شکایت از خودروسازان در ایران بی معنا است... پارسال ما یه ماشین از ایرانخودرو تحویل گرفتیم دقیقا در 23 مهر ماه بعد از پلیس راه کاشان شاهین شهر به سمت اصفهان(2 کلیلومتر بعد از پلیس راه) به علت نقص فنی ترمز تصادف بدی کردیم که نزدیک بود جان خود را از دست بدیم که خدارو شکر سالم موندیم ولی قشنگ نزدیک 40 درصد خودرو از بین رفت جلوی ماشین کاملا رفت... به هرکسی هم که بگید شکایت کردیم و درخواست تعویض خودرو را دادیم ولی قبول نکردند... از دفتر ریاست جمهوری وزارت صنعت معدن ایرانخودرو سازمان حمایت از مصرف کننده ها شورای رقابت و.... از مسئولین اگر کسی پیام مرا می بینه درخواست ما را عملی کنه وگرنه ما راضی نیستیم و روز قیامت جلوی شما را میگیریم... 37 میلیون پول تو حلقوم ایرانخودرو ریختیم که حرامشان باشه... شکایت از خودروسازان همش الکیه مردم نخرید که پشیمان میشید.... یک کار تایید کن به کسی توهین نکردم
10:04  1395/07/23
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دنا اتو سفید پیش‌فروش : دنا اتو سفید پیش فروش / تحویل 31 خرداد پرداخت اول 8 آبان پرداخت دوم 20 فروردین سلام دوستان تاریخ آماده صدور فاکتور قبلا 25 فروردین بود الان بروز شده خورده 6 اردیبهشت کسی میدونه چه دلیلی داره؟ تو هیمن مرحله است الان.
حمیدرضا : این حجم از بی مسئولیتی در سایپا حد نداره خدایی 19 اسفند تکمیل وجه تا امروز هنوز فاکتور نشده
الناز : سلام دوستان. من توی دی ماه نصف مبلغ شاهین رو واریز کردم موعد تحویل شهریور افتادم. الان رفتم توی سایت saipacrop تو قسمت وضعیت پرونده مشتری دیدم نوشته تایید احراز سکونت ثبت نشده است. میخواستم بپرسم یعنی چی؟ من الان باید کاری کنم؟ یا نه فعلا الان وقتش نیس؟ تایید احراز سکونت منظورشون همون سخا هست یا فرق داره؟؟؟ ممنونم
جک j4 : سلام به همه من ثبت نامی 19 آذر بودم تحویل سیستمی 4 اسفند، امروز بالاخره زنگ زدن برا تحویل خودرو، ایشالله قسمت همگی
مبین 30 اسفند : سلام دوستان اگر ممکنه کسی فاکتور شد اطلاع رسانی کنه.
امیر : با سلام. من واریزی اول ۶ شهریور ۱۴۰۳ مبلغ ۳۷۰ تومان. تکمیل وجه ۶ اردیبهشت ۴۲۴ تومان. امروز در وضعیت آماده تخصیص قرار دارد.
سیامک x5 آبان : از هر دو . نمایندگی رو طرف قرار بدید تا دادگاه محل اقامت خودتون بتونید طرح دعوا کنید . اگه فقط شرکت رو طرف قرار بدید اونوقت مطابق قانون دادگاه اقامتگاه خوانده دعوی یعنی تهران صالح به رسیدگی هست .
akbar : خب اگه تولید میکنه چرا تحویل نمیده؟علتش نمیدونین؟
فاطمه جی 4 سفید مشهد : میثم من خودم بک دوست داشتم ثبت نام کنم خیلی ماشین خوشگلیه از نزدیک دیدم واقعا قشنگه اما خوب برای همون 160 و خورده ای که بیشتر برای ثبت نام باید میدادم و نداشتم جک نوشتم امیدوام ماشین خوب و خوش شانسی برات باشه
قلی نیا : ۱۲ اذرم فاکتور نشدم میگن از زمان احراز هویت که نمایندگی ۲۷ دی برام زحمت کشیدن ثبت کردن از اون روز حساب میشه بهونه های کثیفشون درصورتی که من همه چیو همون روز تحویل نمایندگی دادم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه : سورن دوگانه 75 لیتری تبدیل به 100 لیتری الان اومد تبدیل زدم بدون هیچ هزینه ای
محمد : کدوم شهر و استان هستی؟
یاغی : ساینا هم 2سال پیش220بود الان شده 520
محمد : من تحویل 11 خردادم ولی فاکتور نشدم
مهرسام : من تحویلم 9خردادبوددیروزفاکتورشدم 207 پانورمارنگ سفیدواریزی 12اسفندطرح عادی
سورن دوگانه : خب این که راه نمیخاد سورن دوگانه رو ببر بازار ازاد بفروش جاش یه بنزینی بخر
توحید ارومیه : 29بهمن فعلا تا این لحظه فاکتور نشده
22ابان فوری : سلام دوستان سفید قرمز کسی فاکتور زشده
کوییک سفید قرمز پذیرش مرداد ماه : سلام تحویلی آخر اسفند کوییک سفید قرمز هنوز فاکتور نشدم شماره پذیرش 11918519
207مشکی : سلام دوستان کسی هست که تکمیل وجه20دی تحویل 30اسفند فاکتور شده باشه؟هر سری که تماس میگیریم جواب درستی نگرفتیم آخرین سری گفتن تیر ماه فاکتور میشه