چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک می‌شوند؟

 

چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک می‌شوند؟

 
سطح رضایت عمومی از خودروهای داخلی در حالی پایین است که یکی از دلایل مهم این نارضایتی، به استهلاک بالای محصولات صنعت خودرو کشور مربوط می‌شود.
به زبان ساده، خودروهای داخلی در مقایسه با استانداردهای جهانی، در کیفیت و قیمت، زودتر دچار افت می‌شوند و به اصطلاح مستهلک شدنشان زودتر اتفاق می‌افتد. این استهلاک بالا سبب شده مشتریان ایرانی هرچند وقت یک‌بار راهی تعمیرگاه شده و بابت تعویض و تعمیر قطعات به اصطلاح مستهلک، هزینه‌ای گاهی گزاف بپردازند. اتفاقاً یکی از دلایلی که مشتریان ایرانی معمولاً خودروهای خارجی را مورد ستایش قرار می‌دهند، استهلاک پایین آنها در مقایسه با استهلاک بالای محصولات داخلی است.
 
خودروهای خارجی (البته به استثنای برخی محصولات چینی و حتی فرانسوی) معمولاً دارای استهلاک پایین و به اصطلاح استانداردی هستند که این موضوع سبب شده سطح رضایت مشتریان از آنها بالا باشد. طبعاً برای مشتریان، بسیار مهم است که خودرو زیر پایشان در فواصل طولانی راهی تعمیرگاه شده و تا حد امکان قطعات آن دچار خرابی کوتاه‌مدت نشود و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر نگاهی به لیست خودروهای دارای استهلاک پایین بیندازیم، متوجه می‌شویم تمامی آنها متعلق به برندهای معتبر خودروسازی جهان هستند و این نشان از توجه ویژه این شرکت‌ها به مساله استهلاک محصولات‌شان دارد.
 
به گزارش اقتصادنیوز، البته پایین بودن استهلاک، مولفه‌های مختلفی را می‌طلبد که مرور آنها مشخص می‌کند چرا خودروهای تولید داخل زودتر از محصولات خارجی مستهلک می‌شوند. عواملی مانند «سطح کیفی قطعات»، «پلت‌فورم» و البته «کیفیت مونتاژ»، همه و همه بر پایین یا بالا بودن استهلاک خودروها تاثیر مستقیم دارند و از قضا، خودروسازی ایران در هر سه این مولفه‌ها دارای ضعف و عقب‌ماندگی نسبت به بزرگان صنعت خودرو جهان است.
 
بر این اساس، وقتی قطعات به کار‌رفته در خودروهای داخلی از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشند، خرابی و استهلاک زودهنگام آنها اتفاقی طبیعی است و نمی‌توان با وجود این نوع قطعات، تا مدت‌ها راهی تعمیرگاه نشد. بررسی کیفیت قطعات البته موضوعی است که پرداختن به آن مجال دیگری را می‌طلبد، با این حال اگر خودروسازی ایران می‌خواهد محصولاتی کم‌استهلاک را تولید و عرضه کند، چاره‌ای جز بالا بردن سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید خود ندارند. بدون شک بالا رفتن کیفیت قطعات، تاثیر زیادی بر پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی دارد، هرچند البته این موضوع شرط لازم است و نه کافی. بدون شک افزایش سطح کیفی قطعات بدون توسعه و به‌روزرسانی خطوط تولید، نمی‌تواند به تنهایی سبب پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی شود.
 
موضوع دیگر اما طراحی یا استفاده از پلت‌فورم‌های به‌روز است، چه آنکه قدیمی بودن پلت‌فورم‌ها حتی در صورت بهبود کیفی قطعات و خطوط تولید، اجازه پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی را به نحو مطلوب نمی‌دهد. در حال حاضر، خودروهای پر‌تیراژ کشور روی پلت‌فورم‌های قدیمی به تولید می‌رسند و اگرچه پر‌فروش هستند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند استهلاک بالای آنها را رد کند. در مجموع اگر قرار است خودروسازی ایران نیز محصولاتی کم‌استهلاک به دست مشتریانش برساند، باید همزمان در چند جبهه به خصوص «طراحی و استفاده از پلت‌فورم‌های روز»، «بهبود سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید» و همچنین «به‌روزرسانی این خطوط» بجنگد.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , بازار خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

بحث کم استهلاکی و کم هزینه بودن به نظرم دو مقوله ی جدا از همن. خیلی خودروها رو میشه اسم برد که استهلاک پایین اما هزینه ی بالایی دارن.
فرانسوی ها هم مثل آلمانی ها استهلاکشون پایین اما هزینه ی نگهداری بالایی دارن. در این زیمنه ژاپنی ها پیشتازن. ماشین های کره ای استهلاکشون پایینه اما وقتی احتیاج به قطعه داری یا خدایی نکرده تصادف کرده باشی تازه متوجه میشی که تفاوت کره و ژاپن در چیه.
مساله ی کیفیت یه چیز جاافتاده در ممالک دیگس و بهش آنچنان نیاز ندارن توجه کنن مگر بخوان ماشین کارکرده بخرن. ماشینشون بین 5 سال تا 10 سال استفاده و بعد اسقاطش میکنن. در این مدت هم مشکل حادی پیش نمیاد. اونجاحتی اگر هزینه ی تعمیر براشون نصرفه راحت ماشین رو عوض میکنن.
ماشین های داخلی که متاسفانه جایی برای دفاع باقی نزاشتن.
23:12  1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

اتفاقا برعکس، خود اروپایی ها وقتی میخوان یه ماشین کم دردسر و کم خرج و ارزون بخرند میرن سراغ رنو. حتی زیر مجموعه های رنو از جمله داچیا هم فروش خیلی خوبی توی اروپا دارن، فقط به دلیل استهلاک پایین. ماشین های رنو هم استهلاک پایین و هم هزینه نگهداری پایینی دارن نمونه بارزش کشور همسایمون ترکیه. با وجود آزاد بودن بازارشون میمیرن واسه رنو.
16:04  1395/06/07

گزارش
کاربر: m&z
10

فرانسوی ها هم ماشینهای خوب و کم استهلاکی میسازند به خصوص شرکت رنو. مشکل اینجاست که خودروهای فرانسوی توی ایران عملا چینی هستند و قطعات آنها یا ساخت ایران یا چین هست.
16:06  1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0

برعکس تندر به هیچ وجه چینی سازی نشده است .اینو همه تندر داران بهش افتخار می کنند.
17:26  1395/06/07

گزارش
کاربر: تیباران
14

این برچسب کنترل QC خودش یه دروغ بزرگ است.وقتی حتی زحمت رگلاژ کردن درب ها را به خود نمی دهند.احترام به نام شرکت شان و مشتری هم که برایشان معنی ندارد وگرنه ماشین بدون رادیو پخش تحویل مردم نمی دادند.
15:53  1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
محمد
4

درود
17:38  1395/05/31

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Jac j4 سفید : آقا کسی میدونه این داستان رنگ سفید واسه جی۴ چی هست؟ الان ثبت نامی های رنگ های دیگه که بعد از ۳۰ دی بودن فاکتور شدن ولی سفید مونده . اگر گسی اطلاعات موثق داره بیان کنه استفاده کنیم
مهدی. دعوتنامه تیر : سلام امکان اصلاح و عوض کردن نمایندگی وجود داره؟؟؟
مهدی. دعوتنامه تیر : سلام امکان اصلاح و عوض کردن نمایندگی وجود داره؟؟؟
قلی نیا : سلام به دوستان و همراهان عزیز دم همتون گرم خیلی لطف کردید👏🏻👏🏻ایشالله که مثمر ثمر باشه بنده که از مازندران بودم امدن برام واقعا سخت بازم دم همتون گرم🙏🏻
تارا : نرگس خانم فایده ای نداره هر موقع بخواند فاکتور میکنند من از دی تا حالا چندین بار ثبت شکایت کردم هیچ فایده ای نداشته امیدوارم هیچ موقع گذرمون به ایرانخودرو نیوفته
Heidar : با عرض سلام ثبت نامی پیش فروش شهریور ۱۴۰۳ تکمیل وجه ۲۱آذر ۱۴۰۳تارا دستی v1p رنگ نقره ای تیتانیوم با روکش نانوسرامیک امروز فاکتور شد
علی : عجب گول زد سایپا گفت تبدیل بزنین جی ال فاکتور میشین تبدیل زدیم فاکتور نشد زنگ میزنم میگن تاخیر داره عجله نکنین پس چرا تبدیل زدم قرار بود عجله نکنیم
J4 سفید تهران : وقت بخیر.. به من گفتن جمعه ماشینم به سمت تهران بارگیری شده از کارخانه خارج شده حالا منتظر تماس مرکز تحویل هستیم..
میثم : سلام . منم طرح مادرانم فوق العاده تحویل 18خرداد . هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : گل بگیرن در خراب شده سایپا رو ثبت نام اردیبهشت 403، تکمیل وجه 6 بهمن 403، تحویل خودور 20 فروردین 404، با 45 روز تاخیر زنگ زدم میگه سود تاخیر 12 تومن مرداد یا شهریور میگم اینکه خودش از تاخیره بیشتر تاخیر داره میگه خداروشکر کنید سیاست شرکت پرداخت هست، پارسال همه معوقات تاخیر رو بعد از یک سال تو بهمن و اسفند دادن
تحویل 2 تیر : بعد از واریزی مبلغ 1400 به مرحله صدور فاکتور رفت و میزنه مربوط به ماه جاری و در مرحله فاکتور میباشد
کوییک gxr-l : کوییک gxr-l هفته چهارم اسفند ماه کی تکمیل وجه کردی؟
مهرداد : 30 خرداد
31خرداد : سلام میز خدمات ایردن خودرو واسه شما نمیاد بالا؟ لطفا اگ. کسی میدونه چطوری درست میشه ومیاد بالا بهم بگه
فرشته : سقف فلز خرداد کسی فاکتور شده؟ 3 روز دیگه باید تحویل بدن هنوز فاکتور نکردن
اطلس آذر : دوستان کسی رنگ مشکی تحویل گرفته ؟
اکستریم vx : سلام مجدد فقط،یه مطلب هم دوستان الان خیلیا انصراف دادن از بعضی خودرو های مدیران و اینکه شرکت از اخر اسفند ماه تا همین الانش برج 3 هست ثبت نام نذاشته و ثبت نام های که گذاشته 120روز کاری هست عملا بعداز 2ماه ایناماشین های مدبرات خودرو تو بازار نایاب میشه قیمتشون میکشه بالا
18مهر : مشکی
اکستریم vx : سلام دوستان الان تو محوز خروج ها اکستریم ها 2ماه عقب هستن و فونیکس اف ایکس و اریزو 6 جی تی این 3 تا حدودا 2 ماه از زمان سیستمی عقب هستن الباقی ماشین ها تیگو7 پرو بروز شد و اکس 22 و 33 اتومات ووو الباقی تقریبا بروز یا 1الی2 هفته از تاریخ سیستمی عقب هستن یک مورد هم ایکس33 دنده هست که 1ماه عقب هست اگه این هفته طبق روال دیروز هزار دستگاه مجوز خروج بخوره تقریبا 7 هزار تا مجوز میخوره فقط مشکل اعتصاب کامیونداران هست که اونم یک هفته ای حل میشه