الزامات حضور سیتروئن در ایران

 

الزامات حضور سیتروئن در ایران

 
به گزارش خبرنگار ایسنا، با اجرایی شدن برجام تعدادی از خودروسازان مطرح جهانی مذاکرات خود را با خودروسازان داخلی برای آغاز فعالیت در ایران آغاز کردند. در جدیدترین رویداد در این زمینه شرکت سیتروئن اعلام کرد که برای آغاز مجدد فعالیت در ایران با شرکت سایپا به توافق رسیده است.
 
سیتروئن پیش از این نیز سابقه فعالیت در ایران را داشته است؛ به‌گونه‌ای که در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خودروهایی همچون ژیان و بعد از انقلاب خودروهایی مانند زانتیا را در ایران تولید می‌کرد.
 
کارشناسان معتقدند حضور مجدد شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه در ایران به شرط سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و داخلی‌سازی محصولات، باعث بهبود وضعیت و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره الزامات دور جدید فعالیت‌های سیتروئن در ایران می‌گوید: "سیتروئن از خودروسازان قدیمی و صاحب تکنولوژی اروپا است که در گذشته نیز تجربه تولید در ایران را داشته است. "
 
به گفته شهرام آزادی، در دوره پسابرجام صنعت خودروسازی کشور باید با دو استراتژی مشارکت با خودروسازان صاحب تکنولوژی جهان و به موازات آن توسعه محصولات با برند داخلی، برای بهبود وضعیت تلاش کند.
 
وی معتقد است که همکاری با خودروسازان معتبر جهانی باعث انتقال تکنولوژی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد: البته در فضای پسابرجام و دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی باید به‌گونه‌ای عمل شود که تجربه تولید تندر 90 در کشور تکرار نشود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: "در قرارداد پیشین با رنو اختیار مطلق تولید تندر 90 با شرکت رنو بود، به‌گونه‌ای که این شرکت تعداد تولید روزانه این محصول در ایران را تعیین می‌کرد، بنابراین در قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی این تجربه باید مدنظر قرار گرفته و اختیار تعیین تیراژ تولید محصولات با طرف ایرانی باشد. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در دوره پسا برجام همکاری با خودروسازان خارجی نباید مانند همکاری پیشین با رنو و تولید تندر 90، تک محصولی باشد. در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی از جمله سیتروئن باید همکاری‌ها متمرکز بر تولید خودروهای جدید و به‌روز و البته با مدل‌های متنوع باشد. "
 
آزادی با بیان اینکه باید خودروهای مشترک تولیدی در ایران متناسب با تغییرات تکنولوژی و مدل در خودروساز خارجی مادر، در ایران نیز به‌روز شوند، می‌افزاید: "در حوزه داخلی‌سازی این محصولات نیز داخلی‌سازی باید بر روی قطعات اصلی مانند موتور، گیربکس و اکسل باشد تا بتوان بر روی یک پلت‌فرم خارجی، چندین مدل خودروی متفاوت را تولید کرد. "
 
وی خاطرنشان می‌کند: "با توجه به تجربه تحریم در گذشته در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی این شرکتها باید ملزم به سرمایه‌گذاری در داخل کشور شوند تا دیگر به راحتی نتوانند ایران را ترک کنند. "
 
خودروسازان داخلی از فرصت برجام استفاده کنند
 
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز می‌گوید: "خودروسازان داخلی باید با استفاده از فرصت ناشی از برجام نسبت به همکاری مشترک با خودروسازان مطرح جهانی برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی اقدام کنند. "
 
امرالله امینی با بیان اینکه البته در قرارداد با خودروسازان خارجی باید تعهدات طرف خارجی به روشنی قید شود، خاطرنشان می‌کند: "انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و صادرات از جمله موارد مهمی است که در همکاری با خودروسازان خارجی باید مدنظر قرار گیرد. "
 
وی ادامه می‌دهد: "نفس همکاری با خودروسازان معتبر جهانی اقدام مثبتی است اما باید توجه شود که در ازای در اختیار قرار دادن بازار داخلی، خدماتی همچون انتقال تکنولوژی از طرف خارجی دریافت شود. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در همکاری با خودروسازان خارجی باید این امکان وجود داشته باشد که خودروسازان داخلی بتوانند با استفاده از پلت‌فرم مشترک، محصولاتی را با برند خودشان و البته با استفاده از تکنولوژی وارداتی، تولید کنند. از آن سو نیز باید موضوع داخلی‌سازی خودروهای خارجی تولیدی در کشور مدنظر قرار گیرد تا از این طریق صنایع قطعه‌سازی فعال شده و اشتغال در کشور افزایش یابد. "
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , الزامات حضور سیتروئن در ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محمود
1

بایدگمرک هاآزادبشه نه این که ریش وقیچی روبدن دست یه سری آدم شیاد.دولت چر اباید متعهدبه ایران خودرو وسایپاباشه؟این فقط ظلم مستقیم سران مملکت به مردم ایرانه.
18:47  1395/03/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

سرانه درآمد مردم ایران بسیار پایینتر از متوسط جهانی است (7 هزار دلار در مقابل 35 هزار دلار) بنابراین برای بهبود وضعیت معیشت مردم لازمه که اولا تعرفه های ظالمانه حذف شود و ثانیا طراحی خودرو با همکاری شرکت های معتبر خارجی و به صورت بومی صورت پذیرد. دقیقا مانند هند. محصولاتی که با شرایط این کشور و نیازهای مردم و توان مای مردم طراحی شوند. مونتاژی ها برای عده خاصی از مردم که درآمد متوسط به بالا دارند مناسب است و عموم مردم باز هم مجبور به خرید پراید و پژو های 30 سال پیش خواهند بود.
09:11  1395/03/31
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
7

ما که نمیدونیم چی قرارداد بستید. و چی اجرا میشه ولی اون چیزی که قابل مشاهده هست الزام حضور در ایران چرب نمودن سبیل آقایان و بیش از 2برابر قیمت ماشین پول به دولت بدید دیگه مشکلی پیش نمیاد مردم هم که ......
14:42  1395/03/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان سفید اصفهان : ما که هنوز منتظریم و خبری نیست
عباسی : بالاخره منم فاکتور شدم تکمیل وجه بیستم سخا تعطیلات عید
عباسی : بالاخره منم فاکتور شدم تکمیل وجه بیستم سخا تعطیلات عید
J7 : دعوتنامه ثبت نام فروردین موعد تحویل شهریور کی میاد
j4مشکی : از ده خرداد هستش کع تو سامانه زده ارسال مدارک خودرو ولی خبری نیست چقدر تحویل مدارک و خودرو طول میکشه؟
پریسا شاهین پلاس اسفند : یعنی باید بری اونجا نوبت بگیری از قبلش نمیخواد تاریخ وساعتش همآهنگ کنی ؟
علیرضا ۱ : آقا اکبر یادم رفت بپرسم از چند کیلومتر باید بریم نمایندگی تا گارانتی فعال بشه
علیرضا ۱ : دوستان پیامک تحویل میزنه از ۸:۳۰به بعد شما قبل ۸اونجا باشید نوبت بگیرین من ۷رفتم نوبت گرفتم ساعت ۸کارای اداریش رو انجام دادم بعد ۸:۳۰دقیقه ماشین رو تحویل گرفتم
علیرضا ۱ : سلام امروز تحویل گرفتم ۵پر بود
محمد تارا : سلام دوستان کسی میدونه تارا ی فیس لیفت کی میاد به بازار؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرادی : من طرح مادران 20اسفند 1403 تکمیل وجه کردم ولی متاسفانه تا الان هنوز فاکتور نشده و تحویل خودرو هم زده 04/03/17 من کجا باید پیگیری کنم یا حداکثر تا چه تاریخی ماشین تحویل میدن اگه کسی اطلاعی داره لطفا جواب بدید
وحیدفر : سلام دوستان.کسی دنا بورسی هست ک تحویل 31 خرداد باشه طرح پیش فروش و فاکتور شده باشه؟
مصطفی سورن موتور جدید : 24 خرداد سفید 90 روزه فاکتور نشده.
به امید خودرو : سلام دوستان این قیمت ها را باید بپذیریم چون همه این هیاهوها که سازمان ها و وزارت و غیره تکذیب می کنند همه سیا نمایی است همشون با هم هماهنگ هستن شکر کنیم بیشتر از اینا نشده .دو چیز این مملکت را از پای در می آورد یکی دروغ در همه رده های مملکتی و مسولین که باب شده و دیگری خشکسالی .اصلا حقیقت دیگه گم شده
سمندسورن13اسفند : سلام باید11خردادماشین تحویل میدادن ولی هنوزخبری نیست روفاکتورمیچرخه امروزصذورفاکتوربه روزشده ولی هنوزفاکتورنشده
نگین : دنا اتومات تحویل ده تیر الان دیدم فاکتور شده
مهدی 25 مهر : شکر خدا از ما هم فاکتور شد ان شالله بزودی از همگی فاکتور بشه تکمیل وجه 25 مهر تایید سخا 2 آبان
رسول : دوستان گویا بخاطر این فاکتور کردن متوقف شده که سایپا اعلام کرده تا قیمت های خودرو اعلام نشه خودرو عرضه بازار نمیکنه اینایم که دارن تحویل میدن فاکتور شدهاس چه گیری افتادیم هر هفته یه جریان مذاکرات بعد انفجار بعد آتش سوزی کاشان واگزاری سایپا بعد الآنم قیمت این طرح مادران دهنمون سرویس کرد بعد این قطع نامه سازمان ملل فکر کنم سدهای کشور اگه خشک شن رو فاکتور کردن سایپا تاثیر بذاره شوخی بود ولی واقعیت کامل اما اگه قیمت های جدید تایید شه فاکتور کردنم سریع میشه تمام
خبر فوری : تا روزهای آینده دیگه بگید خدا حافظ ساینا پولم وضعیت مناسبی نیست پولمون رفت
ساینا 23بهمن : این جور ک باد میاد فوق العاده حالا حالا فاکتور نمیشن.....کارشناسان میگن صبوری کنین......خب چقد تاکی........والا خسته شدیم