چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک می‌شوند؟

 

چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک می‌شوند؟

 
سطح رضایت عمومی از خودروهای داخلی در حالی پایین است که یکی از دلایل مهم این نارضایتی، به استهلاک بالای محصولات صنعت خودرو کشور مربوط می‌شود.
به زبان ساده، خودروهای داخلی در مقایسه با استانداردهای جهانی، در کیفیت و قیمت، زودتر دچار افت می‌شوند و به اصطلاح مستهلک شدنشان زودتر اتفاق می‌افتد. این استهلاک بالا سبب شده مشتریان ایرانی هرچند وقت یک‌بار راهی تعمیرگاه شده و بابت تعویض و تعمیر قطعات به اصطلاح مستهلک، هزینه‌ای گاهی گزاف بپردازند. اتفاقاً یکی از دلایلی که مشتریان ایرانی معمولاً خودروهای خارجی را مورد ستایش قرار می‌دهند، استهلاک پایین آنها در مقایسه با استهلاک بالای محصولات داخلی است.
 
خودروهای خارجی (البته به استثنای برخی محصولات چینی و حتی فرانسوی) معمولاً دارای استهلاک پایین و به اصطلاح استانداردی هستند که این موضوع سبب شده سطح رضایت مشتریان از آنها بالا باشد. طبعاً برای مشتریان، بسیار مهم است که خودرو زیر پایشان در فواصل طولانی راهی تعمیرگاه شده و تا حد امکان قطعات آن دچار خرابی کوتاه‌مدت نشود و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر نگاهی به لیست خودروهای دارای استهلاک پایین بیندازیم، متوجه می‌شویم تمامی آنها متعلق به برندهای معتبر خودروسازی جهان هستند و این نشان از توجه ویژه این شرکت‌ها به مساله استهلاک محصولات‌شان دارد.
 
به گزارش اقتصادنیوز، البته پایین بودن استهلاک، مولفه‌های مختلفی را می‌طلبد که مرور آنها مشخص می‌کند چرا خودروهای تولید داخل زودتر از محصولات خارجی مستهلک می‌شوند. عواملی مانند «سطح کیفی قطعات»، «پلت‌فورم» و البته «کیفیت مونتاژ»، همه و همه بر پایین یا بالا بودن استهلاک خودروها تاثیر مستقیم دارند و از قضا، خودروسازی ایران در هر سه این مولفه‌ها دارای ضعف و عقب‌ماندگی نسبت به بزرگان صنعت خودرو جهان است.
 
بر این اساس، وقتی قطعات به کار‌رفته در خودروهای داخلی از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشند، خرابی و استهلاک زودهنگام آنها اتفاقی طبیعی است و نمی‌توان با وجود این نوع قطعات، تا مدت‌ها راهی تعمیرگاه نشد. بررسی کیفیت قطعات البته موضوعی است که پرداختن به آن مجال دیگری را می‌طلبد، با این حال اگر خودروسازی ایران می‌خواهد محصولاتی کم‌استهلاک را تولید و عرضه کند، چاره‌ای جز بالا بردن سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید خود ندارند. بدون شک بالا رفتن کیفیت قطعات، تاثیر زیادی بر پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی دارد، هرچند البته این موضوع شرط لازم است و نه کافی. بدون شک افزایش سطح کیفی قطعات بدون توسعه و به‌روزرسانی خطوط تولید، نمی‌تواند به تنهایی سبب پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی شود.
 
موضوع دیگر اما طراحی یا استفاده از پلت‌فورم‌های به‌روز است، چه آنکه قدیمی بودن پلت‌فورم‌ها حتی در صورت بهبود کیفی قطعات و خطوط تولید، اجازه پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی را به نحو مطلوب نمی‌دهد. در حال حاضر، خودروهای پر‌تیراژ کشور روی پلت‌فورم‌های قدیمی به تولید می‌رسند و اگرچه پر‌فروش هستند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند استهلاک بالای آنها را رد کند. در مجموع اگر قرار است خودروسازی ایران نیز محصولاتی کم‌استهلاک به دست مشتریانش برساند، باید همزمان در چند جبهه به خصوص «طراحی و استفاده از پلت‌فورم‌های روز»، «بهبود سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید» و همچنین «به‌روزرسانی این خطوط» بجنگد.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , بازار خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

بحث کم استهلاکی و کم هزینه بودن به نظرم دو مقوله ی جدا از همن. خیلی خودروها رو میشه اسم برد که استهلاک پایین اما هزینه ی بالایی دارن.
فرانسوی ها هم مثل آلمانی ها استهلاکشون پایین اما هزینه ی نگهداری بالایی دارن. در این زیمنه ژاپنی ها پیشتازن. ماشین های کره ای استهلاکشون پایینه اما وقتی احتیاج به قطعه داری یا خدایی نکرده تصادف کرده باشی تازه متوجه میشی که تفاوت کره و ژاپن در چیه.
مساله ی کیفیت یه چیز جاافتاده در ممالک دیگس و بهش آنچنان نیاز ندارن توجه کنن مگر بخوان ماشین کارکرده بخرن. ماشینشون بین 5 سال تا 10 سال استفاده و بعد اسقاطش میکنن. در این مدت هم مشکل حادی پیش نمیاد. اونجاحتی اگر هزینه ی تعمیر براشون نصرفه راحت ماشین رو عوض میکنن.
ماشین های داخلی که متاسفانه جایی برای دفاع باقی نزاشتن.
23:12  1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

اتفاقا برعکس، خود اروپایی ها وقتی میخوان یه ماشین کم دردسر و کم خرج و ارزون بخرند میرن سراغ رنو. حتی زیر مجموعه های رنو از جمله داچیا هم فروش خیلی خوبی توی اروپا دارن، فقط به دلیل استهلاک پایین. ماشین های رنو هم استهلاک پایین و هم هزینه نگهداری پایینی دارن نمونه بارزش کشور همسایمون ترکیه. با وجود آزاد بودن بازارشون میمیرن واسه رنو.
16:04  1395/06/07

گزارش
کاربر: m&z
10

فرانسوی ها هم ماشینهای خوب و کم استهلاکی میسازند به خصوص شرکت رنو. مشکل اینجاست که خودروهای فرانسوی توی ایران عملا چینی هستند و قطعات آنها یا ساخت ایران یا چین هست.
16:06  1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0

برعکس تندر به هیچ وجه چینی سازی نشده است .اینو همه تندر داران بهش افتخار می کنند.
17:26  1395/06/07

گزارش
کاربر: تیباران
14

این برچسب کنترل QC خودش یه دروغ بزرگ است.وقتی حتی زحمت رگلاژ کردن درب ها را به خود نمی دهند.احترام به نام شرکت شان و مشتری هم که برایشان معنی ندارد وگرنه ماشین بدون رادیو پخش تحویل مردم نمی دادند.
15:53  1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
محمد
4

درود
17:38  1395/05/31

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 تیرماه : سلام.منم امرکز رفتم نمایندگی که الان ۳ هفته هستش چرا ماشینمو حمل نمیزنن و پیگیر باشین که واسم چک کرد گفت بازبینی خورده.اینا واقعا تعهد ندارن و فقط یاد دارن گرون کنن
A5شهریور : دوستان شهریوری دیروز و امروز برای کسی شاسی شده؟؟
دی ماه : بله دیگه افزایش قیمت میدن بعد برای شما مابه التفاوت رو میفرستندبرای تکمیل وجه کنید خیر نبینن
شاهین پلاس اتوماتیک : من 22 اسفندم هنوز فاکتور نشده
محمد۲ : سلام دوستان تکمیل وجه اسفند کسی هست فاکتور نشده باشه؟
سعید : قبل عید فاکتور میکردن دیگه از فروردین فاکتور نکرده سایپا دروغگو
رضا : سلام من امروز مجدد با امور مشتریان تماس گرفتم و گفت که تا یک اسفند فاکتور شده منم با سر و صدا بهش گفتم که ۲ هفته س همینو میگی و روی یک اسفند متوقف شده چرا پلاس رو تا آخرای اسفند فاکتور کردین ولی cvt روی یک اسفند مونده خلاصه اینکه دوستان همه زنگ بزنید صدای اعتراضتون رو بشنون اینجوری دست رو دست بزارید هیچ کاری برامون نمی کنن یه خورده فعال باشید لطفا
اکبر از اردبیل : سلام به نوبه خودم از شما و تمام اعضای با معرفت گروه ممنونم
شاهین خرداد : سلام من دیروز تکمیل وجه کردم والله ترسیدم افزایش بخوره قطعا هم تو این هفته افزایش قیمتو داره سایپا ان شاالله برای شما افزایش نخوره ولی من ریسک نکردم و پولشم نداشتم خدا بهترینا رو نصیبتون کنه
شاهین 403 : سلام پس کم کم باید منتظر باشیم ما که اردیبهشت تکمیل وجه کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین 1 اسفند تکمیل : درود دوازدهم فاکتور شدم سیزدهم پلاک..ولی نمایندگی شوشتر میگه هنوز نیومده برامون... خود پشتیبانی میگف هجدهم میرسه دستتون.
مجید : دعوتنامه مرداد هم صادر شده ولی چون باز دوباره قیمت میخواد تعدیل بشه یه تعدادی رو صادر نکردن از بابت اینه که یه تعدادی صادر نشدن باید منتظر موند
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : بسته به مدل ماشین از 25 تا 50 یا 75 تو نت سرچ کنید هر گواهی 25 میلیون تومان
دنا آپشنال : اگه امکان داره اطلاعات مثل رنگ و تاریخ واریز وجه رو هم بگین
میلاد : اقایون سایپا تصمیم داره . قیمتها رو ببره بالا برای همین ماشین بیرون نمیده . این تجمع ما خیلی خیلی مهمه . خواهشن 25 جلوی سایپا قسمت فروش جمع بشیم . حتی نوشته هم داشته باشید من 10 صبح میام .
دنااپشنال : سلام بچه ها قرارداد های موعد تیرماه تاچندم تیر هستن ممنون میشم یکی جواب بده
دنا آپشنال : لطفا کسی فاکتور میشه بیاد اطلاعات بده... ممنون میشم
نگین : بله، ببار 275 گرفتن ببارم 1800000 خوابی؟بیدار شو
حسن : سلام صبح نمایندگی بودم میگفت دعوتنامه همه ماشینای مرداد امده به جز 207 ولی انستا حواله یاب ی نمونه از دعوتنامه 207 رینگ آلومینیوم گذاشته 407 میلیون .
رهگذر : مگه حواله فروش داریم تا قیامت هم نمیفروشیم