قطعات تقلبی در تنوع بسته‌بندی گم می‌شود

 

قطعات تقلبی در تنوع بسته‌بندی گم می‌شود

 
به‌طور قطع برای هر خودرو نیاز به مازاد قطعاتی برای خدمات پس از فروش آن است. حال این تولید مازاد چند درصد است؟ آیا این میزان در نوع خودرو متفاوت است؟ نحوه توزیع آن به چه شکل و از چه طریقی انجام می‌شود؟ در این گزارش صمت سراغ قطعه‌سازان و فعالان این صنعت رفته تا پاسخ این پرسش‌ها را از آنها بگیرد.
 
قطعات تریم خارجی پر مصرف‌تر
 
حمیدرضا صمدی، یکی از فعالان صنعت قطعه درباره مازاد تولید قطعات گفت: دسته‌بندی هر گروه و خانواده قطعات با یکدیگر متفاوت است. به طور نمونه قطعات تریم خارجی خودرو مصرف بالایی دارد و در مقابل قطعات تریم داخل خودرو اینگونه نیست و عمر مصرف این قطعات با عمر مصرف خودرو یکسان است.
 
وی افزود: در این شرایط مازاد درصدهای تولید قطعات متفاوت است و باید دسته‌بندی کلی و جامعی برای هر یک از قطعات به طور جداگانه داشت. وی اضافه کرد: قطعاتی همراه با سیستم موتوری خودرو و تزئینات خارجی خودرو (قسمت‌های مختلف بدنه) که دارای خدمات جانبی هستند و توزیع این قطعات به دو صورت توزیع قطعات به وسیله شبکه خودروساز و توزیع توسط شبکه بازارهای سنتی انجام می‌شود.
 
این فعال صنعت قطعه ادامه داد: قطعه‌سازان هم با نشان خودروسازان داخلی نظیر ایران‌خودرو و سایپا قطعات را به شبکه آنها تحویل می‌دهند و هم خارج از قرارداد خود با شرکت‌های خودروساز به نام بازار بدون نام (blank market) به توزیع و فروش قطعات خود در بازار می‌پردازند و جایی که قطعات چینی در حال خرید و فروش است وجود این قطعات بدون نام، مشکل‌ساز نخواهد بود.
 
صمدی در ادامه به بحث نظارت بر کیفیت قطعات موجود در بازار خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت: بحث اصلی در این زمینه نظارت بر کیفیت قطعات وارداتی و تولید داخلی موجود در بازار است تا همه استانداردهای لازم را داشته باشند و استفاده از آنها برای مصرف‌کننده نیز خطرآفرین و مشکل‌ساز نشود.
 
 
کاهش قدرت تشخیص قطعات باکیفیت
 
 
این تولیدکننده قطعه در پاسخ به این پرسش که آیا بدون نام و نشان بودن قطعات در بازار لوازم یدکی مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: حضور قطعات تولید داخل بدون نام و نشان در کنار قطعات چینی مشکل‌ساز است و زمانی که قطعه بدون نشان و نام یا مشخصه‌ای خاص در بازار خرید و فروش می‌شود و هر روز با یک رنگ و بسته‌بندی وارد بازار می‌شود، مصرف‌کننده قادر به تصمیم‌گیری درست نخواهد بود. وی تاکید کرد: نظارت بر کیفیت کالاها و ایمن بودن قطعات و جلوگیری از خطرات احتمالی برای سلامت افراد به عهده سازمان ملی استاندارد است. البته نظارت صنف لوازم یدکی و اتحادیه نیز ضروری بوده و مکمل نظارت‌های اداره استاندارد است.
 
وی همچنین درباره اشکالات بسته‌بندی در رنگ‌های متفاوت نیز تاکید کرد: به‌طور قطع این مسئله در تشخیص کیفیت قطعات چالش‌برانگیز است زیرا بسته‌بندی یک شکل ثابت ندارد و در بسته‌بندی‌ها به گونه‌ای عمل می‌شود که براساس نیاز مشتری شبیه‌سازی انجام شود که این امر بستر تولید قطعات تقلبی را به راحتی مهیا می‌کند.
 
به گفته صمدی، بسته‌بندی که یک شکل ثابت و اصلی ندارد و تولید تقلبی آن به راحتی مهیاست، قدرت تشخیص مصرف‌کننده را در شناسایی تولید تقلبی کاهش می‌دهد.
 
این فعال صنعت قطعه به بازار آینده لوازم یدکی نیز اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع بازار لوازم یدکی، بازار بزرگی است و در ۵سال آینده این بازار با بازار تولیدکنندگان OEM (استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با نشان کمپانی دیگر) به لحاظ حجم برابری خواهد کرد اما لازمه این حجم تنها بحث کیفی قطعات و محصولات است.
 
صمدی ادامه داد: بنابراین قطعه‌سازان نباید اجازه دهند به دلیل رقابت با قطعات چینی کالاهای خود را با هر کیفیت و نامی وارد بازار کنند. همچنین باید دقت خاصی روی تولیدات وجود داشته باشد تا در بحث کیفیت بازار خود را از دست ندهند.
 
مدیرعامل شرکت اورند پلاستیک تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد با نظارت بر گمرک کشور و نحوه تهیه و توزیع کالاها می‌تواند مانعی برای بسیاری از معضلات این صنف باشد. همچنین صنف لوازم یدکی می‌تواند با عملکرد مناسب، نظارت لازم را بر بازار داشته باشد. حذف این قطعات نامرغوب نیاز به هویت‌سازی دارد و احترام به مشتری باید از اولویت‌های این صنف باشد.
 
 
کالاهای ایرانی به نام تایوانی و چینی
 
 
اما یونس اکبرپور پایدار، رییس انجمن ماشین‌سازان و قطعه‌سازان خودرو آذربایجان‌شرقی، درباره درصد مازاد تولید به مشخص نبودن این مسئله اشاره کرد و گفت: درصدها به‌طور کامل مشخص نیست و این امر به دلیل تنوع قطعات است. به طوری که برای نمونه مازاد تولید سیبک و چراغ متفاوت است. وی اضافه کرد: دلیل دیگر در اختیار نبودن آمار دقیق از قطعه‌سازان است، آماری که بتوان روی آن تکیه کرد و نظر کلی داد.
 
این فعال صنعت قطعه به حضور قطعات بدون نام و نشان مشخص در بازار اشاره کرد و گفت: اگر بخشی از قطعه‌سازان محصولات خود را از طریق شبکه شرکت‌های خودروسازی در بازار لوازم یدکی توزیع می‌کنند عده‌ای دیگر از قطعه‌سازان هستند که محصولات خود را بدون هیچ نام مشخصی در بسته‌بندی‌های متفاوت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وارد سیستم بازار می‌کنند.
 
او در پاسخ به چرایی این امر و دلیل بسته‌بندی‌های مختلف از سوی قطعه‌سازان گفت: این دسته از تولیدکنندگان تمایلی ندارند که نام شرکت روی بسته‌بندی درج شود که شاید این امر به دلیل بحث‌هایی مانند مالیات باشد.
 
اکبرپورپایدار در ادامه به دلیل دیگری اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل دیگر این است که برخی قطعه‌سازان تمایل دارند با نام‌هایی شبیه به نشان‌های خارجی محصولات خود را توزیع کنند. از این رو با نام‌های تایوانی و چینی قطعات تولیدی خود را به فروش می‌رسانند. به نوعی خواستار تنوع در بازار هستند که فروشنده نیز به دنبال این امر است.
 
وی افزود: برای همین محصولات در بسته‌بندی‌های متعدد و مختلف توزیع می‌شود اما در توزیع شبکه‌های خودروسازان، در یک بسته‌بندی وارد بازار می‌شود.
 
وی ادامه داد: معضل تنوع بسته‌بندی‌ها در بخش قطعات خودروهای سبک و سنگین وجود دارد که این امر به دلیل نبود نظارت و قانون است که باید وجود داشته باشد؛ قانونی که شرکت‌ها را ملزم کند تا در یک بسته‌بندی محصولات خود را توزیع کنند که این مسئله باعث می‌شود خریداران در تشخیص محصولات باکیفیت به مشکل بر بخورند.
 
اکبرپور پایدار گفت: از دیگر مشکلات بازار لوازم یدکی این است که فروشندگان هر قطعه‌ای که سود بیشتری داشته باشد روی بحث تبلیغات آن متمرکز می‌شوند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو , قطعات یدکی , فروش خودرو , بازارخودرو , خدمات پس از فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یاسین : سلام دوستانی که برای j7 دو مرحله ای اردیبهشت ، براشون پیامک شاسی اومده ، لطفا بگید چندم تکمیل وجه کرده بودید و چه تاریخی پیامک اومده…ممنون
پلاس : دوستان سلام وقت بخیر ،بعد از اردیبهشت که فاتور بشه تکمیل وجه قبل از ۱۵ مرداد هم هستش ؟ یعنی خرداد و تیر کسی تکمیل وجه کرده؟؟؟
J7 ثبت نام خرداد : ن والا واس ما که چیزی نیومده بقیه چطور؟؟؟
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام وقت بخیر دوستانی که T9 نوشتن اعلام حضور کنن ببنیم چندسال دیگه به ماشین میرسیم!!! اون دوست عزیزی که گفت ثبت نام مرداد هستم شاشی شدم دقیقا چه طرحی بوده؟!
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام یاور جان کرمان موتور اولین فروش T9 که گذاشت برای سال ۱۴۰۴ پیش فروش آذر ماه بود که هنوز دعوت نامه نداده ۱/۲۰۰ گرفت پیش پرداخت ۱۰ روز بعدش فروش اقساطی قیمت قطعی گذاشت با پیش پرداخت ۱/۳۰۰ و ۱/۵۰۰ که من ۱/۵۰۰ رو زدم شما کی ثبت نام کردی که شاسی شدی؟؟
اردیبهشت2 : سلام دوستان آخه کجا دنیا اپراتور اینجوری جواب میده فقط آدم می پیچونن من 20 آبان پلاک شدم مگر برای پلاک نباید بیمه باشه چرا زمان مشخصی نداره ،توی همه مراحل خون جگیر کردن مردمو، سال تمام شد تحویل ماشین داستان شده خسته شدیم ....
J7 : سلام دوستان برا ثبت نام دو مرحله ای خرداد j7 برای کسی دعوتنامه اومده یا ن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستان برای درخواست کارت سوخت انلاین من اون قسمتی که سریال سند وشماره پلاک رو میخاد رو وارد میکنم میگه همچین شماره سندی موجود نیست.کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم
شاهین : کی بشه از ماهم تحویل بدن🥲🥹
حمید : باسلام پس چطوریه که براشهریور پیام نیمد ازمرداد ماه پریدن رفتن مهر شهریور چی شد پس اسکوبسکو می کنه سایپاگوربه گوری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دودوش : خیالت راحت نمیدن
آرش : من فروختم 206 صندوقدار خریدم مدل 99 واقعا راضیم پارس موتور جدید اصلا خوب نیست صد رحمت به موتور قبلی
یاسمن : تو رو خدا جدی تاثیر داره که گزینه sbr را فعال کنم برای ساینا دوگانه تا فاکتور شود خواهشا جواب بدید
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : سلام دوستان من فروش فوق العاده مهر پارسال بودم ماشین رو قبل عید دادن حدود 25 ملیون طلبکارم از سایپا امروز زنگ زدم هر چی از دهنم در میومد بهشون گفتم میخواستم ببینم شکایت حقوقی میشه کرد واسه حق و حقوقمون؟ کسی سر در میاره؟
تبدیل به تک : تبدیل تک و تکمیلی 16 شهریور فاکتورنشدم
امیر آریا نژاد : سلام دوباره دوستان ماه قبل قرار شد یک تجمع اعتراضی بزاریم اما تعداد کمی آمدن. عوامل سایپا دیدن قرار تجمع بشه روند فاکتور کردن کمی شتاب گرفت الان که دیدن شما حاضر نیستید برای گرفتن حق خودتون کاری کنید دوباره فاکتور ها به کندی داره انجام میشه برید کافه نگاه کنید بیشتر فاکتور ها برای ایرانخودرو است. حداقل زنگ بزنید اعتراض کنید حداقل تو سامانه 124 و 136 شکایت کنید. برید دادگاه شکایت کنید با این وضعیت مثل خریداران شاهین و اطلس باید یکسال منتظر باشید. از ما گفتن بود این پیام بماند برای روزی که به حرف من رسیدید
سونیا 23مهر : کسی خبری داره بگه لطفا
سونیا 23مهر : من 23مهر403پول ریختم ماشین اسفند دادن الان الان هنوز جریمه تاخیر نداذن
مرور : پنل کاربری درخواست ها تغییر رنگ و مدل
سارا : بچه ها از کجا بدونیم پلاک نصب شده یا نه.12 روزه حمل نشده ماشین میگن پلاک هنوز نصب نشده