دلیل افزایش قیمت چینی ها 

 

دلیل افزایش قیمت چینی ها

 
در هفته گذشته اکثرخودروهای چینی موجود در بازار افزایش قیمت محسوس چند میلیون تومانی را تجربه کردند تا جایی که این افزایش قیمت تا سقف 10 میلیون تومان نیز ادامه یافت مثلا لیفان 820 کرمان موتور، با افزایش قیمت 8 میلیون تومانی به قیمت 91 میلیون تومان رسید یا چری تیگو 5 نیز با تجربه افزایش قیمت 5 میلیون‌تومانی به محدوده قیمت 99 میلیون تومان وارد شد. دلیل این اتفاق افزایش تعرفه واردات مجموعه قوای محرکه یعنی موتور و گیربکس در پی حذف سهمیه ارز مبادله‌ای برای این قطعات بود. 
 
از سوی دیگر،‌ وزارت صمت اخیرا اقدام به افزایش تعرفه واردات مجموعه قوای محرکه کرده است. این افزایش تعرفه باعث شده است تولید‌کنندگان عمده خودروهای چینی یعنی کرمان موتور و مدیران خودرو اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند. اما حقیقت این افزایش تعرفه به چه دلیل است؟! 
 
در نگاه خوشبینانه افزایش تعرفه باعث خواهد شد تولید‌کنندگان بخش خصوصی از «سی کی دی»کاری فاصله بگیرند و به‌سمت واردات قطعات منفصله بیشتر بر روند و روی تولید یا حداقل مونتاژ مجموعه‌های قوای محرکه سرمایه‌گذاری کنند. تا امروز عمده سرمایه‌گذاری این مجموعه روی سالن مونتاژ پنل‌های بدنه‌، خط رنگ و سالن مونتاژ نهایی خودرو بوده است و وارد سرمایه‌گذاری برای تولید قطعات بدنه (‌سالن‌های پرس‌) و تولید یا مونتاژ موتور‌، گیربکس و مجموعه متعلقات قوای محرکه نشده‌اند‌. به‌طور عمده هیچ‌کدام از این محصولات از حالت فول «سی کی دی»یا «اس کی دی»خارج نشده و حجم داخلی‌سازی آنها از مونتاژ قطعات بدنه و ساخت اتاق خودرو و رنگ و مجموعه‌‌های قطعات پلاستیکی و تریم‌های داخل اتاق جلوتر نرفته است. 
 
در این نگاه وزارت صمت با افزایش تعرفه‌ها قصد دارد این دسته از تولید‌کنندگان بخش خصوصی را به‌سمت افزایش میزان تولید داخلی قطعات و فاصله گرفتن از «سی کی دی»کاری سوق دهد. قطعا سرمایه‌گذاری روی تولید بدنه یا قوای محرکه نیاز به نقدینگی و هزینه زیادی دارد اما در جهت افزایش اشتغال و کار‌آفرینی اقدام مناسبی خواهد بود. اما با توجه به تنوع تولید مدل‌های هر یک از برند‌های چینی در بازار ایران و غیر‌اقتصادی بودن تیراژ تولید بسیاری از آنها باید دید که شرکت‌های خودروسازی چینی تمایلی به انجام این نوع سرمایه‌گذاری برای تولید قوای محرکه یا ایجاد سالن‌های پرس تولید قطعات بدنه دارند؟ اما در نگاه بدبینانه وزارت صمت با افزایش تعرفه واردات فول «سی کی دی»قوای محرکه خودرو سعی کرده است با افزایش قیمت خودروهای چینی موجود در بازار حاشیه قیمتی امن برای خودروهای جدید جاده مخصوص که از تولیدات پژو و سیتروئن هستند، ایجاد کند. 
 
با وجود تبلیغات انجام شده برای محصولات جدید ایران خودرو و سایپا‌، در صورت ورود به بازار، آنها رقابت سختی را با خودروهای چینی موجود در بازار خواهند داشت. بدین‌ترتیب شاید این اقدام وزارت صمت به‌عنوان اقدامی در جهت ایجاد حاشیه قیمتی امن برای محصولات جدید جاده مخصوص بتوان در نظر گرفت به‌خصوص برای خودروهایی چون پژو ٢٠٧، ٢٠٨‌و ٣٠١ که به احتمال زیاد با موتور «تی یو 5»داخلی‌سازی شده ایران خودرو به بازار ایران عرضه خواهند شد و مشمول این مصوبه جدید در‌خصوص حذف سهمیه ارز مبادله‌ای و افزایش تعرفه قوای محرکه نخواهند شد. بدین‌ترتیب ایران‌خودرو خواهد توانست برای این پژو‌های جدید خود فاصله قیمتی معنادار با رقبای چینی‌شان ایجاد کند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , لیفان , ام وی ام , قیمت خودرو , جیلی , خودرو چینی , بازار خودرو , برلیانس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

علی
0

حادثه سال گذشته نشان داد همبستگی مردم در کمپینگ نخریدن خودروی بی کیفیت هزینه زیادی برای خودرو سازها نداشت چون فقط با یک وام بهره بالا که در نهایت از جیب مردم بود ماهیت این اتحاد رو خریدند و اثبات کردند همه چیزمان برای فروش است
22:50  1395/07/11
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

دلیل افزایش قیمت چیزی نیست جز هجوم مردم. تا یه ماشین جدید ثبت نام میکنند مردم هجوم میبرند! خوب معلومه گرون میشه. چرا مثلا سمند گرون نمیشه؟ چون مردم بیشتر پول نمیدن و شرکت ها هم مجبورند قسطی و شرایطی بفروشن.
13:04  1395/06/16
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
1

با سلام من خودم الان یکساله که خودروی خودمو فروختم و هنوز توی این شرایط و بازده قیمت بالا نتوانستم خودروی مورد نظر خودم رو انتخاب کنم بهر حال مردم متضرر خواهند شد
16:56  1395/06/14
گزارش
پاسخ دادن
امین
1

حاجی کی به فکر مردم....کجای کاری.....همه بفکر جیب خودشونن
17:22  1395/06/14

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
3

در هر صورت مردم متضرر خواهد بود تا زمانی که اتحاد ندارن.
09:37  1395/06/16

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : شنبه ساعت ۹
شاهین پلاس۱ : معلوم نیست تو اون خراب شده چیکار میکنن که ماشینا مارو نمیدن پس کی میخاید بدید به خودتون بگیرید شماها مسولید ‌
شاهینGL : چند‌م‌اردیبهشتی؟
امیر : متأسفانه کرمان موتور تا زمانی که پول واریز نکردی خیلی خوب تحویلت میگیره لیکن بعد از اون دیگه نمیشناست خرید نقدی j7 انجام دادم و قول تحول 20روزه دادن الان دو ماه گذشته ولی خبری نیست .تورو خدا نقدی از مردم بخرید و گول کرمان موتور رو نخورید
امیر : متأسفانه کرمان موتور تا زمانی که پول واریز نکردی خیلی خوب تحویلت میگیره لیکن بعد از اون دیگه نمیشناست خرید نقدی j7 انجام دادم و قول تحول 20روزه دادن الان دو ماه گذشته ولی خبری نیست .تورو خدا نقدی از مردم بخرید و گول کرمان موتور رو نخورید
تارا ۳۰ تیر : من ۳۰ تیر واریز کردم رنگ مشکی هنوز فاکتور نشده
الهام : دروغ میگم من 6 اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
علی واریزی ۲۶اسفند : سلام ادرس دقیق که شنبه ساعت ۹صبح میخواهید تجمع کنید بفرستید کدوم خیابان تهران ادرس دقیق بگو
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس یازدهم اسفند : دوستان بعد اینهمه عذاب دادن بهمون برای فاکتور شدن الان که فاکتور شدم رنگ رو زده سفید شیری قبلا توی ثبت نام اولیه سفید بود چیکار کنم باید؟! کسی میدونه باید چطوری اعتراض کنم؟ اصلا سفید شیری چیه همون رنگ کرم هست؟
رانا 31 تیرماه : سلام خدا خودش دادمون برسه فقط ، اینطوری که ما میبینیم حالاحالاها ماشینس دستمون نمیگیره. حداقل تبدیل هم نمیاد برای ما دلمون یه کم خوش کنیم
اطلس آذری : سلام دیروز پلاک شدم . تکمیل 12 اسفند. سخا 13 اسفند . دوستان من چند روز پیش هم پیام گزاشتم . سفید مشکی . بازم مجدد میگم 4 مرداد هم چراغ فاکتور روشن شده بود .
ساینا اس یازدهم اسفند : سلام یازدهم اسفند تکمیل وجه زدم رنگ ماشینم سفید بود الان فاکتور شده سفید شیری زده چیکار کنم خدایاااا
تبدیل6تیر : امروز هیچ تاریخی فاکتور نشده ؟
207 : من دیروز رفت حمل خودرو نگو دیروز اومده نمایندگی به ما نگفتن اهواز تحویل گرفتم امروز 7مرداد
خطاب به امیر عقب مونده : تو یا عقب مونده ذهنی هستی یا از عوامل سایپا. ظرفیت اردیبهشت هم پر نشد چه برسه به خرداد و تیر. اینکه سالهای قبل ظرفیت ها سریع پر میشد چون اختلاف قیمت کارخانه و بازار زیاد بود دلال ها ثبت نام می کردند که الان چون دیگه اختلاف قیمت ناچیز شده دلال ها دیگه براشون نمی صرفه ثبت نام کنند و ظرفیت ها پر نمیشه. سایپا هفته پیش هم ثبت نام داشت که چون پر نشد دوباره این هفته ثبت نام گذاشت . عقب مونده همه که مثل تو نیستند
توحید ارومیه : محمد شهریاری.ماشینت اومد بفروش طلای ابشده بخر تا عید نگه دار بیشتر از نگه داشتن ساینا یا پارس برات سود میکنه
فروش فوق العاده بهمن : ظاهرا امروز کسی فاکتور نشده درسته؟
حسینی2تیر : همزمان پرونده بروز و فاکتور شد