خدمات پس از فروش: مقوله ای نو در بازاریابی

خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی

ثابت شده است حفظ و نگهداری مشتریان موجود و بالفعل نسبت به جذب مشتریان جدید و بالقوه دارای 5 برابر هزینه  کم تر است. چنانچه سازمان ها در جذب مشتریان جدید خود طرح هایی را پیاده سازی نمایند که منجر به وفادار ساختن آن ها به سازمان شود، باصرفه تر و اقتصادی تر است و هزینه های جذب مشتریان جدید و احتمالا غیروفادار را نیز می توان به سایر بخش های سازمان اختصاص داد. به طور ذاتی، تولید و ارائه محصول جدید برای هر سازمان با هزینه های هنگفت و سرسام آوری همراه است و سازندگان با حفظ لایه های ابتدایی و میانی و با تغییر لایه های نهایی سعی در ایجاد شکل و شمایل جدیدی دارند. این کار از یک طرف هزینه های ساخت و تولید را به شدت کاهش می دهد و از طرف دیگر حس تنوع طلبی و به روز بودن مشتریان را برآورده می سازد. البته در کنار سرمایه گذاری برای تولید محصولات جدیدتر و متنوع تر، آن چه که آن ها را در کنار سایر رقبا متمایزتر و برجسته تر می کند، پرداختن به مقوله خدمات می باشد که این موضوع در دهه های اخیر به خوبی برای تمام سازندگان مسجل شده است.

خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی

اگرچه اصولاً "خدمات" در ابتدا "خدمات پس از فروش" را در ذهن تداعی می کند؛ اما به طور دقیق تر "خدمات" بر سه اصل استوار است: (1) خدمات پیش از فروش، (2) خدمات در حین فروش، و (3) خدمات پس از فروش. اگرچه "خدمات" همواره قصد دارد تا به جای تولید و ارائه یک محصول فیزیکی و ملموس، یک محصول غیرملموس (مثلاً ادای احترام نگهبان یک رستوران به مشتریان) در اختیار مشتری قرار دهد که به صورت فیزیکی برای مشتری مالکیتی در پی ندارد اما مشتری آن خدمات را مختص خود می داند و از داشتن آن به خود می بالد؛ اما مزیتی که دارد این است که با ارتباط برقرار کردن با تک تک مشتریان خود می تواند نیازهای فردی و شخصی آنان را شناسایی کند و برای هر کدام خدمات خاصی را ارائه دهد. در تعاریف، رضایت مندی مشتریان هنگامی حاصل می گردد که سطح نیازهای مشتریان شناسایی و برآورده شود. مشتری وفادار فردی است که با رضایت کامل برای استفاده مجدد از همان محصول یا سایر محصولات به همان سازمان مراجعه می کند؛ بنابراین، در صورتی که بتوان با استفاده از روش های ایجاد رضایت مندی در مشتریان، آنان را به سازمان وفادار ساخت، آن سازمان به نهایت ثروت خود دست خواهد یافت.

خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی

خدمات پس از فروش، نه فقط برای رفع ایرادهای ذاتی قطعات و کالاها، که اصولاً برای یک فرایند بازاریابی طراحی و پیاده سازی می شود. سازمان ها از هر فرصتی برای روبه رو شدن و ارتباط برقرار ساختن با مشتری بهره  می برند و چه بهتر مشتری که محصول ناقصی دریافت کرده باشد و اکنون برای رسیدگی به آن محصول به سازمان آمده باشد. در این صورت می توان علاوه بر شناسایی نیاز این دسته از مشتریان، نسبت به ارائه خدمات نوین به آنان اقدام کرد.خدمات پس از فروش، یک ابزار رقابتی است؛ ابزاری که با آن می توان در بازار رقابت، نقشی فراتر از رقبا ایجاد کرد. خدمات پس از فروش را نباید هزینه و تهدید دید؛ چه بسا می تواند فرصتی برای وفادار ساختن مشتریان محسوب شود.

خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی

امروزه تمام شرکت ها با به کارگیری روش های متعدد در ارائه خدمات نوین به مشتریان با یکدیگر رقابت می کنند. این خدمات نوین می تواند در قالب کاهش قیمت های عملیاتی، تحت پوشش قرار دادن مشتریان، و برعهده گرفتن مستقیم امور برخی مشتریان توسط شخص مسئولان شرکت باشد. اگرچه تمام این کارها برای این است که خاطر مشتریان از محصول یا محصولات خود جمع باشد و این طرز تلقی در آنان ایجاد شود که  سازمان بیش از هر فرد دیگری نگران کالا یا محصول مشتری است؛ اما به راستی خدمات پس از فروش در ایران، یک امر رقابتی است یا به الزام دولت به مشتریان ارایه می شود؟ کدام شرکت تاکنون توانسته است بدون دغدغه نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان هزینه کند؟


خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

19 نظر

آشنای قدیمی
5

به متن نوشته شدم دقت کرده و ضمن مطالعه آن دریافتم که برخی مسائل درست است ، نکته قابل تامل این است که نویسنده تا چه حد آرمانگرا و تا چه حد واقعیتگرا میباشد ؟؟!
برای حصول این نتیجه ها حداقل به 2 برنامه میان مدت 3 ساله نیاز است ، آیا نویسنده تا بحال که در نیمه دوم عمر خود بسر میبرد توانسته حداقل در یک شرکت به این مهم دست یابد ، یعنی 6 سال در قالب 2 برنامه ( منظور زمانیست که برنامه و تغییرات انجام شود و این زمان میتواند کمتر یا بیشتر باشد ) بطور مستمر فعالیت نموده و یا اگر در اواسط این برنامه ها قطع همکاری نمود طوری برنامه ریزی نماید که مدیر بعدی بتواند ادامه برنامه قبلی را ادامه دهد ؟؟!!
با اندکی تامل پاسخ روشن است ! بله این مقاله اگر قابلیت اجرا در محیط و همچنین روحیه تک تک ما راداشته باشد بسیار عالی است ولی اتفاقی که در واقعیت رخ می دهد چیز دیگری است .

در ضمن بهتر این است که میزان تجربه و مهارت نویسنده با عنوان " دکتر" که منشا این مدرک نا معلوم است تباه نگردد ،وقتی نویسنده در عنوان مدرک خود غرض می ورزد چطور میتوان به اصل مقاله شک نکرد ؟!
19:14  1393/12/04
گزارش
پاسخ دادن
علی
1

بله موافقم واقعیت و اجرا تا مقاله نویسی خیلی فاصله داره ، امیدوارم تک تک ما آرمانها و اجرا مون رو بهم نزدیک کنیم .
13:51  1393/12/05

گزارش
مینا
2

با سلام
اگر در مقالات منابع ان هم ذکر شود خیلی بهتر است برای من که روی این موضوع کار کردم سه قسمت ان اشنا بود ولی بقیه ان نه اگه امکان داره مراجع رو هم ذکر بفرمائید چون خودتون بهتر از من میدونید این از اصول مقاله نویسی هست
ایا در زمینه مدیریت زنجیره تامین قطعات هم کار کردین؟
و چون ظاهرا در ایران تشریف ندارید بفرمائید موضوعات کاربردی به روز در زمینه خدمات پس از فروش صنعت خودرو به خصوص در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات مربوط به کدام قسمتها هست؟منظورم اطلاعاتی هست که شاید کمتر بشه در مقالات پیدا کرد
متشکرم

14:48  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
نادر وهاب آقایی
0

سرکار خانم مینا. دقیقا بفرمایید برای کدام قسمت منبع می‌خواهید؟ عمده مطالب حاصل مطالعات و تحقیقات و تجارب کاری خودم بوده است که به صورت اختصار در این مقاله ذکر شده است. در مورد سوال قسمت آخر نیز، دقیقا متوجه خواسته شما نشدم.
06:17  1392/06/27

گزارش
کاربر: پارسا
2

به نظرم هدف دکتر با نگارش چنین مقالاتی سعی در تغییر بینش در تجارت می باشد، از ایشان بابت این مقاله بسیار متشکرم.
تغییر با تدبیر تخصص ایشان می باشد.
11:03  1392/05/09
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: پارسا
5

میگویند مرد میلیونری که از درد چشم، خواب بچشم نداشت و برای مداوای چشم دردش انواع قرصها و آمپولها را مصرف کرده بود اما نتیجه چندانی نگرفته بود. وی به یک روان شناس مقدس و شناخته شده مراجعه میکند. دکتر نیز پس از معاینه پیشنهاد داد که مدتی به هیچ رنگی بجز رنگ سبز نگاه نکند.وی پس از بازگشت از نزد دکتر به تمام مستخدمین خود دستور میدهد با خرید بشکه های رنگ سبز تمام خانه اسباب و اثاثیه را با سبز رنگ آمیزی کند . و البته چشم دردش هم تسکین می یابد. بعد از مدتی مرد میلیونر برای تشکر ؛وی را به منزلش دعوت می نماید. وقتی به محضر بیمارش میرسد از او می پرسد آیا چشم دردش تسکین یافته؟ مرد ثروتمند میگوید :" بله اما این گرانترین مداوایی بود که تاکنون داشته." دکتر با تعجب به بیمارش میگوید بالعکس این ارزانترین نسخه ای بوده که تاکنون تجویز کرده ام. برای مداوای چشم دردتان، تنها کافی بود عینکی با شیشه سبز خریداری کنید.برای این کار نمیتوانی تمام دنیا را تغییر دهی ، بلکه با تغییر بینش ات میتوانی دنیا را به کام خود درآوری. تغییر دنیا کار احمقانه ای است اما تغییر بینش ارزانترین و موثرترین روش میباشد.
09:53  1392/05/09
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا (شاگرد دکتر)
2

از مقاله ای که نوشتید بی نهایت متشکرم، شما بار دیگر نشان دادید اقای دکتر که خلاقیت در بر خورد با مسائل می تواند در خیلی از شرکت ها نگرش مدیران را تغییر بده و نتایج بهتری را می توان برای آینده یک برند رقم زد. واقعیت اینه که اگر فروش و خدمات پس از فروش را به دو پا تشبیه کنیم، گام اول را فروش بر می داره و گام دوم را خدمات تا زیمنه برای گام بعدی فروش مهیا بشه. در غیر این صورت شرکت ها تنها تعدادی خودرو به فروش می رسانند و به علت نداشتن خدمات دچار بحران در فروش می شوند مانند خیلی از شرکت های وارد کننده.
من خودم شاهد بودم که چگونه کره ای ها از خدمات پس از فروش برای جلب رضایت بیشتر مشتری و وفادار کردن مشتریان استفاده کردند و فروش محصولاتشون را در دنیا افزایش دادن.
در آخر اقای دکتر از مقاله و حس مسئولیت شما بسیار سپاسگذارم و امیدوارم بار دیگه بتوانم سعادت شاگردی در محضر شما را داشته باشم.
12:10  1392/05/06
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

ممنون از لطفتون. ولی ممنون تر می شوم که از اظهار نظرهای شخصی در نظراتتان خودداری فرمایید و اجازه دهید که فقط در ارتباط با متن مقاله گفتگو شود.
00:41  1392/05/08

گزارش
همکار سابق
5

دوست عزیزم حسام جان
بنده افتخار همکاری با دکتر رو در شرکت مدیا موتور داشتم
و از نزدیک شاهد بودم که از این قبیل کارها در مملکت ایشان زیاد انجام دادن ولی همواره عده ای که منافع خودشون رو در خطر می بینند زیر پای همچین آدمهایی رو خالی می کنند و یک مدیر بله قربان گو بدون اطلاعات جاش میزارن . دکتر بهترین کار رو کرد که رفت .
09:55  1392/05/06
گزارش
پاسخ دادن
حسام
3

پس با این وجود باید اول رفت دانشگاها رو آباد کرد، بعد به فکر فرعیاتی مثه خدمات پس از فرووووش شد! فاصله بین دانشگاهای ما با آلمانیا زیاده عزیزم. زیاد خودشیفته نشید! ظاهرا اونجورکه دوستمون حسینی میگن، ایشون اونور آب تشریف دارن و فتوات فراوان طبق طبق.باید در میدان بود و جنگید!!!!!تغییر رو از خودمون شروع کنیم بعد به دیگران خط بدیم.
02:21  1392/05/06
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

دوست عزیز مجددا شما را به متن مقاله ارجاع می دهم. برعکس جنابعالی که خدمات پس از فروش را جزو فرعیات می دانید این از آنگونه مقولاتی هست که جزو اصول محسوب میشود. دقیقا به همین دلیل است که بحث مشتری مداری و تکریم مشتری در جامعه ما باب شده است. از سوی دیگر در صنایعی که بحث تولید و علم با هم گره خورده - مانند صنعت خودروسازی- و تمامی اقشار جامعه به آن به نوعی درگیر هستند باید از بطن جامعه فرهنگ سازی کرد و تعاریف را مشخص نمود. در حقیقت به این روش میگویند فرهنگ سازی از بالا به پایین. این جامعه هست که خواسته خود را به سازنده القا میکند و نه اینکه سازنده به مشتری بگوید چه باید بخواهد و یا نخواهد.
00:47  1392/05/08

گزارش
پدرام جوان
8

یه پیشنهاد به همه دوستان که این مطلب رو می خونن دارم
فیلم هامون با بازی ماندگار مرحوم خسرو شکیبایی رو یک بار دیگه ببینید
در یک سکانس مدیر حمید هامون بهش میگه ببین آینده از آن کیست
ببین میتسو بیشی داره کجا میره ،​تویوتا داره کجا میره ، . . . .
فکر می کنید اون فیلم واسه چند سال پیشه ؟ فکر می کنید اون موقع تویوتا واقعا کجا بود . . . . ؟ الان کجاست ؟
14:41  1392/05/05
گزارش
پاسخ دادن
کاشانی
6

حق با دکتره آقا حسام
ما ایرانی ها همیشه و همواره خودمون رو با اروپا و غرب مقایسه می کنیم
ولی وقتی پای برنامه ریزی و عمل در هر سازمانی کوچک یا بزرگ به میان میاد می گشم ای بابا اینا که جواب نمیده ماله دانشگاهه ، میشه بگید پس دلیل وجود دانشگاه چیه ؟
لطفا فکر کنید آلمان بعد از جنگ و یا ژاپن از کجا شروع کردند .
14:35  1392/05/05
گزارش
پاسخ دادن
حسام
2

اصول اولیه به درد دانشگاه و درس و امتحان میخوره نه کارزار تولید و مسائل اقتصادی و غیره و ذلک!!!!!
08:36  1392/05/05
گزارش
پاسخ دادن
سینا
1

متاسفانه در کشور ما فرهنگ ارائه خدمات پس از فروش به علت دید محدود و مقطعی صاحبان شرکتهای خصوصی و همچنین عدم آشنایی با صنعت خودرو وجود ندارد. در خصوص دو غول بزرگ خودروسازی نیز این امر به دلیل انحصار بازار چندان جدی گرفته نمی شود. به طور کلی در سازمانهای ما فرهنگ مشتری مداری وجود نداشته و توجه به آن تنها در حد شعار و یا نوشتن چندین پوستر می باشد. باید توجه داشت طرحهای بهبود و ارتقاء در هر سازمان و جامعه ای نیازمند فرهنگ سازی است و فرهنگ سازی مستلزم زمان و پیگیریهای مستمر آموزشی و.... خواهد بود.
12:26  1392/05/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
2

فعلا که اعتماد ملت به مکانیک ها از خدمات پس از فروش بیشتره !!! همه ار نمایندگی ها فراری اند!
23:38  1392/05/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

در پاسخ به آقای حسام عزیز:
برای ایجاد یک فضای رقابتی نیاز به ایجاد پایه های محکم و اصولی می باشد. معادله و صورت مساله کاملا مشخص و راهکاری اجرایی آن نیز معرفی شده باشد. در این سری مقالات سعی بر این است توضیح داده شود که تولیدکننده از مقوله خدمات پس از فروش نه تنها برای کسب رضایت مشتریان که بعنوان حربه بازاریابی می تواند بهره ببرد. اگر چنین دیدگاهی را تولید کننده بپذیرد؛ انگاه از ارایه خدمات به مشتریان خود ابایی نخواهد داشت. اگر خدمات پس از فروش بعنوان حق مشتری تلقی گردد آنگاه شرکتها از ارایه ان به مشتری طفره خواهند رفت. اما اگر به این قضیه به دیدگاه برنده برنده نگاه شود انگاه سازمان ها هم از متنفع شده و مشتریان نیز به منفعت خود می رسند.
پس همانگونه که گفته شد در این سری مقالات سعی براین است که اصول اولیه تببین و انگاه به راهکاری اجرایی مرتبط اشاره شود.
20:29  1392/05/03
گزارش
پاسخ دادن
حسام
1

این همه حرف که شما راجع به خدمات پس از فروش میزنین، تو ایران به هیچ دردی نمیخوره!؟ چرا به مطالب درست و حسابیتر و کاربردیتر نمیپردازین؟؟؟؟
13:10  1392/05/03
گزارش
پاسخ دادن
حسینی
1

جناب آقای دکتر، مطلع شدم شما امریکا تشریف دارید، موفق باشید.
09:55  1392/05/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
همون ناشناسهستم : 290 میلیون مهر 402 واریز اولیه بعداز 2 سال 7 ماه 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی البته تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم کد پستی ادرس که توی سخا بود همون ادرس کد پستی برای صدور بیمه توی املاک و اسکان ثبت کردم توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص ولی از فاکتور پلاک تحویل خبری نیست
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷 : جواب دنیز،صفحه قبلی عکس گذاشتم نگاه کنید متوجه میشید
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : آره من دیروز تکمیل وجه کردم. و مدارک رو تحویل دادم.
دنا 6 دنده دیماه : سلام تکمیل وجه هم کردین؟چون من سوم واریزکردم روی صفحه اومده ولی باز نمیکنه
علی. : 20روز روزتر از موعد میاد دعوت نامه
صفر : منم یک هفته است توی مرحله تحویل به نمایندگی گیر کرده پیش فروش 30 اذر
پیش فروش : من 19 تیر تکمیل وجه کردم فعلا خبری از فاکتور نیست . خدا براشون نسازه .
اتومات سقف فلز 30 دیماه : سلام من 12 هم تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم، تحویلی 30 دیماهه ،ممکنه فردا پس فردا فاکتور شه؟
من : اقا مجید چرخش به خوشی بچرخه
مالباخته سایپا : روند فاکتور تک و تبدیلی انگار دوباره کند شد. انگار پرونده دوگانه اسفند بسته شد. امروز 27 اسفند فاکتور کردن. پیش فروش تک هم تا 10 تیر ،مشخصه این ماه تیر حجم زیادی داره . تبدیل تا سوم شهریور رسیده. امروز فروش فوق العاده خرداد و فرسوده مرداد هم فاکتور داشتن . سایپا بر میزنه بر اینکه صدا کسی در نیاد از هر کدوم چن تا نظم خاصی در کار نیس. فقط تک و تبدیل به ترتیب تاریخ تکمیل فاکتور میشه.اگه شماره سند پرداخت دومتون رو از شماره سند کسی که به طورمثال 10 تیر تکمیل و فاکتور شده کم کنی حدودا مشخص میشه چن نفر جلوت هستن
دنیز : چندم برج 3 واریز کردی 21 خرداد بودی .؟؟؟؟ واریزی دومت چندم بود؟؟؟؟