قطعات تقلبی در تنوع بسته‌بندی گم می‌شود

 

قطعات تقلبی در تنوع بسته‌بندی گم می‌شود

 
به‌طور قطع برای هر خودرو نیاز به مازاد قطعاتی برای خدمات پس از فروش آن است. حال این تولید مازاد چند درصد است؟ آیا این میزان در نوع خودرو متفاوت است؟ نحوه توزیع آن به چه شکل و از چه طریقی انجام می‌شود؟ در این گزارش صمت سراغ قطعه‌سازان و فعالان این صنعت رفته تا پاسخ این پرسش‌ها را از آنها بگیرد.
 
قطعات تریم خارجی پر مصرف‌تر
 
حمیدرضا صمدی، یکی از فعالان صنعت قطعه درباره مازاد تولید قطعات گفت: دسته‌بندی هر گروه و خانواده قطعات با یکدیگر متفاوت است. به طور نمونه قطعات تریم خارجی خودرو مصرف بالایی دارد و در مقابل قطعات تریم داخل خودرو اینگونه نیست و عمر مصرف این قطعات با عمر مصرف خودرو یکسان است.
 
وی افزود: در این شرایط مازاد درصدهای تولید قطعات متفاوت است و باید دسته‌بندی کلی و جامعی برای هر یک از قطعات به طور جداگانه داشت. وی اضافه کرد: قطعاتی همراه با سیستم موتوری خودرو و تزئینات خارجی خودرو (قسمت‌های مختلف بدنه) که دارای خدمات جانبی هستند و توزیع این قطعات به دو صورت توزیع قطعات به وسیله شبکه خودروساز و توزیع توسط شبکه بازارهای سنتی انجام می‌شود.
 
این فعال صنعت قطعه ادامه داد: قطعه‌سازان هم با نشان خودروسازان داخلی نظیر ایران‌خودرو و سایپا قطعات را به شبکه آنها تحویل می‌دهند و هم خارج از قرارداد خود با شرکت‌های خودروساز به نام بازار بدون نام (blank market) به توزیع و فروش قطعات خود در بازار می‌پردازند و جایی که قطعات چینی در حال خرید و فروش است وجود این قطعات بدون نام، مشکل‌ساز نخواهد بود.
 
صمدی در ادامه به بحث نظارت بر کیفیت قطعات موجود در بازار خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت: بحث اصلی در این زمینه نظارت بر کیفیت قطعات وارداتی و تولید داخلی موجود در بازار است تا همه استانداردهای لازم را داشته باشند و استفاده از آنها برای مصرف‌کننده نیز خطرآفرین و مشکل‌ساز نشود.
 
 
کاهش قدرت تشخیص قطعات باکیفیت
 
 
این تولیدکننده قطعه در پاسخ به این پرسش که آیا بدون نام و نشان بودن قطعات در بازار لوازم یدکی مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: حضور قطعات تولید داخل بدون نام و نشان در کنار قطعات چینی مشکل‌ساز است و زمانی که قطعه بدون نشان و نام یا مشخصه‌ای خاص در بازار خرید و فروش می‌شود و هر روز با یک رنگ و بسته‌بندی وارد بازار می‌شود، مصرف‌کننده قادر به تصمیم‌گیری درست نخواهد بود. وی تاکید کرد: نظارت بر کیفیت کالاها و ایمن بودن قطعات و جلوگیری از خطرات احتمالی برای سلامت افراد به عهده سازمان ملی استاندارد است. البته نظارت صنف لوازم یدکی و اتحادیه نیز ضروری بوده و مکمل نظارت‌های اداره استاندارد است.
 
وی همچنین درباره اشکالات بسته‌بندی در رنگ‌های متفاوت نیز تاکید کرد: به‌طور قطع این مسئله در تشخیص کیفیت قطعات چالش‌برانگیز است زیرا بسته‌بندی یک شکل ثابت ندارد و در بسته‌بندی‌ها به گونه‌ای عمل می‌شود که براساس نیاز مشتری شبیه‌سازی انجام شود که این امر بستر تولید قطعات تقلبی را به راحتی مهیا می‌کند.
 
به گفته صمدی، بسته‌بندی که یک شکل ثابت و اصلی ندارد و تولید تقلبی آن به راحتی مهیاست، قدرت تشخیص مصرف‌کننده را در شناسایی تولید تقلبی کاهش می‌دهد.
 
این فعال صنعت قطعه به بازار آینده لوازم یدکی نیز اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع بازار لوازم یدکی، بازار بزرگی است و در ۵سال آینده این بازار با بازار تولیدکنندگان OEM (استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با نشان کمپانی دیگر) به لحاظ حجم برابری خواهد کرد اما لازمه این حجم تنها بحث کیفی قطعات و محصولات است.
 
صمدی ادامه داد: بنابراین قطعه‌سازان نباید اجازه دهند به دلیل رقابت با قطعات چینی کالاهای خود را با هر کیفیت و نامی وارد بازار کنند. همچنین باید دقت خاصی روی تولیدات وجود داشته باشد تا در بحث کیفیت بازار خود را از دست ندهند.
 
مدیرعامل شرکت اورند پلاستیک تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد با نظارت بر گمرک کشور و نحوه تهیه و توزیع کالاها می‌تواند مانعی برای بسیاری از معضلات این صنف باشد. همچنین صنف لوازم یدکی می‌تواند با عملکرد مناسب، نظارت لازم را بر بازار داشته باشد. حذف این قطعات نامرغوب نیاز به هویت‌سازی دارد و احترام به مشتری باید از اولویت‌های این صنف باشد.
 
 
کالاهای ایرانی به نام تایوانی و چینی
 
 
اما یونس اکبرپور پایدار، رییس انجمن ماشین‌سازان و قطعه‌سازان خودرو آذربایجان‌شرقی، درباره درصد مازاد تولید به مشخص نبودن این مسئله اشاره کرد و گفت: درصدها به‌طور کامل مشخص نیست و این امر به دلیل تنوع قطعات است. به طوری که برای نمونه مازاد تولید سیبک و چراغ متفاوت است. وی اضافه کرد: دلیل دیگر در اختیار نبودن آمار دقیق از قطعه‌سازان است، آماری که بتوان روی آن تکیه کرد و نظر کلی داد.
 
این فعال صنعت قطعه به حضور قطعات بدون نام و نشان مشخص در بازار اشاره کرد و گفت: اگر بخشی از قطعه‌سازان محصولات خود را از طریق شبکه شرکت‌های خودروسازی در بازار لوازم یدکی توزیع می‌کنند عده‌ای دیگر از قطعه‌سازان هستند که محصولات خود را بدون هیچ نام مشخصی در بسته‌بندی‌های متفاوت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وارد سیستم بازار می‌کنند.
 
او در پاسخ به چرایی این امر و دلیل بسته‌بندی‌های مختلف از سوی قطعه‌سازان گفت: این دسته از تولیدکنندگان تمایلی ندارند که نام شرکت روی بسته‌بندی درج شود که شاید این امر به دلیل بحث‌هایی مانند مالیات باشد.
 
اکبرپورپایدار در ادامه به دلیل دیگری اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل دیگر این است که برخی قطعه‌سازان تمایل دارند با نام‌هایی شبیه به نشان‌های خارجی محصولات خود را توزیع کنند. از این رو با نام‌های تایوانی و چینی قطعات تولیدی خود را به فروش می‌رسانند. به نوعی خواستار تنوع در بازار هستند که فروشنده نیز به دنبال این امر است.
 
وی افزود: برای همین محصولات در بسته‌بندی‌های متعدد و مختلف توزیع می‌شود اما در توزیع شبکه‌های خودروسازان، در یک بسته‌بندی وارد بازار می‌شود.
 
وی ادامه داد: معضل تنوع بسته‌بندی‌ها در بخش قطعات خودروهای سبک و سنگین وجود دارد که این امر به دلیل نبود نظارت و قانون است که باید وجود داشته باشد؛ قانونی که شرکت‌ها را ملزم کند تا در یک بسته‌بندی محصولات خود را توزیع کنند که این مسئله باعث می‌شود خریداران در تشخیص محصولات باکیفیت به مشکل بر بخورند.
 
اکبرپور پایدار گفت: از دیگر مشکلات بازار لوازم یدکی این است که فروشندگان هر قطعه‌ای که سود بیشتری داشته باشد روی بحث تبلیغات آن متمرکز می‌شوند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو , قطعات یدکی , فروش خودرو , بازارخودرو , خدمات پس از فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ب امید خدا : دوستان خامنهای کجاست بیت رهبری هسته من برم مگر او کاری بکنه
شاهین‌ ۲۷‌ اردیبشهت gl : این‌خبر‌از‌کجا‌گرفتی‌ ؟؟؟؟؟
شاهین‌تبد‌یل‌ GL : تعداد‌‌ تبدیل‌به‌ GL ها‌ خیلی‌زیاد‌شده می‌ترسم‌ Gها‌رو‌ تحویل‌بدن‌ ولی‌ما‌هنوز‌تحویل‌نگرفته‌باشیم
بدبخت شدم رفت : تجمع فقط داخل خودتهران...جلوی دادستانی یادادگستری...ببین چطورجواب میده...بایدجایی باشه که رفت وامدزیادباشه که رسانه ای بشه
شاهین : من میدونم فاکتور نمیشه واسه اونایی گفتم که این حرف هارو میزدن بزار اونام برن تجمع
محمدی : سلام تارا v1p اول مرداد تکمیل وجه انجام دادم هنوز فاکتور نشده تا چه قراردادی فاکتور شده کسی خبره داره ؟
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : سلام دوست عزیز کی گفته با رفتن به تجمع فاکتور میشه ؟؟؟؟هیچ خبری از اینجور چیزا نیتستش ،،ما رفتیم هیچ خبری نیست
محمد : باسلام .من دوبار رفتم تجمع هربار 4کیلومتر رفتم آمده .اینا پوست کلفت از این حرفها هستن .پریروز هم دوباره رفتم تجمع خیلی هم داد بیدار کردیم .ولی نتیجه ای نداشت .اینا بیشتر تولید شاهین احتصاص دادن به شاهین پلاس که روزی 40عدد بعد شاهین اتومات 30عددروزی بعد شاهین جی 13عدد .من خودم 800نفر جلوم هستند تا فاکتور بشم باز باید 3ماه منتظر باشم .13آذر پول واریز کردم 14سخا
رضا j7 : منم مثل شما ۵روز پیش فاکتور شدم الان تو وضعیت ارسال پلاک و مدارک هستم پلاک هم بنام خورده به نظرتون چقدر زمان میبره برای تحویل؟
Mostafa : شاهکار دیگری از شرکت فاسد سایپا درحالی که همه انواع مدلهای شاهین در تاخیر چند ماهه هستند،؛(کسانی که در سامانه یکپارچه اردیبهشت ۴۰۲ ثبت نام کرده بودند!) شاهین G تکمیل وجه آذر ۴۰۳ شاهین پلاس تکمیل وجه اسفند ۴۰۳ شاهین cvt تکمیل وجه اسفند ۴۰۳ شاهین GL تکمیل وجه ۱۶ اردیبهشت به بعد؛ امروز پس از چند ماه تعدادی شاهین جی‌ال تکمیل وجه ۱۷ خرداد به بعد فاکتور شده، درحالیکه هنوز تکمیل وجه ۱۶ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد فاکتور نشده‌اند! اما ماجرا چیست!؟ شرکت غیرشفاف و مافیایی سایپا، بدون بخشنامه و اعلام قبلی، گزینه اضافه کردن آپشن sbr (سنسور هشدار کمربند)را در سایت قرار داده (در حالیکه قبلا اتومات آنرا اعمال میکرد) و هرکسی که متوجه آن شده و آنرا فعال کرده ، شرکت سایپا بصورت رندوم آنها را فاکتور کرده است! به بیانی دیگر آنرا چراغ خاموش و در ادامه مقاصد نامبارکش فعال کرده که عده‌ای متوجه آن شده‌اند. این احتمالا ساده‌ترین نوع فساد و بی‌حرمتی‌های سایپا به مردم و قانون است که این بار آشکار شده است. به نظر می‌رسد احترام مردم به شرایط خطیر کشور، سایپا را جری‌تر کرده است تا هرگونه که بخ ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 9اسفند ساینا : سلام دوستان کسی می دونه فروش فوق العاده بهمن از چندم هستند تا چندم
چین s شهریور : مثلا میخوای زیر زبون بقیه بکشی ! ببینی بقیه چی میگن نخیر کسی فاکتور نشده خیالت راحت شد کم دروغ بگید
مهتاب : هر کی میگه فاکتور شده تحویل شده پذیرش درخواست شماره ملی و شناسنامه بذاره هر کی نداشت دروغ گفته در خصوص اخبار سود تاخیر هم اگر جایی دیدی لینک معتبر که ما هم بتونیم ببینیم بذارید در غیر اینصورت فیک و دروغه دوستان دیگه نیاید بگید طرف دروغ گفت با چی اگر راستگو هست چیزی که من گفتم بزارم همه ببینند آره دیگه گول نخورید ممنون
ساینا دوگانه مرداد ماهی1404 : ساینا دوگانه صبر میکنم تا سود مشارکت و تاخیر بشه 50الی 60میلیون بعدش دعوتنامه بیاد هر چقدر دیرتر بهتر ......انشالله که دوگانه ها را دیر بدهند و دعوتنامه ها اسفند ماه بیاد تکمیل وجه بکنیم مدل 1405بخورند و سود مشارکت 1ساله و جریمه تاخیر 7ماهه از سایپا بگیرم خیلی خوب میشه دیرتر بدند بهترین سرمایه گذاری و منفعت.....
ساینا دوگانه : من خودم پیش فروش 1403/10/25ساینا دوگانه هستم هنوز دعوتنامه دوگانه برام نیومده نوبت یکی یکی اول باید برای ما دعوتنامه دوگانه سوز بیاد بعد تک گانه هم نمی خواهم تا 20سال هم طول بکشد سود مشارکت و جریمه تاخیر میگیرم هم از خودرو سود میکنم و هم از سود مشارکت و جریمه تاخیر هیچ عجله ای هم ندارم ولی نوبت یکی یکی .....اگه بجای ساینا دوگانه شاهین بدهند حاضرم تبدیل بزنم ولاغیر........
حنا : شما فروردین تکمیل وجه کردی فاکتور نشدی پس برچه اساسی فاکتور میکنن اینا
علی : بخدا داغون شدم یه جواب درست حسابی هم نمیدن بهم
فاکتور S : کویک اس تکمیل وجه 18 تیر = امروز فاکتور شد 🥳
13tir : دوستان من13 تیرهستم سورن موتور جدید رنگ خاکستری،بیشتر دوستان 13تیری فاکتور شدن ولی واسه من نشده،ایا رنگی هارو دیرتر فاکتور میکنن،اگه کسی اطلاعات داره لطفا راهنمایی کنید،ممنون
ساینا زخمی : دمت گرم اقا توحید ارومیه