گرانی، سوغات برجام برای صنعت خودروی کشور

 

گرانی، سوغات برجام برای صنعت خودروی کشور

 
"گرانی دوباره خودرو"؛ اتفاقی که در خوشبینانه ترین حالت با اجرای برجام و رفع تحریم ها هیچ کس تصور آن را نمی کرد و حالا با گذشت حدود چهار ماه از رسیدن به توافق و اجرای برجام و لغو تحریم ها شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.
 
گرانی ای که در سالهای گذشته به بهانه های مختلف بویژه اعمال تحریم ها رقم خورد و این روزها اجرای برجام و رفع تحریم ها نه تنها به کاهش قیمت خودرو منجر نشده بلکه گرانی به سوغات ناخواسته برجام برای صنعت خودروی کشور تبدیل شده است.
 
بر این اساس شورای رقابت هفته پیش با گرانی 1.81 درصدی قیمت محصولات ایران‌ خودرو و همچنین افزایش 0.4 درصدی قیمت محصولات سایپا موافقت کرد تا این دو خودروسازی وطنی قیمت پایه جدید و افزایش یافته انواع محصولات خود را به نمایندگی‌ها اعلام کردند.
 
جدای از چرایی این گرانی چند باره در صنعت خودرو طی سالهای گذشته باید گفت صنعت خودرو مانند بازار ساخت و ساز و مسکن با صنایع بیشمار دیگری در ارتباط است و با رونق آن هم اقتصاد از رکود خارج می شود و هم شمار شاغلین در آن افزایش می یابد؛ اما در شرایط رکودی فعلی گویا گرانی دوباره به عنوان درمان و مرحم زخم کهنه خودروسازان داخلی انتخاب شده است، غافل از این که در اقتصاد دنیا معمولا برای خروج صنایع از رکود تسهیلات مناسبی را برای تحریک و افزایش تقاضا اعمال می کنند نه این که با افزایش قیمتها اقدام به پوشش ضرر و زیان و یا کسب سود بیشتر در شرایط رکودی کنند.
 
از سوی دیگر کیفیت و نوآوری خودرو موضوعاتی هستند که از دیرباز مورد نقد مردم بوده است؛ تا جایی که می توان اذعان داشت مشکل مردم در حال حاضر تنها بالا بودن قیمت خودروهای داخلی و کم بودن قدرت خرید نیست بلکه آنها خواهان ارتقای کیفیت و نوآوری هم هستند و برخی بر این گمانند که افزایش وام خودرو و تسهیلات ارائه شده به تنهایی نمی تواند داروی دردهای بازار خودرو باشد و چاره کار این است که اگر دولت می خواهد مردم از وضعیت خودروهای داخلی راضی باشند و بازار پویایی سابق خود را به دست آورد، باید به صورت مستقیم در نوآوری و تکنولوژی سرمایه گذاری کند و از این رهگذر سوغاتی برای مردم به همراه داشته باشد.
 
همچنین از نگاهی دیگر باید گفت صنعت خودرو در حالی به عنوان یکی از این صنایع مادر در اقتصاد دنیا مطرح است و در زمره صنایع پیشرو در جهان قرار گرفته که با ویژگی‌های منحصر به فردی که در خود دارد نقش بسیار مهمی در رشد خلاقیت‌ها، فن‌آوری، کشف استعدادها، استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی دارد و در جهت گسترش دامنه فعالیت‌ها و سوددهی خود، تکنولوژی، نوگرایی، بازاریابی و خدمات پس از فروش را به خدمت گرفته است.
 
افزون بر این؛ در اهمیت نقش صنعت خودروسازی در اقتصاد کشورهای مختلف همین بس که شاخص ارزیابی اقتصاد در کشورهایی چون آمریکا و چین میزان فروش خودرو در بین خودروسازان این کشورها است و فروش بالای خودروسازان نشانگر رشد اقتصادی و بیان‌کننده اطمینان بالای خریداران به اوضاع اقتصادی و ثبات شغلی آنها است.
 
با این وجود بررسی وضعیت کنونی و سالهای گذشته این صنعت در کشور نشان می دهد صنعت خودرو نه تنها به عنوان یک مزیت اقتصادی در کشور ما مطرح نیست، بلکه مشکلات گوناگون بویژه کاستی های مدیریتی موجب تبدیل شدن این فرصت گرانبها به تهدید شده است؛ تا جایی که اجرای سیاست خصوصی سازی هم نتوانسته باری از مشکلات دولتها در صنعت خودرو بردارد؛ چرا که حجیم بودن شرکت‌های خودروسازی، نبود بخش خصوصی قدرتمند و عدم وجود تخصص کافی در زمینه صنعت خودرو نزد بخش خصوصی از جمله دلایلی است که به عقیده کارشناسان به کندی روند واگذاری و خصوصی‌سازی خودروسازان انجامیده است.
بعلاوه این که دریافت مالیات و عوارض گوناگون از دیگر عواملی است که به نظر کارشناسان، صنعتگران بخش خصوصی و صاحبان آنها را کوچک نگه داشته است؛ اتفاقی که در کشورهای پیشرفته دنیا عکس آن اجرا می‌شود. به عنوان نمونه در کشوری مانند آلمان از شرکت‌های صنعتی، مالیات زیاد دریافت نمی‌شود تا این شرکت‌ها سود حاصل را صرف بزرگ کردن خود کنند.
 
همچنین یکی دیگر از ایرادهای وارده بر سر راه واگذاری سهام خودروسازان فراهم نبودن بستر واگذاری‌ها عنوان می‌شود. به‌نظر کارشناسان در کشورهایی مانند آلمان و روسیه شرکت‌ها را ارزان‌تر از قیمت واقعی اما به شرط سودده کردن و احیای آنها، به افراد غیردولتی واگذار می‌کنند که در ایران به لحاظ قانونی نمی‌توان شرکت‌ها را زیر قیمت کارشناسی فروخت.
 
از سوی دیگر اصلاح ساختار نیز از دیگر پیش شرط‌های خصوصی‌سازی است که انجام آن به منظور واگذاری شرکت‌های بزرگی همچون ایران خودرو و سایپا ضروری به نظر می‌رسد و یکی دیگر از راهکارهای قابل ارائه بر سر راه خصوصی‌سازی خودروسازان نیز تفکیک فعالیت‌های این شرکت‌ها به دو قسمت اصلی و فرعی است. به عقیده کارشناسان، می‌توان قسمت‌های فرعی را بر عهده پیمانکاران گذاشت و قسمت اصلی را به چند بخش تقسیم کرد که دارای یک بخش مادر باشد و هر بخش یا بنگاه اصلی را به بخش خصوصی واگذار کرد. به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته نیز صنعت خودرو شامل بنگاه‌های مختلفی است که یک بنگاه مادر در راس آنها وجود دارد.
 
با این اوصاف بنظر می رسد تنها راه نجات صنعت خودرو‌سازی کشور در مقطع کنونی نه گرانی مستمر خودرو بلکه کاهش عملی تصدیگری دولت، بهبود وضعیت مدیریت کلان خودرو در کشور، بالا رفتن سطح کیفی و کمی خودروها، افزایش رضایتمندی مشتری، صرفه‌جویی و استفاده بهینه سوخت خودروها، استفاده صحیح از منابع انسانی، تخصص‌گرایی و کاهش سوانح جاده‌ای و از همه مهمتر تدوین سیاستهای ارتقای سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در این راستا باشد ...
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , گرانی , برجام , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

کرمی
0

باید ازدست شیاطین به خدای متعال پناه برد
20:12  1395/02/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

عده ای مردم را گوسفند خطاب میکنند، نه دوست عزیز، مردم گوسفند نیستند. خیلی هم خوب می فهمند چه خبره. مشکل مردم اینه که مسئولان خودشون را به گوسفندی زده اند. مردم هیچ حامی ای در هیچ زمینه ای ندارند و هر سازمان و موسسه ای میتونه به دلخواه خودش هرجور که خواست با اونا رفتار کنه. چهره بین المللی کشور هم عمدا نابود ساخته اند تا مردم فرار هم نکنند. برده داری به شیوه مدرن در کشور ما اجرا میشه.
12:26  1395/02/14
گزارش
پاسخ دادن
m.a
12

دولت خودش بزرگترین کلاه برداره که دستش با آشغال سازی ها تو یه کاسه است
اصلا به فکر مردم نیست که چه خاسته ای دارن درحالی که همین مردم اینارو روی کار اوردن
15:07  1395/02/13
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
16

دولت خودش از بزرگترین دستگاهای گران کننده و بالابرنده هزینه تولید و دامن زدن به رکود هست. چرا که با امضای برجام و رفع تحریمها میگفتند که به دلیل حذف واسطه هزینه تولید کاهش خواهد داشت. ولی دولت گرامی با افزایش 2برابری آهن و فولاد و بالابردن تمام حاماهای انرژی نه تنها هزینه دلالی را جبران کرد بلکه با در نظر نگرفتن اوضاع مردم زندگی معمولی مردم را هم سخت تر فرمود. به اندکی تفکر در رفتار مسئولین براحتی میشه فهمید که چنان دلالی و فساد در داخل مسئولین ریشه کرده که هیچ کس نه میخواهد و نه دوست دارد که این وضعیت بشدت مفسدانه را تغییر دهد. پس این همه پول آزاد شده و افزایش فروش نفت،معدن،پتروشیمی،آب و برق صادراتی و........... کجاست. که با رفع تحریمها باز هم مردم با فلاکت و بسیار زیر خط فقر امورات میگذرانند
14:56  1395/02/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

دقیقاً. جرأت هم ندارن بیان شفاف سازی کنن که معلوم شه کی ب کی و چی ب چیه.
یاد اون زمان افتادم که رهبر گفت باید با مفسدان اقتصادی برخورد جدی بشه و حرف زدن و شعار دادن و جلسه گذاشتن دردی رو دوا نمیکنه.
فردا پس فردای همون روزی که رهبر این حرفو زد دولت با رؤسای 3 قوه جلسه ی مبارزه با فساد اقتصادی تشکیل دادن و ... .آخرشم هیچی ب هیچ جا(مگه خارج از خودشون شامل حال این چیزا میشن؟خودشون دستشون تو کاره لابد)
آدم خندش میگیره از کار ایناها. من ک سر در نیاوردم از کارشون.
15:32  1395/02/14

گزارش
بهنام طیبی
13

همه جای دنیا خودرو گران میشه هیچ کسی خودرو خریداری نمیکنه ولی متاسفانه در ایران برعکس همه جای دنیا وقتی گرون میشه همه هجوم میبرن برای خرید.خدا عقل بده به همه ماها
11:49  1395/02/13
گزارش
پاسخ دادن
علی
14

قیمتو زیاد کنید مردم بیشتر میخرن مردم تا حالا نشون دادن که حامی این صنعت ظالم خودرو سازی داخلی هستند.

کیا و هیوندای ۲۰۱۶ قیمتو زیاد میکنن ولی در قبال اون آپشن اضافه میکنن ولی واقعا هیچ دلیل و پارامتری وجود نداره که اینا حتی به فکر کیفیت هم نیستن ولی قیمت روز به روز داره بیشتر میشه

متاسفم برای ملت بدبخت ایران!
10:39  1395/02/13
گزارش
پاسخ دادن
بهنام طیبی
14

با این حرف علی عزیز موافقم که میگه قیمت ها هرچی گرانتر بشه ملت بیشتر میخرن.این مسئله برای همه اشکار و هیچ جای بحثی نیست.
واقعا برای خودمون متاسفم
11:26  1395/02/13

گزارش
فرزاد
9

به نظر من باید کمپین نخریدن خودرو دوباره فعال بشه تا شاید به خودشون بیان
11:53  1395/02/13

گزارش
پارسا
11

نویسنده عزیز. همه درد رو میدونن. روزی صدها بار این مطلب در نشریات و رسانه ها عنوان میشه. ولی خبری از درمان نیست. در عمل باید کاری بکنیم. وگرنه گفتن درد ها و راه درمانی که عملی نیست. جز آب در هاونگ کوبیدن نیست.
10:35  1395/02/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی مدبر : توی که الان جای من پیام دادی خیلی بدبختی
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فاکتور نشدن
جی ۷ دی : الهی فردا دعوتنامه دی بیاد خسته شدم از استرس و انتظار خسته از استرس قیمتا
تارا اتو : فروش فوق‌العاده تا ۲۴ دی رنگ سفید فاکتور شده ولی ۳ دی رنگ تیتانیوم هنوز نشده فروش فوری طرح فرسوده هم که کلا دیر میدن اصلا ولی در کل رنگ سفید بهتره کاش ما هم سفید میزدیم
جی ال 27خرداد : آقای مدبر لطفا اگر ماشین تحویل گرفتی لطف کن دیگ توی این سایت نظر نده و برو پی زندگیت به اندازه کافی سایپا روی اعصاب و روان مردم رفته توی این شرایط مردم کاری نکن نفرینت کنن چون زندگیت تباه میشه برای خودتون شخصیت قائل باشید روز خوش
نازنین j7 : یکی مثل من یکیم مثل اون نیکی فلان شده من کلی زحمت کشیدم تا مستقل ماشین بخرم بعد اون میاد تو گروهی که هزاران نفرهستن میگه من فلان کردم تا ماشین گرفتم واقعا متاسفم امثال شماها جایگاه زن رو تو جامه خراب کردید..
تار اتومات طرح فرسوده : سلام عزیزان تارا اتومات تا چه تاریخی فاکتور شدید.تشکر
NIKi : نمیتونم عنوان کنم...
تارا دستی فرسوده : با سلام خدمت دوستان طرح فرسوده تا کی فاکتور شده و واريزي تون چندم بوده؟
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : ثبت نام ۱۱ مرداد نود روزه اقساطی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خدا نگذره از سایپا : دوست عزیز شماره پذیرشتون چنده بود که فاکتور شدین؟؟
اطلس نوک مدادی تکمیل 21 اسفند : این حرف که میگن (حالا کاریه که شده دیگه!) از هر اهانتی بدتره. چه بسیار افرادی که ماشین منبع درآمدشون بود و به امید نو کردن ماشین قراضه شون، فروختنش و ماه ها توی خرج روزانه شون موندن و شرمنده خانواده هاشون شدن. چه بسیار افرادی که از خانواده و اطرافیانشون متلک و تیکه شنیدن و از دلشون شکست. چه بسیار افرادی که هر روز در سرما و گرما کیلومترها راه رو پیاده طی کردن ، در حالی که پول کامل یک خودرو رو پرداخت کرده بودن و حالا توی این گرونی ها شاید یه هزینه ی اسنپ ساده هم براشون سنگینه. چه بسیار افرادی که خودشون یا خانواده شون بیمار بودن و در نبود خودرویی که پولش رو کامل پرداخت کردن، حالا در کنار مشکلات مالی و مستاجری و ... چیزی جز رنج و درد بیشتر نمیکشن. درد اونجاست که اگر شما یه روز قسط بانک رو دیر پرداخت کنی سودش رو برات حساب میکنن، البته سایپا هم سود تاخیر رو گفته میده ، رنج های کشیده شده و حرص های خورده شده و خانواده های آسیب خورده و روح و روان و اعصاب خورد شده رو چطور میشه جبران کرد؟ این نه با انسانیت سازگاره نا با دین و عدالت و نه هیچ چیز دیگه..آخرشم میگن کاریه که شده دیگه..
دنا دستی شش دنده : دنایی که موعود تحویلش 30 دی بوده آخرین تاریخی که فاکتور شده کی بود؟ من واریزی دومم 1404.8.12 بوده ولی هنوز فاکتور نشده.
قباد : دیدی گفتم ثبت نام بکنید نیسان گران میشه یه عده گفتن تبلیغ میکنی نیسان اکسنت شد حدود 1150 توی شرکت
ساینا دوگانه : حیف که پیامها را نمیذارن و گرنه جواب این اشکی را باید داد یکی از عوامل سایپا... فلان فلان تو را خدا یه شماره موبایلتا بذار مردم زنگت بزنن جوابتا بدن
مشکی ابنوس : دوستان من طرح فرسوده فوری بودم ، تحویلم 27 آبان بود بعد گفتن 11 آذر ، هنوز فاکتور نشده! سورن مخزن کوچک . هیچ پیام تبدیل هم نیومده ، فقط از 11 اذر تا الان داذه جریمه تاخیر میخوره . کسی اطلاع داره تا کی قراره فاکتور بشه؟
کوییک s : دعوتنامه کوییک sهفته چهارم بهمن کی میاد کسی نمیدونه بگه الو
الهه : سلام دوستان اگر امروز کسی کوییک GXL کسی فاکتور شد لطفا اعلام کنه یکم امیدوار بشیم.
دنا اپشنال : مبارکت باشه یکی دو ساعت دیگه اون تیک خودش اوکی میشه اول در صفحه نوشته میشه بعد ساعتی تیک هم میخوره و سبز میشه. از ما هم دنا اتومات پیش فروش تحویل اخر بهمن واریزی دوم 2 اذر بارگیری شد امروز. قسمت همه عزیزان .
دنا پلاس کد کلاس 70907 : سلام برای من تاریخ تحویل 30 دی زده اما هنوز فاکتور نشده الان نزدیک 40 روزه که روی فاکتور شده مونده کسی میدونه کی فاکتور میشه ؟