آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران

 

آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران

 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت از آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران بابت قرارداد قبلی خود خبرداد و گفت: برای پرداخت غرامت که حتما نباید فیش نقدی ارایه کنند.
امیرحسین قناتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پرداخت غرامت از سوی شرکت فرانسوی پژو به ایران در قراردادی که میان ایران‌ و این شرکت منعقد شد، دیده شده است و البته این موضوع ربطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد؛ اما باید اطمینان داشت هر آنچه که در قرارداد لحاظ شده و جزو تعهدات دو طرف است، حتما اجرایی خواهد شد.
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پرداخت غرامت هم ۱۰۰ درصد انجام می‌شود و آغاز شده، ضمن اینکه حتما نباید برای این پرداخت، فیش نقدی ارایه کنند؛ بلکه هر  آنچه که در قرارداد دیده شده است، پرداخت می‌شود.
 
وی تصریح کرد: البته این غرامت در طول مدت زمان قرارداد، پرداخت می‌شود و هر تعهدی که هر طرفی داشته باشد از جمله پرداخت غرامت، اجرا و نصب خط تولید، فروش و صادرات انجام خواهد شد.
 
به گفته قناتی، شرکت جوینت ونچر مشترک میان ایران و پژو تشکیل شده و هیات مدیره آن بالغ بر یک ماه است که مشغول به کار هستند، بنابراین آموزش نیروی انسانی که از جمله موارد پرداخت در قالب غرامت بود نیز به زودی آغاز می‌شود و همه تعهدات در این رابطه، در طول قرارداد قابل انجام است و ۱۰۰ درصد اجرایی می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار مهر، هاشم یکه‌زارع، هجدهم بهمن ماه سال ۹۴ با اشاره به جزئیات پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو به ایران، گفت: در تفاهم‌نامه و قرارداد جدیدی که به تازگی میان ایران‌ خودرو و پژو منعقد شده، پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران‌ خودرو به صورت تضمین شده صورت خواهد گرفت. در قرارداد جدید بندی راجع به پرداخت غرامت وجود دارد و در عین حال تفاهم‌نامه جداگانه‌ای هم برای چگونگی پرداخت این غرامت با پژو منعقد شده است.
 
وی تصریح کرد: مذاکراتی که با پژو صورت گرفت، بر این مبنا بود که پس از ترک این خودروساز فرانسوی در زمان آغاز تحریم‌ها، خطوط تولید ایران‌ خودرو دچار کاهش تولید و ضرر و زیان متحمل شد؛ بر این اساس، ما در مذاکره با پژو تلاش کردیم غرامت درخواستی از این خودروساز فرانسوی را محاسبه کرده و بعد از مذاکرات زیاد و پذیرش سرسختانه آنها، مقرر شد که بخشی از این مبلغ به صورت نقدی به ایران خودرو پرداخت و بخشی دیگر نیز در پکیج متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینه‌سازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو دیده شود.
 
یکه‌زارع، خاطرنشان کرد: کل بسته‌ای که برای غرامت پژو به ایران تدوین و تصویب شده، ارزشی معادل ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دارد که ۱۱۶ میلیون یورو آن خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است، ضمن اینکه ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل عادی است که در یک پکیج دیده شده است. همچنین ۲۵ میلیون یورو از پژو، قطعات مجاز خودروهای تولید قبل را دریافت خواهیم کرد، ضمن اینکه معادل ۱۱ میلیون یورو بابت قطعات خط تولید پژو ۲۰۷ به ایران داده خواهد شد.
 
وی گفت: ۱۱ میلیون یورو از طلب‌های پژو از ایران‌ خودرو که به صورت نقدی قرار بود پرداخت شود، براساس این غرامت دیگر پرداخت نخواهد شد؛ در این میان، خودروهایی که قبل و بعد از تحریم و تا روز انعقاد قرارداد تولید شده نیز بخش دیگری از این غرامت می‌شوند، چرا که ایران خودرو ملزم بود ۶۹ میلیون یورو به پژو بپردازد که در قالب این تفاهم‌نامه این رقم دیگر پرداخت نمی‌شود.
 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو در خصوص تاثیر پرداخت این میزان غرامت در بازار سهام نیز گفت: اثرات سود و زیان این غرامت در وضعیت فعلی ۴۷ میلیون یورو است که اثر مستقیم بر سود و زیان ایران‌ خودرو دارد و در رویالتی پرداخت نمی‌شود، اثرات سود و زیان این قسمت تنها ۴۷ میلیون یورو محاسبه می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین ایران‌ خودرو در خریدهایی که بر روی قوای محرکه از پژو صورت خواهد داد، بخشی از این غرامت را به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کند، ضمن اینکه پژو قرار است کارشناسانی را برای کار بر روی محصولات جاری ایران‌ خودرو به ایران اعزام کند که معادل ۴ میلیون یورو هزینه برای پژو در برخواهد داشت و منجر به بهبود کیفیت تولیدات قبلی ایران‌خودرو خواهد شد، ضمن اینکه نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران‌ خودرو از سوی پژو آموزش خواهند دید.
 
یکه‌زارع خاطرنشان کرد: معادل یک میلیون یورو در اختیار ایران خودرو قرار می‌گیرد که در موضوع بهبود سیستم‌ها، کار عملیاتی انجام دهد. در عین حال، در پکیج غرامت در خصوص رویالتی نیز مواردی دیده شده که از جمله آن پرداخت رویالتی یک خودرو برای استفاده از پلتفرم پژو است که باید از سوی ایران‌ خودرو به مبلغ ۱۵۰ یورو به پژو پرداخت می‌شد اما هم‌اکنون براساس تفاهم‌نامه جدید بر روی هر محصول تنها ۱۰۰ یورو پرداخت خواهیم کرد که بر این اساس برای دو میلیون خودروی تولیدی در قالب قرارداد جدید این رویالتی به ۳۰ یورو کاهش یافته است.
 
وی افزود: برای خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵ و پارس هم ایران‌ خودرو باید رویالتی بپردازد که براساس مذاکره، قرار بر این شد که برای خودروهایی که از بعد از زمان انعقاد قرارداد تولید می‌شوند، تنها ۱۰ یورو پرداخت شود که با تیراژ سال آتی ایران‌ خودرو، کل درآمد حاصل از این تخفیف ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.
 
 
 
 

منبع

مهر

 

برچسب : خودرو , پژو , ایران خودرو , قرامت پژو به ایران خودرو , بازار خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

«گفت: برای پرداخت غرامت که حتما نباید فیش نقدی ارایه کنند.»
دنبال خسارت نقدی نبودن یکی به خاطر این که اگر ایران خسارت میگرفت پژو هم حق فروش خودروهایی که در این مدت فروش رفته رو میخواست. و یه جور بده بستون بوده.
یکی هم این که مردم این خسارت رو پرداخت کرده اند و دیگه نیازی به پول طرف فرانسوی نیست.
همه چی آرومه ما چقدر خوشحالیم.
23:52  1395/05/30
گزارش
پاسخ دادن
gt
1

اگر غرامتی پرداخت کنند باید اون رو به مردم بدن تا کمی جبران بی کیفیتی خودروهای خریداری شده باشه
15:54  1395/05/30
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

ما که نمیدونیم که گندی تو قراردادها زدید. فقط زمانی میفهمیم چه امتیازی به فرانسویها دادید که دیگه کار از کار گذشته مثل قراردادهای قبلی. قبلا هم گفتم تمام دستگاهایی را که قصد اسقاط را داشتند با چند برابر قیمت به ایران میدن و با فروش ماشینهای زاقارت با قیمت چند برابری خسارتهای ریالی را هم پرداخت میکنند. دوستان چرا مردم به این موضوع که تمام حرکتهای این مدیران بر ضد ایران و ایرانی هست توجه نمیکنند و کورکورانه به حمایت از این دزدان اموال ایران ادامه میدهند
14:30  1395/05/30
گزارش
پاسخ دادن
اریا
2

خسارت 30 سال فروش محصولات بی کیفیت به مردم را چه سازمانی و کی پرداخت خواهد کرد؟!...
13:27  1395/05/30
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
2

آریا جان زمانی که میخواهند حق مردم را بدن خودشون و میزنند به کوچه علی چپ ولی اگه مردم بدهکار باشند با سودش سه لا پهنا به زور میگیرند. بقول معروف باید بهشون بگیم شما جیب مار و نزن خسارت دادن پیش کش. همه این ظلمی که به ما میکنند به دلیل عدم اتحاد و خرید کورکورانه ما از این دزدان هست
16:25  1395/05/30

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
v4 تحویل فوری ۳ شهریور : من هم تهران هستم فکر میکردم این هفته دیگه تحویل میگیرم چون شنبه نمایندگی زنگ زده بود برای تبدیل جریمه تاخیر به کارت طلایی ، گفته بود این هفته بهتون تحویل میدیم با این تفاسیر پس یعنی امکانش هست این هفته هم ندن
احسان شاهین دستی : ۲۱خردادتبدیل همچنان منتظرفاکتور
تارا v1p : متاسفانه بعضی مواقع تاخیر زیادی دارن. 207 یکی از دوستان دقیقا از آماده جهت تحویل 13 روز طول کشید تا صدور اسناد خودرو براش تیک خورد. تاریخ فاکتور بالای سند کارخونه ثبت میشه. تاریخ تخصیص پلاک بالای برگ سبز ثبت میشه و معمولا بیمه ماشین هست که باعث تاخیر در تیک مرحله صدور اسناد خودرو میشه و معمولا بیمه خودرو یکی دوروز قبل از تاریخ صدور اسناد هست
اردیبهشت : سلام در پاسخ به احمد من 580 دادم برای جی حالا باید حدود بیست و خورده ای بهم برگردونن و همچنین جریمه تاخیر که نمیدونم چنده
شاهین پلاس : امروز بعد از سه هفته از وضعیت فاکتور شده برگشته به مرحله دعوتنامه (سه مرحله قبل) رنگ و نام خودرو نیز به شرح زیر تغییر کرده نام خودرو :شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک و SBR رنگ :سفید قبلا یکبار از سفید تغییر کرده بود به سفید شیری
یاسر : سلام کسی از تکمیل وجه خرداد جی ال فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
احمد : سلام مبارک باشه با دل خوش استفاده کنید . آقا آرش مجموع واریزیتون برای gl چقدر شد . واریز اول و دعوت نامه یا تبدیل . ممنون از پاسخ
عاطفه قراگوزلو : خدا لعنتشون کنه سه ساله منتظریم نصف پوله شاهین طلا فرختیم دادیم الان اصلا خبری نیست اگر ماشین نمیدین حداقل پوله مردمو پس بدین
علی مدبر : 21خرداد تکمیل وجه کردی
علی مدبر : سیمین خانوم 21خرداد تکمیل وجه کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا : چقد مثل همیم
قاسم : من 207پانا دنده دستی قالپاق تحویل 12مرداد بودم بعد 4ماه و نیم انتظار فاکتور نشد و 17شهریور طرح تبدیل به رینگ زدم به شرط تحویل 10روزه که امروز زنگ زدم گفتن 10روزه تازه فاکتور میشه، دیگه شورشو در آوردن، تازه از مبلغ سود تاخیر هم 4ونیم و داشتن و بابت تبدیل هم 7980میلیون پرداخت کردم و هنوز بلاتکلیف موندم که کی خودرو را تحویل میدن!!؟
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : خیلی جالبه تحویل مهرماه هم چندتایی امروز فاکتور شدن ما که تحویل 31 مرداد هستیم موندیم هنوز لطفا اگر کسی تکمیل وجه 5 تیر بود و فاکتور شد خبر بده خسته شدیم دیگه
31مرداد مهناز : سلام بچه ها اگه ماشین بیاد تهران صدور اسناد تیک میخوره یا نه؟واسه من الان تو کرمانشاه پلاک خورده کی از اونجا خارج میشه به نظرتون؟
ادیب : سلام یکی دوماه مانده به دعوتنامه پیامک اسقاط میاد
علی : 21 تیر
علی : بلندگو ها ضعیفن همون اول نوار درش از جا درومد
سارا : حامد فکر کنم هون تاتاست همه جا هس
ستاره : صندلی ها چرم و مخمل هستن تودوزی کل ماشین مخمل هستش یه دکمه داره اینده که وقتی پشت سریت سو بالا بیاد اون دکمه رو بزنی اینه مات میشه دیگه چشم های نازت اذیت نمیشه همه چی شیک و مجلسی هستش سواری نرم داره فقط صدای فن خیلی بالاس اونم به خاطر اینکه ماشین صفره نو و جدیده قبلا صندوق با قفل باز میشده الان قفل حذف شده به جاش ریموت گذاشتن
6دنده رینگ تحویل31مردادد : خاهشا فاکتور میشید باجزییات بنویسید بخدا شماره قرارداتون رو هک نمیکنن