همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 

همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 
اوایل دهه 80 بود که فریاد موفقیت خودروسازان ایرانی در تولید خودروهای ملی، گوش فلک را کر کرده بود و خبرهای توانمندی عظیم صنعت خودرو در تولید محصولات شاخص و رقابتی مدام در رسانه ها مطرح می شد.
 
در چنین شرایطی، پس از سال ها ممنوعیت واردات خودرو، مسئولین تصمیم به آزاد سازی ورود خودروهای خارجی گرفتند تا بلکه صنعت خودروسازی به تدریج از انحصار ایران خودرو و سایپا خارج شود.
 
در ابتدا قرار بود تا سالانه شاهد کاهش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو باشیم و تعرفه 100 درصدی اولیه، با کاهش تدریجی، به ابزار فشاری برای رقابتی شدن بازار خودرو منجر شود.
 
اما در عمل اینگونه نشد و لابی قدرتمند صنعت خودروسازی از کاهش پلکانی تعرفه واردات جلوگیری کرد. در این شرایط البته خودروسازانی چون ب ام و، هیوندایی، مرسدس بنز، کیا و تویوتا در بازار ایران حضوری رسمی را تجربه می کردند و سعی داشتند تا خدماتی در خور نام برند های خود را به مشتریان ایرانی ارائه کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما این شرایط نسبتا مطلوب، دیری نپایید و پس از اعمال تحریم های بین المللی، خودروسازان خارجی یکی پس از دیگری شرکای ایرانی خود را تنها گذاشتند و به حضور رسمی در بازار خودرو ایران خاتمه دادند.
 
در این وضعیت تازه، افراد متفرقه و شرکت های بی تجربه برای دور زدن تحریم ها به سراغ کشورهای ثالث رفتند و خودروهایی را بدون ارائه گارانتی به کشور آوردند.
 
از آن زمان تاکنون شرکت هایی که نقش نمایندگی غیر رسمی را بازی می کردند با اخذ هزینه های اضافه، خودروها را با گارانتی منحصر به خود ارائه می کنند و تجار غیر رسمی و متفرقه نیز با ارائه خودروهای فاقد گارانتی (با قیمتی کمتر از شرکت ها) در بازار حضوری فعال دارند.
 
شرایط به این منوال تا سال 93 ادامه داشت و حجم گسترده ای خودروهای وارد شده به کشورمان بدون ارائه هیچ گونه خدماتی توسط بخش غیر شرکتی (متفرقه) بازار را به تصرف خود در آورده بودند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما سال گذشته وزارت صنعت در اقدامی پیچیده تصمیم گرفت تا واردات را منوط به ارائه گارانتی کند و حتی افراد متفرقه را نیز وادار کند تا با پرداخت رقمی معادل 3% قیمت خودرو، گارانتی را از شرکت های به ظاهر نمایندی خریداری کرده و بر روی خودروهای خود ارائه دهند.
 
این تصمیم جالب در اجرا با مشکل مواجه شد، چرا که بسیاری شرکت ها دریافت 3% قیمت خودرو را برای ارائه خدمات گارانتی در طول 5 سال کافی نمی دانند و از سوی دیگر تمایل چندانی نیز نسبت به ارائه خدمات به خودروهای متفرقه ندارند.
 
بحث های تکنیکی فراوانی در این خصوص مطرح است که در این مقال نمی گنجد اما برای مثال کافیست بدانید که برخی خودروهای وارداتی اساسا صفر کیلومتر نیستند و یا به آپشن های تقلبی و غیر استاندارد مجهزند و هزینه گارانتی بیشتر و دردسر مضاعفی را به شرکت خدمات دهنده تحمیل می کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
هنوز چاره ای برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده نشده است اما آنچه که از آمار و ارقام بر می آید، کاهش قابل توجه واردات خودرو در سال 94 نسبت به سال 93 است که البته از رکود بازار و سخت تر شدن شرایط مربوط به گارانتی ناشی شده است.
 
از سوی دیگر به نظر می رسد که علیرغم اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، خودروسازان بین المللی علاقه چندانی برای ورود رسمی به بازار خودرو کشورمان ندارند.
 
در واقع خدمات رسانی به خودروهای عرضه شده در بازار ایران به دلیل شرایط نامطلوب سوخت، کیفیت ضعیف جاده ها و پراکندگی جغرافیایی شهرهای بزرگ کشور، سخت و پیچیده است و هزینه و مسئولیت فراوانی را به شرکت مادر تحمیل می کند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
در حال حاضر بدون اینکه کوچکترین مسئولیت و هزینه ای متوجه شرکت های اصلی باشد، خودروهای هیوندای، کیا و تویوتا سهم عمده بازار خودرو های وارداتی را در اختیار دارند و سود شرکت مادر حتی بدون کوچکترین حمایت و گارانتی رسمی، از طریق فروش این خودروها تامین می شود.
 
حتی ب ام و نیز که سهم عمده ای در بازار خودروهای لوکس در اختیار دارد نیز، کما بیش چنین رویه ای در پیش گرفته است و علیرغم مذاکرات بسیار تاکنون از بازگشت رسمی به ایران خودداری کرده است.
 
بنابراین واردات خودرو با شرایط فعلی نه تنها به ابزاری برای اعمال فشار و رقابتی شدن بازار خودرو کشور منجر نشده، بلکه خریداران خودروهای وارداتی نیز علیرغم پرداخت دو برابر بهای بیشتر نسبت به نرخ های بین المللی، حتی خدماتی نزدیک به سطح رایج در سایر کشورها را دریافت نمی کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
تاکنون راهکاری برای باز شدن این گره کور توسط مسئولین پیشنهاد نشده است اما برخی خودروسازان نظیر رنو و مرسدس بنز، پس از اجرای برجام، بر حجم فعالیت رسمی خود در ایران افزوده اند و در صدد ارائه خدمات مطلوب به مشتریان هستند.
 
امید است، سایر خودروسازان نیز با پیروی از چنین الگویی به بازار ایران روی خوش نشان دهند تا بلکه مشتریان این خودروها بتوانند پس از سال ها وقفه، طعم خدمات شایسته و مناسب را بچشند.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو , هیوندای , کیا , تویوتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
7

معمولا درصدی از قیمت یک خودروی صفر در همه کشورهای دنیا مربوط به خدمات پس از فروش و گارانتی خودرو میباشد که اتفاقا آسیایی ها همچون تویوتا و هیوندا در این زمینه پیشرو هستند. ولی بازم به دلیل قوانین پت و مت مانند و احمقانه کشور ما، علاوه بر اینکه مصرف کننده 2 برابر اون هزینه گارانتی رو پرداخت میکنه (یک بار خرید ماشین و یک بار هم پرداخت تعرفه) ولی بازهم باید یه 3درصد از قیمت کل (که باز هم 2 برابر شده است) پرداخت کند و نهایتا هیچ خدماتی هم دریافت نکند!!!!!
داعش رحم و مروتش بیشتر از آقایونه
15:16  1395/07/03
گزارش
پاسخ دادن
همشهری
8

دلیل عدم تمایل خودروسازهای خارجی شک تردید آنها به ثبات سیاسی در آینده هست. مثلا اگه احمدی نژاد باید دوباره رییس جمهور بشه کل زحماتشون به باد میره
10:15  1395/07/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میثم : سلام . منم طرح مادرانم فوق العاده تحویل 18خرداد . هنوز خبری نیست
بهنام مشهد : خداروشکر 🥰😘🤩💯 منم امروز فاکتور شدم تارا دستی پیش فروش واریز دوم 12اسفند سود تاخیر 7200 تحویل 31, فروردین بود 4 خرداد فاکتور شدم
اکستریم : بنده هم ثبت نام کننده بهمن ماه با فروش نقدی هستم الان بعد از پنج ماه 340 میلیون تومن پول می خوان و هیچکس هم جوابگو نیست خد لعنتون کنه.
اکستریم : خدا لعنتون کنه با این مدل فروش..افزایش 340 میلیون تومن بعد از پنج ماه فروش نقدی به بهانه دیون دولتی چه معنی داره؟فلان فلان شده شما موقع گرفتن پول همه این دیون رو در نظر گرفتی.ولی یا دادن حق سکوت به مافوقها جیب مردم رو خالی می کنی.
ممد : سلام.منم‌طرح مادران، فروش فوری،تحویل اواخر خردادم.هنور خبری نیست
محمد : سلام،و خسته نباشید درود بر شما و همه کسانی که شرکت کردند و صدای ما رو به گوش مسئولین سایپا رساندید.انشاا... که نتیجه بده و زود تر همه به ماشینشون برسن.
محمد : خدا خیرتون بده هرچند اینا از رو نمیرن دعوت نامه شاهین اتومات اسفند رو هنوز نفرستادن با این که از 7سال1402نصف پول رو گرفتن و حالا زیر سود مشارکت زدن میگن سهم تورمی.اقا ما نمی‌خواهیم سهم تورمی دیروز من هم زنگ زدم گفتن این ماه ماه صادر میشه حالا ببینیم چه میکنند هرچند چشمم آب نمیخوره بازم دروغ میگن
بهنام مشهد : انشاالله به لطف خدا
صدرا : با تشکر از زحمات شما خدا کنه به خودشون بیان اینقدر ملت رو اذیت نکنن
محسن : سلام اولین سری موعد شاهین پلاس از تیر شروع میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا 23 مهر : یک مشت خنگ نفهم کارشناس کردن من الانم به نمایندگی زنگ زدم گفت فاکتور شدین دیروز سایت هم نگاه کردم فاکتور شدم نه نمایندگی گفت از دیروز 22 و 23 تکمیل وجه هارو دارن فاکتور میکنن گفت تا ده روز دیگه هم ماشین میاد
سقف فلز : فروش فوری مشکی TU5 فلز با موعد تحویل 17 اردیبهشت 31 اردیبهشت فاکتور شد 1 خرداد پلاک و منتظر صدور اسناد و تحویل خودرو هستم
پیمان X22 PRO MT : سلام دوستان X22 PRO MT Black تاریخ ثبت نام 1403/11/23 تاریخ تکمیل وجه: 1403/11/27 تاریخ تخصیص شاسی: 1403/11/29 تاریخ پرداخت دیون:1404/02/31 تاریخ فاکتور:1404/03/03 تاریخ تحویل سیستمی:1403/04/18 وضعیت فعلی: صدور بیمه نامه موقعیت:بیرجند به نظرتون کی بیمه نامه صادر میشه؟
نازنین : تکمیل وجه 23مهر سخا 28 مهر ..ما هم فاکتور نشدیم
نازنین : باسلام ..به نظرم یه گروه از کارشناسان سایپا...یا با خود سایپا مشکل دارن یا مثل غار نشین ها از چیزی خبر ندارن...زنگ زدم بهش میگم اطلس جی تا کی فاکتور شده میگه تا19...بهش گفتم داخل گروه ها 21 یا 23 هم فاکتور شده...میگه مابعد سال هیچ اطلس جی رو فاکتور نکردیم...به نظرم اینا با خودشون هم مشکل دارن...
بی نام : محمد 19 مهر شما چندروزه پلاک شدی؟و از کجا میشه چک کرد ک پلاک شده یا نه؟
اطلس آذر : از صدقه سر ماهاس چند دفعه رفتیم مهر فاکتور شد، امثال تو فقط میشینن اینا ب …..هیکلشون
مهدی تهران : ساینا بهمن 2/2/04 تحویل گرفتم بنده
اطلس 24مهر : مبارکتون باشه به خوشی استفاده کنید🌷
موتور : سلام آبان ماه کسی تکمیل وجه نکرده مهر که تمام شد بعد نوبت اذرماه هست آبان ماه کسی داریم لطفا اعلام کنه ماهم بدونیم