سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 

سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 
علاوه بر فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها، کره‌ای‌ها هم که در زمینه تولید خودرو در ایران تجربه کمی دارند، خود را آماده کرده‌اند تا با سکونت در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، به تولید خودرو بپردازند.
 
آنطور که مدیرعامل کرمان‌موتور اعلام کرده، این خودروساز داخلی با هیوندای‌موتور کره‌جنوبی قراردادی به امضا رسانده که بر اساس آن از دی تولید محصولات این خودروساز کره‌ای در ایران آغاز خواهد شد. به گفته مدیران کرمان‌موتور، در گام نخست این همکاری، تولید دو محصول هیوندای آی۱۰ و آی۲۰ در ایران آغاز خواهد شد. در نگاهی کلی خودروهای کره‌ای به دلیل ساخت زیبا، کیفیت و قیمت مناسب همواره موردتوجه مشتریان ایرانی بوده و محصولات آنها فروش خوبی در بازار ایران دارد. تنوع پایین محصولات ارائه شده در بازار ایران چه در بخش خودروهای داخلی و چه در زمینه خودروهای خارجی و وارداتی از جمله ایرادهایی است که به بازار خودرو ایران وارد می‌شود اما به نظر می‌رسد با عرضه نخستین محصولات توافق‌شده با خودروسازان فرانسوی، آلمانی و کره‌ای به بازار، سبد محصولات خودرویی از تنوع خوبی برخوردار شود. نکته اساسی در تولید این خودروها قیمت است و آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به قدرت خرید ایرانی‌ها، این خودروها قیمت بالایی دارند و باید فکری برای تولید خودروهای ارزان شود. از سویی با ورود این خودروها به بازار ایران، رقابت بین خودروهای تولید مشترک ایرانی – خارجی آغاز می‌شود و به طور قطع برنده این میدان خودروسازی است که سلیقه مشتری ایرانی را درنظر بگیرید.
 
 
طراحی خودرو ارزان برای بازار ایران
در حال‌حاضر خودروسازان فرانسوی در بخش تولید و عقد قراردادهای خودرویی پیشتاز هستند و اکنون این پرسش مطرح می‌شود که دیگر خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها چگونه می‌توانند بر پایه رقابت موقعیت خود در بازار کشور را حفظ کنند. مدیر فروش و پشتیبانی یکی از خودروسازان خارجی در این زمینه اطمینان‌خاطر دارد و با توجه به پیش‌فروش موفق خودروهای کره‌ای در ایران، نسبت به موفقیت آنها در تولید مشترک خودرو نیز خوش‌بین است. مهدی دادفر در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: در پیش‌فروش خودروهای وارداتی در ایران شرکت هیوندایی رتبه نخست و کیا رتبه دوم را دارد بنابراین این مسئله نشان می‌دهد مشتریان ایرانی به خودروهای کره‌ای علاقه دارند. در حال‌حاضر تنها خودرو سراتو، محصول کیا در ایران به تولید می‌رسد و باقی خودروهای کره‌ای به صورت وارداتی به کشور وارد می‌شوند. به نظر می‌رسد در همکاری جدید کرمان‌موتور و هیوندای‌موتور قرار است خودروهای این شرکت در کشور تولید شوند. وی درباره قراردادهای خودرویی که بین خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده معتقد است اگرچه ایران‌خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن قرارداد تولید مشترک بسته‌اند و اظهارنظر درباره فعالیت آنها را باید به آینده سپرد اما تاکنون قرارداد خودرویی در کشور به امضا نرسیده که انتقال پلتفرم‌های جدید در آن اتفاق افتاده باشد بنابراین طرف ایرانی در صورت تمایل طرف خارجی به انتقال دانش فنی، داخلی‌سازی، صادرات و... در سطح حداقلی راضی می‌شوند. دادفر بزرگترین چالش کره‌ای‌ها در بازار ایران را قیمت محصولات این خودروسازان دانسته و توضیح می‌دهد: استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهای کره‌ای نشان می‌دهد، خودروهای کره‌ای پس از ورود به بازار ایران با مشکل مواجه نشده اما امکان دارد در بخش قیمت‌گذاری با چالش روبه‌رو شوند. هر شرکتی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشد، ابتدا به منفعت خود فکر می‌کند و به طور قطع کره‌ای‌ها تا جایی که بتوانند قیمتی بالا برای محصولات خود تعیین خواهند کرد. وی می‌افزاید: کره‌ای‌ها در صورتی می‌توانند بازار ایران را در اختیار بگیرند که قیمت محصولات‌شان پایین باشد. البته در تولید مشترک به صورت طبیعی قیمت خودرو نسبت به واردات کمتر خواهد بود. برای نمونه خودرو سراتو که در سایپا به تولید می‌رسد در ردیف خودروهای ارزان کیا قرار دارد که به شرط داخلی‌سازی بالا قابلیت قیمت‌گذاری تا ۳۵ میلیون تومان را دارد. این فعال در بخش خودروهای وارداتی معتقد است هر خودروسازی که بازار هدفی را برای حضور انتخاب می‌کند به طور قطع خودروهایی مناسب با آن تولید خواهد کرد. از آنجایی که بازار ایران تشنه خودروهای ارزان قیمت است، خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها می‌توانند به این عرصه وارد شده و به طراحی و تولید خودروهایی ارزان‌قیمت برای عرضه به بازار ایران را آغاز کنند. در حال‌حاضر خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای با بالاترین در ایران به فروش می‌رسد اما اگر این خودروها در داخل تولید شود به طور حتم قیمت‌شان تا ۴۰ درصد سقوط می‌کند.
 
 
قیمت‌گذاری مناسب در گرو تیراژ اقتصادی
همان‌طور که دادفر بر کاهش قیمت محصولات کره‌ای در بازار ایران با تولید مشترک تاکید دارد، مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو نیز حذف تعرفه را عاملی تاثیرگذار در منطقی شدن قیمت خودروهای وارداتی از جمله کره‌ای می‌داند. مهدی نیکدل در ارتباط با نوع فعالیت خودروسازان کره‌ای نسبت به اروپایی‌ها از جمله فرانسوی‌ها به صمت می‌گوید: مدل فعالیت خودروسازان کره‌ای در بخش سطح کیفی، سهام‌های بین‌المللی و... فاصله زیادی با فرانسوی‌ها ندارد حتی قیمت تمام شده محصولات کره‌ای منطقی‌تر بوده و فقط تفاوت در ساخت داخل است به گونه‌ای که فرانسوی‌های میزان ساخت داخل خودروهای خود در ایران را افزایش داده‌اند. خودروسازان کره‌ای برای تولید هر نوع کلاس خودرو باید به تیراژ اقتصادی دست یابند تا تولیدی به صرفه داشته باشند. مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو به این پرسش که شنیده می‌شود خودروهای کره‌ای در ایران نسبت به دیگر کشورها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد، اینگونه پاسخ می‌دهد: مقایسه قیمت خودروهای وارداتی کره با ایران و دیگر کشورها نشان می‌دهد از آنجایی که تعرفه واردات خودرو در ایران بالاست، این خودروها با قیمت بیشتری به‌دست مشتری می‌رسد که اگر تعرفه‌ها را درنظر نگیریم، قیمت این خودروها با عرضه در دیگر کشورها تفاوتی ندارد. وی می‌افزاید: اگر تعرفه و عوارضی که به خودروهای وارداتی تعلق دارد، حذف شود، خارجی‌ها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر نسبت به دیگر کشورها وارد ایران کنند. حتی امکان دارد با حذف برخی آپشن‌ها، این خودروها با قیمت‌های پایین‌تری برای بازار ایران تولید شود. با توجه به بالا رفتن سطح استانداردهای خودرویی، تولید محصول با قیمتی حدود ۶ هزار دلار دشوار است بنابراین به طور طبیعی قیمت خودرو افزایش یافته است. نیکدل معتقد است خودروسازان کره‌ای برای حفظ بازار ایران در همکاری مشترک باید در انتخاب شریک و محصول مناسب دقت داشته باشند در غیراین صورت پروژه آنها در ایران موفقیت‌آمیز نخواهد بود. کره‌ای‌ها از آنجایی که تجربه همکاری و تعامل با غربی‌ها را دارند، در مذاکرات نسبت به ژاپنی‌ها راحت‌تر رفتار می‌کنند. در حال‌حاضر چینی‌ها نسبت به قراردادها بی‌تعهدی می‌کنند زیرا منفعت‌طلب بوده و به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند. براساس این گزارش، عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک از جمله کره‌ای‌ها که حضور موفقی در بازار خودروهای وارداتی ایران دارند، تنوع محصولات را بالا می‌برد و در این شرایط امیدواریم با الزام این شرکت‌ها به ساخت داخل بالا، خودروهایی که به صورت مشترک تولید می‌شوند از قیمتی منطقی برخوردار باشند.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , خودرو کره ای , کیا موتورز , هیوندای , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

فرزاد
5

از خداوند متعال با تمام وجود خواهم خواست که تمام مدلهای خودروهای کره،ای اصیل اعم از ۱۱۱،۱۳۲،۱۴۲،.،. از رقبای هموطن خود شکست نخورده و همچنان در راه کهکشانی خود مردمان ما را به ملکوت هدایت کنند چون تنها خواسته،ی قلبی دلسوختگان میهن همین بوده و هست،
22:28  1395/07/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

معقولانه تر اینه که حالا که میخوان مونتاژ کنن از مدل هایی که بازار مطمأنی دارن شروع کنن. سانتافه و سوناتا و الانترا.
یعنی برای قرارداد با هیوندای هم مافیابازی دارن در میارن؟
16:13  1395/07/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین گی : شاهین پر سایپا پر دیگه یعنی چی من واسه اون پول جون کندم ایران و اسرائیل که هیچ کل دنیام جنگ بشه من شرکت دزد سایپارو رو سرش خراب میکنم حتی به قیمت جونمم که شده ولی نمیذارم پولمو بخوره
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران : به نظرتون ماشین ها تو این وضعیت حمل میشن؟
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی