بسیاری از رانندگان متوجه آسیب های ناشی از لاستیک های کهنه و به ظاهر نو عرضه شده در بازار نیستند.
در هنگام خرید لاستیک نو بسیار پیش می آید که علی رغم پرداخت هزینه ی بالا فروشندگان لاستیک های به ظاهر نو اما کهنه را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.
لاستیک هایی که سال ها در انبار ها باقی مانده و قطعا کیفیت خودشان را از دست داده اند اما ظاهری دقیقا مشابه لاستیک های تازه تولید شده دارند.
خطرات اين لاستيکها با توجه به شرايط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعايت نکردن سرعت مطمئن و خانواده های پر جمعيت و تکميل ظرفيت کامل خودرو توسط افراد خانواده ، … باعث ناامني استفاده از اين لاستيک ها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بيشتر می شود .
برای خرید لاستیک در اولین قدم تلاش کنید که از نمونه های تولید شده در ایران استفاده کنید چرا که حجم تولیدات کمتر و فروش بالاتر موجب فروش سریع تر می شود و در نتیجه می توان به شکل کلی گفت که تایرهای ایرانی زمان گمتری را در انبار شرکت ها باقی می مانند.
در مقابل لاستیک های خارجی تا 5 یا 6 سال در بعضی موارد انبار می شود.
سازندگان خودرو براي مشخص کردن زمان توليد لاستيک ملزم به ثبت تاريخ ساخت هستند اما متاسفانه اين تاريخ به شکلی بر روی لاستيک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخيص نيست.
داخل جداره بيرونی لاستيک ها يک عدد چهار رقمي درج شده که مشخص کننده زمان توليد لاستیک خواهد بود .اين عدد بر اساس سال توليد و تعداد هفته است.دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم اخر سال توليد را نشان خواهد داد .
برای مثال درج عدد 2909 بر روی يک لاستيک يعنی اين لاستيک در بيست و نهمين هفته سال 2009 توليد شده است.
اعداد و ارقام درج شده بر روی دیواره تایر معانی متعددی را به همراه دارند که مهمترین آنها در تصویر فوق قابل مشاهده است.
بهترین حالت این است که تایر را دقیقا طبق دفترچه راهنمای خودرو انتخاب نمایید.
همچنین در صورت علاقه به استفاده از رینگ و تایر اسپرت، سعی کنید تا حداکثر 2 سایز بیشتر از چرخ استاندارد خودرو را انتخاب کرده و قطر کلی چرخ را ثابت در نظر بگیرید.
بدین معنا که در صورت تعویض رینگ 16 اینچی با 17 اینچی ، باید از تایری با دیواره کوتاه تر استفاده کنید تا سایز کلی چرخ تغییر چندانی نکند.
از نظر پهنا نیز استفاده از تایرهای بسیار پهن باعث افزایش مصرف سوخت و افزایش فشار بر روی سیستم تعلیق و بلبرینگ، جعبه فرمان و ..می شود.
از این رو بهترین کار استفاده از تایری است که 1 یا 2 شماره از تایر استاندارد پهن تر باشد، برای مثال برای خودرویی که به شکل استاندارد به تایر 185 میلیمتری مجهز است، تایر بالاتر از 205 میلیمتر توصیه نمی شود.