شورولت با رونمایی از این مدل، به صورت غیر مستقیم نسخه 4 نفره کوروت Z06 را به نمایش گذاشته است. شورولت کامارو ZL1 از موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ شده که با کد LT4، بهره برده و این همان موتوری است که در کوروت به کار رفته.
گرچه طراحی مجدد کانال های ورودی هوا، استفاده از اگزوز جدید با تنظیم متغییر و تغییر در ECU، تمهیداتی است که شورولت برای قرار دادن این موتور در کامارو انجام داده. قدرت این موتور معادل 640 اسب بخار و گشتاور آن هم برابر 640 lb-ft است.
در این مدل از فنرهای مگنترولوژیکال (سفت شونده براساس میدان مغناطیسی) استفاده شده که در کوروت هم استفاده شده بود.
محدود کننده لغزش دیفرانسیل از نوع الکترونیکی است و ترمزها، صندلی ها و ارائه عملکرد آن دقیقا همانند مدل کوروت هستند و شاید تنها چیزی که این دو را از هم متمایز می کند طراحی ظاهری و مجهز بودن کامارو به 4 صندلی است.
برای طراحی پنل های جدید بدنه، شورولت زمان زیادی را در پیست نوربرگ رینگ و تونل باد گذرانده است. اسپیلیتر بزرگ با خطوط شکسته جذاب. بال عقبی بزرگ، و جلو پنجره بزرگ تر برای رساندن هوای بیشتر به داخل موتور. طراحی داکت جدید برای خنک کاری ترمزها و استفاده از کاپوت جدید به همراه ورودی هوای تمام فیبر کربنی از دیگر نکات جذاب و جالب توجه طراحی این مدل هستند.
در این خودرو از چرخ های 20 اینچی استفاده شده است که سایز چرخ های جلو 285 و سایز چرخ های عقب 305 است. لاستیک ها نیز توسط شرکت گودیر از سری ایگل F1Supercar تامین شده اند که به صورت اختصاصی برای این مدل طراحی شده اند. ترمزها هم از برند برمبو انتخاب شده اند که در چرخ های جلو از نوع 6 پیستونه با سایز 15 اینچ و در چرخ های عقب از نوع 4پیستونه با سایز 14 اینچ هستند.
مدل جدید در حدود 90 کیلوگرم کاهش وزن را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده و به وزن 1764 کیلوگرم رسیده است. ZL1 به صورت استاندارد با جعبه دنده 6 سرعته دستی عرضه می شود اما به عنوان یک آپشن دیگر از جعبه دنده 10 سرعته اتوماتیک که به همراه شرکت فورد طراحی و ساخته شده است، برای اولین بار در این مدل استفاده خواهد شد.
این جعبه دنده به همراه شیفتر پدالی پشت فرمان عرضه می شود , ضرایب دنده در این جعبه دنده کوتاه هستند و شتاب گیری سریع تری را برای خودرو به ارمغان می آورند.
در آینده از این جعبه دنده در دیگر محصولات این شرکت و فورد استفاده گسترده ای خواهد شد. حالت های مختلف رانندگی در این خودرو وجود دارد از حالت اقتصادی گرفته تا حالت مخصوص پیست مسابقه. همچنین سامانه لانچ کنترل برای شتاب گیری اولیه از حال سکون در این خودرو وجود دارد. از مهمترین رقبای این خودرو می توان به دوج چلنجر هلکت و فورد موستانگ GT500 اشاره کرد.
شورولت با ساخت این خودرو سعی کرده تا راهی که در ساخت مدل Z/28 را در پیش گرفته بود ادامه دهد و بتواند با رقبای قدرتمند اروپایی و حتی آسیایی به رقابت بپردازد.
قیمت نسل قبلی این خودرو از 57.650 دلار شروع می شد و نسل جدید هم قیمتی در همین حدود خواهد داشت. اعداد اعلامی شتاب گیری از صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت با توجه به نوع جعبه دنده بین 3.3 تا 3.5 ثانیه اعلام شده است که رقم بسیار سریع و قابل توجه ای برای یک ماسل کار آمریکایی 60 هزار دلاری به شمار می آید.