کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران

 

کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران

 
المانیتور با اشاره به انحصاری بودن بازار خودرو در ایران نوشت: هرچند حدود ۱۰ درصد از بازار ایران در اختیار شرکت های چینی است، اما خودروسازان داخلی رقیب واقعی ندارند و همین مسئله علت اصلی کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولیدی داخل است.
 
کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران
 
به نقل از تسنیم ، بر اساس نظرسنجی های انجام شده، بخش عمده ای از مصرف کنندگان خودرو در ایران از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولید داخل گله مندند.2 شرکت عمده تولید کننده خودرو، یعنی ایران خودرو و سایپا هر دو در سال گذشته شاهد کاهش شدید فروش بوده اند.
 
این وضعیت پس از آغاز کمپین سراسری نخریدن خودرو در اعتراض به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل بدتر شد. اما در نهایت بسته حمایتی دولت برای اعطای وام به خریداران خودرو مجددا موجب افزایش فروش خودروهای تولید داخل شد، بدون اینکه قیمت ها کاهش یابد.
 
ایران خودرو و سایپا اخیرا در نمایشگاه خودری مشهد، محصولات جدید خود را به نمایش گذاشتند و قیمت هایی را اعلام کردند که به گفته منتقدان هنوز بالا هستند. ایران خودرو که یک قرارداد 400 میلیون یورویی برای تولید مشترک با پژو به امضا رسانده، اوایل ماه جاری قیمت پژوهای 208، 2008، 301 و 508 خود را بین 500 میلیون تا 1.8 میلیارد ریال اعلام کرد. سایپا نیز قیمت مدل های سیتروئن سی 4 ال، سی 3، سی 4 ایرکراس و سی 6 خود را بین 600 میلیون تا 1.3 میلیارد ریال اعلام کرده است.
 
منتقدان می گویند خودروهای جدید آنقدر گران هستند که بخش عمده ای از مشتریان ایرانی قادر به خرید آنها نخواهند بود. مهدی جباری، مهندس مکانیک و تاجر در این باره گفت: «قیمت یک خودرو به دلیل آنچه خودروسازان امکانات اضافی می نامند، ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد.» وی به نقل از مقامات ایران خودرو گفت، برای مثال قیمت مدل پژو 301 بسته به امکاناتش بین 470 تا 600 میلیون ریال باشد. «این سوء استفاده از انحصار موجود در بازار است. این امکانات اضافی در بسیاری از موارد جزو ملزومات یک خودرو هستند، مثل کیسه هوا. این شیوه پول گرفتن از مصرف کنندگان به هیچ وجه عادلانه نیست. آنها می توانند هر طور که می خواهند قیمت ها را بالا ببرند، زیرا هیچ رقیب واقعی ای ندارند.»
 
اما ایران خودرو و سایپا اعلام می کنند که آنها در بازار رقیب دارند. شرکت های چینی حدود 10 درصد از بازار خودروی ایران را در اختیار دارند. این خودروسازان چینی حدود 20 مدل خودرو تولید می کنند که بخش عمده ای از آنها توسط شرکت های کوچکتر در داخل ایران مونتاژ می شوند. غدیر که در یک تعمیرگاه در مرکز تهران کار می کند گفت، خودروسازان چینی در واقع رقبای جدی ای برای تولید کنندگان داخلی نیستند. «اگر بخواهیم فنی صحبت کنیم، خودروهای آنها پر از مشکل است.»
 
هرچند تقاضا برای خرید خودرو از زمان لغو تحریم ها در اوایل امسال رشد قابل توجه نداشته، اما بر اساس گزارش رسانه های داخلی، قیمت ها در طی یک ماه گذشته، به ازای هر خودرو تا 10 میلیون ریال افزایش داشته است. ایران تاکنون قراردادهایی را با شرکت های پژو و سیتروئن برای تولید مدل های جدید امضا کرده است. تمایل برای ایجاد یک قطب منطقه ای تولید خودرو در کشور،مقامات را به سمت مذاکره با دیگر شرکت های اروپایی نظیر رنو، فولکس واگن و فیات هم سوق داده است.
 
احتمال ورود این شرکت ها، خبر خوبی برای بازار خودروی ایران است که قرار است در طی یک دهه آینده یکی از پرشتاب ترین بخش ها در اقتصاد ایران باشد.
 
علی شاهیندوست، مدیر حسابداری یک شرکت خصوصی گفت، چرا ایرانی ها باید دو برابر پول بدهند و خودروهای اروپایی مونتاژ داخل را با کیفیتی نازل دریافت نماید. وی با اشاره به ادعاهای خودروسازان داخلی مبنی بر تاثیرات منفی تحریم ها بر کیفیت خودروهای تولیدی افزود: «تحریم ها بهانه ای برای توجیه فساد و سوء مدیریت است... ما حتی قبل از تشدید تحریم ها، سال ها با همان مشکلات مواجه بودیم.»
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان داخلی , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

میلاد
4

بنظر من مقصر خودرو ساز نیست مقصر خود مردم هستن که میخرن و با یه وام 25 تومن از خود بی خود شدن و مثل بچه ها رفتن اسباب بازی بخرن که دلشون خوش باشه پس خودرو ساز حق داره
15:12  1395/05/28
گزارش
پاسخ دادن
علی
6

یک عمره دارن مشکلات مردم رو میگن ولی دریغ از یه حرکت و یه کار مفید فقط گفتنه مشکلات و بعد تو شیشه کردن خونه مردم و حق و ناحق کردن بلدن هر مثبت یک آرزوی فروپاشی خودرو سازی داخلی خدا صدامون رو میشنوه بلاخره. یا حق
11:37  1395/05/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : اخی ترسیدیم ماشینتو بهت کی تحویل دادن که انقدر بلبل زبونی این مردمی که حقشونو میخان از این شرکت بی وجدان و از کی میترسونی واقعا متاسفم برات
شاهین معر402 : تف نده آقای محترم هر کی هستی من یکی که راهم دور و نمیتونم بیام اگرم مجبور بشم بیام ببین چیکار میکنم با شمایی که زندگی منو بهم ریختید صبر بخوره توو سرتون قلط کردید و میکنید که پول میگیرید و مردم رو عذاب میدید کاش میشد.....
ایگل : منم تحویل سیستمی ۲۸ تیر بودم هنوز شاسی نشده
شاهین G : شاهین G منتظر پیام تحویلی تیرماه
مریم : من مرداد هستم ۱۸ خرداد پیام تبدیل اومد ولی نزدم، ولی من از اولین های مرداد هستم چون ۱۹ آذر وجه اولیه رو واریز کردم.
امیر : سلام شما کی تکمیل وجه کرده بودید
محمد : بازم از ۳ شهریوریا سفید رنگ مونده که فاکتور نشده باشه؟
سجا د ایلام : من شنبه صبح میرم دم معاونت فروش ببینم مادر من پسر اورده یا مادر اینا چطوری 22خرداد تبدیل زدم هنور فاکتور نکردین نشونشون میدم
پرندروکش : تبدیل تا مرداد اومده. شهریور هیچی نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم : از کجا میفهمید خودرو شما در چه سایت است مازندران یا غیره
مجید : ماشین رو تحویل گرفتم ماشین دو کفه دست کاپوتش رنگ و گلگیرش تعویض شده😥😥 خواهشا ماشین رو موقع تحویل نگاه کنید بعد اون ورقه رو امضا کنید گرفتار شدم به خدا
سید جواد : عامو سال هاست داریم نفرین میکنیم اگر به نفرین بود که دیگه هیچی اونا سال به سال دارن ارباب تر میشن ما ملت گدا تر پس نفرین کارساز نیست
علی پانا تحویل مهر ماه : سلام وقتتون بخیر کسی می دونه دعوت نامه 207پانا تا چه ماهی صادر شده؟
محمد رضا : سلام کیفیت مونتاژ خراسان چه طوره منم ازآنجا باید باشه تحویل بگیرم
علی : بهمنی ها ماشینشونو گرفتن ، اینجا سوت و کور شد
. : انصراف که بدی ، دو سه ماه بعد بهت پولتو میدن . همین دو سه ماه رو صبر کن ماشینت میاد
ساینا : روچه حسابی؟؟به ترتیب پذیرش بایدباشه دیگه
اطلس جی : این حرفا همش چرته من رفتم نمایندگی کل سایپا گفتن فاکتور هنوز تو دی ماهه اسفند هنو شرو نشده
علی : سلام وقت بخیر چند تیر تکمیل وجه کردین