الزامات حضور سیتروئن در ایران

 

الزامات حضور سیتروئن در ایران

 
به گزارش خبرنگار ایسنا، با اجرایی شدن برجام تعدادی از خودروسازان مطرح جهانی مذاکرات خود را با خودروسازان داخلی برای آغاز فعالیت در ایران آغاز کردند. در جدیدترین رویداد در این زمینه شرکت سیتروئن اعلام کرد که برای آغاز مجدد فعالیت در ایران با شرکت سایپا به توافق رسیده است.
 
سیتروئن پیش از این نیز سابقه فعالیت در ایران را داشته است؛ به‌گونه‌ای که در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خودروهایی همچون ژیان و بعد از انقلاب خودروهایی مانند زانتیا را در ایران تولید می‌کرد.
 
کارشناسان معتقدند حضور مجدد شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه در ایران به شرط سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و داخلی‌سازی محصولات، باعث بهبود وضعیت و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره الزامات دور جدید فعالیت‌های سیتروئن در ایران می‌گوید: "سیتروئن از خودروسازان قدیمی و صاحب تکنولوژی اروپا است که در گذشته نیز تجربه تولید در ایران را داشته است. "
 
به گفته شهرام آزادی، در دوره پسابرجام صنعت خودروسازی کشور باید با دو استراتژی مشارکت با خودروسازان صاحب تکنولوژی جهان و به موازات آن توسعه محصولات با برند داخلی، برای بهبود وضعیت تلاش کند.
 
وی معتقد است که همکاری با خودروسازان معتبر جهانی باعث انتقال تکنولوژی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد: البته در فضای پسابرجام و دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی باید به‌گونه‌ای عمل شود که تجربه تولید تندر 90 در کشور تکرار نشود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: "در قرارداد پیشین با رنو اختیار مطلق تولید تندر 90 با شرکت رنو بود، به‌گونه‌ای که این شرکت تعداد تولید روزانه این محصول در ایران را تعیین می‌کرد، بنابراین در قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی این تجربه باید مدنظر قرار گرفته و اختیار تعیین تیراژ تولید محصولات با طرف ایرانی باشد. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در دوره پسا برجام همکاری با خودروسازان خارجی نباید مانند همکاری پیشین با رنو و تولید تندر 90، تک محصولی باشد. در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی از جمله سیتروئن باید همکاری‌ها متمرکز بر تولید خودروهای جدید و به‌روز و البته با مدل‌های متنوع باشد. "
 
آزادی با بیان اینکه باید خودروهای مشترک تولیدی در ایران متناسب با تغییرات تکنولوژی و مدل در خودروساز خارجی مادر، در ایران نیز به‌روز شوند، می‌افزاید: "در حوزه داخلی‌سازی این محصولات نیز داخلی‌سازی باید بر روی قطعات اصلی مانند موتور، گیربکس و اکسل باشد تا بتوان بر روی یک پلت‌فرم خارجی، چندین مدل خودروی متفاوت را تولید کرد. "
 
وی خاطرنشان می‌کند: "با توجه به تجربه تحریم در گذشته در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی این شرکتها باید ملزم به سرمایه‌گذاری در داخل کشور شوند تا دیگر به راحتی نتوانند ایران را ترک کنند. "
 
خودروسازان داخلی از فرصت برجام استفاده کنند
 
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز می‌گوید: "خودروسازان داخلی باید با استفاده از فرصت ناشی از برجام نسبت به همکاری مشترک با خودروسازان مطرح جهانی برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی اقدام کنند. "
 
امرالله امینی با بیان اینکه البته در قرارداد با خودروسازان خارجی باید تعهدات طرف خارجی به روشنی قید شود، خاطرنشان می‌کند: "انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و صادرات از جمله موارد مهمی است که در همکاری با خودروسازان خارجی باید مدنظر قرار گیرد. "
 
وی ادامه می‌دهد: "نفس همکاری با خودروسازان معتبر جهانی اقدام مثبتی است اما باید توجه شود که در ازای در اختیار قرار دادن بازار داخلی، خدماتی همچون انتقال تکنولوژی از طرف خارجی دریافت شود. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در همکاری با خودروسازان خارجی باید این امکان وجود داشته باشد که خودروسازان داخلی بتوانند با استفاده از پلت‌فرم مشترک، محصولاتی را با برند خودشان و البته با استفاده از تکنولوژی وارداتی، تولید کنند. از آن سو نیز باید موضوع داخلی‌سازی خودروهای خارجی تولیدی در کشور مدنظر قرار گیرد تا از این طریق صنایع قطعه‌سازی فعال شده و اشتغال در کشور افزایش یابد. "
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , الزامات حضور سیتروئن در ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمود
1

بایدگمرک هاآزادبشه نه این که ریش وقیچی روبدن دست یه سری آدم شیاد.دولت چر اباید متعهدبه ایران خودرو وسایپاباشه؟این فقط ظلم مستقیم سران مملکت به مردم ایرانه.
18:47  1395/03/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

سرانه درآمد مردم ایران بسیار پایینتر از متوسط جهانی است (7 هزار دلار در مقابل 35 هزار دلار) بنابراین برای بهبود وضعیت معیشت مردم لازمه که اولا تعرفه های ظالمانه حذف شود و ثانیا طراحی خودرو با همکاری شرکت های معتبر خارجی و به صورت بومی صورت پذیرد. دقیقا مانند هند. محصولاتی که با شرایط این کشور و نیازهای مردم و توان مای مردم طراحی شوند. مونتاژی ها برای عده خاصی از مردم که درآمد متوسط به بالا دارند مناسب است و عموم مردم باز هم مجبور به خرید پراید و پژو های 30 سال پیش خواهند بود.
09:11  1395/03/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
7

ما که نمیدونیم چی قرارداد بستید. و چی اجرا میشه ولی اون چیزی که قابل مشاهده هست الزام حضور در ایران چرب نمودن سبیل آقایان و بیش از 2برابر قیمت ماشین پول به دولت بدید دیگه مشکلی پیش نمیاد مردم هم که ......
14:42  1395/03/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 : ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
تارا دستی : ببخشید عذرخواهی میکنم تحویل ۲۶ شهریور بودم مشکی ابنوس تبدیل زده بودم
ELXتبدیل به تارا v1p : تاراv1p واریز ۶ تیر موعد تحویل ۳ مهر هنوز روی فاکتور میچرخه👍👍👍
ELXتبدیل به تارا v1p : بله ، ما واریز ۶ تیر و تحویل ۳ مهر هستش . و هنوز ۵ روزه روی فاکتور میچرخه
محسن : سلام دوستان امیدوار باشید امروز برا یک عده پیامک تبدیل ساینا دوگانه سوز به شاهین دستی ارسال شده
محمد : سلام منم سامانه یکپارچه شاهین دستی زدم ولی الان زده اتومات (ارسال ب خودرو ساز)ولی واقعا بودجه اتومات ندارم همون دستی میتونم پرداخت کنم ،حالا چکار کنم نمیدونم
گیجی گیج : تا الان که دادن تا آخر سال هم میدم
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد از سنندج : سلام خدمت دوستان . دنا اتومات آپشنال فروش فوری هستم . تحویل 16شهریور که هنوز هیچ خبری از فاکتور شدن نیست .
امیرحسین : معلوم نمیکنه مثلا این ماه هم مرداد داد هم اول شهریور بستگی به اداره تحویل و موجودیاشون داره
میثم : من 13 مهر هستم فاکتور نشدم ولی 29شهریور تاریخ دریافت پرونده به روز شد اما آماده برای فاکتور به روز نشده
حسام : خوب ملت رو اسکول کردی
MHZ دوگانه اسفند : مگر شما کدام شهری که نمایندگی روز تعطیل باز هست ؟؟؟
سعیدتیگو8 : آقای محترمی که پسرداییت تولندنه،بایدازروزی که پول رامیگیرندروزشروع قراردادباشه،بماگول 2ماه دادنددراصل دروغ گفتند.بعدش 5شنبه راهم جزروزتعطیل حساب کردند،وبااجازه خودشون وام راازبانک گرفتندومن تاحالا4تاقسط یعنی 103میلیون به بانک پرداخت کردم،ماشینی که تحویل نگرفتم 3ماه دیگه سررسیدچک بیمه بدنه سال دومش است،حالا بیمه ثالث وبدنه که ازخردادفعال شده به کنار،تا4ماه دیگه بایدبروم عوارض خودروی راکه سوارنشدم رابدهم.قراربودقبل ازتیرماه ماشین رابدهندتاتابستان بشه ازش استفاده کرد.ایکاش میشداین مطالب رابه رودروبه مدیران نالایق وحیله گرمیزدم،وابروی نداشتشون رامیبردم،که بگم خرخودیتون هستید،وازاعتمادماسواستفاده کردند.ضمناماشین ماازبرج2اماده تحویل است،وقصدشون ازتحویل ندادن، گرانترشدن خودرواست.
تحویلی 31شهریور : تکمیل وجه هشت مرداد ولی خبری از فاکتور نیست مهر اومد بی شرفا
محسن : امروز تعطیلات چطور رفتی نمایندگی حجت جان
ایمان دوگانه اسفند : باز بودن؟چقدر مهلت پرداخت داریم؟
وحید : رسول جان، ماشینت چه رنگی بود؟