با کاهش درآمدهای نفتی در ماههای گذشته، برخی اقتصاددانان و صاحبنظران در بازار خودرو براین باورند که بخش قابل توجهی از واردات خودرو به کشور با کاهش همراه خواهد بود.
به گزارش اقتصادنیوز، گرچه بیش از شش ماه از توافق ایران و گروه ۱+۵ میگذرد، اما هنوز نگرانیهایی همچون کاهش قیمت درآمدهای نفتی برای کشور ادامه دارد چرا که جداول فروش نفت این روند کاهشی را تائید میکند.
با این حال بسیاری بر این باورند که با کاهش درآمدهای نفتی بیشترین بخشی که در صنعت خودروسازی دچار آسیب میشود، واردات است.
در این باره برخی کارشناسان کاهش درآمدهای نفتی بر واردات خودرو را با کمترین تاثیر همراه میدانند و برخی دیگر کاهش درآمدهای نفتی و تاثیر آن بر کل محصولات سرمایهای برای کشور را اندکی نگران کننده عنوان میکنند.
در این باره نیز، مدیر فروش تویوتا درایران بر این باور است که کاهش درآمدهای نفتی بر در آمد سرانه مردم بیتاثیر است، اما این کاهش درآمدها در بخش کلان و سرانه دولت تاثیرگذار است.
مهدی دادفر در گفتوگو با اقتصادنیوز افزود: درآمد نفتی، درآمد دولت است، حال اگر دولت نتواند این درآمد را کسب کند، در پرداخت حقوق کارکنان دولتی دچار مشکل میشود و به نوعی سیستم درآمد و هزینه آسیب بیند.
به گفته وی، کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت خودروهای خارجی را در بر خواهد داشت، چرا که اگر دولت پولی نداشته باشد، چگونه میتواند خودروی خارجی وارد کند.
دادفر اظهار کرد: در حال حاضر و حتی تا یک سال آینده نیز کاهش درآمدهای نفتی در درآمد مردم بیتاثیر است و اگر درآمدهای مردم کاهش یابد و از طرفی دیگر دولت نتواند پرداختیهای خود را انجام دهد، رکود بازار شامل همه محصولات میشود.
وی اظهار کرد: در این صورت، دیگر مردم توان خرید مسکن، خودرو و نه سایر کالاهای سرمایهای را دارند. از این رو خرید کالای سرمایهای کاهش مییابد و باعث رکود در همه محصولات میشود.
در ادامه نیز یک کارشناس خودرو به اقتصادنیوز گفت که کاهش درآمدهای نفتی به طور طبیعی در اقتصادایران تاثیر گذار است و دولت را مشتاق میکند که هزینههای ارزی خود را کاهش دهد؛ چرا که کاهش درآمدهای نفتی تنها در حوزه صادرات نفت خام نیست، بلکه این اتفاق در بخش میعانات گازی و محصولات پتروشیمی که دو بخش دیگر صادرات را تشکیل میدهند نیز دخیل است.
فربد زاوه گفت: از طرفی دیگر در رابطه با پسابرجام، دولت بر ورود سرمایه گذار به کشور اصرار دارد تا مصرف کالای مصرفی را کاهش دهد. به گونهای که تلاش شده است در دوسال گذشته حجم مصرف کالاهای غیر مصرفی کاهش یابد.
به گفته وی، در حال حاضر حجم واردات خودرو به کشور حدود ۴ تا ۵ درصد بازار را به خود اختصاص میدهد که اگر به ۱۵ یا ۲۰ درصد نیز برسد برای کشور نگران کننده نخواهد بود.
زاوه اظهار کرد: دلار خودرویی گرانترین دلاری است که دولت میتواند بهدست آورد، از این رو حجم واردات از حجم فعلی چندان افزایش نخواهد داشت و واردات کشور در این حدود خواهد بود. از طرفی دیگر در رابطه با برجام، دولت بر ارتقا سرمایه گذاری در کشور اصرار دارد.