خیابان های کشور در حالی این روزها از انواع خودروهای داخلی و خارجی پر شده که آمارها می گوید چهار خودرو «پراید»، «پژو»، «سمند» و «پیکان» بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، از سال 1346 (سال تولید پیکان در ایران به عنوان قدیمی ترین خودرو داخلی) در مجموع 11 میلیون و 516 هزار و 226 دستگاه پراید و پژو و پیکان و سمند در کشور به تولید رسیده که در این بین، پراید رکورددار به حساب می آید. پراید که تولید آن از سال 1372 در سایپا آغاز شد، طی این 20 سال چهار میلیون و 670 هزار و 706 دستگاه تیراژ داشته است و چیزی نمانده تا به رکورد پنج میلیون برسد. همچنین خانواده پژو نیز که خودروهایی مانند 206 و 405 و پارس را شامل می شود، طی 22 سال میهمانی در جاده مخصوص، سه میلیون و 824 هزار و 131 دستگاه تولید داشته اند، هر چند مشخص نیست تیراژ هر یک از مدل های تولیدی پژو در این سال ها چقدر بوده است. خانواده پژو پس از پراید بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور داشته اند و این در حالی است که از اوایل سال گذشته و با رفتن پژو از ایران، تولید محصولات این شرکت با افت شدیدی روبه رو شده است.
اما به سراغ سومین خودرو پرتیراژ کشور طی 45 سال گذشته برویم، خودرویی به نام پیکان. این محصول خاطره انگیز جاده مخصوص که قدیمی ترین خودرو تولید داخل به شمار می رود طی این 45 سال، دو میلیون و 62 هزار و 611 دستگاه تیراژ را به نام خود ثبت کرده است. پیکان البته اردیبهشت ماه 84 برای همیشه با جاده مخصوص وداع کرد و راهی موزه شد. پس از پیکان اما سمند بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور به خود می بیند. از سمند با نام خودرو ملی یاد می شود، حال آنکه تا پایان سال 91 (11 سال پس از آغاز تولید) تیراژ آن حتی به یک میلیون دستگاه نرسیده است. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی ها طی این 11 سال 958 هزار و 788 دستگاه سمند به تولید رسانده اند.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.