اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 

اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 
پیتر استیونس (Peter Stevens)، طراح خودرو نامداری است که سابقه تدریس در رویال کالج لندن را دارد. او رئیس بخش طراحی مک‌لارن، لامبورگینی و لوتوس بوده و همچنین در شرکت‌های ام‌جی و ماهیندرا سمت مدیر طراحی را داشته است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید مقاله‌ای در مورد اسکچ و اهمیت آن در روند طراحی است که استیونس برای راهنمایی دیزاینرهای تازه‌کار نوشته است. 
 
سوال تعداد زیادی از جوانان این است که چطور می‌توانند طراح خودرو شوند. این افراد احتمالا طرح‌های زیبایی از خودرو در اینترنت مشاهده کرده‌اند، تصاویری که برای ساخت آنها از فتوشاپ، ایلاستریتور و نرم‌افزارهای کامپیوتری دیگر استفاده شده و ممکن است به سادگی جوانان را به این باور برساند که هرگز نمی‌توانند به چنین سطحی از توانایی دست پیدا کنند.
اگر تعدادی از این تصاویر را دانلود کرده و چاپ کنید متوجه می‌شوید چیزی که شما را به هیجان آورده فقط اثر چند نشان و علامت روی کاغذ است نه جادو، البته باید اشاره کرد که این طرح‌ها نتیجه ساعت‌ها تمرین و ممارست هستند و توسعه مهارت کار با نرم‌افزارها زمان زیادی می‌گیرد.
 
بخش دشوار طراحی خودرو آنجایی است که تلاش می‌کنید سه کار کاملا متفاوت را هم‌زمان انجام دهید، کشف شیوه‌ای برای ایده پردازی، تلاش برای خلق یک طرح مبتکرانه و یادگیری نحوه ترسیم این طرح‌ها.
به یاد داشته باشید که طراحی خودرو جزو هنرهای زیبا نیست، هیچ مانعی ندارد اگر برای یادگیری نحوه ترسیم ایده‌های خودتان و روش‌های طراحی، کارهای دیگران را کپی ‌کنید اما بدانید که این به معنای کپی کردن طرح دیگران به اسم خودتان نیست. می‌توانید تصویر خودروهایی که دوست دارید را زیر دستتان قرار دهید و پرسپکتیو چرخ‌ها و تناسبات بدنه را تا حد ممکن تمرین کنید. یادگیری این موارد در ابتدای راه کمی دشوار است.
 
برای مثال همه می‌دانیم که تایرها و رینگ‌ها گرد هستند، واضح به نظر می‌رسد اما همین مسئله باعث می‌شود کمی ایراد در پرسپکتیو چرخ‌ها تصویر طرح را کاملا خراب کند. اگر شخصی که در طراحی مهارت دارد اسکچ شما را ببیند به سرعت متوجه اشتباهات می‌شود و اعتبار کار شما نزد او کاسته می‌شود، در این صورت توجه وی را از دست خواهید داد. در یک فضای رقابتی مانند حرفه طراحی خودرو، ایده‌های شما باید توجه بیننده را جلب کنند.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بنابراین توصیه استیونس این است که تکنیک طراحی مختص به خودتان را داشته باشید و آن را پیشرفت دهید زیرا اسکچ‌های ایده پردازی اولیه در هر پروژه‌ای مهم و حیاتی هستند. در بیشتر استودیوهای طراحی، پروژه‌ها با طراحی کانسپت‌های اولیه به وسیله روان‌نویس و کاغذ شروع می‌شوند. گاهی استفاده از کاغذ شفاف (مانند کالک) این امکان را به طراح می‌دهد که از یک اسکچ به عنوان پایه کار استفاده کند و ایده‌های بعدی را روی آن بسط و توسعه دهد. این روش سرعت کار را افزایش می‌دهد و به روند رشد ایده‌ها کمک می‌کند.
 
طراحان جوان باید به یاد داشته باشند، پورتفولیویی که از کارهایشان تهیه می‌کنند همیشه با همین اسکچ‌های ساده شروع می‌شود. زمانی که درخواست تحصیل در مدارس و کالج‌ها را دارید و یا در جستجوی شغل هستید، پورتفولیو معرف سطح کار شما خواهد بود. چیزی که می‌تواند توجه اساتید یا طراحان ارشد را به خود جلب کند همان ایده‌هایی است که در پورتفولیو خود به نمایش می‌گذارید.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بعضی طراحان مانند مت سوان (Matt Swan) معتقدند اسکچ‌‌هایی که پرسپکتیو پیچیده‌ای دارند بیشتر می‌توانند برای توسعه ایده‌ها کارایی داشته باشند اما برای مدیریت طراحی و تصمیم‌گیری‌ زیاد مفید نیستند و هنگام ارائه به شرکت‌های سرمایه‌گذار بهتر است از این نوع طراحی استفاده نشود. همچنین اگر به طور آزاد کار می‌کنید و مشتریان شما سررشته‌ای در این زمینه ندارند بهتر است اسکچ‌های واقع‌گرایانه‌تری به آنها نشان دهید.
 
تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید بیشتر به وسیله قلم ترسیم شده‌اند و برای تعداد کمی از آنها به وسیله فتوشاپ رنگ اضافه شده‌ است اما در واقع همه این طرح‌ها را می‌توان فقط به وسیله روان‌نویس، پاستل و ماژیک به تصویر کشید. جالب‌ترین اسکچ‌ها آنهایی هستند که خطوط متفاوتی در ترسیمشان استفاده شده است، مثلا برای تاکید و برجسته کردن بعضی قسمت‌ها یا عناصری که به بیننده نزدیک‌تر هستند از خطوط سنگین‌تر استفاده شود.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
یک صفحه اسکچ باید بازگو‌کننده داستان طرح شما باشد، در این صورت دیگران می‌توانند روش توسعه ایده‌های شما را مشاهده کنند. بهتر است از اسکچ‌های متفاوت و تصادفی در یک صفحه استفاده نکنید، بیننده باید خط سیر ایده پردازی شما را به صورت واضح و منطقی ببیند. ارائه صفحه‌ای از دیتیل‌های جذاب در کنار طرح‌های اصلی نیز راه خوبی برای اثبات خلاقیت و توانایی طراحان جوان است. اگر از رنگ استفاده می‌کنید بهترین روش این است که فقط یک یا دو رنگ را به کار ببرید و تکنیک طراحی خود را ساده نگه دارید. در آینده وقت زیادی برای نمایش تکنیک‌های پیچیده خواهید داشت.
 
 
 
 
 

منبع

1001بوم

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو , آموزش اسکچ , مکلارن , لامبورگینی , لوتوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

بهنام طیبی
0

طراحی هم کار سختی ها
16:05  1395/07/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا
اطلس آذر : ماهم میدونیم آش دهان سوزی نیست از ناچاری اطلس ثبت نام کردیم وگرنه باپولمون طلا میخریدیم الان از بازار آزاد یه خودرو بهتر میگرفتیم دیگه تکمیل وجه کردیم خدا لعنت کنه سران مملکت
بشیر : خواهشمندیم شما تشریف ببرید گروه کویک نظر ارائه بدهید، خوش گلدی
محمد : داداش تحویل بدن شانس آوردیم حالا بالا رفتن به کنار
کوییک s : سلام دوستان چرا خودتان رو عذاب میدین بخاطر اطلس G مگه اطلس G لندکروز هستش ببرین بریزن کوییک s و با کمترین واریزی بیشتر از اون هم سود کنید 20 روزه هم تحویل میدن
کوییک آر اس : سلام ؛ به سلامتی ماشینتون چی بود
رضا : تیگو 7 پرو اقساط ثبت نام 8 شهریور 1403 تاریخ تحویل 20 اردیبهشت 1404 روز چهارشنبه 21 خرداد تحویل گرفتم دیروز بردم کارشناسی رنگ ، خدا روشکر رنگ و تعویضی نداشت اما دوتا نقطه اندازه 5*5 پالیش داشت زیر ماشین هم اوکی لود کیفیت رنگ هم افتضاح حداکثر 80 میکرون رنگ مدت زیادی زیر افتاب بوده ماشین که اولین کارم عوض کردن لاستیک ها خواهد بود چون توس سرعت بالای 80 کاملا میلرزه ماشین انشااله همه دوستان ماشینشون رو زودتر تحویل بگیرن راستی بابت مدت تاخیر هم گفتن 12 میلیون سود تاخیر داره که یک ماه دیگه کارت ام وی ام بهتون میدیم زمان تحویل تو نمایندگی یک بنده خدایی گفت ماشینم هفته قبل فونیکس اف ایکسم که تحویل گرفتم نبردم کارشناسی رنگ بعد از سه چهار روز دیدم چراغ استپ عقب خاموشه وقتی برده کارشناسی همون نقطه صافکاری و رنگ داشته و صافکار سوکت چراغ جا نزده بوده حتما بعد از تحویل تا 24 ساعت بعد کارشناسی ببرید 3-4 تومن هزینه کنید اما خیالتون راحته
محمد زند : سلام دوستان اردیبهشت و خردا از یکشنبه شروع به فاکتور کردن می کنند گویا فقط منتظر افزایش قیمت بودند دوستان این گرگ سالهاست با این گله آشناست