هفته گذشته شانزدهمین دوره نمایشگاه مشهد برگزار شد. با گزارش تصویری این نمایشگاه همراه ما باشید.
روزهای دوشنبه تا جمعه هفته گذشته، هجدهم تا بیست و دوم مردادماه 95، خراسان رضوی میزبان شانزدهمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد بود؛ نمایشگاهی که سالهاست در تلاش است به بزرگترین نمایشگاه خودرو ایران تبدیل شود.
نمایشگاه امسال، که در ساعات 17 تا 23 دربهایش به روی بازدیدکنندگان گشوده بود، در فضایی به مساحت 14 هزار مترمربع برگزار شد و علاوهبر آن بیش از 2 هزار مترمربع نیز فضای باز نمایشگاهی داشت. تصاویر زیر، که از رسانههای مختلف جمعآوری شده، گوشهای از حالوهوای نمایشگاه مشهد را نشان میدهد.
به گفته آقای ارکانی، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی مشهد، امسال 16 خودروساز از کشورهای آلمان، ژاپن، کره جنوبی، انگلیس و چین به همراه شرکتهای داخلی حضور داشتند. شرکتکنندگان این نمایشگاه در بخش خودروهای سواری همگی از تولیدکنندگان تهرانی بودند، اما در بخش خودروهای سنگین و نیمهسنگین 60% از تهران، 30% از آذربایجان غربی، 5% از خراسان رضوی و 5% نیز از اصفهان بودند. در بخش قطعات و لوازم جانبی نیز 115 تولیدکننده داخلی حضور داشتند که 70% آنها از تهران آمده بودند.
غرفه ایران خودرو: پژو، رنو، چانگان و سوزوکی
حضور ایران خودرو با محصولات جدیدش در نمایشگاه مشهد به این معنی بود که شرکت تازهتاسیسش با پژو، ایکاپ، خیلی زود روی غلتک افتاده و کارش را شروع کرده است. صرفنظر از ایکاپ، خود ایران خودرو نیز این روزها حال و روز خوبی دارد، چراکه به گفته مصطفی خان کرمی، معاون فروش و بازاریابی این شرکت، امسال فروش محصولات ایران خودرو 50% بیشتر از سال 94 و 26% بیشتر از سال 93 بوده است.
اما مهمترین خبری که ایران خودرو در نمایشگاه امسال داشت اعلام قیمت نهایی پژوهای جدید بازار بود. در مورد کپچر نیز ایران خودروییها گفتند در مرحله اول پیشفروش رنو کپچر تمام خودروها تحویل مشتریان داده شده و بهزودی نیز مرحله دوم پیشفروش این خودرو آغاز میشود.
سومین خبر ایران خودرو نزدیک بودن زمان تحویل H30 Cross بود. این خودرو قیمت 44 میلیون تومانی دارد و به همین دلیل از آن بهعنوان ارزانترین اتومات ایران یاد میشود. H30 کراس محصول دانگ فنگ است، روی پلتفرم پژو 308 ساخته شده و از انجین TU5 با حجم 1.6 لیتر و قدرت 105 اسب بخار نیز بهره میبرد.
چهارمین خبر ایران خودرو درباره تولید سه مدل جدید از یاران قدیمیاش بود. اول اینکه تولید فیس لیفت سوزوکی از ابتدای مردادماه شروع میشود و بهزودی شرایط فروش آن اعلام میشود. دوم اینکه دنا با انجین توربوشارژ و سانروف قرار است با قیمت 48 میلیون تومان به بازار بیاید. سوم اینکه فیس لیفت تندر 90 امسال جایگزین تندر 90 اتومات خواهد شد.
غرفه سایپا؛ سیتروئن، برلیانس و چانگان
فرانسویها در نمایشگاه مشهد دو دسته شده بودند: پژو و رنو در غرفه ایران خودرو و سیتروئن در غرفه سایپا! هرچقدر که ایران خودرو با پژوهایش سروصدا کرد، سایپا هم با سیتروئنهایش نظر بازدیدکنندگان را جلب کرد. مهمترین محصول سایپا، که امید زیادی به موفقیتش دارد، سیتروئن C4L است که اسفندماه سال گذشته نیز در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شده بود.
دومین محصول سایپا نسخه شاسیبلند C4 بود؛ یعنی سیتروئن C4 Aircross. این شاسیبلند جمعوجور در سال 2012 معرفی شد. نکته جالبی که در مورد ایرکراس وجود دارد این است که پلتفرم یکسانی با پژو 4008 دارد و جالبتر اینکه خود 4008 نیز روی پلتفرم میتسوبیشی ASX ساخته شده! قیمت ایرکراس هنوز مشخص نشده، اما هرچه باشد کمتر از 150 میلیون تومان نخواهد بود. این یعنی ایرکراس در محدوده قیمتی بسیار خطرناکی است، چراکه کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX و امجی GS نیز در آن حضور دارند.
سومین محصول سایپا شاسیبلند جمعوجور دیگری از سیتروئن بود که C3 XR نام داشت. این فرانسوی یکی از جدیدترین شاسیبلندهای سیتروئن محسوب میشود، چراکه تنها 2 سال از عرضه آن به بازار میگذرد.
عرضه C3 XR در کنار C4 Aircross در ایران شاید منطقی به نظر نرسد ولی وقتی فهمیدیم که C3 XR پلتفرم مشترکی با پژو 2008 دارد که از زمستان امسال وارد خط تولید ایران خودرو میشود، دلیل اصرار سایپا را فهمیدیم! پلتفرم مشترک میتواند هزینه تولید هردو طرف را کمتر کند. C3 XR دو انجین 1.6 لیتری دارد که یکی 115 اسبی و دیگری به لطف وجود توربو 165 اسبی است. نسخهای که در مشهد رونمایی شد خوشبختانه از مدل توربو بود و گیربکس 6 سرعته اتومات داشت.
چهارمین محصول سایپا سیتروئن C6 است. C6، که نسل قبلیاش یک افتضاح کامل بود و فروش بسیار اندکی داشت، در سال جاری میلادی تغییر نسل داد. نسل دوم C6 بینهایت زیباتر و شیکتر از نسل قبلی است و به صورت مشکوکی به فولکسواگن فیتون هم شبیه است! C6 جدید واقعا یک خودرو جدید نیست، چراکه آن را روی پلتفرم دانگ فنگ Fengshen A9 ساختهاند که خود آن هم روی پلتفرم معروف EMP2 پژو سیتروئن ساخته شده است. حالا سایپا در فکر عرضه این سدان نیمهلوکس در ایران است و شاید برای کمکردن روی رنو تالیسمان هم که شده دست به واردات انبوه آن بزند. سیتروئن C6 اگر به ایران بیاید انجین 1.8 لیتری 204 اسبی با گیربکس 6 سرعته اتومات خواهد داشت.
علاوه بر سیتروئنهای تازهوارد، مدلهای چهارگانه چانگان یعنی CS35 و CS75 و Eado XT و سدان الکتریکی ایدو نیز در غرفه سایپا حضور داشتند. همچنین پارس خودرو برلیانسهای H320 و H330، رنو ساندرو و ون هایس را به نمایش گذاشته بود. شرکتهای زیرمجموعه سایپا مانند سایپا یدک، امداد خودرو سایپا، فنرسازی زر، رادیاتور ایران، زامیاد، سایپا دیزل، ایران کاوه و سازه گستر نیز در نمایشگاه مشهد حضور داشتند.
غرفه مدیران خودرو: چری
سومین سالن بزرگ نمایشگاه مشهد در اختیار مدیران خودرو بود. در نمایشگاه امسال مدیرعامل مدیران خودرو از عرضه MVM X22 و همچنین یک فیس لیفت جدید تا پایان سال خبر داد.
ارزانترین محصول این غرفه مینی هاچبک MVM 110S بود که تیپ کامفورت آن 29.8 میلیون و تیپ لاکچری آن 31.8 میلیون تومان قیمت داشت.
دومین خودروی مدیران دوقلوهای 315 بودند؛ یعنی MVM 315 که حدود 42 میلیون تومان و MVM 315S که حدود 44 میلیون تومان قیمتگذاری شده بود.
سومین خودروی مدیران، سدان MVM 550 بود که مدل دندهای آن در حدود 52 و مدل اتومات آن حدود 60 میلیون تومان قیمت دارد.
چهارمین محصول مدیران، چری تیگو 5 بود که هماکنون گرانترین محصول این شرکت است؛ قیمت پایهای تیگو 5 در تیپ لاکچری حدود 89 میلیون و در تیپ اکسلنت حدود 94 میلیون تومان است.
پنجمین محصول مدیران، عضو تازه سدانهای چری در ایران است که Arizo 5 نام دارد و ابتدا در نمایشگاه امسال شیراز معرفی شد. آریزو 5 دو مدل دندهای و CVT دارد و مهمترین امکاناتش عبارتند از 6 ایربگ، مانیتور 7 اینچی لمسی، کروز کنترل، سنسور پارک عقب و LEDهای روز. مدل دندهای آریزو 5 حدود 60 میلیون تومان به فروش میرسد. در مدل CVT نیز دو تیپ مختلف برای آن قرار دادهاند؛ یکی لاکچری با قیمتی در حدود 67 میلیون تومان و دیگری اکسلنت با قیمت تقریبی 72 میلیون تومان.
ششمین محصول مدیران خودرو، فیس لیفت جدید X33 یعنی MVM X33S بود که آنرا هم اولینبار در نمایشگاه شیراز دیده بودیم. X33S تنها در ظاهر با X33 متفاوت است و در باطن همان پیشرانه 2 لیتری 139 اسبی و همان گیربکس 7 سرعته CVT سابقش را دارد که گویا بهبودهایی هم داشته است. قیمت X33S همچنان نامشخص است.
غرفه رامک خودرو: سانگ یانگ
در همان روز افتتاحیه نمایشگاه تیوولی نیز رونمایی شد. این شاسیبلند کوچک کرهای که انجین 1.6 لیتری 128 اسبی و گیربکس 6 سرعته اتومات دارد هماکنون با قیمتی کمتر از 90 میلیون تومان و با تحویل 120 روزه درحال فروش است. تیوولی بهصورت استاندارد دیفرانسیل جلوست، ولی تا چندی دیگر نسخه دو دیفرانسیل آن هم به بازار خواهد آمد. تیوولی دو دیفرانسیل، که اولینبار در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد، هنوز برچسب قیمت قطعی ندارد، ولی رامک خودرو در نمایشگاه شیراز قیمت مدل دو دیفرانسیل تیوولی (به همراه چندین آپشن اضافه) را 122 میلیون تومان اعلام کرده بود.
غرفه آرین موتور: میتسوبیشی
آرین موتور مثل همیشه محصولات چهارگانه اش را در غرفه خود به نمایش گذاشته بود: میراژ، لنسر تیپ 4 مدل 2016 با قیمت 128 میلیون تومان، اوتلندر و ASX تیپ 4 مدل 2016 با قیمت 166 میلیون تومان. نماینده میتسوبیشی 1% تخفیف نمایشگاهی برای مشتریانش داشت؛ بنابراین برای ارزانترین محصول این شرکت یعنی میراژ 71 میلیونی تنها 700 هزار تومان و برای گرانترین محصول این شرکت یعنی اوتلندر 206 میلیونی نیز تنها 2 میلیون تومان کمتر پرداخت میکنید!