سوزوکی یکی از کمپانیهایی است که پس از برجام صحبتهای زیادی در مورد بازگشت آن به بازار ایران و تولید محصولات جدیدش از سوی ایرانخودرو شنیده میشود. در چند ماه گذشته چندین بار خبرهایی مبنی بر همکاریهای جدید با سوزوکی اعلام شده و محصولات متفاوتی از سوزوکی بهعنوان محصولات جدید بازار ایران معرفی شدهاند. در این میان، سوزوکی بالنو جدیدترین مدلی است که از ورود آن به بازار ایران صحبت میشود.
سوزوکی بالنو یک خودروی سابکامپکت (سگمنت B) از سوزوکی است که تولید آن از سال 2015 در هندوستان آغاز شده است. با توجه به این که بالنو با محصول قدیمیتر سوزوکی یعنی سوئیفت در یک کلاس قرار میگیرد، در ابتدای معرفی این خودرو شایعاتی مبنی بر این که بالنو جایگزین سوئیفت خواهد شد بالا گرفت؛ اما هماکنون بالنو و سوئیفت در کنار یکدیگر در بازارها حضور دارند و بالنو بازه قیمتی کمی بالاتر از سوئیفت دارد.
بالنو تنها در کشور هندوستان و توسط ماروتی سوزوکی بر پایه یک پلتفرم کاملاً جدید و مستقل تولید میشود. برای این خودرو سه گزینه پیشرانه در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
• موتور بنزینی سه سیلندر یک لیتری بوسترجت، با تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت.
• موتور بنزینی چهار سیلندر 1.2 لیتری دوال جت با سیستم SHVS (خودروی هوشمند هیبریدی سوزوکی)
• یک موتور بنزینی چهار سیلندر 1.2 لیتری معمولی
همچنین برای نسخه هندی نیز دو گزینه پیشرانه موجود است که عبارتند از:
• موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی سری K
• موتور دیزلی 1.3 لیتری چهار سیلندر DDIS
گزینههای انتقال قدرت نیز برای بالنو عبارتند از جعبه دنده دستی 5 دنده اتومات، جعبه دنده 6 دنده اتوماتیک (بوسترجت) و CVT (دوال جت)
سوزوکی بالنو از نظر ایمنی 3 ستاره از موسسه Euro NCAP کسب کرده است و یک نسخه مجهزتر از آن موفق به کسب چهار ستاره ایمنی از همین موسسه شده است.
در ادامه، بررسی نشریه اتواکسپرس انگلستان از این خودرو را مرور میکنیم:
سوزوکی در حال حاضر سوئیفت را برای رقابت در کلاس سوپرمینی ها دارد. در نتیجه به نظر غیر معمول میآید که سوزوکی بالنوی جدید نیز در همین بازار به رقابت بپردازد. البته منطق کمپانی واضح است: سوپرمینیها همچنان بخش بزرگی از فروش خودروها در انگلستان را تشکیل میدهند و یک گزینه دیگر برای سوزوکی میتواند حضور این کمپانی در این بخش از بازار را استحکام بخشد.
بالنو بر پایه یک پلتفرم جدید ساخته شده است و این همان پلتفرمی است که قرار است نسل آینده سوئیفت را نیز تشکیل دهد. این پلتفرم طراحی شده است تا بدون کاستن از مقاومت بدنه، وزن خودرو را کاهش دهد. در حقیقت، ساختار پوسته خودرو کمتر از 200 کیلوگرم وزن دارد که وزن کلی این خودروی تازه وارد را به 935 کیلوگرم کاهش داده است.
کاهش وزن همواره یک امتیاز بزرگ محسوب میشود؛ چراکه به نظر میآید که سوزوکی بهینهتر، چابکتر و سریعتر خواهد شد. وزن این خودرو نشان میدهد که این خودرو، خودرویی بسیار کوچک نخواهد بود. طول 3.9 متری و عرض 1.9 متری این خودرو نشان از این دارد که بالنو دقیقاً در کلاس سوپرمینی ها قرار میگیرد، اما فضای بار 320 لیتری آن، که با خواباندن صندلیها به 756 لیتر میرسد، فضایی بسیار بزرگ خواهد بود.
کابین این خودرو نیز بسیار جادار است و در نتیجه این فضای زیاد تنها منحصر به محفظه بار نمیگردد. فضای بسیار زیادی در قسمت جلو وجود دارد و حتی زمانی که صندلیها به طور کامل به عقب کشیده شده باشند، فضای پا در عقب برای نشستن راحت سرنشینان بزرگسال مناسب است. سوزوکی بالنو به راحتی یکی از انطباق پذیرترین سوپرمینیهای موجود است. فضای سر برای افرادی که قدی بیشتر از 182 سانتیمتر داشته باشند کمی تنگ است، اما صندلیهای عقب بهاندازه کافی بزرگ هستند که اکثر افراد را راضی نگه دارند.
اگر شما از خودرو برای جابهجایی وسایل به جای افراد استفاده میکنید بد نیست بدانید که صندلیهای عقب بهسادگی تا میشوند و هیچ فاصلهای بین آنها و قسمت پایین وجود نخواهد داشت. در آن قسمت حتی یک فضای عمیق در زیر صندلیها برای قرار دادن وسایل اضافی وجود خواهد داشت.
جدیدترین سوپرمینی سوزوکی همچنین رانندگی خوبی در راههای بریتانیا دارد. صندلیها اندکی سفت هستند اما بهخوبی بدن را در برمیگیرند. پس از یک روز رانندگی با این خودرو، وقتی که از آن خارج شدیم هیچگونه ناراحتی و خستگی که حتی در خودروهای گرانتر از آن وجود دارد را احساس نکردیم. مهمترین ایرادی که بالنو دارد، درزمینهٔ عایقبندی، خصوصاً در بزرگراههاست. صدای باد و نویز جاده تا حدودی به کابین نفوذ میکند و با داشتن گیربکس پنج دنده، در سرعتهای بالا کمی پر سروصدا است که کمی آزاردهنده است.
با این وجود، اگر شما قصد نداشته باشید که به خیلی زیاد در بزرگراهها رانندگی کنید، هیچ جای نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت. با خروج از مسیرهای سریع ژنهای سوئیفت شروع به خودنمایی میکنند و این خودرو در مسیرهای شهری و جادههای ییلاقی بسیار چابک و تند و تیز به نظر میرسد.
فرمان این خودرو کمی سبک است، اما با داشتن قدرت غافلگیرکننده نگرانیها را کنار میزند. حتی کم کردن سرعت نیز راضیکننده است، زیرا که احساس میشود که پدال ترمز بسیار خوب تنظیم شده است. تعلیق نرم این خودرو به این معنی است که کمی تکانهای بدنه وجود خواهد داشت، اما رانندگی با بالنو همچنان بهخوبی برادر اسپرت ترش یعنی سوئیفت است.
مدلی که ما مورد تست قرار دادیم، از پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربو جدید سوزوکی استفاده میکرد که حقیقتاً برای این خودرو مناسب است. خروجیهای 109 اسب بخاری و 170 نیوتن متری این پیشرانه بیشتر از حد نیاز برای خودرویی با این وزن کم هستند و با وجود توربوشارژ بودن، رانندگی با آن درست مثل تمام موتورهای سه سیلندر عالی امروزه، هیجانانگیز است.
سوزوکی بالنو با مصرف سوخت ادعایی 3.7 لیتر بر صد کیلومتر خودرویی اقتصادی محسوب میشود و با وجودی که از نظر میزان آلایندگی هنوز نتوانسته است وارد محدوده 100 گرم بر کیلومتر اکسید کربن شود، اما همچنان این خودرو میزان قابل احترام 105 گرم بر کیلومتر را منتشر میکند. دنده دستی استفادهای آسان دارد و بد نبود اگر یک دنده اضافی برای مسیرهای طولانی موجود میبود تا در سفرها بهرهوری خودرو را بیشتر کند.
متأسفانه وقتی که صحبت از طراحی میشود، بالنو به یک بازنده چه درزمینهٔ طراحی داخلی و چه طراحی خارجی تبدیل میشود. طراحی خارجی ساده نمیتواند خودرو را بهخوبی به مخاطبان عرضه کند. بهعبارتدیگر، آن گونه که سئات ایبیزا و فورد فیستا میتوانند خریداران جوان ظاهرپسند را جلب کنند، سوزوکی در این کار شکست میخورد. سوپرمینیهایی که از آنها اسم برده شد همچنین کابین بسیار جذابتری نسبت به سوزوکی دارند. در حالی که پلاستیکهای سفت و خشک کابین بالنو در شرایط سخت زندگی خانوادگی کمککننده خواهند بود، اما کابین ظاهری بسیار قدیمی، پراکنده و بدتر از همه، کمی احمقانه دارد.
خودروی مورد تست دارای یک کیت از تجهیزات اضافی بود، در عین حال، تجهیزات استاندارد برای همه مدلها شامل رینگهای آلومینیومی، رادیوی DAB، USB و اتصال بلوتوث و شیشههای عقب دودی میشود. حتی میتوان در برخی از مدلها یک رهیاب ماهوارهای هم دریافت کرد که در کلاس سوپرمینیها کمسابقه است. اگر شما مشکلی با ظاهر و جنس کابین خودرو ندارید، لیست کیتها میتوانند بسیار وسوسهانگیز باشند.
قضاوت:
سوزوکی بالنو ذرهای از گوهر پنهان در کلاس سوپرمینی هاست، مخصوصاً زمانی که با موتور عالی سه سیلندر یک لیتری توربو بنزینی همراه باشد. اگر از ورای چهره احمقانه داخلی و خارجی به آن نگاه کنید، سوزوکی میتواند گزینهای عالی و شایسته برای تأمین تمامی نیازهای شما باشد. رانندگی این خودرو سرگرمکننده است، کاربردی است، راحت است و به طور معقولی راندن آن ارزان است. مدل SZ5 با تمامی تجهیزاتش قیمتی کمتر از 14000 پوند خواهد داشت.