عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 
همانطور که در قسمت قبل خواندیم، سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است.
 
در ادامه بخش پیشین این مطلب، ۵ عنوان اول این فهرست را معرفی کرده و با هم می‌خوانیم.
 
۵. انحنای قسمت عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در خودروهای صندوقدار برخلاف مدل هاچ بک، چرخ‌های عقب، صندوق و قسمتی که چراغ‌ها بر روی آن قرار دارند به سمت بیرون از اتاقک امتداد می‌یابد. انحناهای واضح و مشخص در این قسمت از خودرو که فرم آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌سازد بیشتر در مدل‌های کوپه و جی‌تی‌اس دیده می‌شوند. این خصوصیت در استون مارتین دی بی اس(Aston Martin DBS) و فورد جی تی (Ford GT) به چشم می‌آید. این نوع طراحی نمایانگر نیرومندی و کارایی خودرو است.
 
۴. لامپ‌های گرد
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در حال حاضر طراحان همه چراغ‌های اتومبیل با کارکردهای مختلف را در یک قاب پلاستیکی جای می‌دهند، اما پیش از این مجبور بودند هرکدام را به‌عنوان قطعه‌ای مجزا و تفکیک شده بر روی بدنه جای دهند. این کار طرح‌های متفاوتی را به وجود آورد که متمایزترین آنها لامپ‌های گرد چهارتایی است. طرحی که از لانچیا ۱۹۶۶ (Lancia) و فورد فِرلِین ۱۹۶۸ (Ford Fairlane) تا جگوار اکس جی ۲۰۰۳ (Jaguar XJ) به کار گرفته شده است.
 
۳. باله‌های دور شیشه عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
چنین باله‌هایی در جهت تشدید فرم ایرودینامیکی خودرو طراحی می‌شوند. این باله‌ها در جایی شکل می‌گیرند که ستون‌های اطراف شیشه عقب برای افزایش استحکام و پایداری در سرعت‌های‌ بالا به سمت خارج امتداد پیدا کنند و دیواره‌‌ای کوچک را بسازند. نمونه‌های این طرح را می‌توان در مدل‌ فراری ۳۰۸ و یا مدل جدیدتر آن فراری فیورانو 599 GTB و همچنین شورلت کروت C3 و جگوار XJS دید.
 
۲. نمای جانبی پورشه ۹۱۱
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
برای علاقه‌مندان به خودرو تقریباً غیرممکن است که نمای جانبی پورشه ۹۱۱ را با چیز دیگری اشتباه بگیرند. برخلاف ظاهر بیشتر اتومبیل‌ها که از عناصر چندگانه تشکیل شده‌اند، مشخصه پورشه ۹۱۱ تنها یک خط زاویه‌دار است که با شیب زیاد به سمت بالا می‌رود و پس از تبدیل شدن به منحنی تا انتهای صندوق عقب ادامه میابد. جزئیات دیگر خودرو برحسب مدل و سال تولید آن تغییر میابند، اما این خط معروف همیشه ثابت نگه داشته شد. ضمن اینکه چنین فرمی برای خودروی اسپورتی همچون پورشه ۹۱۱ که موتور آن در قسمت عقب جا داده شده، کاملاً مناسب است.
 
۱. طرح هافمیستر
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
اگرچه بیشتر افراد BMW را با جلوپنجره قلوه‌ای شکل آن می‌شناسند، اما علاقه‌مندان واقعی این برند می‌دانند که مشخصه دیگر آن، فرم خاص پنجره مثلثی عقب است. بعضی افراد شروع این نوع طراحی را به دوج ۱۹۶۰ نسبت می‌دهند، اما ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hoffmeister) -مدیر وقت بخش طراحی BMW- با خلق این طرح به یادماندنی و متمایز کننده، و به کار بردن آن در تمام خودروهای تولید شده این شرکت از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اعتبار این نوع پنجره را به نام  BMW ثبت کرد. این طرح خاص تقریباً در همه خودروهای تولید شده BMW وجود دارد اما شاید بهترین مثال برای نشان دادن آن BMW 2000C/CS  کوپه باشد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
5252 : آقا حسین شماره پذیرشت رو حدودی بنویس ببینیم ما در چه وضعیتی هستیم من ۱۱ آذر پول ریختم شماره پذیرشم ۱۲۰۵۶۴۷هست
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام از دعوتنامه خبری نیست تیر ماهی داریم چشم انتظار دعوتنامه؟؟؟
امیر : سلام داداش شماره پذیرشت رو بفرست
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
ستار : کسی دیگه خودروش فاکتور نشد زنگ نزدید ایران خودرو
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
مهدی : حالا چرا ۱۱ظهر ۹ یا ۱۰ بهتر نیست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : نه شماره درخواست رو خوندم واسش گفت درسته ایراد از باگ اپلیکیشنه گفتم ببینم بقیه هم اینجوریان
ساینا بهمن : به شما حدودا نگفتن کی فاکتور میشید؟ممنون
اطلس جی اسفند1403 : تکمیل وجه تا 23 اسفند بود آذری ها انشالله مرداد همشون فاکتور بشن
ساینا دوگانه تکمیل 21 اسفند : من 29 فاکتور شدم دوم پلاک هیچ خبری نیست زنگم میزنم میگن هنوز ندادن به پیمانکار
علیرضا : سلام منم زنگ زدم گفت اخراشه تااخر هفته احتمالا فاکتورمیشه هفته قبل زنگ زدم گفت شهریورماه فاکتور میشه معلوم نیست چی میگن...خدابخیر کنه
207 اتو فلز : 207 اتو فلز،پیش فروش تحویل 31 مرداد ،و تکمیل وجه 12 تیر ،دو روز پیش فاکتور و امروز پلاک شد
علی رضا : نیسان دوگانه بنده همین امروز پلاک شد...
تحویل 31 تیر بود هنوز خبری نیس : دوستان لطفا کسایی که فاکتور میشن از مراحل فاکتور شدن تا تحویل رو به بقیه هم اطلاع رسانی کنند که ما هم بدونیم کجای کاریم
سورن : چرا این همه اذیت میکنن
ساینا اس بهمن : تکمیل وجه هم 23 اردبیهشت 1404 واریز اولیه 23 بهمن 1403 پیش فروش دهه فجر