چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک می‌شوند؟

 

چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک می‌شوند؟

 
سطح رضایت عمومی از خودروهای داخلی در حالی پایین است که یکی از دلایل مهم این نارضایتی، به استهلاک بالای محصولات صنعت خودرو کشور مربوط می‌شود.
به زبان ساده، خودروهای داخلی در مقایسه با استانداردهای جهانی، در کیفیت و قیمت، زودتر دچار افت می‌شوند و به اصطلاح مستهلک شدنشان زودتر اتفاق می‌افتد. این استهلاک بالا سبب شده مشتریان ایرانی هرچند وقت یک‌بار راهی تعمیرگاه شده و بابت تعویض و تعمیر قطعات به اصطلاح مستهلک، هزینه‌ای گاهی گزاف بپردازند. اتفاقاً یکی از دلایلی که مشتریان ایرانی معمولاً خودروهای خارجی را مورد ستایش قرار می‌دهند، استهلاک پایین آنها در مقایسه با استهلاک بالای محصولات داخلی است.
 
خودروهای خارجی (البته به استثنای برخی محصولات چینی و حتی فرانسوی) معمولاً دارای استهلاک پایین و به اصطلاح استانداردی هستند که این موضوع سبب شده سطح رضایت مشتریان از آنها بالا باشد. طبعاً برای مشتریان، بسیار مهم است که خودرو زیر پایشان در فواصل طولانی راهی تعمیرگاه شده و تا حد امکان قطعات آن دچار خرابی کوتاه‌مدت نشود و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر نگاهی به لیست خودروهای دارای استهلاک پایین بیندازیم، متوجه می‌شویم تمامی آنها متعلق به برندهای معتبر خودروسازی جهان هستند و این نشان از توجه ویژه این شرکت‌ها به مساله استهلاک محصولات‌شان دارد.
 
به گزارش اقتصادنیوز، البته پایین بودن استهلاک، مولفه‌های مختلفی را می‌طلبد که مرور آنها مشخص می‌کند چرا خودروهای تولید داخل زودتر از محصولات خارجی مستهلک می‌شوند. عواملی مانند «سطح کیفی قطعات»، «پلت‌فورم» و البته «کیفیت مونتاژ»، همه و همه بر پایین یا بالا بودن استهلاک خودروها تاثیر مستقیم دارند و از قضا، خودروسازی ایران در هر سه این مولفه‌ها دارای ضعف و عقب‌ماندگی نسبت به بزرگان صنعت خودرو جهان است.
 
بر این اساس، وقتی قطعات به کار‌رفته در خودروهای داخلی از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشند، خرابی و استهلاک زودهنگام آنها اتفاقی طبیعی است و نمی‌توان با وجود این نوع قطعات، تا مدت‌ها راهی تعمیرگاه نشد. بررسی کیفیت قطعات البته موضوعی است که پرداختن به آن مجال دیگری را می‌طلبد، با این حال اگر خودروسازی ایران می‌خواهد محصولاتی کم‌استهلاک را تولید و عرضه کند، چاره‌ای جز بالا بردن سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید خود ندارند. بدون شک بالا رفتن کیفیت قطعات، تاثیر زیادی بر پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی دارد، هرچند البته این موضوع شرط لازم است و نه کافی. بدون شک افزایش سطح کیفی قطعات بدون توسعه و به‌روزرسانی خطوط تولید، نمی‌تواند به تنهایی سبب پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی شود.
 
موضوع دیگر اما طراحی یا استفاده از پلت‌فورم‌های به‌روز است، چه آنکه قدیمی بودن پلت‌فورم‌ها حتی در صورت بهبود کیفی قطعات و خطوط تولید، اجازه پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی را به نحو مطلوب نمی‌دهد. در حال حاضر، خودروهای پر‌تیراژ کشور روی پلت‌فورم‌های قدیمی به تولید می‌رسند و اگرچه پر‌فروش هستند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند استهلاک بالای آنها را رد کند. در مجموع اگر قرار است خودروسازی ایران نیز محصولاتی کم‌استهلاک به دست مشتریانش برساند، باید همزمان در چند جبهه به خصوص «طراحی و استفاده از پلت‌فورم‌های روز»، «بهبود سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید» و همچنین «به‌روزرسانی این خطوط» بجنگد.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , بازار خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

بحث کم استهلاکی و کم هزینه بودن به نظرم دو مقوله ی جدا از همن. خیلی خودروها رو میشه اسم برد که استهلاک پایین اما هزینه ی بالایی دارن.
فرانسوی ها هم مثل آلمانی ها استهلاکشون پایین اما هزینه ی نگهداری بالایی دارن. در این زیمنه ژاپنی ها پیشتازن. ماشین های کره ای استهلاکشون پایینه اما وقتی احتیاج به قطعه داری یا خدایی نکرده تصادف کرده باشی تازه متوجه میشی که تفاوت کره و ژاپن در چیه.
مساله ی کیفیت یه چیز جاافتاده در ممالک دیگس و بهش آنچنان نیاز ندارن توجه کنن مگر بخوان ماشین کارکرده بخرن. ماشینشون بین 5 سال تا 10 سال استفاده و بعد اسقاطش میکنن. در این مدت هم مشکل حادی پیش نمیاد. اونجاحتی اگر هزینه ی تعمیر براشون نصرفه راحت ماشین رو عوض میکنن.
ماشین های داخلی که متاسفانه جایی برای دفاع باقی نزاشتن.
23:12  1395/05/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

اتفاقا برعکس، خود اروپایی ها وقتی میخوان یه ماشین کم دردسر و کم خرج و ارزون بخرند میرن سراغ رنو. حتی زیر مجموعه های رنو از جمله داچیا هم فروش خیلی خوبی توی اروپا دارن، فقط به دلیل استهلاک پایین. ماشین های رنو هم استهلاک پایین و هم هزینه نگهداری پایینی دارن نمونه بارزش کشور همسایمون ترکیه. با وجود آزاد بودن بازارشون میمیرن واسه رنو.
16:04  1395/06/07

کاربر: m&z
10

فرانسوی ها هم ماشینهای خوب و کم استهلاکی میسازند به خصوص شرکت رنو. مشکل اینجاست که خودروهای فرانسوی توی ایران عملا چینی هستند و قطعات آنها یا ساخت ایران یا چین هست.
16:06  1395/05/31
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0

برعکس تندر به هیچ وجه چینی سازی نشده است .اینو همه تندر داران بهش افتخار می کنند.
17:26  1395/06/07

کاربر: تیباران
14

این برچسب کنترل QC خودش یه دروغ بزرگ است.وقتی حتی زحمت رگلاژ کردن درب ها را به خود نمی دهند.احترام به نام شرکت شان و مشتری هم که برایشان معنی ندارد وگرنه ماشین بدون رادیو پخش تحویل مردم نمی دادند.
15:53  1395/05/31
پاسخ دادن
محمد
4

درود
17:38  1395/05/31

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
J7 : منظور از تایید چک و مدارک همون سبز شدن قرارداده یا مثل تحویل سیستمی باید از نمایندگی بپرسیم؟
علیرضا : سلام من اردیبهشت ماه ثبت نام داشتم قسمت تکمیل وجه گیر کرده تی 8از نمایندگی اراک بابا اینا خداوکیلی یه مشت کلاهبردارن
J7سفید 22اردیبهشت اقساطی : سلام 22اردیبهشت ثبت نام اقساطی سفید مشهد 11خرداد تایید چک و مدارک 11شهریور فاکتور پلاک و مدارک 20شهریور تحویل ای ام اس فردا 1مهر با تشکر از دوستان جهت اطلاع رسانی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MHZ دوگانه اسفند : طرح تبدیل به شاهین برای من میزنه با توجه به ترافیک فعلی سایت و طدلانی شدن زمان شما ، مرورگر رو ببندید و مجدد تلاش کنید 🤕🤕🤕 فقط برای من اینجوریه یا کس دیگه ای هم مثل من مشکل داره ؟
MHZ دوگانه اسفند : بله حدود 147 میلیون
علی x55 : دیشب دوتا تریلی که فونیکس و x33 و x55 بود و پلاک خوزستان بود از گچساران به سمت خوزستان میرفتن جهت اطلاع دوستان
اتومات عصبی : داداش نمی‌دونم چطور کار میکنن با این ردیف قراردادها
دوگانه تکمیل وجه 11 بهمن : داستان تغییر رنگ چیه؟
4723 : دوستان تبدیلی به سورن که تیر تکمیل وج کردین وتحویلی مهر هست لطفا هر مرحله تیک خورد اعلام‌کنین بنده 24 تیر واریز 22مهر تحویل روفاکتور میچرخه
امیر : آقا یک سوال ماشینی که فاکتور شده شامل افزایش قیمت کارخانه میشه یا نه
ایران خودگوه : باز این سیاست تغییر رنگ چیه؟ تا تکمیل وجه یازده بهمن فاکتور شده به ما که رسید باز سیاست تغییر رنگ بهونه کردن پدرمون دراومد
مرتضی 207 دستی شهریور : سلام حداکثر بین 5 تا15 روز کاری اما اگر نصبش روماشینم حساب کنی ک تو اسناد کاستومر بیاد معمولا تا30 طول میکشه ک بعدش میشه اماده حمل
رها : سلام دوستان سود تاخیر چقد طول میکشه تا واریز بشه؟