بدون شک جرمی کلارکسون یکی از معروف ترین چهره های تلویزیونی مرتبط با صنعت خودروست که طرفداران بیشماری دارد. این مجری، نویسنده و خبرنگار 56 ساله هر ساله با نشستن پشت فرمان انواع اتومبیل ها، از هاچ بک گرفته تا سوپر اسپورت، با نگاهی آمیخته به طنز آنها را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.
اخیرا جرمی 10 خودروی بد سال های 2015 و 2016 را در ستون مخصوص خود در نشریه ساندی تایمز معرفی کرده که در ادامه مطلب قصد داریم نگاهی گذرا به خودروهای موجود در این لیست داشته باشیم. البته به دلیل طولانی بودن مقاله مربوطه آن را به دو بخش تقسیم کرده و در هر بخش به 5 اتومبیل انتخابی کلارکسون می پردازیم.
واکسهال استرا SRi NAV
یک بار قرار بود آخر هفته با این اتومبیل به گردش برویم، اما شب جمعه ریچارد هموند گفت که رنگ استون مارتین ولانته را که قرار بود با آن به پیک نیک بیاید دوست ندارد و به همین دلیل نیامد.
من رنگ استون مارتین و دور زدن با یک کانورتیبل در آخر هفته را خیلی بیشتر از رفتن به پیک نیک با یک واکسهال دوست داشتم اما باید به آسترا فکر می کردم. رنگ آن قرمز بود، توربوشارژ هم بود و برای کسی که یک چهارچرخ برای جابجایی نیاز داشت کاملا مناسب بود. اما از آنجایی که من از خارج از فضا آمده ام هیچ نکته جذابی درباره آن برایم وجود نداشت!
قیمت: 21285 پوند
مشخصات فنی: موتور 1.6 لیتری، چهار سیلندر، توربو، بنزینی، 197 اسب بخار قدرت در 4700 دور در دقیقه
شتاب و سرعت: 6.6 ثانیه، 146 مایل برابر با 234 کیلومتر در ساعت
امتیاز کلارکسون: 2 ستاره از 5 ستاره
نظر کلارکسون: میتونم آستون رو داشته باشم؟
اینفینیتی Q30 Premium Tech
برند اینفینیتی تاکنون یک موفقیت تمام عیار برای نیسان نبوده، چرا که اتومبیل های آن خسته کننده بوده و بیشتر خریداران آن در آمریکا افراد پرخور و خوش اشتهایی هستند که متوجه نمی شوند خودرویشان یک داتسون (برند ارزان قیمت نیسان) زرق و برق داده شده است!
موتور 2.2 لیتری Q30، آن را به حرکت در میاورد و بنظر نمی رسد که مصرف سوخت زیادی هم داشته باشد. تا اینجا همه چیز خوب است اما وقتی به خوبی گرم نشده باشد، همانند یک قایق موتوری صدای آزاردهنده تولید می کند که نیاز به استفاده از فناوری noise-cancelling را گوشزد می کند!
کاری که این موتور انجام می دهد بیشتر شبیه تبدیل گازوئیل به صداست! مطمئن هستم که اسب بخار زیادی تولید نمی کند. هر بار که قصد سبقت از یک کاروان را داشتم، باید مدام به اتومبیل فشار میاوردم چرا که عکس العمل مناسبی از آن نمیدیدم. با در نظر گرفتن این موارد، Q30 ماشین خوبی نیست.
قیمت: 31180 پوند
مشخصات فنی: موتور 2.2 لیتری، 4 سیلندر، توربودیزل، 168 اسب بخار قدرت در 3400 دور در دقیقه
شتاب و سرعت: 8.5 ثانیه، 134 مایل برابر با 215 کیلومتر در ساعت
امتیاز کلارکسون: 2 امتیاز از 5 ستاره
نظر کلارکسون: به درد نمیخوره، اما حداقل ظاهر خوبی داره
اشکودا Superb SE L Executive
در طول 20 سالی که برای ساندی تایمز مقاله می نویسم، اولین بار نیست که به مدت طولانی نشستم و نشانگر ماوس منتظر من هست که چیزی بنویسم. قصد داشتم درباره اشکودا سوپرب بگویم که یک فولکس واگن پاسات ارزان شده است، زیرا واقعا هم در زیر پوست اینطورست؛ اما مساله اینجاست که خواندن درباره پاسات هم چندان جذاب نیست!
من تجربه رانندگی بیش از 200 مایل در اتوبان M1 با سوپرب را دارم. همه خودروهای موجود در این اتوبان یک مشکل مشترک داشتند؛ همگی معمولی بودند. سوپرب درست به اندازه فریزر روح و هیجان دارد! خریداران این ماشین هنگام خرید می گویند:
“سلام، یک اتومبیل 5 متری یا طولانی تر می خوام، لطفا”
فروشنده هم می گوید:
“بله حتما، بفرمایید سوپرب را ببینید!”
هنگام رانندگی هم هیچ نکته جالبی وجود ندارد و این اصلا خوب نیست.
قیمت: 26785 پوند
مشخصات فنی: موتور 2 لیتری، 4 سیلندر، توربودیزل، 148 اسب بخار قدرت در 3500 دور در دقیقه
شتاب و سرعت: 8.9 ثانیه، 135 مایل برابر با 2017 کیلومتر در ساعت
امتیاز کلارکسون: 2 ستاره از 5 ستاره
نظر کلارکسون: برای استفاده بجای تاکسی خوبه اما اصلا روح نداره
زنوس E10 S
اتومبیل جدید زنوس فاقد امکاناتی اولیه مثل در، پنجره، آفتابگیر، رادیو، زیرپایی و سقف است. نسبت وزن به قدرت این ماشین عالی بوده و به طرز وحشتناکی سریع هست. مساله اینجاست که همه جا پیست نیست، در مسیرهای عمومی صدای اگزوز بعد از یک دقیقه واقعا آزاردهنده می شود.
فرمان اتومبیل به دلیل نداشتن سیستم کمکی سفت و سنگین است و پیچیدن کار بسیار دشواری به نظر می رسد. ترمزها در چرخ های جلو تمایل به قفل شدن دارند که در شرایط حساس کنترل اتومبیل را بسیار سخت می کنند
. سیستم ضدقفل این مشکل را به راحتی برطرف می کرد اما زنوس اعتقادی به سیستم های کمکی راننده ندارد. من این اعتقاد را دوست دارم، البته زمانی که در خانه و روی مبل نشسته باشم و کسی دیگر در پشت فرمان نشسته باشد؛ وقتی در میان دود لاستیک ها به سمت یک درخت در حال حرکت باشم مسلما علاقه ام به این اعتقاد کمتر خواهد شد!
قیمت: 32.995 پوند
مشخصات فنی: موتور 2 لیتری، 4 سیلندر، توربو، بنزینی، 247 اسب بخار قدرت در 7000 دور در دقیقه
شتاب و سرعت: 4 ثانیه، 145 مایل برابر با 233 کیلومتر در ثانیه
امتیاز کلارکسون: 2 ستاره از 5 ستاره
نظر کلارکسون: یکی جلوی منو بگیره
رنو Kadjar dCi 130 Signature Nav
این ماشین بر اساس نیسان قشقایی شکل گرفته و به دلایل مالی به رنو کجار تبدیل شده، این اسم هم ظاهرا بعد از تمام شدن نام ها توسط یک آژانس انتخاب شده است! کسی هرگز بخاطر آرزوی داشتن کجار حسرت نخواهد خورد.
هنگام خرید کسی به رنگ ها و سایز رینگ های قابل انتخاب توجهی نمی کند. کجار در فیلم های سریع و خشن هم هرگز ایفای نقش نخواهد کرد و در بازی های ویدیویی هم دیده نمی شود، هیچ نوجوانی هم عکس آن را در اتاق خود نصب نمی کند.
اگر کسی توانایی خرید اتومبیل گوگل را داشت هرگز به سمت کجار نمی آمد! هر دوی این خودروها بی روح هستند، اما یکی از آن دو خیلی خیلی ارزان تر است!
قیمت: 25395 پوند
مشخصات فنی: موتور 1.6 لیتری، 4 سیلندر، توربودیزل، 129 اسب بخار قدرت در 4000 دور در دقیقه
شتاب و سرعت: 9.9 ثانیه، 118 میایل برابر با 189 کیلومتر در ساعت
امتیاز کلارکسون: 2 ستاره از 5 ستاره
نظر کلارکسون: یک رویداد دلگیر در جاده صنعت خودرو به سمت فراموشی