7 خودرو سازخارجی در راه ایران

 

7 خودرو سازخارجی در راه ایران

 
روزنامه ایران در صفحه اقتصادی با بررسی رشد سرمایه گذاری شرکت های بزرگ ماشین سازی در دوران «پسا تحریم»، نوشت: در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران انتقادهای متعددی مطرح می شود و همواره عنوان می کنند که برجام تأثیری بر حوزه صنعت نداشت ولی مذاکره کنندگان چنین دیدگاهی ندارند و معتقدند از وقتی برجام حاصل شد طرف های خارجی حاضر شدند پای میز گفت و گو بنشینند.
 
در ادامه این گزارش می خوانیم: لذا صنعت خودرو یکی از حوزه هایی بود که لغو تحریم ها توانست بر آن بیشترین تأثیرمثبت را بگذارد.
 
با امضای سند هسته ای برجام، دو خودروساز عمده کشور با شریک سابق فرانسوی خود طی سال جاری قرارداد منعقد کردند و قرار است سایر خودروسازان جهانی هم همکاری با ایران را شروع کنند. پیش بینی شده که تا پایان سال جاری خودروسازان داخلی می توانند دو قرارداد دیگر را نهایی کنند اما قرارداد خارجی که ایران خودرو و سایپا با پژو-سیتروئن امضا کردند این سؤال را ایجاد می کند که آیا همکاری با یک شرکت امکان رقابت در تولید را فراهم می کند؟ کارشناسان حوزه خودرو می گویند اگر این اتفاق در سایر کشورها رخ می داد می توانست رقابت پذیری خوبی ایجاد کند و این امر در نهایت به نفع خریداران خودرو شود اما در ایران حاشیه ها جای رقابت را می گیرد و اجازه نمی دهد خودروسازان تلاش خود را بیشتر کنند. در نهایت نیز خودروهایی تولید خواهد شد که مردم نسبت به آن نارضایتی هایی دارند.
آنها مثال خودرو تندر ۹۰ را زدند و گفتند از آنجا که شرکت رنو با دو مجموعه ایران خودرو و سایپا همکاری کرد امکان سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی فراهم نشد و عملاً حضور رنو در ایران نتوانست موفقیت آمیز باشد. در این میان نکته ای را یادآور شدند که اگر خودروسازان به صورت انحصاری یک خودرو را تولید کنند آن زمان رقابت ایجاد خواهد شد.بر این اساس ایران خودرو و سایپا نباید در تولید یک خودرو با پژو به تفاهم برسند و باید هر کدام بین ۳ تا ۴ محصول متفاوت را در سبد خود بگذارند.اگر این امر مورد توجه قرار گیرد آن زمان حداقل رقابت ها فراهم خواهد شد ولی باز این موضوع مورد انتقاد هم هست، چرا که یک شرکت تصمیم گیر خواهد شد و طرف ایرانی تضعیف می شود. چندی پیش نیز کمارد، قائم مقام پژو-سیتروئن در پاسخ به این سؤال که آیا همکاری آنها با دو خودروساز ایرانی که رقیب یکدیگر هستند ایده خوبی بود یا نه، پاسخ داد ما مانند این تجربه را در کشور چین داریم و خوشبختانه موفقیت آمیز بود. لذا بدون شک با استفاده از تجارب گذشته می توان چنین امری را پیاده سازی کرد.
سعید مدنی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو درباره همکاری ایران خودرو و سایپا با خودروسازان خارجی و اینکه همکاری با پژو- سیتروئن که عملاً این دو مجموعه با یکدیگر ادغام شدند نمی تواند باعث رقابت در بازار خودرو ایران شود به « ایران» گفت: «همکاری با خودروسازان خارجی رویکردی اجتناب ناپذیر است و از آنجا که صنعت خودروی ایران جزو صنایع پیشرفته محسوب می شود باید همکاری با شرکت های خارجی پیگیری شود. بعد از اجرایی شدن برجام روند مذاکرات با شرکت های خارجی بسیار کند پیش می رفت ولی اکنون در حال شتاب گرفتن است. زمانی که سرمایه گذار اطمینان پیدا کند که کار مشترک و همکاری با ایران سودده است با سرعت بیشتری وارد می شود به نظر می رسد در مقطع فعلی این اطمینان بین سرمایه گذاران خارجی ایجاد شده است.
وی اظهارداشت: اگر مسائل بانکی و مالی حل شود چالش هایی که بواسطه تحریم رخ داد مرتفع خواهد شد و از سویی روند مذاکرات به گونه ای خواهد شد که شرکت های ایرانی انتظار دارند. در حال حاضر شرکت های خارجی به دنبال بررسی اقتصادی ایران هستند و هر چقدر بتوانیم به آنها آمار درست و واقعی بدهیم آنها میزان سرمایه گذاری خود را افزایش خواهند داد.»
مدنی به قرارداد پژو – سیتروئن اشاره کرد و افزود: «قراردادهایی که امضا شده به دلیل آوردن سرمایه از سوی فرانسه، صادرات تولیدات مشترک، انتقال تکنولوژی، تولید برخی از محصولات به صورت اختصاصی در ایران جزو بهترین قراردادهای خارجی است. البته ناگفته نماند شرایط تحریم باعث شد که قطعه سازان ایرانی و تکنولوژی صنعت خودرو تا حدودی بتواند روی پای خود بایستد اما به طور قطع با همکاری شرکت های خارجی می توان درصد داخلی سازی و خوداتکایی را بیشتر کرد.» وی با بیان اینکه حضور شرکت های خارجی در ایران دارای مزیت های فراوانی است، تصریح کرد: شرکت های خارجی از نظر طراحی و تحقیقات در ایران بازار خوبی در اختیار دارند و از سویی شبکه های فروش و خدمات پس از فروش در ایران گسترده است لذا شرکت های خارجی می توانند از این پتانسیل بهره ببرند و نیازی به سرمایه گذاری سنگین ندارند.
مزیت دیگر دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری خاورمیانه است که این امر خیلی از سرمایه گذاران را ترغیب به حضور در ایران می کند.مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در بین کشورهای همسایه تنها ترکیه است که در صنعت خودروسازی به صورت جدی ورود کرده است لذا سایر کشورهای متقاضی خرید خودرو هستند. بدین جهت فرصت مناسبی است که با تولید خودروهای متنوع به بازار سایر کشورها دست پیدا کنیم و از ترکیه سبقت بگیریم. این در حالی است که در ایران قیمت کارگر و انرژی در مقایسه با ترکیه بسیار ارزان تر است. با توجه به وجه تمایز ها کشورمان می تواند هاب منطقه در زمینه تولید خودرو شود.
شرکت هایی که با ایران مذاکره دارند.
وی در مورد همکاری های خارجی خودروسازان داخلی با مجموعه پژو- سیتروئن افزود: «وزارت صنعت تمایل نداشت که شرکت پژو- سیتروئن به صورت مجزا با ایران خودرو و سایپا همکاری کند، چرا که فعالیت یک شرکت خارجی با دو خودروساز ایرانی برای ما یادآور تجربه خوبی نیست؛ زمانی که رنو در مورد خودروی تندر ۹۰ با ایران خودرو و سایپا کار کرد هیچ رقابتی بین دو طرف شکل نگرفت و درصد داخلی سازی در این خودرو بسیار کم بود. مسائل حاشیه ای نیز بشدت خودروسازان را درگیر کرد،لذا اگر هر کدام با یک شرکت کار می کردند قطعاً بسیار بهتر بود.
وزارت صنعت تمایل داشت که پژو- سیتروئن با ایران خودرو و رنو- نیسان با سایپا کار کند. اما به دلیل اینکه سال ها قبل سیتروئن شریک سایپا بود این مجموعه تمایل داشت با مجموعه سنتی خود همکاری کند.مدنی با بیان اینکه خودروسازان نباید گرفتار یک گروه خارجی شوند و تنوع در این بخش لازمه توسعه صنعت خودرو است، تأکید کرد: در حال حاضر شرکت های کیا، هیوندا، نیسان، اشکودا (شرکت خودروسازی مستقر در جمهوری چک است، اشکودا در سال ۱۹۹۱ یکی از زیرشاخه های اروپایی گروه فولکس واگن شد)، سیات (شرکت خودروسازی اسپانیایی است. شرکت سیات عضو گروهی تحت عنوان آئودی گروپ بود، که از شرکت های آئودی، لامبورگینی و سیات تشکیل شده بود، هم اکنون شرکت سیات، به طور کامل تحت مالکیت گروه فولکس واگن قرار دارد) و ولو در حال مذاکره با خودروسازان ایرانی هستند.
از سوی دیگر شرکت های چینی هم که این روزها ارتقا کیفی داشتند مذاکرات خود را شروع کردند.عمده ترین مشکلی که باعث شده سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران تعلل کنند نرخ ارز است.زمانی که نرخ ارز واقعی نباشد تولید قطعه در ایران توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاران ترجیح می دهند بیشتر وارد کننده باشند.مدنی خاطرنشان کرد: رنو نیز دراین میان نمی خواهد تنها با سایپا یا ایران خودرو همکاری کند و این مجموعه هم به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات با دو خودروساز وطنی است.اما معتقدیم فرانسوی ها تنها می توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم خودروسازان ایرانی را داشته باشند و نباید بیش از این سهمی به آنها اختصاص داد.البته این درصد با توجه به تولید ۳ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ است.
براین اساس هر کشوری که پیشنهاد خوبی بدهد می تواند به عنوان شریک خودرویی ایران شود.وی با بیان اینکه قراردادهای نسبتاً خوبی با خودروسازان خارجی امضا شده است، گفت: قرارداد پژو و سیتروئن در زمانی منعقد شد که مذاکرات آن مربوط به اوایل دوران رفع تحریم ها بود لذا خودروسازان طی سال های آتی به طور قطع می توانند قراردادهای موفق تری امضا کنند.نکته دیگر آنکه با ورود خودروسازان فرانسوی احتیاط سایر کشورها کمتر خواهد شد و آنها نیز برای سرمایه گذاری وارد خواهند شد.مشاور وزیر صنعت با بیان اینکه ایران آماده همکاری خودرویی با کشورهایی چون کره، آلمان، ژاپن، برزیل، اسپانیا، آلمان و ایتالیا است، تصریح کرد: آلمان و ژاپن از نظر طراحی و تولید خودرو در سطح بالایی هستند و سایر کشورهای عنوان شده در یک ردیف قرارمی گیرند.البته کشورهای گفته شده برای همکاری با خودروسازان ایرانی و حتی بخش خصوصی هم اعلام آمادگی کردند.لذا در آینده ای نزدیک خودروسازان سایر کشورها برای سرمایه گذاری وارد ایران خواهند شد.
وی به تنوع در صنعت خودرو هم اشاره کرد و گفت: تنوع محصولات خودرویی باید به گونه ای باشد که توجیه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت خودروسازان نمی توانند برای داخلی سازی محصولات اقدام کنند. بدین جهت قرار است آیین نامه ای تنظیم شود که داخلی سازی خودرو براساس شمارگان آن باشد. وقتی در برنامه خودروسازان، تولید یک خودرو کم و محدود باشد چه لزومی به داخلی سازی وجود دارد و اگر داخلی سازی پیگیری شود قطعاً به ضرر کشور خواهد بود چرا که جز هزینه عایدی برای کشور ندارد.در همکاری با خودروسازان خارجی باید ساخت ترکیبی مدنظر قرار گیرد. یعنی همزمان با اینکه یکسری خودروها با شمارگان بالا تولید می شوند باید داخلی سازی مبنا قرار گیرد و در برخی ازخودروها که شمارگان کم است بحث مونتاژ باید مورد توجه قرار گیرد.
براین اساس می توان ۷۰ درصد محصولات خودروسازان را به سمت تولید داخل و محصولات پر شمارگان سوق داد که بین ۸ تا ۱۰ مدل تولید خودرو را شامل می شود. تنوع بیش از این حد برای خودروسازان منطقی نیست.روزنامه ایران در صفحه اقتصادی با بررسی رشد سرمایه گذاری شرکت های بزرگ ماشین سازی در دوران «پسا تحریم»، نوشت: در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران انتقادهای متعددی مطرح می شود و همواره عنوان می کنند که برجام تأثیری بر حوزه صنعت نداشت ولی مذاکره کنندگان چنین دیدگاهی ندارند و معتقدند از وقتی برجام حاصل شد طرف های خارجی حاضر شدند پای میز گفت و گو بنشینند.
 
در ادامه این گزارش می خوانیم: لذا صنعت خودرو یکی از حوزه هایی بود که لغو تحریم ها توانست بر آن بیشترین تأثیرمثبت را بگذارد.
 
با امضای سند هسته ای برجام، دو خودروساز عمده کشور با شریک سابق فرانسوی خود طی سال جاری قرارداد منعقد کردند و قرار است سایر خودروسازان جهانی هم همکاری با ایران را شروع کنند. پیش بینی شده که تا پایان سال جاری خودروسازان داخلی می توانند دو قرارداد دیگر را نهایی کنند اما قرارداد خارجی که ایران خودرو و سایپا با پژو-سیتروئن امضا کردند این سؤال را ایجاد می کند که آیا همکاری با یک شرکت امکان رقابت در تولید را فراهم می کند؟ کارشناسان حوزه خودرو می گویند اگر این اتفاق در سایر کشورها رخ می داد می توانست رقابت پذیری خوبی ایجاد کند و این امر در نهایت به نفع خریداران خودرو شود اما در ایران حاشیه ها جای رقابت را می گیرد و اجازه نمی دهد خودروسازان تلاش خود را بیشتر کنند. در نهایت نیز خودروهایی تولید خواهد شد که مردم نسبت به آن نارضایتی هایی دارند.
آنها مثال خودرو تندر ۹۰ را زدند و گفتند از آنجا که شرکت رنو با دو مجموعه ایران خودرو و سایپا همکاری کرد امکان سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی فراهم نشد و عملاً حضور رنو در ایران نتوانست موفقیت آمیز باشد. در این میان نکته ای را یادآور شدند که اگر خودروسازان به صورت انحصاری یک خودرو را تولید کنند آن زمان رقابت ایجاد خواهد شد.بر این اساس ایران خودرو و سایپا نباید در تولید یک خودرو با پژو به تفاهم برسند و باید هر کدام بین ۳ تا ۴ محصول متفاوت را در سبد خود بگذارند.اگر این امر مورد توجه قرار گیرد آن زمان حداقل رقابت ها فراهم خواهد شد ولی باز این موضوع مورد انتقاد هم هست، چرا که یک شرکت تصمیم گیر خواهد شد و طرف ایرانی تضعیف می شود. چندی پیش نیز کمارد، قائم مقام پژو-سیتروئن در پاسخ به این سؤال که آیا همکاری آنها با دو خودروساز ایرانی که رقیب یکدیگر هستند ایده خوبی بود یا نه، پاسخ داد ما مانند این تجربه را در کشور چین داریم و خوشبختانه موفقیت آمیز بود. لذا بدون شک با استفاده از تجارب گذشته می توان چنین امری را پیاده سازی کرد.
سعید مدنی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو درباره همکاری ایران خودرو و سایپا با خودروسازان خارجی و اینکه همکاری با پژو- سیتروئن که عملاً این دو مجموعه با یکدیگر ادغام شدند نمی تواند باعث رقابت در بازار خودرو ایران شود به « ایران» گفت: «همکاری با خودروسازان خارجی رویکردی اجتناب ناپذیر است و از آنجا که صنعت خودروی ایران جزو صنایع پیشرفته محسوب می شود باید همکاری با شرکت های خارجی پیگیری شود. بعد از اجرایی شدن برجام روند مذاکرات با شرکت های خارجی بسیار کند پیش می رفت ولی اکنون در حال شتاب گرفتن است. زمانی که سرمایه گذار اطمینان پیدا کند که کار مشترک و همکاری با ایران سودده است با سرعت بیشتری وارد می شود به نظر می رسد در مقطع فعلی این اطمینان بین سرمایه گذاران خارجی ایجاد شده است.
وی اظهارداشت: اگر مسائل بانکی و مالی حل شود چالش هایی که بواسطه تحریم رخ داد مرتفع خواهد شد و از سویی روند مذاکرات به گونه ای خواهد شد که شرکت های ایرانی انتظار دارند. در حال حاضر شرکت های خارجی به دنبال بررسی اقتصادی ایران هستند و هر چقدر بتوانیم به آنها آمار درست و واقعی بدهیم آنها میزان سرمایه گذاری خود را افزایش خواهند داد.»
مدنی به قرارداد پژو – سیتروئن اشاره کرد و افزود: «قراردادهایی که امضا شده به دلیل آوردن سرمایه از سوی فرانسه، صادرات تولیدات مشترک، انتقال تکنولوژی، تولید برخی از محصولات به صورت اختصاصی در ایران جزو بهترین قراردادهای خارجی است. البته ناگفته نماند شرایط تحریم باعث شد که قطعه سازان ایرانی و تکنولوژی صنعت خودرو تا حدودی بتواند روی پای خود بایستد اما به طور قطع با همکاری شرکت های خارجی می توان درصد داخلی سازی و خوداتکایی را بیشتر کرد.» وی با بیان اینکه حضور شرکت های خارجی در ایران دارای مزیت های فراوانی است، تصریح کرد: شرکت های خارجی از نظر طراحی و تحقیقات در ایران بازار خوبی در اختیار دارند و از سویی شبکه های فروش و خدمات پس از فروش در ایران گسترده است لذا شرکت های خارجی می توانند از این پتانسیل بهره ببرند و نیازی به سرمایه گذاری سنگین ندارند.
مزیت دیگر دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری خاورمیانه است که این امر خیلی از سرمایه گذاران را ترغیب به حضور در ایران می کند.مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در بین کشورهای همسایه تنها ترکیه است که در صنعت خودروسازی به صورت جدی ورود کرده است لذا سایر کشورهای متقاضی خرید خودرو هستند. بدین جهت فرصت مناسبی است که با تولید خودروهای متنوع به بازار سایر کشورها دست پیدا کنیم و از ترکیه سبقت بگیریم. این در حالی است که در ایران قیمت کارگر و انرژی در مقایسه با ترکیه بسیار ارزان تر است. با توجه به وجه تمایز ها کشورمان می تواند هاب منطقه در زمینه تولید خودرو شود.
شرکت هایی که با ایران مذاکره دارند.
وی در مورد همکاری های خارجی خودروسازان داخلی با مجموعه پژو- سیتروئن افزود: «وزارت صنعت تمایل نداشت که شرکت پژو- سیتروئن به صورت مجزا با ایران خودرو و سایپا همکاری کند، چرا که فعالیت یک شرکت خارجی با دو خودروساز ایرانی برای ما یادآور تجربه خوبی نیست؛ زمانی که رنو در مورد خودروی تندر ۹۰ با ایران خودرو و سایپا کار کرد هیچ رقابتی بین دو طرف شکل نگرفت و درصد داخلی سازی در این خودرو بسیار کم بود. مسائل حاشیه ای نیز بشدت خودروسازان را درگیر کرد،لذا اگر هر کدام با یک شرکت کار می کردند قطعاً بسیار بهتر بود.
وزارت صنعت تمایل داشت که پژو- سیتروئن با ایران خودرو و رنو- نیسان با سایپا کار کند. اما به دلیل اینکه سال ها قبل سیتروئن شریک سایپا بود این مجموعه تمایل داشت با مجموعه سنتی خود همکاری کند.مدنی با بیان اینکه خودروسازان نباید گرفتار یک گروه خارجی شوند و تنوع در این بخش لازمه توسعه صنعت خودرو است، تأکید کرد: در حال حاضر شرکت های کیا، هیوندا، نیسان، اشکودا (شرکت خودروسازی مستقر در جمهوری چک است، اشکودا در سال ۱۹۹۱ یکی از زیرشاخه های اروپایی گروه فولکس واگن شد)، سیات (شرکت خودروسازی اسپانیایی است. شرکت سیات عضو گروهی تحت عنوان آئودی گروپ بود، که از شرکت های آئودی، لامبورگینی و سیات تشکیل شده بود، هم اکنون شرکت سیات، به طور کامل تحت مالکیت گروه فولکس واگن قرار دارد) و ولو در حال مذاکره با خودروسازان ایرانی هستند.
از سوی دیگر شرکت های چینی هم که این روزها ارتقا کیفی داشتند مذاکرات خود را شروع کردند.عمده ترین مشکلی که باعث شده سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران تعلل کنند نرخ ارز است.زمانی که نرخ ارز واقعی نباشد تولید قطعه در ایران توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاران ترجیح می دهند بیشتر وارد کننده باشند.مدنی خاطرنشان کرد: رنو نیز دراین میان نمی خواهد تنها با سایپا یا ایران خودرو همکاری کند و این مجموعه هم به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات با دو خودروساز وطنی است.اما معتقدیم فرانسوی ها تنها می توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم خودروسازان ایرانی را داشته باشند و نباید بیش از این سهمی به آنها اختصاص داد.البته این درصد با توجه به تولید ۳ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ است.
براین اساس هر کشوری که پیشنهاد خوبی بدهد می تواند به عنوان شریک خودرویی ایران شود.وی با بیان اینکه قراردادهای نسبتاً خوبی با خودروسازان خارجی امضا شده است، گفت: قرارداد پژو و سیتروئن در زمانی منعقد شد که مذاکرات آن مربوط به اوایل دوران رفع تحریم ها بود لذا خودروسازان طی سال های آتی به طور قطع می توانند قراردادهای موفق تری امضا کنند.نکته دیگر آنکه با ورود خودروسازان فرانسوی احتیاط سایر کشورها کمتر خواهد شد و آنها نیز برای سرمایه گذاری وارد خواهند شد.مشاور وزیر صنعت با بیان اینکه ایران آماده همکاری خودرویی با کشورهایی چون کره، آلمان، ژاپن، برزیل، اسپانیا، آلمان و ایتالیا است، تصریح کرد: آلمان و ژاپن از نظر طراحی و تولید خودرو در سطح بالایی هستند و سایر کشورهای عنوان شده در یک ردیف قرارمی گیرند.البته کشورهای گفته شده برای همکاری با خودروسازان ایرانی و حتی بخش خصوصی هم اعلام آمادگی کردند.لذا در آینده ای نزدیک خودروسازان سایر کشورها برای سرمایه گذاری وارد ایران خواهند شد.
وی به تنوع در صنعت خودرو هم اشاره کرد و گفت: تنوع محصولات خودرویی باید به گونه ای باشد که توجیه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت خودروسازان نمی توانند برای داخلی سازی محصولات اقدام کنند. بدین جهت قرار است آیین نامه ای تنظیم شود که داخلی سازی خودرو براساس شمارگان آن باشد. وقتی در برنامه خودروسازان، تولید یک خودرو کم و محدود باشد چه لزومی به داخلی سازی وجود دارد و اگر داخلی سازی پیگیری شود قطعاً به ضرر کشور خواهد بود چرا که جز هزینه عایدی برای کشور ندارد.در همکاری با خودروسازان خارجی باید ساخت ترکیبی مدنظر قرار گیرد. یعنی همزمان با اینکه یکسری خودروها با شمارگان بالا تولید می شوند باید داخلی سازی مبنا قرار گیرد و در برخی ازخودروها که شمارگان کم است بحث مونتاژ باید مورد توجه قرار گیرد.
براین اساس می توان ۷۰ درصد محصولات خودروسازان را به سمت تولید داخل و محصولات پر شمارگان سوق داد که بین ۸ تا ۱۰ مدل تولید خودرو را شامل می شود. تنوع بیش از این حد برای خودروسازان منطقی نیست.
 
 
 
 

منبع

ایران

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خودرو جدید , واردات خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین تبدیلی جی ال ۲۱ خرداد : وضع ما هم بهتر از شما نیس الان ۳ ماهه که تبدیل زدیم ولی هیچ خبری نیس برا تکمیل وجه کردن طلا گرم ۶ خورده ای فروختم الان ببین چنده الان حدود صد تومن بخاطر فروش طلا ضرر کردم زیادی ناشکری نکنید
v4 تحویل فوری ۳ شهریور : دوستانی که پلاک شدن از پلاک آزاد خودتون روی ماشین میذارن یا یه پلاک جدید میذارن؟
تارا-v4_فرسوده فوری-مرحله ششم : تارا اتوماتیک v4 - سفید - مشهد - فوری مرحله ششم. 30 روزه همین الان 19 شهریور فاکتور شد. پیامک قرارداد 8 مرداد واریزی کل وجه 16مرداد موعد تحویل 15 شهریور ماوالتفاوت اول 30 مرداد مبلغ 1 میلیون و 490 هزارتومان ماوالتفاوت دوم 16 شهریور 3 میلیون و 960 هزار تومان تاخیر از روز 16 شهریور محاسبه شده 1 میلیون 645 هزار تومان روزانه 822 هزار تومن انشاءالله قسمت همه ی دوستان در هیچ مرحله پیامک از شرکت نیامد. فقط پیامک عذرخواهی تحویل آمد. برای ماوالتفاوت و فاکتور شدن پیامکی نیست توی کاستومر هم بخش پیامک ها نیست. هرروز کاستومر را چک کنین . مخصوصا دوستانی که پیش فروش هستن و sbr واریزی نداشتن. من چون sbr رو قبل از سود تاخیر خودم واریز کردم منتظر نشده که تاخیر بندازه و از سود کم کنه.
مهراد : تا اینجا ک من متوجه شدم برا مرداد و شهریور و مهر هنوز دعوتنامه تبدیل جی ال نفرستادن بچه ها بنظرتون چکار کنیم ک پیامش بیاد چ گیری افتادیم فک کنم برا کسایی ک از اول جی ال بودن پیام رفته اما ماها ک جی هستیم نیومده بین این شاهین جی چ کار کرد با ما لعنت بهتون والا راضی هستیم جی ال بفرست تو این بی ماشینی حاضریم خر هم ک باشه سپار بشیم
ع.ع : سلام من ۱۶ اسفند تکمیل وجه. سخا ۱۸ اسفند هنوز فاکتور نشدم.
حمزه شاهین جی ب اجبار تبدیل : داداش من چکار میشه کرد خب این مسولان بیشرف انشاالله زودتر برن گم بشن دیگه زشتیم افتاده از این مدیران
محمد : سلام. کسی اطلاع داره دقیقا شاهینglتا کی فاکتور شده؟؟؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : دعای جدید خدایا یا ماشین ما رو بده یا جنگ جهانی سوم شروع بشه اخبار امروز : روسیه به لهستان حمله کرد / یمن چند موشک به اسرائیل شلیک کرد / اسرائیل به قطر حمله کرد
+Sadegh : بزک نمیر بهار میاد / کمبزه با خیار میاد
تارا v1P : واریز وجه 5/2 ارسال قرارداد 5/25 تحویل 6/1 رنگ مشکی شهر اراک زمان فاکتور شدن 6/14 زمان پلاک 6/16 صدور اسناد 6/18 حمل جهت تحویل به نمایندگی 6/18 رفتم نمایندگی گفت بخاطر تعطیلی یا پنج شنبه میدن و صددر صد شنبه کارت طلایی که دوستان پرسیدن واسه اینه اگه توی راه موندی مثلا زنگ میزنی به دادت میرسن - من نمیدونم به کار بیاد یا نه اما من سه ستاره گرفتم . آخرین پیام من در اینجا به یادگار بماند... *ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود *نی نام زما و نه نشان خواهد بود *زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل *زین پس چو نباشیم همان خواهد بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم : مردادی ها خبری نشد؟
نازنین : سلام دعوتنامه شهریور اومده؟
صادق : سلام چرا شایعه درست میکنین همه پلاک میشن تهران تماس گرفتم گفتن تا10روز دیگه همه پلاک میشن به شایعه ها توجه نکنین اگر نخواد پلاک کنه مگه مرض دارن دوباره ثبت نام کنن برای خودشون تعهد درست کنن
احمد31مرداد : پ کی تحویل میدن هنوز رو صدور اسنادمیچرخه خسته شدیم والا
آینازپنج دنده : NAکده 70328هست. پنح دنده فولادی ان ا هم جنس مثلا محکم فولاد هست
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوستان،شکر خدا پیش فروش های تحویل 31 مرداد دارن فاکتور میشن،قراردادهای دهه سوم مرداد در حال فاکتور شدن هستن،چشم همه به جمال سورن پلاس روشن😄😁🤣 از این به بعد فقط به فکر نوبت نمایندگی باشیم برای تعمیرات و نواقص ماشین !!!
سورن تحویل 31مرداد : عزیزان از کجا متوجه بشیم خط تولید کدوم استان فقط شناسه خودرو زده vin
. : وای مردم از خنده. چرا هر کس فاکتور میشه اینقدر مهربون میشه ولی قبلش عین 🌵 پاچه ملت رو میگره و فوش میده
سورن : دوستان من vinماشین رو دادم به چت جی پی تی با توضیح کامل گفت که دریچه برقی یا سیمی
پیش فروش 31مرداد : دوروز پیش تبدیل زدم Syمال کجاست برقیه یاسیمی