عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 
همانطور که در قسمت قبل خواندیم، سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است.
 
در ادامه بخش پیشین این مطلب، ۵ عنوان اول این فهرست را معرفی کرده و با هم می‌خوانیم.
 
۵. انحنای قسمت عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در خودروهای صندوقدار برخلاف مدل هاچ بک، چرخ‌های عقب، صندوق و قسمتی که چراغ‌ها بر روی آن قرار دارند به سمت بیرون از اتاقک امتداد می‌یابد. انحناهای واضح و مشخص در این قسمت از خودرو که فرم آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌سازد بیشتر در مدل‌های کوپه و جی‌تی‌اس دیده می‌شوند. این خصوصیت در استون مارتین دی بی اس(Aston Martin DBS) و فورد جی تی (Ford GT) به چشم می‌آید. این نوع طراحی نمایانگر نیرومندی و کارایی خودرو است.
 
۴. لامپ‌های گرد
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در حال حاضر طراحان همه چراغ‌های اتومبیل با کارکردهای مختلف را در یک قاب پلاستیکی جای می‌دهند، اما پیش از این مجبور بودند هرکدام را به‌عنوان قطعه‌ای مجزا و تفکیک شده بر روی بدنه جای دهند. این کار طرح‌های متفاوتی را به وجود آورد که متمایزترین آنها لامپ‌های گرد چهارتایی است. طرحی که از لانچیا ۱۹۶۶ (Lancia) و فورد فِرلِین ۱۹۶۸ (Ford Fairlane) تا جگوار اکس جی ۲۰۰۳ (Jaguar XJ) به کار گرفته شده است.
 
۳. باله‌های دور شیشه عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
چنین باله‌هایی در جهت تشدید فرم ایرودینامیکی خودرو طراحی می‌شوند. این باله‌ها در جایی شکل می‌گیرند که ستون‌های اطراف شیشه عقب برای افزایش استحکام و پایداری در سرعت‌های‌ بالا به سمت خارج امتداد پیدا کنند و دیواره‌‌ای کوچک را بسازند. نمونه‌های این طرح را می‌توان در مدل‌ فراری ۳۰۸ و یا مدل جدیدتر آن فراری فیورانو 599 GTB و همچنین شورلت کروت C3 و جگوار XJS دید.
 
۲. نمای جانبی پورشه ۹۱۱
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
برای علاقه‌مندان به خودرو تقریباً غیرممکن است که نمای جانبی پورشه ۹۱۱ را با چیز دیگری اشتباه بگیرند. برخلاف ظاهر بیشتر اتومبیل‌ها که از عناصر چندگانه تشکیل شده‌اند، مشخصه پورشه ۹۱۱ تنها یک خط زاویه‌دار است که با شیب زیاد به سمت بالا می‌رود و پس از تبدیل شدن به منحنی تا انتهای صندوق عقب ادامه میابد. جزئیات دیگر خودرو برحسب مدل و سال تولید آن تغییر میابند، اما این خط معروف همیشه ثابت نگه داشته شد. ضمن اینکه چنین فرمی برای خودروی اسپورتی همچون پورشه ۹۱۱ که موتور آن در قسمت عقب جا داده شده، کاملاً مناسب است.
 
۱. طرح هافمیستر
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
اگرچه بیشتر افراد BMW را با جلوپنجره قلوه‌ای شکل آن می‌شناسند، اما علاقه‌مندان واقعی این برند می‌دانند که مشخصه دیگر آن، فرم خاص پنجره مثلثی عقب است. بعضی افراد شروع این نوع طراحی را به دوج ۱۹۶۰ نسبت می‌دهند، اما ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hoffmeister) -مدیر وقت بخش طراحی BMW- با خلق این طرح به یادماندنی و متمایز کننده، و به کار بردن آن در تمام خودروهای تولید شده این شرکت از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اعتبار این نوع پنجره را به نام  BMW ثبت کرد. این طرح خاص تقریباً در همه خودروهای تولید شده BMW وجود دارد اما شاید بهترین مثال برای نشان دادن آن BMW 2000C/CS  کوپه باشد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : توجه توجه. باید پیش فروش های غیر عادلانه و غیر قانونی که به ۱۴۰۳ تحمیل شده و شده ۱۴۰۴. کنسل بشه و تبدیل به تحویل فوری شاهین جی ب بشه..... ننگ بر سایپا. نه به تحمیل پیش فروش ۴۰۴
محمد : باید پیش فروش های غیر قانونی که به ما تحمیل شده. سریع تحویل داده بشه. همین هفته پیامک تکمیل وجه بفرستن شاهین جی.
محمد : فردا تجمع نشه بهتره. ولی تجمع بشه خودمم میام. باید تا زمستان ۴۰۳ شاهینامونو سریع و سریع تحویل بدند. اونم چه گرون بشه چه نشه. با قیمت زمستان ۴۰۳. پیش فروش لغو. گرچه ما پول ریختیم.
فقط تجمع : لطفا تجمع رو بیاین خیلی تاثیر داره به حرف کسی گوش نکنید
حمیدرضا : سلام من ۵ شهریور واریزی اول بوده ۱۹ اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری نشده کسی می دونه چجوری سود تاخیر رو حساب میکنن ممنون توضیح بدید
محمد : کسی که این تجمع شروع کرده یکی ازش پرسید قول ماشینتو نداد؟یکطوری گفت اگه میدادن چرا باید باز تجمع میومدم؟بفد اسم نوشتن؟چرا دروع میگی که به دروغ مردم بکشونی گرون بشه؟
محمد : یگم شرف داشنه باش با تجمع گرونی میشه
محمد : یعنی نمیدونین این تجمع ها باعث گرونی میشه چون بهانه دست سایپا میدین
حمیدرضا : سلام من ۵ شهریور واریزی اول بوده ۱۹ اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری نشده کسی می دونه چجوری سود تاخیر رو حساب میکنن ممنون توضیح بدید
ناهید : تو یعنی اون محمد مخالف تجمع هستی؟پس چرا پیام داد دوباره؟شما مشخصه به فکر ماشین خودتون هستین همونم بیشتر تاخیر میخوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : رزروی های دنا آپشنال تا 17 فروردین فرصت واریز داشتن، پس تا 14 تیر، تحویلی دنا آپشنال فروش فوری هم داریم
وحید : به دنا آپشنال ممنون موعد تحویل اون کی هست؟ فوری و پیش فروش؟ چرا فکر می کنی افزایش قیمت بهت می خوره؟
اطلس آذر : تجمع کجا هست آدرس بفرستید
توربو اپشنال 17 مرداد : باسلام دوستان تحویل تیر ماه فروش فوری اتومات اپشنال وجود داره یا فقط پیش فروش هست ؟
اطلس آذر : سلام تجمع کجا هست چه ساعتی ممنون میشم اطلاع بدید
امید : سلام دوستان لطفا این کارزار رو هم امضا کنید حتما https://www.karzar.net/225447
توحید ارومیه : فرق ثبت نام من و تو کلا 20 روز هستش تو اواسط بهمن ثبت نام کردی من اوایل اسفند حالا فرق بین منوتو زمین تا اسمون هستش برای تو یکماهه دعوت نامه اومده تکمیل وجه کردی پولت رو ریختی خیالت راحته بعد منکه کلا 20 روز باشما فرق دارم معلوم نیست کی و با چه قیمتی برام فراخوان بیاد؟؟؟
توحید ارومیه : اصلا 4 اسفند پیش فروش نبود 6 اسفند بوده که هنوز برای هیچکس فراخوان نیومده که بخوان فاکتور بشن
دنا شش دنده پیش فروش مردادماه : سلام وقت بخیر دعوت نامه پیش فروش دنا پلاس شش دنده مرداد ماه کسی خبر داره کی دعوت نامه واریز دوم میاد.ممنونم
سینا : من موعد تحویل 6 خرداد بوده ولی هنوز ندادن فاکتور فروش نشده پس کی میدن