نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران

 

نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران

 
سوزوکی یکی از کمپانی‌هایی است که پس از برجام صحبت‌های زیادی در مورد بازگشت آن به بازار ایران و تولید محصولات جدیدش از سوی ایران‌خودرو شنیده می‌شود. در چند ماه گذشته چندین بار خبرهایی مبنی بر همکاری‌های جدید با سوزوکی اعلام شده و محصولات متفاوتی از سوزوکی به‌عنوان محصولات جدید بازار ایران معرفی شده‌اند. در این میان، سوزوکی بالنو جدیدترین مدلی است که از ورود آن به بازار ایران صحبت می‌شود.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
سوزوکی بالنو یک خودروی ساب‌کامپکت (سگمنت B) از سوزوکی است که تولید آن از سال 2015 در هندوستان آغاز شده است. با توجه به این که بالنو با محصول قدیمی‌تر سوزوکی یعنی سوئیفت در یک کلاس قرار می‌گیرد، در ابتدای معرفی این خودرو شایعاتی مبنی بر این که بالنو جایگزین سوئیفت خواهد شد بالا گرفت؛ اما هم‌اکنون بالنو و سوئیفت در کنار یکدیگر در بازارها حضور دارند و بالنو بازه قیمتی کمی بالاتر از سوئیفت دارد.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
بالنو تنها در کشور هندوستان و توسط ماروتی سوزوکی بر پایه یک پلتفرم کاملاً جدید و مستقل تولید می‌شود. برای این خودرو سه گزینه پیشرانه در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
موتور بنزینی سه سیلندر یک لیتری بوسترجت، با تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت.
موتور بنزینی چهار سیلندر 1.2 لیتری دوال جت با سیستم SHVS (خودروی هوشمند هیبریدی سوزوکی)
یک موتور بنزینی چهار سیلندر 1.2 لیتری معمولی
همچنین برای نسخه هندی نیز دو گزینه پیشرانه موجود است که عبارتند از:
موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی سری K
موتور دیزلی 1.3 لیتری چهار سیلندر DDIS
گزینه‌های انتقال قدرت نیز برای بالنو عبارتند از جعبه دنده دستی 5 دنده اتومات، جعبه دنده 6 دنده اتوماتیک (بوسترجت) و CVT (دوال جت)
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
سوزوکی بالنو از نظر ایمنی 3 ستاره از موسسه Euro NCAP کسب کرده است و یک نسخه مجهزتر از آن موفق به کسب چهار ستاره ایمنی از همین موسسه شده است.
در ادامه، بررسی نشریه اتواکسپرس انگلستان از این خودرو را مرور می‌کنیم:
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
سوزوکی در حال حاضر سوئیفت را برای رقابت در کلاس سوپرمینی ها دارد. در نتیجه به نظر غیر معمول می‌آید که سوزوکی بالنوی جدید نیز در همین بازار به رقابت بپردازد. البته منطق کمپانی واضح است: سوپرمینی‌ها همچنان بخش بزرگی از فروش خودروها در انگلستان را تشکیل می‌دهند و یک گزینه دیگر برای سوزوکی می‌تواند حضور این کمپانی در این بخش از بازار را استحکام بخشد.
بالنو بر پایه یک پلتفرم جدید ساخته شده است و این همان پلتفرمی است که قرار است نسل آینده سوئیفت را نیز تشکیل دهد. این پلتفرم طراحی شده است تا بدون کاستن از مقاومت بدنه، وزن خودرو را کاهش دهد. در حقیقت، ساختار پوسته خودرو کمتر از 200 کیلوگرم وزن دارد که وزن کلی این خودروی تازه وارد را به 935 کیلوگرم کاهش داده است.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
کاهش وزن همواره یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود؛ چراکه به نظر می‌آید که سوزوکی بهینه‌تر، چابک‌تر و سریع‌تر خواهد شد. وزن این خودرو نشان می‌دهد که این خودرو، خودرویی بسیار کوچک نخواهد بود. طول 3.9 متری و عرض 1.9 متری این خودرو نشان از این دارد که بالنو دقیقاً در کلاس سوپرمینی ها قرار می‌گیرد، اما فضای بار 320 لیتری آن، که با خواباندن صندلی‌ها به 756 لیتر می‌رسد، فضایی بسیار بزرگ خواهد بود.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
کابین این خودرو نیز بسیار جادار است و در نتیجه این فضای زیاد تنها منحصر به محفظه بار نمی‌گردد. فضای بسیار زیادی در قسمت جلو وجود دارد و حتی زمانی که صندلی‌ها به طور کامل به عقب کشیده شده باشند، فضای پا در عقب برای نشستن راحت سرنشینان بزرگسال مناسب است. سوزوکی بالنو به راحتی یکی از انطباق پذیرترین سوپرمینی‌های موجود است. فضای سر برای افرادی که قدی بیشتر از 182 سانتی‌متر داشته باشند کمی تنگ است، اما صندلی‌های عقب به‌اندازه کافی بزرگ هستند که اکثر افراد را راضی نگه دارند.
اگر شما از خودرو برای جابه‌جایی وسایل به جای افراد استفاده می‌کنید بد نیست بدانید که صندلی‌های عقب به‌سادگی تا می‌شوند و هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها و قسمت پایین وجود نخواهد داشت. در آن قسمت حتی یک فضای عمیق در زیر صندلی‌ها برای قرار دادن وسایل اضافی وجود خواهد داشت.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
جدیدترین سوپرمینی سوزوکی همچنین رانندگی خوبی در راه‌های بریتانیا دارد. صندلی‌ها اندکی سفت هستند اما به‌خوبی بدن را در برمی‌گیرند. پس از یک روز رانندگی با این خودرو، وقتی که از آن خارج شدیم هیچ‌گونه ناراحتی و خستگی که حتی در خودروهای گرانتر از آن وجود دارد را احساس نکردیم. مهم‌ترین ایرادی که بالنو دارد، درزمینهٔ عایق‌بندی، خصوصاً در بزرگراه‌هاست. صدای باد و نویز جاده تا حدودی به کابین نفوذ می‌کند و با داشتن گیربکس پنج دنده، در سرعت‌های بالا کمی پر سروصدا است که کمی آزاردهنده است.
با این وجود، اگر شما قصد نداشته باشید که به خیلی زیاد در بزرگراه‌ها رانندگی کنید، هیچ جای نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت. با خروج از مسیرهای سریع ژن‌های سوئیفت شروع به خودنمایی می‌کنند و این خودرو در مسیرهای شهری و جاده‌های ییلاقی بسیار چابک و تند و تیز به نظر می‌رسد.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
فرمان این خودرو کمی سبک است، اما با داشتن قدرت غافلگیرکننده نگرانی‌ها را کنار می‌زند. حتی کم کردن سرعت نیز راضی‌کننده است، زیرا که احساس می‌شود که پدال ترمز بسیار خوب تنظیم شده است. تعلیق نرم این خودرو به این معنی است که کمی تکان‌های بدنه وجود خواهد داشت، اما رانندگی با بالنو همچنان به‌خوبی برادر اسپرت ترش یعنی سوئیفت است.
مدلی که ما مورد تست قرار دادیم، از پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربو جدید سوزوکی استفاده می‌کرد که حقیقتاً برای این خودرو مناسب است. خروجی‌های 109 اسب بخاری و 170 نیوتن متری این پیشرانه بیشتر از حد نیاز برای خودرویی با این وزن کم هستند و با وجود توربوشارژ بودن، رانندگی با آن درست مثل تمام موتورهای سه سیلندر عالی امروزه، هیجان‌انگیز است.
سوزوکی بالنو با مصرف سوخت ادعایی 3.7 لیتر بر صد کیلومتر خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود و با وجودی که از نظر میزان آلایندگی هنوز نتوانسته است وارد محدوده 100 گرم بر کیلومتر اکسید کربن شود، اما همچنان این خودرو میزان قابل احترام 105 گرم بر کیلومتر را منتشر می‌کند. دنده دستی استفاده‌ای آسان دارد و بد نبود اگر یک دنده اضافی برای مسیرهای طولانی موجود می‌بود تا در سفرها بهره‌وری خودرو را بیشتر کند.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
متأسفانه وقتی که صحبت از طراحی می‌شود، بالنو به یک بازنده چه درزمینهٔ طراحی داخلی و چه طراحی خارجی تبدیل می‌شود. طراحی خارجی ساده نمی‌تواند خودرو را به‌خوبی به مخاطبان عرضه کند. به‌عبارت‌دیگر، آن گونه که سئات ایبیزا و فورد فیستا می‌توانند خریداران جوان ظاهرپسند را جلب کنند، سوزوکی در این کار شکست می‌خورد. سوپرمینی‌هایی که از آن‌ها اسم برده شد همچنین کابین بسیار جذاب‌تری نسبت به سوزوکی دارند. در حالی که پلاستیک‌های سفت و خشک کابین بالنو در شرایط سخت زندگی خانوادگی کمک‌کننده خواهند بود، اما کابین ظاهری بسیار قدیمی، پراکنده و بدتر از همه، کمی احمقانه دارد.
خودروی مورد تست دارای یک کیت از تجهیزات اضافی بود، در عین حال، تجهیزات استاندارد برای همه مدل‌ها شامل رینگ‌های آلومینیومی، رادیوی DAB، USB و اتصال بلوتوث و شیشههای عقب دودی می‌شود. حتی می‌توان در برخی از مدل‌ها یک رهیاب ماهواره‌ای هم دریافت کرد که در کلاس سوپرمینی‌ها کم‌سابقه است. اگر شما مشکلی با ظاهر و جنس کابین خودرو ندارید، لیست کیت‌ها می‌توانند بسیار وسوسه‌انگیز باشند.
نگاهی به سوزوکی بالنو، گزینه جدید ایران‌خودرو برای بازار ایران
قضاوت:
سوزوکی بالنو ذره‌ای از گوهر پنهان در کلاس سوپرمینی هاست، مخصوصاً زمانی که با موتور عالی سه سیلندر یک لیتری توربو بنزینی همراه باشد. اگر از ورای چهره احمقانه داخلی و خارجی به آن نگاه کنید، سوزوکی می‌تواند گزینه‌ای عالی و شایسته برای تأمین تمامی نیازهای شما باشد. رانندگی این خودرو سرگرم‌کننده است، کاربردی است، راحت است و به طور معقولی راندن آن ارزان است. مدل SZ5 با تمامی تجهیزاتش قیمتی کمتر از 14000 پوند خواهد داشت.
 
 
 
 

منبع

اتو اکسپرس

 

برچسب : خودرو , سوزوکی , خودرو وارداتی , سوزوکی بالنو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محسن
3

با این قیمت ارزش خرید ندارد...
باید در ایران زیر 50 میلیون عرضه شود
23:26  1395/05/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : تکمیل وجه اسفن 90 درصد فاکتور شدن مابقی تو همین چند روز فاکتور میشن و به امید خدا نوبت ما میرسه من 13شهریور واریز اولیه داشتم 15 اردیبهشت تکمیل وجه و سخا
علیرضا ۱ : دوستان پیامک تحویل میزنه از ۸:۳۰به بعد شما قبل ۸اونجا باشید نوبت بگیرین من ۷رفتم نوبت گرفتم ساعت ۸کارای اداریش رو انجام دادم بعد ۸:۳۰دقیقه ماشین رو تحویل گرفتم
شاهین زمستان درجنوب : سایپا که قطعی ماشیناش وگرون میکنه به زودی ودراین شکی نیس ولی این بی صاحب اصلا دعوتنامه نمیفرسته یافاکتور نمیزنه همش با تٵخیر اخه از جون مردم چی میخوای مردم بخدا اذیت شدن الان ایرانخودرو دوماه نرسیده به موعد تحویل همه دعوتنانه مرداد رافرستاد وروند تحویل خودرو زودتر ازموعد هست الان سایپا هم گرون میکنه وهم با تاخیر تحویل میده نمیدونم مرضشون چی هست
ناشناس : درجواب این دوست عزیز من 23 مهر 402 واریز وجه اولیه کردم هفته چهارم اسفندماه 403 منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم تا الان که 22 خرداد 404 هست از پیامک دعوتنامه تکمیل وجه خبری نیست
Jac j4 ۱۰بهمن : سلام دوستان من بهمن ثبت نام کردم تحویل اردیبهشت بوده هنوز فاکتور نشده زنگم میزنم میگن همینه تاخیر داره منتها اقواممون اسفند ثبت نام کرده هفته پیش پبامک فاکتور اومده براش خیلی عجیبه! اینا رو چه حسابی فاکتور میکنن شاسی میزنن؟ مگه به نوبت نیست ؟!!!
هادی : از جریمه تاخیر بگو. تو سند کمپانی یا پیامک نوشته چقدر؟
علی شاهین : اینکه دوستان میگن مهر 1402 واریز کردن چه تاریخی از مهر. این مهمه چونکه تا 5 مهر دعوتنامه اومده ولی اونایی که بعدش واریز کردن هیچ
ممد : سلام تارا وی۱پلاس سفید طرح مادران فروش فوری،تحویل۲۶خرداد ۱۵ام فاکتور۱۸ام پلاک امروز۲۲تحویل گرفتم.ایشالا قسمت همگی...
دی ماه : سلام من ۲۶ام سخا وتکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم نوش جونشون والا از سهندی ها هیچ بخاری درنمیاد نه حرفی نه اعتراضی فقط اینجا فحش میدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهران س : سلام عزیز من هنوز نظرات پیگیری میکنم گفتم جویا حال شما بشم مشکلتون حل شد فاکتور شدین ؟
مجید مشهد : واریز اسفند 402 تکمیل وجه 28 مهر 403 سخا 28 مهر هر کسی از مهر ماه فاکتور شد لطفا اعلام کنید ممنون از 25 خرداد یادتون نره چرا گروه اطلسو پاک کردن از صفحه
پیش فروش تیر : منم نظرم اینه. انشالله که اصلاح قیمت صورت بگیره و ما منتفع بشیم
محمد751 : نه یکی داخل یکی از گروها گذاشته بود گفتم اطلاع بدم .
ساینا : برای کارت سوخت کی؟ وباچه مدرکی بایداقدام کرد؟
4 تیر فوری : دوستان سود تاخیر چجوریه
اشکان کاشان : سلام ثبت نام1403/11/23تیگو7پروپرمیوم،1403/12/18شاسی،پرداخت دیون1404/2/28ثبت چک دیون1404/3/4،درمورخ1404/3/17فاکتور،بیمه،پلاک،ارسال مدارک1404/3/19 امروزدرکمال ناباوری وتعجب نمایندگی ومشریان تحویل گرفتم
رسول : داداش توم هی امروز گرفتیم یکم باش کارکن بن 1000تا5000ببر نمایندگی اینا هم میتونی از اپراتور گیج سایپا بپرسی
رسول : داداش ایجاد ماشین هنوز تحویل نگرفتن که باش ترمز کنن دلت خوشه بده یکی با دستگاه دیاگ کامپیوتری هواگیریش کنه
محمودرضا : درود بر همگی با توجه به واکنش منفی وزارت صمت به ابلاغ قیمتهای جدید محصولات ایران خودرو از سوی این شرکت، احتمالا برای تنبیه ایران خودرو، قیمتها مجددا بازنگری شود و با سخت گیری بیشتری قیمت گذاری صورت بگیرد که خروجی ان، متعادل شدن افزایش قیمتها خواهد بود. بنابراین پیشنهاد بنده هم این است که با توجه به اینکه فرصت دو هفته ای تا مهلت پرداخت اعلام شده برای تکمیل وجه وجود دارد، از تکمیل وجه خودداری نمایید و انرا به دو روز اخر موکول نمایید. البته اگر افزایش قیمت کمتر از مقادیر فعلی تایید و ابلاغ شود ایران خودرو مجبور است وجوخ مازاد را عودت دهد منتها این کار زمانبر خواهد بود.