اولین تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸ محصول جدید ایران خودرو

 

اولین تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸ محصول جدید ایران خودرو

 
در سال ۲۰۱۱ پژو تصمیم گرفت تا در اقدامی استراتژیک دو کلاس سدان متوسط و بزرگ خود (پژو ۶۰۷) را با یکدیگر ترکیب کند تا شاهد تولد پژو ۵۰۸ باشیم.
پژو و به طور کل فرانسوی‌ها را باید یکی از سلاطین فروش خودروهای کوچک شهری و هاچ‌بک در نظر گرفت ولی تقریبا در هیچ بازه زمانی شرکت‌های خودروسازی این کشور نتوانسته اند در کلاس سدان‌های متوسط و بزرگ به رقابت با دیگر همتایان اروپایی و آسیایی خود بپردازند. البته فروش نامناسب به معنای تولید مدل‌های غیر رقابتی نیست چرا که به طور نمونه، پژو ۴۰۵ توانسته عناوین مختلفی مانند بهترین خودروی سال اروپا در اواخر دهه ۸۰ میلادی را از آن خود کند. کسب چنین جوایزی در سری چهار پژو همچنان ادامه داشته تا برادران بزرگتر ۴۰۵ خودمان مانند ۴۰۶ و ۴۰۷ نیز بتوانند به عنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شوند، اما بقای هر محصولی نیازمند فروش قابل توجه و به عبارتی سود ده بودن آن است تا حداقل این مورد به‌خصوص در سدان‌های متوسط پژو چندان صادق نباشد.
 
در سال ۲۰۱۱ پژو تصمیم گرفت تا در اقدامی استراتژیک دو کلاس سدان متوسط و بزرگ خود (پژو ۶۰۷) را با یکدیگر ترکیب کند تا شاهد تولد پژو ۵۰۸ باشیم.
این خودرو که در سگمنت D قرار میگیرد توانست همانند مدل‌های دیگر پژو موفقیت نسبی را به دست آورد تا کسب عنوان بهترین خودروی سال، بهترین سدان بزرگ خانوادگی و بهترین خودروی وارداتی همگی در اسپانیا یکی از آنها باشد. البته آمار فروش ۵۰۸ در کل فروش سالانه پژو همچنان رقم ناچیزی را نشان میدهد به طوری که از فروش تقریبی ۸۵۰ هزار دستگاهی سال گذشته میلادی پژو در اروپا، این خودرو تنها ۴۳ هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است. در عین حال پس از اروپا، چین کماکان بزرگترین بازار فروش ۵۰۸ محسوب می‌شود تا با کمتر از ۱۷ هزار دستگاه در سال گذشته میلادی از مجموع فروش ۴۰۷ هزار دستگاهی شرکت مادر در چین، موفقیت تقریبا مناسبی داشته باشد.
پژو ۵۰۸ در ایران
پس از برجام و با باز شدن عرصه اقتصادی کشور بر روی شرکت‌های غربی، انتظار ورود مجدد شریک قدیمی ایران‌خودرو یعنی پژو به بازار داخلی یک از محتمل‌ترین گزینه‌ها به حساب می‌آمد که خوشبختانه با قراردادی بسیار منطقی، حساب شده و محکم، حضور سه مدل ۲۰۸ ،۳۰۱ و ۲۰۰۸ در خیابان‌های کشور قطعی شده که شاهد فروش آنها خواهیم بود. در این میان، بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی کشور در اسفند سال گذشته، دو مدل دیگر از شیران فرانسوی را در میان انبوه محصولات جدید و به روز شده ایران‌خودرو مشاهده کرده بودند که در شماره‌های پیشین به بررسی جامع و کامل یکی از آنها پرداختیم. در این مطلب قصد داریم تا تجربه چند روز رانندگی با بزرگترین سدان فعلی پژو یعنی ۵۰۸ در داخل کشور را بیان کنیم. پژو ۴۰۷ جدیدترین سدان متوسط پژو در بازار داخلی به حساب می‌آید که بنا بر برخی مشکلات مانند عرضه ناموفق و در زمان نامناسب نتوانست به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند.
 
حال پس از گذشت حدود هفت سال، صحبت‌ها برای عرضه مدل فیس لیفت شده ۵۰۸ در خیابان‌های ایران بسیار داغ شده تا بررسی اولیه این خودرو خالی از لطف نباشد. خوشبختانه پژو ۵۰۸ وارد شده به داخل کشور همانند برادر هاچ بک GT است که همین موضوع بر جذابیت‌های کوچکتر خود در تیپ Line- آزمایش توانایی‌های حرکتی آن افزوده ضمن این که باید به این نکته توجه داشت بر خلاف سه خودروی اصلی پژو، ۵۰۸ در صورت عرضه، تنها به صورت وارداتی طعم حضور در کشور را خواهد چشید که شاید برای برخی از خریداران حتی یک امتیاز مثبت به حساب آید. به هر صورت، ۵۰۸ در حال حاضر بزرگترین سدان تولیدی پژو محسوب می‌شود که برخلاف مدل‌های هاچ بک و کراس اوور این شرکت، حضور کم رنگ‌تری در بسیار از بازارهای جهانی دارد هر چند که همان طور که قبلتر نیز بیان شد، این مساله را به هیچ وجه نباید به معنی قابلیت کمتر رقبایی این مدل در نظر گرفت.
بدنه و کابین
با توجه به عرضه اولیه در سال ۲۰۱۱ هنوز برای رونمایی از نسل دوم ۵۰۸ (حالا با هر چیدمان عددی) زود است، بنا بر همین دلیل، سال گذشته، پژو فیس لیفت کلی برای این خودرو در نظر گرفت تا چهره ۵۰۸ را بیشتر به DNA طراحی مدل‌های جدید خود شبیه کند. مدل مورد بررسی نیز از آخرین تولیدات این خودرو محسوب میشود که در اطراف بدنه آن نشان پکیج Line-GT را به وضوح میتوان مشاهده کرد. البته از آن جایی که حجم تغییرات انجام شده بر روی بدنه چندان زیاد نیست، ظاهر کلی خودرو بسیار به نمونه اولیه شباهت دارد هر چند در بخش جلو و عقب (کاملا با استانداردهای پژو)، به‌روز رسانی را می‌توان نظاره‌گر بود.
اگر بخواهیم به طور کلی در مورد طراحی پژو ۵۰۸ صحبت کنیم باید آن را یک سدان اروپایی بدانیم که نه به سادگی رقبای ژاپنی خود است ونه پیچیدگی طرح کره ایها را دارد ضمن این که هیچ یک از این سه‌گانه‌ها نیز عمال در سطح قیمتی سدان‌های متوسط لوکس اروپایی قرار نمی‌گیرند. از هر زاویه‌ای که به ۵۰۸ نگاه شود بدون شک، چهره خشن و ساده آن اولین چیزی است که برای هر بیننده‌ای جالب توجه خواهد بود که البته این خصوصیت تقریبا در تمام مدل‌های جدید این شرکت از جمله ۳۰۸ ،۲۰۸ ،۲۰۰۸ و حتی سدان ارزان ۳۰۱ نیز وجود دارد. در نمای جلو، شخصیت اصلی پژو ۵۰۸ را شاید بیش از هر بخش دیگری بتوان مشاهده کرد چرا که طرح کاملا جدید چراغ‌ها، جلو پنجره و سپر در مقایسه با نمونه اولیه، حالتی رو به جلو و تهاجمی برای آن فراهم کرده تا از این نظر مطابق با رویه اسپرت‌سازی نمادین بسیاری از مدل‌های در این سگمنت باشد.
البته حسن دیگر پژو در قیاس با رقبای آسیایی استفاده از لامپ‌های صد در صد LED در چراغ‌های جلو است که از این حیث باید آن را با خودروهای یک کلاس بالاتر مقایسه کرد. خصوصیات نمای جانبی بدنه خودرو از چند بخش اصلی قابل ذکر تشکیل شده که مهمترین آن سقف منحنی و کوپه مانند است که در نتیجه شیب بسیار زیادی برای شیشه‌های جلو و به خصوص عقب به وجود آورده تا با وجود وضعیت بسیار بهتر آیرودینامیکی، محدودیت دید راننده به عقب را تشدید کند هر چند که وجود سنسورها و دوربین عقب به طور کامل این معضل را رفع کرده است.
خط کمربند شانه‌ای ۵۰۸ نیز همانند مدل‌های دیگر جدید پژو با کمترین برجستگی ممکن تا حد امکان به سمت پروفیل کوتاه شیشه‌های جانبی سوق داده شده تا در کنار خط عضلانی پایین درها و رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی پکیج Line-GT که با تایرهای پهن و دیواره باریک ۲۳۵٫۴۵٫۱۸ میشلن پایلوت اسپرت همراه شده، ظاهر خودرو را در این نما بیشتر مانند یک سدان اسپرت نماید تا لوکس. خوشبختانه در نمای عقب، پژو ایرادات موجود در مدل اولیه را به خوبی بر طرف کرده تا با طرحی جوان پسندتر و البته اسپرت‌تر رو به رو باشیم. تغییرات اصلی در این نما به در صندوق، گرافیک جدید چراغ‌ها و طرح سپر عقب معطوف شده تا به عبارتی تمام این بخش از خودرو از نو مورد بازنگری قرار گرفته باشد. وجود دو خروجی اگزوز چهار گوش در این بخش درست مانند ۳۰۸ بر جذابیت‌های اسپرتی خودرو افزوده تا چهره فرانسوی و متفاوت ۵۰۸ در تمام بخش‌ها مشهود باشد.
با وارد شدن به کابین پژو ۵۰۸ اولین نکته‌ای که شاید برای هر فردی جلب توجه کننده باشد طراحی و فضای ساده‌ای است که البته با رویه پژو در سایر مدل‌های این شرکت نیز کاملا هم سو است. بر همین اساس اگر این خودرو را با رقبای کره‌ای و ژاپنی آن بخواهیم مقایسه کنیم طبعا امتیاز چندان بالایی را نباید به آن اختصاص داد چرا که به نوعی ۵۰۸ بین مدل‌های اسپرت‌تر و لوکس گیج مانده تا نتواند حداقل انتظارات ما را از یک سدان متوسط اروپایی آن طور که باید برطرف کند، اما جدا از مساله طراحی، در بقیه مسایل ۵۰۸ یک خودروی تمام عیار محسوب میشود که مطمئنا لبخند رضایت را بر چهره راننده و سرنشینان خود خواهد نشاند. کیفیت مواد و پوشش‌های به کار رفته در داشبورد و به طور کلی فضای کابین خودرو کاملا قابل قبول و در حد و اندازه خودروهای خوب این سگمنت است.
ضمن این که وجود برخی موارد مانند پوشش مشکی براق ادوات کنسول مرکزی بر جذابیت‌های لوکس آن می‌افزاید هر چند که استفاده از چرم ناپا حتی با توجه به پکیج Line-GT ،به غیر از صندلی‌ها چندان وسیع نیست که خود جای سوال دارد. یکی از خصوصیات مثبت پژو ۵۰۸ به خصوص در مقایسه با مدل ۳۰۸ ،انحصاری نکردن تنظیم و کنترل بخش‌های مختلف خودرو از طریق صفحه نمایش لمسی است. به این معنا که برخلاف ۳۰۸ که همه تنظیمات و حتی تغییر وضعیت سیستم تهویه مطبوع با رابط کاربری صفحه نمایش انجام میشد، در ۵۰۸ به راحتی و بدون دغدغه خاطر می توان به صورت سنتی و با استفاده از کلیدهای فیزیکی در نظر گرفته شده در کنسول هر نوع تغییری را به سرعت در تنظیمات بخش‌های مختلف انجام داد ضمن اینکه همچنان کار کردن با صفحه نمایش نه چندان بزرگ هفت اینچی بالای کنسول مرکزی لذت بخش باشد.
قوای محرکه
چند سالی است که به دلیل افزایش قیمت سوخت و از آن مهمتر قوانین سخت گیرانه آلایندگی، بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی به سمت استفاده از پیشرانه‌های کم حجمتر پیش رفته‌اند تا حتی خودروی اسپرتی مانند پورشه باکستر نیز نیروی خود را از یک پیشرانه دو لیتری تامین کند! این رویه در پژو البته کاملا به این صورت نبوده چرا که سابقه پیشرانه‌های با حجم پایین در این کارخانه بسیار زیاد است. عمده فروش پژو در اروپا بر روی مدل‌های دیزلی این شرکت است ولی در بازارهایی مانند کشور ما که زیرساخت‌های سوخت دیزل به اندازه کافی تامین نیست باید به سراغ نمونه‌های بنزین سوز رفت.
در نتیجه Line-508GT مورد بررسی از پیشرانه ۱٫۶ لیتری (EP6) بهره می‌گیرد که به کمک سیستم توربو قادر به تولید بیشترین قدرت ۱۶۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در پنج هزار دور در دقیقه بود.همچنین این نیروی تولیدی از طریق یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
رانندگی
پژو ۵۰۸ با توجه به کلاسی که در آن قرار گرفته طبیعتا بیشتر جنبه استفاده خانوادگی خواهد داشت تا رانندگی اسپرت تر، هر چند که در پکیج Line-GT به لطف استفاده از رینگ‌های آلیاژی بزرگتر ۱۸ اینچی، لاستیک‌های پهن تر، چراغ‌های LED در جلو و عقب، پوشش چرم با دوخت قرمز در کابین و البته نشان Line-GT در بخش‌های مختلف بدنه، ماهیت اسپرتی خودرو اندکی بیشتر از مدل استاندارد شده است. به غیر از ۴۰۵ که به وفور در داخل کشور یافت میشود، مدل‌های سدان دیگر پژو مانند ۴۰۶ و ۴۰۷ در تعداد بسیار اندکی حاضر هستند.
از آنجایی که تجربه رانندگی با هر سه مدل مذکور توسط نگارنده وجود دارد با سطح انتظارات بیشتری برای اولین بار سوار بر پژو ۵۰۸ شدیم تا بهینه‌سازی‌های پژو در جدیدترین مدل این خودرو را بررسی کنیم. نکته مثبت در خصوص ۵۰۸ این است که برخلاف سدان‌های قبلی پژو، ۵۰۸ به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که چه بخواهید و چه نه، چهره اسپرت‌تری را از خود نشان میدهد. این موضوع علاوه بر طراحی بدنه و کابین در نوع تجهیز شدن این خودرو نیز کاملا مشخص است تا اولین مورد پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان به حساب آید!
به هر صورت، با فشردن دکمه استارت که در سمت چپ فرمان قرار گرفته درحالی که جعبه دنده در حالت P و پا بر روی پدال ترمز است، پیشرانه خودرو شروع به کار میکند. به خوبی در همان ابتدای کار میتوان دریافت که پیشرانه درست همان سکوت و کارکرد آرام نمونه به کار رفته در ۳۰۸ را دارد تا یکسان بودن پیشرانه‌های این دو خودرو نیز در نوع خود جالب باشد. به لطف برنامه محدود کننده ECU ،دورگیری پیشرانه در حالت خالص تا حدود ۳۸۰۰ دور در دقیقه انجام می‌شود تا فشاری به قطعات مختلف آن وارد نیاید، اما به محض قرار دادن جعبه دنده در حالت D به راحتی میتوان قابلیت‌های مناسب این پیشرانه در افزایش سرعت خودرو را متوجه شد.
پژو ۵۰۸ در مدل مورد بررسی دارای وزن خالصی در حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم است و به همین دلیل نباید انتظار شتاب گیری بسیار سریعی همانند ۳۰۸ و از همه آنها مهم‌تر GTi208 (این خودرو هفته گذشته در ایران‌جیب بررسی شد) را داشت، اما به هر حال قدرت ۱۶۳ اسب بخاری در ترکیب با گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری به خوبی میتواند از پس وزن خودرو برآید تا به عنوان یک سدان متوسط شهری عملکرد مناسبی برای آن فراهم شود. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ۵۰۸ دقیقا با نمونه به کار رفته در ۳۰۸ مشابه است با این تفاوت که اگر خواهان اندکی رانندگی اسپرت باشید میتوان از پشت فرمان به لطف دو پدال تعبیه شده به تعویض دنده‌ها اقدام کنید. همانند دیگر مدل‌های جدید پژو، هماهنگی بسیار مناسبی میان پیشرانه و جعبه دنده وجود دارد تا احساس یک رانندگی لذت بخش در راننده و سرنشینان به وجود آید.
در کنار توانایی‌های حرکتی، برای متوقف کردن این سدان متوسط نیز نباید چندان نگران بود چرا که دیسک‌های خنک شونده بزرگ در هر چهار چرخ به خوبی از پس وظیفه خود بر می آیند و طی دو روز رانندگی با ۵۰۸ در هیچ شرایطی باعث ناامیدی راننده نشده اند. البته باید در این جا اشارهای هم به عملکرد مناسب سیستم‌های ESP، ABS و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی‌ها داشت که در این مورد نیز امتیاز بالایی را از آن خود می‌کنند. برخلاف ۳۰۸ ،حتی پکیج Line-GT در پژو ۵۰۸ نتوانسته منجر به خشکی خودرو شود و در تمامی مسیرها به وضوح میتوان حرکت نرم و پایدار را احساس کرد.
البته نکاستن از ارتفاع لول فنرها یکی از دلایل این امر است هر چند که وزن بیشتر خودرو نیز مزید بر علت شده تا وضعیت رانندگی با ۵۰۸ با بسیاری از مدل‌های دیگر پژو متفاوت باشد. همچنین با وجود ابعاد ۴۸۳۰ ،۱۸۲۸ و ۱۴۵۶ میلی متر به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع و البته فاصله بین دو محور ۲۸۱۷ میلیمتری، فضای داخل کابین در هر دو ردیف صندلی‌ها بسیار مناسب است به طوری که پنج سرنشین بزرگ سال به راحتی میتوانند در مسافرت‌های طولانی در خودرو بنشینند، در عین حال با اینکه شیب سقف بسیار زیاد و کوپه مانند است ولی فضای باقی مانده برای سر سرنشینان ردیف عقب حداقل برای یک فرد ۱۸۲ سانتی متری کافی به نظر میرسد.
نتیجه‌گیری
در اینکه پژو ۵۰۸ یکی از بهترین سدان‌های تولیدی پژو در تاریخچه این شرکت است، به هیچ وجه نباید تردید کرد چرا که استفاده از مواد و پوششهای با کیفیت بسیار بالا در کابین، فضای زیادی برای تمامی سرنشینان و البته طراحی اسپرت و جذاب بدنه جزو مزایای این مدل است. همچنین پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوی قرار گرفته در زیر کاپوت با این که در مقایسه با رقبایی همچون سوناتا، اپتیما، آکورد و … چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسد ولی عملکرد بسیار مناسبی برای ۵۰۸ به ارمغان می‌آورد. البته موضوع اصلی به قیمت‌گذاری این خودرو بازمی‌گردد تا در بازار داخلی که با حضور طیف بسیار بیشتری از مدل‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته رنگ و بوی رقابتی‌تری به خود گرفته، باید دید آیا پژو ۵۰۸ می‌تواند موفقیت خود را تضمین کند یا خیر؟
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , پژو , ایران خودرو , پژو 508 , خودرو جدید , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

محمد
0

اگر مدل با موتور2 لیتری رو بیارن میتونه ماشین خوبی باشه
14:19  1395/05/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد