گره «رنو» کور شد

 

گره «رنو» کور شد

 
 ماجرای رنو و خودروسازان ایرانی، این روزها حسابی پیچیده شده و انتظارات برای عقد قرارداد میان آنها را پایانی نیست.در حالی که پیش‌تر مسوولان رنو و خودروسازان ایرانی خبر از توافق با یکدیگر داده‌اند، دیروز محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری اعلام کرد ادامه همکاری با رنویی‌ها در صورت تغییر نکردن رفتار و رویکرد این خودروساز فرانسوی، امکان‌پذیر نیست. وی عنوان کرده که «قاعده فعلی رنو به‌عنوان یک خودروساز خارجی در ایران اصلا قابل قبول نیست و باید برای ادامه همکاری تغییراتی را در عملکرد خود ایجاد و منطبق با نظرات ما (وزارت صنعت، معدن و تجارت) عمل کند.»
 
در باب به بن بست خوردن مذاکرات رنو و خودروسازان ایرانی اما دو روایت وجود دارد. روایت اول از مخالفت رنو با «نظرات وزارت صنعت، معدن و تجارت» حکایت می‌کند، چه آنکه صالحی‌نیا نیز تاکید کرده خودروساز فرانسوی باید از «نظرات ما» پیروی کند. اما منظور صالحی‌نیا از «نظرات وزارت صنعت» چیست که رنو با آنها دچار چالش شده است؟ با توجه به شروطی که مسوولان وزارت صنعت برای حضور خودروسازان خارجی در ایران، لحاظ کرده‌اند، رنویی‌ها به احتمال قوی با شروط دوگانه این وزارتخانه یعنی «الزام صادرات 30 درصدی» و «آغاز تولید با ساخت داخل 40 درصدی»، دچار مشکل شده‌اند. طبق این شروط، خودروسازان خارجی تنها در صورتی می‌توانند با خودروسازان ایرانی همکاری مشترک داشته باشند که محصولات خود را با 40 درصد ساخت داخل اولیه تولید و 30 درصد آن را نیز صادر کنند.
 
اما روایت دوم، از ماجرایی حادتر حکایت دارد؛ بر این اساس، گفته می‌شود دلیل اختلاف رنو با خودروسازان ایرانی و البته وزارت صنعت، اصرار این شرکت برای همکاری همزمان با هر دو خودروساز بزرگ کشور است. به‌عبارت بهتر، رنو می‌خواهد هم با ایران خودرو همکاری داشته باشد و هم با سایپا؛ این در حالی است که ظاهرا دو خودروساز بزرگ کشور مخالف این روش همکاری هستند. در این بین، به تازگی یک مقام مسوول به «دنیای‌اقتصاد» گفته که یکی از دو خودروساز بزرگ داخلی، «شراکت مستقل» را شرط همکاری با رنو قرار داده و از این شرکت فرانسوی خواسته تا قید همکاری با دیگر خودروساز بزرگ کشور را بزند. با این حال رنو همچنان بر مشارکت با هر دو خودروساز بزرگ کشور تاکید دارد و این وسط دقیقا مشخص نیست نظر وزارت صنعت روی کدام روش (همکاری همزمان یا مستقل رنو) مثبت است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , سایپا , بازار خودرو , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
حسام. : سلام من ۲۲ اسفند تاریخ واریزی و سخا هست.هنوز فاکتور نشده. کسی از دوستان ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟؟
شاهین پلاس : بله من دیروز فاکتور شدم
حسام. : سلام من ۲۲ اسفند تاریخ واریزی و سخا هست.هنوز فاکتور نشده. کسی از دوستان ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟؟
alis3 : تشکر از شما .از سایت هم نمیشه همانجور که گفتم ارور میده که اطلاعات پایه خودرو در سیستم هوشمند سوخت ثبت نشده
آتنا - شاهین پلاس 26 اسفند : سلام من هنوز فاکتور نشدم
سینا : سپاس از شما بزرگوار.
Shahin جی آذر : سال ۴۰۲ ثبت نام کردیم اذر ماه تالان ۶۰۰ ریختیم حساب سایپا لعنتی چرا تحویل نمیده دیگه چی از جون ما میخواد ارث پدرشو میخواد؟
شاهین هفته چهارم اسفند : سلام یعنی تو این مدت کسی فاکتور نشده شاهین پلاس تموم شد فاکتورش این یه روزم حرکت نکرده یعنی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اتو : سلام بنده هم اول تیر هستم سفید هنوز فاکتور نشده
دنا آپشنال : سلام مبارکتون باشه رنگ و جزئیات هم میفرمایید دوستان در جریان قرار بگیرن.
سورن1تیر : گفتم واسه دل تیرماهیا که شاد بشه الکی فاکتور شدم،انشاالله زودتر فاکتوربشیم آمین،🤲🙏
محمد دنا آپشنال : سلام من فاکتور شدم فروش فوری امروز تحویل اول تیر ماه
کوییک آر اس : سلام خیر دقیق مشخص نیست ولی احتمالا تو تیر یا اوایل مرداد میاد برای مردادی ها
عباس : مبارک انشالله🌹
پوریا : حداقل یک ماه و نیم تا دوماه بعد تاریخ سیستمی روش حساب کن زودتر بعید میدونم بدن به کسی
اطلس مشکی : چه رنگی هست
207تیتانیوم دنده ای : سلام واسه من 7خرداد فروش فوری رنگ تیتانیوم خبری نشد.
کوییک آر اس : سلام بله برا ما حدودا 3 ماه طول کشید البته برای 4 سال پیشه تقریبا