سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 

سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 
علاوه بر فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها، کره‌ای‌ها هم که در زمینه تولید خودرو در ایران تجربه کمی دارند، خود را آماده کرده‌اند تا با سکونت در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، به تولید خودرو بپردازند.
 
آنطور که مدیرعامل کرمان‌موتور اعلام کرده، این خودروساز داخلی با هیوندای‌موتور کره‌جنوبی قراردادی به امضا رسانده که بر اساس آن از دی تولید محصولات این خودروساز کره‌ای در ایران آغاز خواهد شد. به گفته مدیران کرمان‌موتور، در گام نخست این همکاری، تولید دو محصول هیوندای آی۱۰ و آی۲۰ در ایران آغاز خواهد شد. در نگاهی کلی خودروهای کره‌ای به دلیل ساخت زیبا، کیفیت و قیمت مناسب همواره موردتوجه مشتریان ایرانی بوده و محصولات آنها فروش خوبی در بازار ایران دارد. تنوع پایین محصولات ارائه شده در بازار ایران چه در بخش خودروهای داخلی و چه در زمینه خودروهای خارجی و وارداتی از جمله ایرادهایی است که به بازار خودرو ایران وارد می‌شود اما به نظر می‌رسد با عرضه نخستین محصولات توافق‌شده با خودروسازان فرانسوی، آلمانی و کره‌ای به بازار، سبد محصولات خودرویی از تنوع خوبی برخوردار شود. نکته اساسی در تولید این خودروها قیمت است و آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به قدرت خرید ایرانی‌ها، این خودروها قیمت بالایی دارند و باید فکری برای تولید خودروهای ارزان شود. از سویی با ورود این خودروها به بازار ایران، رقابت بین خودروهای تولید مشترک ایرانی – خارجی آغاز می‌شود و به طور قطع برنده این میدان خودروسازی است که سلیقه مشتری ایرانی را درنظر بگیرید.
 
 
طراحی خودرو ارزان برای بازار ایران
در حال‌حاضر خودروسازان فرانسوی در بخش تولید و عقد قراردادهای خودرویی پیشتاز هستند و اکنون این پرسش مطرح می‌شود که دیگر خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها چگونه می‌توانند بر پایه رقابت موقعیت خود در بازار کشور را حفظ کنند. مدیر فروش و پشتیبانی یکی از خودروسازان خارجی در این زمینه اطمینان‌خاطر دارد و با توجه به پیش‌فروش موفق خودروهای کره‌ای در ایران، نسبت به موفقیت آنها در تولید مشترک خودرو نیز خوش‌بین است. مهدی دادفر در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: در پیش‌فروش خودروهای وارداتی در ایران شرکت هیوندایی رتبه نخست و کیا رتبه دوم را دارد بنابراین این مسئله نشان می‌دهد مشتریان ایرانی به خودروهای کره‌ای علاقه دارند. در حال‌حاضر تنها خودرو سراتو، محصول کیا در ایران به تولید می‌رسد و باقی خودروهای کره‌ای به صورت وارداتی به کشور وارد می‌شوند. به نظر می‌رسد در همکاری جدید کرمان‌موتور و هیوندای‌موتور قرار است خودروهای این شرکت در کشور تولید شوند. وی درباره قراردادهای خودرویی که بین خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده معتقد است اگرچه ایران‌خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن قرارداد تولید مشترک بسته‌اند و اظهارنظر درباره فعالیت آنها را باید به آینده سپرد اما تاکنون قرارداد خودرویی در کشور به امضا نرسیده که انتقال پلتفرم‌های جدید در آن اتفاق افتاده باشد بنابراین طرف ایرانی در صورت تمایل طرف خارجی به انتقال دانش فنی، داخلی‌سازی، صادرات و... در سطح حداقلی راضی می‌شوند. دادفر بزرگترین چالش کره‌ای‌ها در بازار ایران را قیمت محصولات این خودروسازان دانسته و توضیح می‌دهد: استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهای کره‌ای نشان می‌دهد، خودروهای کره‌ای پس از ورود به بازار ایران با مشکل مواجه نشده اما امکان دارد در بخش قیمت‌گذاری با چالش روبه‌رو شوند. هر شرکتی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشد، ابتدا به منفعت خود فکر می‌کند و به طور قطع کره‌ای‌ها تا جایی که بتوانند قیمتی بالا برای محصولات خود تعیین خواهند کرد. وی می‌افزاید: کره‌ای‌ها در صورتی می‌توانند بازار ایران را در اختیار بگیرند که قیمت محصولات‌شان پایین باشد. البته در تولید مشترک به صورت طبیعی قیمت خودرو نسبت به واردات کمتر خواهد بود. برای نمونه خودرو سراتو که در سایپا به تولید می‌رسد در ردیف خودروهای ارزان کیا قرار دارد که به شرط داخلی‌سازی بالا قابلیت قیمت‌گذاری تا ۳۵ میلیون تومان را دارد. این فعال در بخش خودروهای وارداتی معتقد است هر خودروسازی که بازار هدفی را برای حضور انتخاب می‌کند به طور قطع خودروهایی مناسب با آن تولید خواهد کرد. از آنجایی که بازار ایران تشنه خودروهای ارزان قیمت است، خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها می‌توانند به این عرصه وارد شده و به طراحی و تولید خودروهایی ارزان‌قیمت برای عرضه به بازار ایران را آغاز کنند. در حال‌حاضر خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای با بالاترین در ایران به فروش می‌رسد اما اگر این خودروها در داخل تولید شود به طور حتم قیمت‌شان تا ۴۰ درصد سقوط می‌کند.
 
 
قیمت‌گذاری مناسب در گرو تیراژ اقتصادی
همان‌طور که دادفر بر کاهش قیمت محصولات کره‌ای در بازار ایران با تولید مشترک تاکید دارد، مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو نیز حذف تعرفه را عاملی تاثیرگذار در منطقی شدن قیمت خودروهای وارداتی از جمله کره‌ای می‌داند. مهدی نیکدل در ارتباط با نوع فعالیت خودروسازان کره‌ای نسبت به اروپایی‌ها از جمله فرانسوی‌ها به صمت می‌گوید: مدل فعالیت خودروسازان کره‌ای در بخش سطح کیفی، سهام‌های بین‌المللی و... فاصله زیادی با فرانسوی‌ها ندارد حتی قیمت تمام شده محصولات کره‌ای منطقی‌تر بوده و فقط تفاوت در ساخت داخل است به گونه‌ای که فرانسوی‌های میزان ساخت داخل خودروهای خود در ایران را افزایش داده‌اند. خودروسازان کره‌ای برای تولید هر نوع کلاس خودرو باید به تیراژ اقتصادی دست یابند تا تولیدی به صرفه داشته باشند. مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو به این پرسش که شنیده می‌شود خودروهای کره‌ای در ایران نسبت به دیگر کشورها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد، اینگونه پاسخ می‌دهد: مقایسه قیمت خودروهای وارداتی کره با ایران و دیگر کشورها نشان می‌دهد از آنجایی که تعرفه واردات خودرو در ایران بالاست، این خودروها با قیمت بیشتری به‌دست مشتری می‌رسد که اگر تعرفه‌ها را درنظر نگیریم، قیمت این خودروها با عرضه در دیگر کشورها تفاوتی ندارد. وی می‌افزاید: اگر تعرفه و عوارضی که به خودروهای وارداتی تعلق دارد، حذف شود، خارجی‌ها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر نسبت به دیگر کشورها وارد ایران کنند. حتی امکان دارد با حذف برخی آپشن‌ها، این خودروها با قیمت‌های پایین‌تری برای بازار ایران تولید شود. با توجه به بالا رفتن سطح استانداردهای خودرویی، تولید محصول با قیمتی حدود ۶ هزار دلار دشوار است بنابراین به طور طبیعی قیمت خودرو افزایش یافته است. نیکدل معتقد است خودروسازان کره‌ای برای حفظ بازار ایران در همکاری مشترک باید در انتخاب شریک و محصول مناسب دقت داشته باشند در غیراین صورت پروژه آنها در ایران موفقیت‌آمیز نخواهد بود. کره‌ای‌ها از آنجایی که تجربه همکاری و تعامل با غربی‌ها را دارند، در مذاکرات نسبت به ژاپنی‌ها راحت‌تر رفتار می‌کنند. در حال‌حاضر چینی‌ها نسبت به قراردادها بی‌تعهدی می‌کنند زیرا منفعت‌طلب بوده و به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند. براساس این گزارش، عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک از جمله کره‌ای‌ها که حضور موفقی در بازار خودروهای وارداتی ایران دارند، تنوع محصولات را بالا می‌برد و در این شرایط امیدواریم با الزام این شرکت‌ها به ساخت داخل بالا، خودروهایی که به صورت مشترک تولید می‌شوند از قیمتی منطقی برخوردار باشند.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , خودرو کره ای , کیا موتورز , هیوندای , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: m&z
0

روز به روز دلار گرونتر و قدرت خرید مردم کمتر میشه. ال 90ی که قرار بود جایگزین پیکان بشه 40 میلیون شده و قشر متوسط به بالا فقط میتونه بخره. مطمئن باشید هیچ خودرویی توان رقابت با پراید رو نخواهد داشت و حالا حالاها تولید خواهد شد
12:58  1395/07/06
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

از تذکرات شما ممنونم.
00:53  1392/05/08

فرزاد
5

از خداوند متعال با تمام وجود خواهم خواست که تمام مدلهای خودروهای کره،ای اصیل اعم از ۱۱۱،۱۳۲،۱۴۲،.،. از رقبای هموطن خود شکست نخورده و همچنان در راه کهکشانی خود مردمان ما را به ملکوت هدایت کنند چون تنها خواسته،ی قلبی دلسوختگان میهن همین بوده و هست،
22:28  1395/07/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

معقولانه تر اینه که حالا که میخوان مونتاژ کنن از مدل هایی که بازار مطمأنی دارن شروع کنن. سانتافه و سوناتا و الانترا.
یعنی برای قرارداد با هیوندای هم مافیابازی دارن در میارن؟
16:13  1395/07/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد