حربه جدید گرانی در بازار خودرو

 

حربه جدید گرانی در بازار خودرو

 
به گزارش اقتصادنیوز، خودروسازان بزرگ دنیا در شرایطی از حربه فیس‌لیفت برای حفظ بازار و حتی افزایش فروش محصولات خود استفاده می‌کنند که در بازار خودرو ایران، داستان گونه دیگری بوده و فیس‌لیفت به بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت تبدیل شده است.
 
ایجاد تغییرات بر روی بدنه خودرو و تزئینات داخلی خودرو را فیس لیفت می‌گویند ، این تغییرات در دنیا رواج چشمگیری داشته به صورتی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی دو تا سه سال پس از آغاز تولید و عرضه یک محصول جدید اقدام به ایجاد تغییرات بر روی ظاهر خودرو می‌کنند و به این طریق خودرو با پلت‌فرم قبلی اما با ظاهری جدید روانه بازار می‌شود.
 
بازار خودرو ایران هرسال میزبان ده‌ها هزار محصول وارداتی است که در این میان، برخی فیس‌لیفت شده‌اند، برخی دیگر تغییر نسل داده‌اند و برخی نیز تغییر خاصی نکرده و با همان شکل و شمایل قبلی می‌آیند. در این میان، فیس‌لیفت‌ها و تغییر نسل داده‌ها، با افزایش قیمتی شدید مواجه شده و به نوعی مشتریان را شوکه می‌کنند. هر چند تغییر نسل خودروها به طور طبیعی سبب افزایش هزینه‌های تولید و طراحی و در نتیجه بالا رفتن قیمت می‌شود، با این حال، واردکنندگان معمولاً بیش از آنچه باید، به قیمت این محصولات اضافه کرده و سودی نسبتاً بالا از این ماجرا به جیب می‌زنند. به عبارت بهتر، خودروهای تغییر نسل داده، با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه شرکت‌های خارجی مادر، تعیین کرده‌اند، به دست مشتریان ایرانی می‌رسند و این معنایی جز سوءاستفاده نمایندگی‌ها از بی‌اطلاعی مشتریان ندارد.
 
در بخش فیس‌لیفت نیز اما دقیقاً همین اتفاق رخ می‌دهد. واردکنندگان با این توجیه که خودروها فیس‌لیفت شده و تغییر چهره داده‌اند، میلیون‌ها تومان به قیمت آنها می‌افزایند و مشتری بی‌خبر از همه جا نیز به هوای خرید محصولی جدید، مبلغی بسیار بالاتر از قیمت واقعی را می‌پردازد. این در شرایطی است که خودروسازان بزرگ دنیا معمولاً یا افزایش قیمتی را در محصولات فیس‌لیفت خود اعمال نمی‌کنند یا نهایتاً بین دو تا سه درصد به نرخ آنها می‌افزایند. گاهی حتی شرایط به شکلی پیش می‌رود که خودروسازان از قیمت محصولات فیس‌لیفت خود می‌کاهند تا بازار خود را حفظ و البته در صورت امکان ارتقا بدهند. به عبارت بهتر، «فیس‌لیفت» برای خودروسازان بزرگ دنیا حکم ضامن بازار را دارد نه راهی برای افزایش قیمت، با این حال واردکنندگان از فیس‌لیفت به عنوان حربه افزایش قیمت استفاده می‌کنند. اگرچه بالا رفتن غیرمتعارف قیمت خودروهای وارداتی سبب شده و می‌شود که بازار برخی خودروها رو به کسادی برود، با این حال برخی واردکنندگان با استفاده از حربه کاهش عرضه، شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند. 
 
در واقع این دسته از نمایندگی‌ها وقتی متوجه رکود بازار در اثر افزایش قیمت می‌شوند، تحویل خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان را به تاخیر انداخته و در نهایت بسیاری از مشتریان مجبور می‌شوند خودروهای خود را با افزایش قیمت اعمالی تحویل بگیرند. این رفتار نمایندگی‌های واردکننده در ایران، از ناآگاهی و کم‌اطلاعی مشتریان سرچشمه می‌گیرد، زیرا بسیاری از آنها نمی‌دانند که خودرو فیس‌لیفت‌شده، حداقل تغییرات را نسبت به مدل قبلی خود تجربه و افزایش قیمت چندانی در مبدأ (شرکت تولیدکننده مادر) تجربه نکرده است.
 
به گفته برخی کارشناسان و فعالان بازار، خودروهای خارجی که تحت عنوان فیس‌لیفت وارد کشور می‌شوند، معمولاً تغییرات فنی خاصی نداشته و به صورت «مینور» فیس‌لیفت شده‌اند. آنها تاکید می‌کنند که فیس‌لیفت مینور، معمولاً به تغییر چراغ‌ها و سپر منتهی می‌شود و از همین رو هزینه چندانی روی دوش خودروسازان نمی‌گذارد و به همین دلیل آنها یا قیمت را تغییر نمی‌دهند یا بین دو تا سه درصد افزایش را اعمال می‌کنند. این در شرایطی است که خودروهای فیس‌لیفت وارداتی با افزایش قیمتی شدید به دست مشتریان ایرانی می‌رسند.
 
افزایش قیمت شدید فیس‌لیفت‌های 2016
به گزارش اقتصادنیوز، اما اگر نگاهی به خودروهای وارداتی فیس‌لیفتی که امسال روانه بازار کشور شده‌اند، بیندازیم، به وضوح متوجه گرانی بیش از حد متعارف آنها خواهیم شد. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، خودروهای وارداتی فیس‌لیفت 2016، حداقل 10 میلیون تومان نسبت به مدل‌های 2015 افزایش قیمت داشته و در برخی موارد نیز این «افزایش» به حدود 40 میلیون تومان رسیده است. بر این اساس، لکسوس ES250 که فیس‌لیفت مینور در آن اعمال شده، هم‌اکنون 325 میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از افزایش 40 میلیون‌تومانی آن حکایت می‌کند. این رقم در نوع خود یک رکورد در بازار امسال به حساب می‌آید، چه آنکه سایر فیس‌لیفت‌های 2016، افزایش قیمتی زیر 30 میلیون تومان داشته‌اند.
 
بنا بر اطلاعات موجود، در حال حاضر کیا سراتوی 2016 قیمتی برابر با 135 میلیون تومان دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر 10 میلیون تومان از مدل 2015 گران‌تر است. کیا به جز سراتو، محصولات مدل 2016 دیگری را نیز روانه بازار ایران کرده که در این میان، اسپورتیج و اپتیما، یک گام فراتر از فیس‌لیفت رفته و تغییر اتاق داده‌اند. بر این اساس، اسپورتیج 2016 که 15 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 180 میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارد. ازآنجاکه اسپورتیج 2016 خودرویی جدید و تغییر اتاق‌داده به شمار می‌رود، می‌توان افزایش قیمت 15‌میلیونی‌اش را تا حدی توجیه کرد، هرچند بعید به نظر می‌رسد شرکت مادر، تا این حد به قیمت این خودرو اضافه کرده باشد. در مورد اپتیما نیز دقیقاً اتفاقی شبیه اسپورتیج رخ داده، به نحوی که این خودرو نیز با توجه به افزایش قیمت 15 میلیون‌تومانی‌اش، در حال حاضر 180 میلیون تومان به فروش می‌رسد. اپتیما هم با توجه اینکه اتاق آن عوض شده، خودرویی جدید به شمار می‌رود و نمی‌توان از آن به عنوان محصولی فیس‌لیفت نام برد.
 
اما هموطن کیا یعنی هیوندایی‌موتورز نیز توسان اتاق جدید خود را راهی ایران کرده، آن هم با افزایش قیمتی 15 میلیون‌تومانی. این خودرو که به نوعی نسل سوم توسان به حساب می‌آید، در حال حاضر 180 میلیون تومان قیمت دارد و بنابراین رقابت تنگاتنگی با اسپورتیج خواهد داشت.
 
به گزارش اقتصادنیوز، دیگر خودرویی که با تغییر اتاق وارد بازار کشور شده، تویوتا کمری 2016 نام دارد. به گفته فعالان بازار، مدل 2015 این خودرو حدود 170 میلیون تومان قیمت داشت، با این حال مدل جدید با قیمتی معادل 195 میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسد. با این حساب، تویوتا کمری 2016 حدود 25 میلیون تومان افزایش قیمت را داشته و در بین خودروهای خارجی تغییر اتاق داده، بیشترین تورم را از آن خود کرده است. در مورد کمری گفته می‌شود که مدل 2016 آن چهارمین نسل این خودرو در بازار ایران است.
 
اما سری به دیگر خودروهای خارجی مدل 2016 بازار بزنیم و ببینیم مدل فیس‌لیفت آنها چه تغییرات قیمتی را تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سانتافه مدل 2016 فیس‌لیفت، قیمتی برابر با 220 میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد خودرو مورد نظر افزایش قیمتی 20 میلیون‌تومانی را (در نتیجه فیس‌لیفت) تجربه کرده است. برخی کارشناسان معتقدند قیمت بالای این خودرو سبب نزول بازار آن در کشور شده و مشتریان مانند گذشته رغبتی به خریدش نشان نمی‌دهند. حال اینکه چرا واردکنندگان چنین افزایش قیمتی را برای سانتافه در نظر گرفته‌اند، پرسشی است که پاسخ آن را خود بهتر می‌دانند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، سانتافه اما در حالی امسال با مدل فیس‌لیفت خود روانه بازار کشور شده که خبری از فیس‌لیفت هم‌خانواده‌های مشهورش (آزرا و سوناتا) نیست. فعالان بازار می‌گویند سوناتا با همان مدل 2014 خود در بازار ایران حضور دارد و واردات آزرای جدید نیز به دلیل حجم موتور بالای 2500 سی‌سی ممنوع است.
 
سری هم به میتسوبیشی و تویوتا راو4 بزنیم، خودروهایی که فیس‌لیفت 2016 آنها راهی بازار کشور شده است. در این میان، تویوتا راو4 که چراغ‌هایش تغییر کرده، افزایش قیمتی 28 میلیون‌تومانی را به خود می‌بیند و در حال حاضر برای خرید آن باید 243 میلیون تومان هزینه کرد. همچنین میتسوبیشی اوت‌لندر که 16 میلیون تومان به مدل فیس‌لیفت 2016 آن اضافه شده، قیمتی برابر با 206 میلیون تومان دارد. میتسوبیشی البته فیس‌لیفت لنسر و ASX را نیز راهی بازار ایران کرده، با این تفاوت که ظاهراً هیچ افزایش قیمتی در این دو محصول نسبت به مدل قبلی‌شان، حاصل نشده است.
 
اما در مورد خودروهای آلمانی مانند بی‌ام‌دبلیو و بنز نیز گفته می‌شود که امسال فعلاً فیس‌لیفت جدیدی در بازار ایران نداشته‌اند. این در شرایطی است که بی‌ام‌دبلیو مدل X3، سال گذشته با فیس‌لیفت خود راهی بازار ایران شد و در حالی که تنها چراغ آن تغییر کرده بود، بیش از 60 میلیون تومان به قیمتش اضافه شد. همچنین بنز کلاس E نیز که دو سال پیش فیس‌لیفتش به ایران آمد، 100 میلیون تومان تغییر قیمتی را تجربه کرد.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , حربه جدید گرانی در بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

فرزاد
9

در حال حاضر خودروی جیلی امگرند7 در روسیه ۲۴ میلیون تومن به پول ایران به فروش میرسد ولی در کشور عزیز و اسلامی ما ۸۷ میلیون به دست هموطنان میرسد تا شأن و منزلت ما همیشه در اوج حفظ شود.
هنوز نمرده اند آن نامردمانی که قرآن بر سر نیزه کرده بودند، پس به امید نابودی آنها بوسیله اسلحه صلح طلب آگاهی
به قول اجنبی Wake up iran
11:13  1395/03/02
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
29

افزایش بیش از حد قیمت ماشینها، وارداتی و یا داخلی همیشه از بی اطلاعی مصرف کنندگان نیست. بلکه از بازار بسته و بشدت انحصاری و تعرفه های بسیار ضالمانه ای هست که بر روی خودروها اعمال میشود. پس لطفا مثل همیشه کم کاری و ظلمی که مسئولین به ملت میکنند را گردن نا آگاهی مردم نیندازید. دیروز مقایسه قیمت ماشینهای چینی در روسیه و ایران را تو پدال زده بود که بعضی از محصولات در ایران به 2برابر هم میرسید. اگر تعرفه در ایران مثل کشورهای دیگر بود. آیا باز هم نویسنده محترم میتوانست مردم را نا آگاه خطاب کند؟
11:42  1395/03/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس مهدی : سلام دوستان 23مرداد 1403واریز وجه370ت کردم 25اسفند واریز وجه380ت کردم همان روز 25اسفند همان روز سخا انجام شد 30تیر فاکتور شدم 31تیر پلاک شد 4مرداد هم چراغ تحویل روشن شد امروز هم 5مردادزنگ زدم گفتن فردا صبح بیایید ببرید
ری را مشکی تحویل اسفند : تحویل گرفتم. همه چیز خوب فقط بارز ترین نکته منفی شتاب و قدرت ن چندان جالبش بود‌. برای منی که پژو ۲۰۰۸ داشتم واقعا تو ذوق زد.
Azim : آره بهترین راه همینه سود تاخیر من ۳۶ درصده تا الان باید فقط ۱۰۰ میلیون سود تاخیر بده
شاهین ۲۵ اسفند : سلام الان زنگ زدن از نمایندگی گفتن فردا بیایید تحویل بگیرید. ان شاالله که برای همگی شما هم بزودید تحویل بدن😥
شاهین g : دروغ گو تر از این سایپا نیست دیروز تماس گرفتم گفتن سخا ۱۲ و ۱۳ اذر داره فاکتور میشه امروز تماس گرفتم گفتن هیچ خبری نیست به ما هم مربوط نیست گفتم پس به کدوم خری مربوطه گفت واحد بازاریابی و فروش برو اونجا دوستان هیچ خبری از ماشین نیست اینا دزدن پولمونو خوردن یه اب هم روش گفتم انصراف بدم چقدر زمان میبره پولو بدین گفت ۲ماه فقط خدا لعنتشون کنه چاره کار فقط تجمع هست
حسینی : من امار گرفتم تمام فروش فوقالعاده ها شهرستانی هستن وعمدشونم اذر ماه تکمیل وجه کردن سایپا خیالش راحته اینا چون شهرستانی هستن نمیان برای تجمع یا براشون سخته یا متحد شدن همشون خیلی سخته
حمزه شاهین جی : گفتن که دست مانیست تاریخ دقیقی ندارد خیلی سرصدا کردم فایده ندارد باید دوستانی ک تهران هستن برن شرکت سایپا ک فاکتور بکنن
حسینی : هر وقت صحبت تجمع میشه میان میگن فاکتور شروع شده اصلا هیچی از فروش فوقالعاده ها فاکتور نشده یک نفر پیدا کنید ۱۲یا ۱۳ اذر فاکتور شده باشه سایپا دروغ میگه داره زمان میخره
حسینی : دروغ میگن اصلا فروش فوقالعاده فاکتور نکردن شما یکنفر ۱۲یا ۱۳اذر بیار فاکتور شده باسه اصلا نیست
سهند ۷اردیبهشت : منم دیروز رفتم نمایندگیم گفت تا ۱اردیبهشت فاکتور شده ان شاالله بزودی برای شما فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میلاد : حق با فوق العاده بهمن با قول تحویل حداکثر 90 روز ، روزشماره نه پیش فروش ها از اسمشم میتونی بفهمی که فوق العاده اولویت داره یا پیش فروش حالا چون فوق ها کل پولو دادند فاکتورشون نمیکنن تا از پیش فروش ها بقیه مبلغ هارو بگیرن اولویت سایپا فعلا پوله پول
... : این 3 تیری ها کی تموم میشن!؟ چند روز همه میگن 3 تیر. کی میخوان 6 تیر رو دیگه فاکتور کنن
6تیر : شماره ردیف قرارداد تون چند هست
بهران اطلس20اسفند(آذر) : سلام23
اطلس دی : تا چندم اسفند تکمیل وجه داریم لطفا اطلاع بدید؟
رسول : حق باپیش فروش های تبدیل به تک هست.
محمد : با سلام دوست عزیز شما که 31تیر بودید امروز فاکتور شدید تاریخ تکمیل وجه شما کی بود
علی احمدی : اره برای من امروز اومده
اطلس اذر : نه نداشتم
جواد : سلام من 15 اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم ولی سخا بیستم حالا صبح زنگ زدم گفت تا 16فاکتور شده سخا مهم هست