روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
گزارش
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : تبدیلی عزیزم بخدا من ۱۰۰ گرم طلا برا بلوکه کردن فروختم ۲۵۰۰الان ۶۰۰ملبیون ضرر دست رو دلم نزار داغونم الان یک میلیارد فقط طلاهام بود الهی خیر جوونیشوون نبینن
شاهین تبدیلی جی ال ۲۱ خرداد : وضع ما هم بهتر از شما نیس الان ۳ ماهه که تبدیل زدیم ولی هیچ خبری نیس برا تکمیل وجه کردن طلا گرم ۶ خورده ای فروختم الان ببین چنده الان حدود صد تومن بخاطر فروش طلا ضرر کردم زیادی ناشکری نکنید
v4 تحویل فوری ۳ شهریور : دوستانی که پلاک شدن از پلاک آزاد خودتون روی ماشین میذارن یا یه پلاک جدید میذارن؟
تارا-v4_فرسوده فوری-مرحله ششم : تارا اتوماتیک v4 - سفید - مشهد - فوری مرحله ششم. 30 روزه همین الان 19 شهریور فاکتور شد. پیامک قرارداد 8 مرداد واریزی کل وجه 16مرداد موعد تحویل 15 شهریور ماوالتفاوت اول 30 مرداد مبلغ 1 میلیون و 490 هزارتومان ماوالتفاوت دوم 16 شهریور 3 میلیون و 960 هزار تومان تاخیر از روز 16 شهریور محاسبه شده 1 میلیون 645 هزار تومان روزانه 822 هزار تومن انشاءالله قسمت همه ی دوستان در هیچ مرحله پیامک از شرکت نیامد. فقط پیامک عذرخواهی تحویل آمد. برای ماوالتفاوت و فاکتور شدن پیامکی نیست توی کاستومر هم بخش پیامک ها نیست. هرروز کاستومر را چک کنین . مخصوصا دوستانی که پیش فروش هستن و sbr واریزی نداشتن. من چون sbr رو قبل از سود تاخیر خودم واریز کردم منتظر نشده که تاخیر بندازه و از سود کم کنه.
مهراد : تا اینجا ک من متوجه شدم برا مرداد و شهریور و مهر هنوز دعوتنامه تبدیل جی ال نفرستادن بچه ها بنظرتون چکار کنیم ک پیامش بیاد چ گیری افتادیم فک کنم برا کسایی ک از اول جی ال بودن پیام رفته اما ماها ک جی هستیم نیومده بین این شاهین جی چ کار کرد با ما لعنت بهتون والا راضی هستیم جی ال بفرست تو این بی ماشینی حاضریم خر هم ک باشه سپار بشیم
ع.ع : سلام من ۱۶ اسفند تکمیل وجه. سخا ۱۸ اسفند هنوز فاکتور نشدم.
حمزه شاهین جی ب اجبار تبدیل : داداش من چکار میشه کرد خب این مسولان بیشرف انشاالله زودتر برن گم بشن دیگه زشتیم افتاده از این مدیران
محمد : سلام. کسی اطلاع داره دقیقا شاهینglتا کی فاکتور شده؟؟؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : دعای جدید خدایا یا ماشین ما رو بده یا جنگ جهانی سوم شروع بشه اخبار امروز : روسیه به لهستان حمله کرد / یمن چند موشک به اسرائیل شلیک کرد / اسرائیل به قطر حمله کرد
+Sadegh : بزک نمیر بهار میاد / کمبزه با خیار میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن تحویل 31مرداد : NAACV1HLFSBL11405 میشه از روی vinمتوجه شد مونتاژ کدوم شهر الان مال من میدونم سیمی ولی مونتاژ کدوم شهر
سیامک : سال 1402 وجه اولیه رو پرداخت کردم سال 1403 تکمیل وجه کردم الان برج 7 سال 1404 داره میاد . هر کشوری بری اینو بگی بهت پناهندگی میدن اصلا دیگه داره یادمون میره که واسه ماشین پول دادیم و قراره ماشینی بگیریم. من که واقعا حالم از سایپا و این مدل ماشین دادنش بهم میخوره واقعا داره یادم میره پول دادم ماشین بگیرم
سورن تحویل 31مرداد : منم زدم چت جی پی تی گفتن سیمی ولی نگفت مونتاژ کدوم شهر
آینازپنج دنده : برای مما31شهریوری واریز اول 23اردیبهشت واریز دووم 8تیر ایا تبدیل شیش دنده میاد
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم : مردادی ها خبری نشد؟
نازنین : سلام دعوتنامه شهریور اومده؟
اطلس آذر : هرکی فاکتور میشه لطفا برگرده یه خبر بده. از کی مناظریم بشنویم یکی فاکتور شده
سعید توسی : مانیتور انتخاب کردم 6700
صادق : سلام چرا شایعه درست میکنین همه پلاک میشن تهران تماس گرفتم گفتن تا10روز دیگه همه پلاک میشن به شایعه ها توجه نکنین اگر نخواد پلاک کنه مگه مرض دارن دوباره ثبت نام کنن برای خودشون تعهد درست کنن
احمد31مرداد : پ کی تحویل میدن هنوز رو صدور اسنادمیچرخه خسته شدیم والا