سدان فول سایز و لوکس باواریایی ها یعنی سری 7 با انبوهی از تکنولوژی ها و امکانات رفاهی که دارد، یکی از گزینه های اصلی برای جابجایی تاجران و سیاستمداران در سراسر جهان به شمار می رود.
در سوی دیگر میدان مرسدس بنز S کلاس قرار دارد که آن هم جزو محبوب ترین خودروهای لوکس بازار محسوب می شود.
همانند اکثر محصولات بنز و بی ام وی رقابت این دو خودرو از همان ابتدای پیدایش شدید بوده و عنوان بهترین سدان فول سایز لوکس معمولا به یکی از این دو تعلق می گیرد.
خانواده سری 7 و S کلاس هر کدام دارای اعضای متعددی هستند که معمولا با کدهای عددی شناخته می شوند؛ برای مثال سری 7 دارای اعضایی مانند 730، 740 و 750 است که از لحاظ پیشرانه و امکانات تفاوت هایی با همدیگر دارند.
در مقابل خانواده S کلاس نیز دارای اعضایی مثل S350، S500 و S600 می باشد.
در این بین یک تفاوت اساسی بین خانواده سری 7 و مرسدس S کلاس وجود دارد. در میان اعضای لوکس مرسدس انواع نسخه های کوپه و کانورتیبل دیده می شود، در حالیکه سری 7 از لحاظ اتاق تنوعی نداشته و فقط دارای نسخه Li با فاصله محوری طولانی تر است.
همین مساله باعث شده آمار فروش خانواده سری هفت و S کلاس تفاوت چشمگیری با هم داشته باشند؛ در این کلاس مرسدس با اختلافی فاحش جلوتر از بی ام وی قرار دارد.
از طرفی آئودی دیگر رقیب بی ام وی، خود را برای معرفی و ارائه A8 جدید آماده می کند. این مساله سری 7 را با چالش بیشتری مواجه کرده و احتمالا آمار فروش آن را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار خواهد داد.
البته بی ام وی اخیرا نسخه های M760Li xDrive و 740e xDrive Plug-In Hybrid را به خانواده سری 7 افزوده که می تواند اندکی باعث ارتقای آمار فروش آن شود.
سری 7 نسل ششم که با کدهای G11 (فاصله محوری استاندارد) و G12 (فاصله محوری طولانی تر) شناخته می شود با امکاناتی مدرن مثل قابلیت رانندگی خودکار و ژست های کنترلی ارایه شده؛ اما آنطور که به نظر می رسد ظاهرا این امکانات تاثیر چندانی در جلب نظر مشتریان نداشته اند.
بر اساس گفته های یک منبع آگاه که در گزارش اخیر بلومبرگ منتشر شده، بی ام وی قصد دارد از استراتژی رقیب اشتوتگارتی الگوبرداری کرده و با ارایه نسخه کوپه سری 7 هیجانی دوباره به کلاس خودروهای لوکس خود تزریق کند.
این کوپه لوکس احتمالا در سال 2019 معرفی می شود و بعد از آن نسخه های دیگری (مثل کانورتیبل) وارد خانواده سری 7 خواهند شد تا بلکه در این کلاس باعث بهبود وضعیت فروش باواریایی ها شوند.
شایان ذکر است که بی ام وی در رقابت با مرسدس بنز کمی عقب افتاده است و وضعیت سری 7 در برابر S کلاس به خوبی این اتفاق را منعکس می کند.
حدود 4 سال پیش دو پرچمدار بنز و بی ام وی فروشی مشابه و با اختلاف نه چندان چشمگیر داشتند، اما پس از معرفی نسل ششم با کد W222 این اختلاف به یک باره بیشتر شد؛ طوری که اکنون فروش سری 7 حدود 40 درصد کمتر از S کلاس است.
آنطور که شواهد نشان می دهد امسال مرسدس بنز با تکیه بر طراحی های هوشمندانه و شاسی بلندهای متنوع خود سرانجام گوی سبقت را از بی ام وی خواهد ربود؛ زیرا در هفت ماهه نخست امسال توانسته 30 هزار دستگاه خودروی بیشتری نسبت به بی ام وی بفروشد.