همانطور که در قسمت قبل خواندیم، سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است.
در ادامه بخش پیشین این مطلب، ۵ عنوان اول این فهرست را معرفی کرده و با هم میخوانیم.
۵. انحنای قسمت عقب
در خودروهای صندوقدار برخلاف مدل هاچ بک، چرخهای عقب، صندوق و قسمتی که چراغها بر روی آن قرار دارند به سمت بیرون از اتاقک امتداد مییابد. انحناهای واضح و مشخص در این قسمت از خودرو که فرم آن را از دیگر مدلها متمایز میسازد بیشتر در مدلهای کوپه و جیتیاس دیده میشوند. این خصوصیت در استون مارتین دی بی اس(Aston Martin DBS) و فورد جی تی (Ford GT) به چشم میآید. این نوع طراحی نمایانگر نیرومندی و کارایی خودرو است.
۴. لامپهای گرد
در حال حاضر طراحان همه چراغهای اتومبیل با کارکردهای مختلف را در یک قاب پلاستیکی جای میدهند، اما پیش از این مجبور بودند هرکدام را بهعنوان قطعهای مجزا و تفکیک شده بر روی بدنه جای دهند. این کار طرحهای متفاوتی را به وجود آورد که متمایزترین آنها لامپهای گرد چهارتایی است. طرحی که از لانچیا ۱۹۶۶ (Lancia) و فورد فِرلِین ۱۹۶۸ (Ford Fairlane) تا جگوار اکس جی ۲۰۰۳ (Jaguar XJ) به کار گرفته شده است.
۳. بالههای دور شیشه عقب
چنین بالههایی در جهت تشدید فرم ایرودینامیکی خودرو طراحی میشوند. این بالهها در جایی شکل میگیرند که ستونهای اطراف شیشه عقب برای افزایش استحکام و پایداری در سرعتهای بالا به سمت خارج امتداد پیدا کنند و دیوارهای کوچک را بسازند. نمونههای این طرح را میتوان در مدل فراری ۳۰۸ و یا مدل جدیدتر آن فراری فیورانو 599 GTB و همچنین شورلت کروت C3 و جگوار XJS دید.
۲. نمای جانبی پورشه ۹۱۱
برای علاقهمندان به خودرو تقریباً غیرممکن است که نمای جانبی پورشه ۹۱۱ را با چیز دیگری اشتباه بگیرند. برخلاف ظاهر بیشتر اتومبیلها که از عناصر چندگانه تشکیل شدهاند، مشخصه پورشه ۹۱۱ تنها یک خط زاویهدار است که با شیب زیاد به سمت بالا میرود و پس از تبدیل شدن به منحنی تا انتهای صندوق عقب ادامه میابد. جزئیات دیگر خودرو برحسب مدل و سال تولید آن تغییر میابند، اما این خط معروف همیشه ثابت نگه داشته شد. ضمن اینکه چنین فرمی برای خودروی اسپورتی همچون پورشه ۹۱۱ که موتور آن در قسمت عقب جا داده شده، کاملاً مناسب است.
۱. طرح هافمیستر
اگرچه بیشتر افراد BMW را با جلوپنجره قلوهای شکل آن میشناسند، اما علاقهمندان واقعی این برند میدانند که مشخصه دیگر آن، فرم خاص پنجره مثلثی عقب است. بعضی افراد شروع این نوع طراحی را به دوج ۱۹۶۰ نسبت میدهند، اما ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hoffmeister) -مدیر وقت بخش طراحی BMW- با خلق این طرح به یادماندنی و متمایز کننده، و به کار بردن آن در تمام خودروهای تولید شده این شرکت از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اعتبار این نوع پنجره را به نام BMW ثبت کرد. این طرح خاص تقریباً در همه خودروهای تولید شده BMW وجود دارد اما شاید بهترین مثال برای نشان دادن آن BMW 2000C/CS کوپه باشد.