با توافقی که در جریان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن با قرارداد شراکتی به ارزش 400 میلیون یورو (436 میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو، به ایران بازخواهد گشت.
به گزارش ایسنا، پژو تحت این قرارداد با شرکت ایران خودرو همکاری خواهد کرد و نخستین خودروی محصول این همکاری در سال 2017 از خط تولید خارج خواهد شد.
به این ترتیب پژو نخستین خودروساز غربی است که از زمان اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها از بازگشت به ایران خبر می دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای پژو و سیتروئن با ایران خودرو برای تولید سالانه 200 هزار خودرو با استفاده از قطعاتی که در ایران تولید می شوند همکاری خواهند کرد.
تحت این همکاری، مدلهای پژو 208، شاسی بلند 2008 و مدل کامپکت 301 تولید خواهند شد.
پژو در سال 2012 در پی وضع تحریمهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران از کشور خارج شد. ایران در آن زمان دومین بازار بزرگ این شرکت خودروسازی بود و این شرکت در سال 2011 پیش از تشدید تحریمها 458 هزار خودرو در ایران فروخته بود. خروج پژو از ایران 10 میلیون یورو در ماه از درآمد سال 2012 پژو کاست و یکی از عوامل تاثیرگذار در 576 میلیون یورو ضرر کل سال این شرکت بود.
با وجود خروج پژو، ایران خودرو به تولید خودروهای پژو که مدلهایی مانند 206 و 405 بودند ادامه داد و در سال 2014 حدود 350 هزار خودروهای برند پژو تولید کرد که حدود یک سوم از بازار خودروی ایران به حساب می آمدند.
فروش بازار ایران در سال 2011 به 1.6 میلیون خودرو رسید و در دوران تحریمها که کمبود قطعات وارداتی تولید داخلی را محدود کرد، به پایین یک میلیون خودرو کاهش یافت. طبق برآورد پژو، تقاضا برای خودرو در ایران ممکن است در دو سال آینده به 1.6 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و تا سال 2022 به دو میلیون خودرو برسد.
به گفته مدیرعامل پژو، در حال حاضر حداقل سه میلیون پژو در جاده های ایران وجود دارد.
مدیران پژو اظهار کرده اند که در 18 ماه گذشته با این انتظار که توافق هسته ای صورت خواهد گرفت و تحریمهای ایران برداشته می شوند، سرگرم مذاکره برای بازگشت بوده اند.
انتشار خبر بازگشت پژو به ایران کمک کرد ارزش سهام این شرکت در بازار پاریس 1.5 درصد صعود کرده و به 14.35 یورو برسد.
همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو پس از امضای این قرارداد گفت: همکاری استراتژیک با گروه پژو سیتروئن به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای طرفین خواهد بود تا از مزایای رقابتی یکدیگر به خصوص در زمینه فن آوری و ایجاد یک چشم انداز درازمدت بهره برداری کنند.
یکه زارع افزود: یکی از مزیت های ویژه این همکاری عرضه خودروهایی با بالاترین فن آوری به مشتریان خواهد بود.
وی در ادامه به سه محور اصلی قرارداد اشاره کرد و گفت: گروه صنعتی ایران خودرو و پژو به زودی شرکتی مشترک با سهامداری مساوی را ایجاد خواهند کرد که به تولید جدید ترین محصولات پژو بر اساس پلتفرم مورد استفاده ایران خودرو خواهد انجامید.
یکه زارع افزود: علاوه بر این، امکان استفاده از بازارهای صادراتی این محصولات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) نیز محور دیگر قرارداد است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه در نتیجه همکاری های گذشته دو شرکت هم اکنون حدود چهار میلیون خودرو پژو در ایران تردد می کنند، افزود: تعدادی از محصولات پژو در حال حاضر نیز در ایران خودرو تولید می شوند که امضای قرارداد همکاری های جدید شرایط را برای ادامه تولید این خودروها و همچنین تقویت شبکه خدمات پس از فروش تسهیل می کند.
گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پژو پس از امضای این قرارداد بیانیه ای مطبوعاتی منتشر کرد که در این بیانیه آمده است: «این توافق نامه یک هفته پس از لغو تحریم های بین المللی بیانگر شروع فصل جدیدی برای طرفین خواهد بود که از سوی شرکت های انتقال دهنده فن آوری و فعالان داخلی نیز مورد حمایت قرار گرفته و در اواسط سال2016 به اجرا درخواهد آمد. نخستین محصولات نیز در نیمه دوم سال 2017 از خط تولید ایران خودرو خارج خواهد شد.
در سال 2011 حداکثر یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو وارد بازار ایران شد که پیش بینی می شود تا سال 2020 تولید خودرو به بیش از یک میلیون و 400 هزار و در نهایت دو میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند.
بر اساس آمار فعلی، تعداد خودروهای پژو موجود در جاده های ایران بیش از چهار میلیون دستگاه است.
ایران یکی از مؤلفه های کلیدی استراتژای توسعه شرکت پژو سیتروئن در خاورمیانه و افریقا و سومین بازار بین المللی به سرعت در حال رشد این شرکت به شمار می رود. این گروه در سال 2015 در حدود 180 هزار دستگاه وسیله نقلیه در منطقه فروخته است که یک رشد بیش از شش درصدی را نشان می دهد.»